Auteur Topic: Meeluisteren Tetra  (gelezen 40234 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline gjbzmr

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 724
Re: Meeluisteren Tetra
« Reactie #15 Gepost op: 5 januari 2013, 23:04:11 »
Meeluisteren DMO werkt goed met een juist geprogrameerde porto.   Maar het TMO-gebeuren......ik wou dat we daar wat grip op zouden kunnen krijgen.
UBC125XLT met RH-F10 - UBC9000XLT en AOR AR-DV1 (incl. TETRA-trunking update) met op het dak een Diamond X50n (19m Aircell-7) - Midland C710  met SRH-803s - RH-795 - Icom IC-A3E met FA-BO1AR -  Tyt MD-390 - Tyt MD-380 - 2x Motorola MTP850

Offline Pepijn

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 434
  • Without the lights it's just radio!
Re: Meeluisteren Tetra
« Reactie #16 Gepost op: 6 januari 2013, 00:41:17 »
Voor iemand met een goede kennis van Linux (of heel veel doorzettingsvermogen), een FunCube dongle, antenne en een TETRA netwerk in de buurt (hoe dichter bij hoe beter) is het vrij makkelijk om TETRA om te zetten in spraak. Echter, er zijn geen kant en klare "click and go" programma's voor. Het is een verzameling van scripts aan elkaar gekoppeld door pipes. Het resultaat is audio. Maar omdat de combinatie van scripts nog in ontwikkeling is en deze ontwikkeling erg langzaam gaat vanwege het wereldwijde "taboe" op TETRA->spraak, kom je op dit moment (zonder serieuze codeerkunsten en een grote tijdsinvestering) niet verder dan een audio file waarin de audio uit alle groepen tegelijk gedumpt word. Dit lijkt op zich niet zo'n probleem maar neem bijvoorbeeld het TETRA netwerk van Schiphol, dit bestaat uit tientallen vrij actieve groepen. Er komt dus niet echt een samenhangend verhaal uit zeg maar. Maar je hebt dan dus spraak :)

Lees bijvoorbeeld het topic over de FCD icm. osmo-tetra eens door. Ook op het hamforum staat een kant en klare handleiding om op weg te komen. Aan de hand van die handleiding kun je TETRA aan wireshark voeren om zo nuttige info aan het netwerk te onttrekken (GSSI, ISSI etc.) Dit kun je gebruiken als je een TETRA porto wil programmeren. Voor het omzetten naar spraak heb ik nog nooit een volledige handleiding gezien. Helaas ben ik er niet zo heel veel mee bezig (geen tijd) maar na heel veel dagen en nachten klooien heb ik het wel werkend gehad. Met veel geduld, goede Google vaardigheden en door goed te lezen kom je een heel eind...
Ik deel geen informatie over TETRA netwerken. Ook geen codeplugs. Wil je deze informatie zelf achterhalen, wil ik je uiteraard wel helpen.

Offline Asterix900

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1217
Re: Meeluisteren Tetra
« Reactie #17 Gepost op: 6 januari 2013, 01:02:50 »
hier zijn de inlog gegevens volgensmij :

GISSI 200000 380.0125 MHz DMO Brandweer
GISSI 200121 380.1625 MHz DMO Brandweer Coördinatie
GISSI 200111 380.2125 MHz DMO CP-Ops
GISSI 201000 390.0125 MHz DMO Brandweer/Civiele Bescherming
  :D heb je er iets aan of is dit iets anders ? sorry foutje

Dit zijn Belgische gegevens.

Er bestaan op de 'zwarte markt' heus wel kant-en-klare TETRA-scanners met de nodige software en op de officiële markt kan je misschien iets aanvangen met DIT of DIT (ik ken deze toestellen niet) maar de uitdaging zit em natuurlijk in het omzeilen/kraken van de encryptie waarmee C2000 en ASTRID (grotendeels) zijn uitgerust. Een echte doorbraak zou een scanner zijn die hier mee overweg kan  :D
"Well-informed people know it is impossible to transmit the voice over wires. Even if it were, it would be of no practical value." (Boston Post, 1865)

Offline Hutch

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1376
Re: Meeluisteren Tetra
« Reactie #18 Gepost op: 6 januari 2013, 10:28:01 »
Winradio is een leuk programa had het jaren geleden ook een met pci kaart er bij voor in de pc.ben hem ooit is kwijt geraakt en baal ik nu nog van.

Offline Pepijn

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 434
  • Without the lights it's just radio!
Re: Meeluisteren Tetra
« Reactie #19 Gepost op: 6 januari 2013, 11:58:55 »
Er bestaan op de 'zwarte markt' heus wel kant-en-klare TETRA-scanners met de nodige software en op de officiële markt kan je misschien iets aanvangen met DIT of DIT (ik ken deze toestellen niet) maar de uitdaging zit em natuurlijk in het omzeilen/kraken van de encryptie waarmee C2000 en ASTRID (grotendeels) zijn uitgerust. Een echte doorbraak zou een scanner zijn die hier mee overweg kan  :D

Helaas heb ik er geen tientallen duizenden euro's voor over :P.

Het kraken van de beveiliging zou alleen realistisch zijn als er een fout in zit. Anders is de beveiliging gewoon te sterk/ingewikkeld.. 1 sleutel brute forcen duurt al miljarden jaren... En er word hier gebruik gemaakt van meerdere sleutels die ook nog eens vaak wisselen...
Ik deel geen informatie over TETRA netwerken. Ook geen codeplugs. Wil je deze informatie zelf achterhalen, wil ik je uiteraard wel helpen.

Online Marcel

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 322
Re: Meeluisteren Tetra
« Reactie #20 Gepost op: 6 januari 2013, 12:04:18 »
Is er al iemand die contact heeft gehad met boger in duitsland wat zo'n leuk kastje gaat kosten?
Of iemand die iets meer kan vinden over de winradio oplossing? ik heb wel de laptop/ontvanger optie gevonden (kost een slordige 7000,-) maar daar staat niets in over tetra; waarschijnlijk wordt dit extern aangeboden, maar door wie en tegen wat voor kosten? (en zou het ook bruikbaar zijn op mijn (oudere types) winradio ontvangers...?)
AR-DV10, UBCD3600XLT, DP4801 (1xVHF, 1x UHF), Airspoy SDR, eigenlijk teveel om op te noemen ;)

Offline Pepijn

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 434
  • Without the lights it's just radio!
Re: Meeluisteren Tetra
« Reactie #21 Gepost op: 6 januari 2013, 12:20:09 »
Het werkt met de WR-G315 series ontvangers. Afhankelijk van welke versie je wil hebben kost de WR-G315E 2200 pond (Interne kaart) of 2300 pond (Externe kaart) Zie http://www.radioworld.co.uk/catalog/advanced_search_result.php?keywords=WR-G315&x=13&y=5&osCsid=be80fe6cb421f52f157f7182d5633f1c. Dan heb je nog de TETRA module nodig. Die kan ik zo snel even niet vinden maar bijvoorbeeld de APCO25 module kost 170 pond bij radioworld.

Boger heeft nog niet gereageerd op mijn prijsopvraag van maanden terug...
Ik deel geen informatie over TETRA netwerken. Ook geen codeplugs. Wil je deze informatie zelf achterhalen, wil ik je uiteraard wel helpen.

Offline Asterix900

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1217
Re: Meeluisteren Tetra
« Reactie #22 Gepost op: 6 januari 2013, 12:42:42 »
Het kraken van de beveiliging zou alleen realistisch zijn als er een fout in zit. Anders is de beveiliging gewoon te sterk/ingewikkeld.. 1 sleutel brute forcen duurt al miljarden jaren... En er word hier gebruik gemaakt van meerdere sleutels die ook nog eens vaak wisselen...

Ik denk dan als simpele ziel: zo een portofoon moet toch weten wat hij moet doen om te kunnen blijven communiceren met dat netwerk? Dat moet toch geprogrammeerd zitten in dat geheugen? Of hij moet bepaalde commando's via de lucht ontvangen en die kan je thuis ook ontvangen. Is er dan geen mogelijkheid om zo een zaken uit te lezen?
"Well-informed people know it is impossible to transmit the voice over wires. Even if it were, it would be of no practical value." (Boston Post, 1865)

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4910
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: Meeluisteren Tetra
« Reactie #23 Gepost op: 6 januari 2013, 12:46:12 »
Ik denk dan als simpele ziel: zo een portofoon moet toch weten wat hij moet doen om te kunnen blijven communiceren met dat netwerk? Dat moet toch geprogrammeerd zitten in dat geheugen? Of hij moet bepaalde commando's via de lucht ontvangen en die kan je thuis ook ontvangen. Is er dan geen mogelijkheid om zo een zaken uit te lezen?

Lees eens een goed boek over cryptografie. 'Code'  van Simon Singh is een aanrader, ook voor een leek prima leesbaar.

Offline Pepijn

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 434
  • Without the lights it's just radio!
Re: Meeluisteren Tetra
« Reactie #24 Gepost op: 6 januari 2013, 12:52:43 »
Ik denk dan als simpele ziel: zo een portofoon moet toch weten wat hij moet doen om te kunnen blijven communiceren met dat netwerk? Dat moet toch geprogrammeerd zitten in dat geheugen? Of hij moet bepaalde commando's via de lucht ontvangen en die kan je thuis ook ontvangen. Is er dan geen mogelijkheid om zo een zaken uit te lezen?

Ik ben het eens met Discriminator. En ga er maar van uit dat als het echt zo makkelijk zou zijn, het al lang gelukt was.
Ik deel geen informatie over TETRA netwerken. Ook geen codeplugs. Wil je deze informatie zelf achterhalen, wil ik je uiteraard wel helpen.

Offline Asterix900

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1217
Re: Meeluisteren Tetra
« Reactie #25 Gepost op: 6 januari 2013, 13:00:25 »
Ik vermoedde al zoiets. Ik ken inderdaad niets van die materie maar ik ga het boek dat Rene voorstelt, eens lezen.
"Well-informed people know it is impossible to transmit the voice over wires. Even if it were, it would be of no practical value." (Boston Post, 1865)

Online Marcel

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 322
Re: Meeluisteren Tetra
« Reactie #26 Gepost op: 6 januari 2013, 13:31:57 »
Klopt, dit is de ontvanger die in dat genoemde station zit, maar maar juist die tetra 'module'  of optie/software daar kan ik niets over vinden! (en juist die uitbreiding wil ik graag weten wat hij kost; via google al druk aan het zoeken geweest, maar nog niets tegen gekomen)

Het werkt met de WR-G315 series ontvangers. Afhankelijk van welke versie je wil hebben kost de WR-G315E 2200 pond (Interne kaart) of 2300 pond (Externe kaart) Zie http://www.radioworld.co.uk/catalog/advanced_search_result.php?keywords=WR-G315&x=13&y=5&osCsid=be80fe6cb421f52f157f7182d5633f1c. Dan heb je nog de TETRA module nodig. Die kan ik zo snel even niet vinden maar bijvoorbeeld de APCO25 module kost 170 pond bij radioworld.

Boger heeft nog niet gereageerd op mijn prijsopvraag van maanden terug...
AR-DV10, UBCD3600XLT, DP4801 (1xVHF, 1x UHF), Airspoy SDR, eigenlijk teveel om op te noemen ;)

Offline RenWvZ

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 309
Re: Meeluisteren Tetra
« Reactie #27 Gepost op: 6 januari 2013, 15:35:50 »
Voor eventuele liefhebbers heb ik een viertal documenten die de hard- en software documentatie bevatten voor:

Citaat
UHF TETRA Hand Portable Unit
Outline Specification
Basic modes Trunked V+D (with time division duplex
operation) and DMO (MS-MS)
Output Power TETRA Class 4 (1W mean)
Frequency Bands 380-400Mhz or 410-430 MHz or 450-470 MHz.
Note that this quotation is for the supply of one
of the variants only.

Het is van een offerte uit de periode 2002-2004. Het staat echter nergens meer op het internet.
Via een PM dan maar.
René van Zon