Auteur Topic: Nieuw model Uniden scanner  (gelezen 9547 keer)

0 leden (en 2 gasten) bekijken dit topic.

Offline Remon

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1986
Re: Nieuw model Uniden scanner
« Reactie #75 Gepost op: 26 maart 2024, 20:24:39 »
De BCD160DN ontvangt en decodeert ook zonder moeite DMR DCDM signalen. :)

Offline Alwin

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1807
    • aw foto
Re: Nieuw model Uniden scanner
« Reactie #76 Gepost op: 26 maart 2024, 20:37:13 »
De BCD160DN ontvangt en decodeert ook zonder moeite DMR DCDM signalen. :)

Dat is positief nieuws !.
Ontvangers: 2 x Whistler TRX-2 / Whistler TRX-1  /AOR AR-DV10 /AOR DV1 /Kenwood TK7302 VHF / Kenwood TK 8180 UHF - Hytera-MD785 / Procom UHF/ Procom VHF / RTL Dongel /Crosscoutry Wireless VHF/UHF multicouples.-DSD+ / ( PDW.)

Offline Remon

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1986
Re: Nieuw model Uniden scanner
« Reactie #77 Gepost op: 26 maart 2024, 21:02:14 »
Nog een paar eerste indrukken:

Bij openen van het batterijvakje zie je de plek waar een schakelaartje had kunnen zitten (zoals bij de 125XLT). Heb je er alkaline-batterijen in zitten, dan moet je via het menu de oplaadtijd op 0 zetten.

Gevoeligheid getest op UHF met een Diamond X30: iets minder gevoelig dan de 125XLT. De 125XLT is ook rustiger als ik de squelch open draai. Bij de BCD160DN heb ik vaak 2 streepjes ruis op de s-meter, vergelijkbaar met de BCT15X. Maar ik word dan ook van alle kanten bestookt met sterke signalen.

Het display is donkerder (het grijze materiaal) en ook de achtergrondverlichting is zwakker. Het regelen van de Achtergrondverlichting is zacht gezegd waardeloos. Bij de 125XLT heb je bijvoorbeeld keypress+squelch, bij de BCD160DN moet je een keuze maken uit een van de twee. Hopelijk wordt dit opgelost in een firmwareupdate.

Ik heb nog geen kanalen in geprogrammeerd en alleen gespeeld met de zoekfunctie: bij "tone search" heb je de keuze uit "off", "ctcss/dcs" en "cc/ran". Staat die op "off" dan laat hij bij een DMR signaal alleen "DMR" zien. Wil je de CC weten, dan moet je hem op "cc/ran" zetten, maar dan laat de de modus niet meer zien en ook niet de tq bij een analoog signaal. Als je op pad bent en opzoek naar frequenties en de bijbehorende cc's en tq's, dan moet je telkens switchen in het menu. Het menu is overigens wel makkelijk bereikbaar met een simpele knop zonder eerst functietoetsen in hoeven te drukken. Het menu is ook lekker simpel zonder veel opties of poespas.

Offline vdKaa

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 464
Re: Nieuw model Uniden scanner
« Reactie #78 Gepost op: 28 maart 2024, 06:45:17 »
Klinkt goed!

Vooral omdat er ééntje aan zijn reis over de grote plas naar de locatie van The Passion 2024 begonnen is (met dank aan @Remon) 😁
UBC125XLT, UBCD3600XLT, SDS200e, Airspy mini, RSPdx

Offline Rico

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 108
Re: Nieuw model Uniden scanner
« Reactie #79 Gepost op: 9 april 2024, 19:47:37 »
Nu ook een youtube filmpje over de bcd160dn

UBC125XLT, BC125AT, Albrecht AE125H, UBC9000XLT, UBC370CLT, Yupiteru MVT-7000 en MVT-7100, Baofeng UV-5RE, Baofeng UV-17 PRO GPS

Offline Swiebertje@SSB

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 86
Re: Nieuw model Uniden scanner
« Reactie #80 Gepost op: 9 april 2024, 20:00:35 »
Ik ga binnenkort naar Amerika en ga daar deze scanner kopen de BCD160, en dan gaat de UBC125xlt eruit.
Ben benieuwd hoe hij het doet
sds200e, ubc 125xlt, Diamond D130

Offline Remon

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1986
Re: Nieuw model Uniden scanner
« Reactie #81 Gepost op: 9 april 2024, 23:10:39 »
Ik zou de 125XLT houden voor erbij. Is gevoeliger, kan beter tegen sterkte signalen (al helemaal op een buitenantenne) en veel minder birdies.

Offline vdKaa

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 464
Re: Nieuw model Uniden scanner
« Reactie #82 Gepost op: 10 april 2024, 08:38:48 »
Op basis van de reviews heb ik mijn bestelde BCD160DN geannuleerd. Dat kon ik nog kosteloos doen (voordeel van een creditcard). De BCD160DN heeft het probleem dat hij snel overstuurt raakt als er sterke zenders in de buurt zijn. Daarnaast zijn er klachten dat er meer birdies komen naarmate de batterijen leeg raken. Als dit software problemen zijn kan het misschien met een firmware update worden aangepast. Als het hardware problemen zijn dan heb je een probleem. Het blijft vreemd dat dit probleem niet bij de verschillende testmodellen ontdekt is….

Zoals @Remon al aangaf kan je het voorlopig beter even bij de 125XLT houden. Tenzij ze de BCD160DN zo goedkoop aanbieden dat het je het risico waard is 😉
UBC125XLT, UBCD3600XLT, SDS200e, Airspy mini, RSPdx

Offline Remon

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1986
Re: Nieuw model Uniden scanner
« Reactie #83 Gepost op: 10 april 2024, 16:05:37 »
Avera op Facebook:

Citaat
Meeting with Uniden in Texas about new models for Europe. First to be  expected is UBCD160DN. Hope it is ready before end of this year. We will keep you updated

Online www.SemafoonWinkel.nl

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2371
    • http://www.SemafoonWinkel.nl
Re: Nieuw model Uniden scanner
« Reactie #84 Gepost op: 10 april 2024, 16:31:24 »
Foto van die shielded room, geweldig ;-)

Offline Swiebertje@SSB

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 86
Re: Nieuw model Uniden scanner
« Reactie #85 Gepost op: 10 april 2024, 19:40:36 »
Op basis van de reviews heb ik mijn bestelde BCD160DN geannuleerd. Dat kon ik nog kosteloos doen (voordeel van een creditcard). De BCD160DN heeft het probleem dat hij snel overstuurt raakt als er sterke zenders in de buurt zijn. Daarnaast zijn er klachten dat er meer birdies komen naarmate de batterijen leeg raken. Als dit software problemen zijn kan het misschien met een firmware update worden aangepast. Als het hardware problemen zijn dan heb je een probleem. Het blijft vreemd dat dit probleem niet bij de verschillende testmodellen ontdekt is….

Zoals @Remon al aangaf kan je het voorlopig beter even bij de 125XLT houden. Tenzij ze de BCD160DN zo goedkoop aanbieden dat het je het risico waard is 😉

Ik ben niet zomaar elk jaar in de USA dus ik ga het risico nemen, ik ben nogal eigenwijs, alleen blijf ik dan inderdaad de 125 XLT erbij houden
sds200e, ubc 125xlt, Diamond D130