Auteur Topic: c2000 porto  (gelezen 32802 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Rrruut

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 282
Re: c2000 porto
« Reactie #30 Gepost op: 10 mei 2013, 21:00:40 »
Telefoneren is een functionaliteit die mogelijk is bij TETRA, mits het netwerk dat onder steunt,en of dat in NL bij enig netwerk het geval is weet ik niet.

Ik kan me uit de Traxys tijd nog herinneren dat dat ook/wel kon. Heb het ook weleens voorbij horen komen op de scanner vroegah....als ik het me goed herinner was het wel een soort van simplex. En Traxys was in handen van de PTT, dus die koppeling met het vaste telefoonnet was wellicht logischer toen.

Bij Tetra gaan die mogelijke telefoongesprekken van af de TETRAgebruiker niet over een GSMnetwerk, maar gewoon over het TETRAnet en een koppeling met het vaste net, of voip, of een GSMnetwerk.

Was paging ook geen mogelijkheid op Tetra/C2000?
Vraag me af waarom ze nog steeds gebruik maken van iets er naast als P2000 terwijl het technisch goed mogelijk moet zijn om de alarmering ook via C2000 te laten verlopen. Niet dat ik het erg vind maar zou efficiënter en goedkoper kunnen denk ik dan.

Offline elsinga

  • Zendamateur PC5E/WC5E
  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 4895
  • PC5E / WC5E
    • https://www.pc5e.nl
Re: c2000 porto
« Reactie #31 Gepost op: 10 mei 2013, 21:18:37 »
C2000 paging is lastiger omdat je ook binnenhuis 100% dekking wilt hebben. Het kan wel, maar de dekking is niet goed genoeg.
Robert Elsinga - PC5E / WC5E
Uniden UBC3500XLT, Whistler TRX-1, SDIcom IC7300, Icom IC7000, 2x Anytone AT578UV, 4x Anytone AT878UV, 12x RT50, 25x BF888s.

Frequentielijsten Nederland

Offline Pepijn

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 434
  • Without the lights it's just radio!
Re: c2000 porto
« Reactie #32 Gepost op: 10 mei 2013, 21:19:03 »
Telefoneren is een functionaliteit die mogelijk is bij TETRA, mits het netwerk dat onder steunt,en of dat in NL bij enig netwerk het geval is weet ik niet.

Ik kan me uit de Traxys tijd nog herinneren dat dat ook/wel kon. Heb het ook weleens voorbij horen komen op de scanner vroegah....als ik het me goed herinner was het wel een soort van simplex. En Traxys was in handen van de PTT, dus die koppeling met het vaste telefoonnet was wellicht logischer toen.

Bij Tetra gaan die mogelijke telefoongesprekken van af de TETRAgebruiker niet over een GSMnetwerk, maar gewoon over het TETRAnet en een koppeling met het vaste net, of voip, of een GSMnetwerk.

Was paging ook geen mogelijkheid op Tetra/C2000?
Vraag me af waarom ze nog steeds gebruik maken van iets er naast als P2000 terwijl het technisch goed mogelijk moet zijn om de alarmering ook via C2000 te laten verlopen. Niet dat ik het erg vind maar zou efficiënter en goedkoper kunnen denk ik dan.

Dat heeft te maken met de binnenhuisdekking is mij altijd verteld...
Ik deel geen informatie over TETRA netwerken. Ook geen codeplugs. Wil je deze informatie zelf achterhalen, wil ik je uiteraard wel helpen.

Offline gjbzmr

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 723
Re: c2000 porto
« Reactie #33 Gepost op: 10 mei 2013, 21:19:33 »
En de benodigde pagers bestaan nog niet.....
UBC125XLT met RH-F10 - UBC9000XLT en AOR AR-DV1 (incl. TETRA-trunking update) met op het dak een Diamond X50n (19m Aircell-7) - Midland C710  met SRH-803s - RH-795 - Icom IC-A3E met FA-BO1AR -  Tyt MD-390 - Tyt MD-380 - 2x Motorola MTP850

Offline Simonn

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 763
Re: c2000 porto
« Reactie #34 Gepost op: 10 mei 2013, 21:24:27 »
@Pepijn,

-Heeft iemand van dit forum die porto gekocht? In theorie zou opnieuw flashen voldoende moeten zijn. Maar ik denk dat je in Nederland als je rondloopt met een TEA2 porto die naar clear geflasht is altijd problemen/scheve gezichten zult krijgen.
Maar inderdaad, een hoop vragen.-

Na een paar uurtjes arrest komen ze erachter dat alles OK is en ben je vrij, maar wel een middag verder. En misschien nog een paar weken je apparatuur inleveren.

Zelf weet ik gewoon nog weinig van Tetra en C2000, bijvoorbeeld die SIM. Heeft elk C2000-toestel een SIM of is dat gewoon een extra geheugenplekje voor dienstgebonden gegevens? Dat ie gebruikt zou worden voor authenticatie op het netwerk lijkt me best plausibel.

Die SIM is optioneel en kan bijvoorbeeld gebruikt worden voor identificatie. Niet elk TETRA-apparaat heeft hier de beschikking over.

En de benodigde pagers bestaan nog niet.....

http://www.cassidian.com/en_US/web/guest/tetra-pager-for-firefighters Sinds kort dus wel :)

Offline Pepijn

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 434
  • Without the lights it's just radio!
Re: c2000 porto
« Reactie #35 Gepost op: 10 mei 2013, 21:25:07 »
Ik deel geen informatie over TETRA netwerken. Ook geen codeplugs. Wil je deze informatie zelf achterhalen, wil ik je uiteraard wel helpen.

Offline www.SemafoonWinkel.nl

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2365
    • http://www.SemafoonWinkel.nl
Re: c2000 porto
« Reactie #36 Gepost op: 10 mei 2013, 21:25:30 »

Offline gjbzmr

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 723
Re: c2000 porto
« Reactie #37 Gepost op: 10 mei 2013, 21:35:53 »
Oke, weer wat geleerd, ik papagaaide alleen hetgeen wat ik voor het laatst uir de media had begrepen,  zo zie je maar weer,  de krant brengt de leugens in het land (zei mn oma vroeger altijd)
UBC125XLT met RH-F10 - UBC9000XLT en AOR AR-DV1 (incl. TETRA-trunking update) met op het dak een Diamond X50n (19m Aircell-7) - Midland C710  met SRH-803s - RH-795 - Icom IC-A3E met FA-BO1AR -  Tyt MD-390 - Tyt MD-380 - 2x Motorola MTP850

Offline Ron-Zwaag

  • Vrijwilliger Veteranen Search Team
  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1298
  • Qua Patet Orbis
Re: c2000 porto
« Reactie #38 Gepost op: 10 mei 2013, 21:37:04 »
Bij de eenheid Amsterdam, voormalig AA, hebben de porto's wel de beschikking over de telefoon optie en die word veelvuldig gebruikt. Enige nadeel is dat je dan geen porto gespreken binnen krijgt.

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7560
  • PE1RFR
Re: c2000 porto
« Reactie #39 Gepost op: 11 mei 2013, 10:06:26 »
Was paging ook geen mogelijkheid op Tetra/C2000?
Vraag me af waarom ze nog steeds gebruik maken van iets er naast als P2000 terwijl het technisch goed mogelijk moet zijn om de alarmering ook via C2000 te laten verlopen. Niet dat ik het erg vind maar zou efficiënter en goedkoper kunnen denk ik dan.

Er is een significant verschil in zendvermogen tussen P2000 en C2000. Dat verschil gaat grote dekkingsproblemen opleveren. Paging via TETRA kan wel, maar gezien de lagere vermogens zou het netwerk veel fijnmaziger moeten worden en dus veel duurder.

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4909
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: c2000 porto
« Reactie #40 Gepost op: 11 mei 2013, 10:14:16 »
Er is een significant verschil in zendvermogen tussen P2000 en C2000. Dat verschil gaat grote dekkingsproblemen opleveren. Paging via TETRA kan wel, maar gezien de lagere vermogens zou het netwerk veel fijnmaziger moeten worden en dus veel duurder.

En tussen de zendfrequenties. 169 of 390 MHz scheelt zo'n 4 dB signaalsterkte.

Offline Rrruut

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 282
Re: c2000 porto
« Reactie #41 Gepost op: 11 mei 2013, 17:50:43 »
Misschien dat ik toch nog eens een Tetra porto aanschaf, al is het alleen maar om te experimenteren wat de (on-)mogelijkheden zijn. DMO luisteren vind ik vooralsnog niet heel interessant. Iedereen wel bedankt voor de interessante informatie, toch weer wat meer geleerd ;)

Ruut

Offline Asterix900

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1217
Re: c2000 porto
« Reactie #42 Gepost op: 11 mei 2013, 19:25:48 »
Waarom is de MTP700 zonder SIM? Werkt ook op C2000.

Was het gebruik van SIM's (geen SAM's, ik vergiste mij hierboven) niet optioneel?

http://www.etsi.org/deliver/etsi_tr/101400_101499/101494/01.01.01_60/tr_101494v010101p.pdf

Ik weet er ook het fijne niet van maar dient zo een SIM-kaart niet (voornamelijk) om gebruik te kunnen maken van andere datatoepassingen bij andere netwerken, zoals MVNO? Ervoor had ik zelf nog niet gehoord van een SIM-kaart bij ASTRID. Meer zelfs, bij de eerste generatie radio's (Nokia's) was er zeker géén SIM-kaart nodig. Dat weet ik nog uit een opleiding. Nu, dit was wel het tijdperk dat ASTRID nog clear was. Ik weet dat bij het uitzuiveren van de database met radio's (bij de activatie van TEA2) heel wat 'copycats' op non-actief zijn gezet, doorgaans zonder kwade bedoelingen in gebruik. Misschien dat er sindsdien wel een SIM-kaart nodig is?

SIM staat volgens mij voor Subscribers Identity Module. Iets waar igv Tetra volgens mij de ISSI en GSSI voor dienen. Wellicht dat het gebruik van een sim alleen uit praktisch oogpunt wordt gedaan, makkelijk als er een porto defect is, nieuwe uit de doos, SIM er in en gaan. Maar de ISSI en GSSI zullen ook "vast" in de porto geprogrameerd kunnen worden, misschien zelfs wel via het numerieke toetsenbord(?).

Voor zover ik weet, moeten "wij" een nieuwe radio (ook ter vervanging van een defect exemplaar) aanmelden bij het ASTRID Service Center. Er wordt dan een Excel-formulier gefaxt met TEI-nummer, ISSI en de wensen inzake de GSSI's. ASTRID ASC moet dat dan in orde brengen.
"Well-informed people know it is impossible to transmit the voice over wires. Even if it were, it would be of no practical value." (Boston Post, 1865)

Offline Pepijn

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 434
  • Without the lights it's just radio!
Re: c2000 porto
« Reactie #43 Gepost op: 7 augustus 2013, 20:20:17 »
Mag ik een oud topic nieuw leven in blazen? (te laat, heb het al gedaan  ;D)

Het is zijdelings al genoemd maar wat me niet helemaal duidelijk is, stel ik heb een porto uit Zweden (daar gebruiken ze ook Tetra+TEA2), de frequenties (bekend), een ISSI (bekend/op te zoeken) en een GSSI (bekend/op te zoeken), kan ik me dan aanmelden op het C2000 netwerk? Of zou Zweedse TEA2 anders moeten zijn dan Nederlandse?
Ik deel geen informatie over TETRA netwerken. Ook geen codeplugs. Wil je deze informatie zelf achterhalen, wil ik je uiteraard wel helpen.

Offline michel

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 284
Re: c2000 porto
« Reactie #44 Gepost op: 7 augustus 2013, 20:37:27 »
Ook al heb je een Tetra portofoon waar de TEA2 inzit dan zal je nog steeds niks ontvangen van C2000.
Je Issi nummer en Serie en Tei nummer moeten met elkaar matche.
Je issi nummer moet bij Driebergen aangemeld staan dan pas zou hij kunnen inloggen.
Dus dat gaat helaas niet werken