Auteur Topic: Flexbox + PDW + Linux  (gelezen 4669 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline PeetR

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 18
Flexbox + PDW + Linux
« Gepost op: 5 mei 2009, 08:35:21 »
Laat ik voorop stellen dat ik eerst grondig heb gezocht maar niet heb gevonden. Het laatste topic wat ik hierover kon vinden stamt uit augustus 2008.

Ik ben op zoek naar PDW-achtige software dat als daemon onder linux kan draaien (textbased).
De bedoeling is om een flexbox aan een linuxserver te hangen. De software moet dan voor de opgegeven (via een .conf bestand bv) capcodes de berichten wegschrijven naar een db.
Nu heb al een tijdje lopen zoeken, maar ik kan het nergens vinden. Nu lijkt het mij vrij onwaarschijnlijk dat niemand hetzelfde wil als ik.
Het lijkt mij toch een vrij logische oplossing. Je kan mij niet wijsmaken dat vanwege het feit dat niet bestaat, iedereen maar overstapt op windows.
Ik vermoed dan ook dat er mensen zijn die dit werkend hebben, maar dit niet delen met anderen.

Graag info/tips over waar ik dat kan vinden of hoe ik dit eventueel zelf kan programmeren. Mijn kennis op gebied van programmeren is niet erg groot, maar misschien is het makkelijker dan ik denk. Volgens mij is het uitlezen van de RS232-poort niet erg moeilijk, maar om dan het signaal dat binnenkomt te ontcijferen een stuk moeilijker. (de FLEX-box stuurt 1en & 0en volgens Flexprotocol naar rs232-poort??)

Ik hoop dat iemand mij een zet in de goede richting kan geven.

(PS. Ik hoop dat ie in het goede subforum staat. Zat te twijfelen tussen PDW en Software. Indien nodig een verplaatsing)
ICT - P2000 - BRANDWEER - FOTOGRAFIE

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4913
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: Flexbox + PDW + Linux
« Reactie #1 Gepost op: 5 mei 2009, 09:06:21 »
Citaat van: "PeetR"
Ik ben op zoek naar PDW-achtige software dat als daemon onder linux kan draaien (textbased).
De bedoeling is om een flexbox aan een linuxserver te hangen. De software moet dan voor de opgegeven (via een .conf bestand bv) capcodes de berichten wegschrijven naar een db.
Nu heb al een tijdje lopen zoeken, maar ik kan het nergens vinden. Nu lijkt het mij vrij onwaarschijnlijk dat niemand hetzelfde wil als ik.
Het lijkt mij toch een vrij logische oplossing. Je kan mij niet wijsmaken dat vanwege het feit dat niet bestaat, iedereen maar overstapt op windows.
Ik vermoed dan ook dat er mensen zijn die dit werkend hebben, maar dit niet delen met anderen.

Graag info/tips over waar ik dat kan vinden of hoe ik dit eventueel zelf kan programmeren. Mijn kennis op gebied van programmeren is niet erg groot, maar misschien is het makkelijker dan ik denk. Volgens mij is het uitlezen van de RS232-poort niet erg moeilijk, maar om dan het signaal dat binnenkomt te ontcijferen een stuk moeilijker. (de FLEX-box stuurt 1en & 0en volgens Flexprotocol naar rs232-poort??)

Nee, dat is best lastig. Het Flex-protocol maakt gebruik van synchrone communicatie. Een constante stroom van enen en nullen. De RS232-poort is gemaakt voor asynchrone communicatie: startbit, databits, stopbit. In PDW wordt de RS232-poort 'misbruikt: de data komt niet binnen op de RXD-pen, maar op de CTS-pen. PDW bemonstert deze pen met ijzeren regelmaat, zorgt voor bit- en framesyncronisatie en decodeert het Flex-protocol. PDW heeft, via een driver, complete controle over de RS232-poort; daarnaast is de timing kritisch.

Ik ben nog geen Linux-programma tegengekomen dat hiertoe in staat is.

-Rene

Offline ZwarteZee

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 42
Re: Flexbox + PDW + Linux
« Reactie #2 Gepost op: 5 mei 2009, 09:21:46 »
Mijn Linux kennis is ook niet zo geweldig, maar kun je PDW niet draaien via 'Wine' ??
Een dag geen techniek, is een dag niet geleefd.....

Jupiter Pro V8.6
Nikon D80
18-70mm ED-IF AF-S DX Zoom
70-300mm AF-S VR Zoom
Speedlight SB-600

Offline Elmer

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 131
    • http://rigreference.com
Re: Flexbox + PDW + Linux
« Reactie #3 Gepost op: 5 mei 2009, 09:22:52 »
Wil je zoiets zelf programmeren, dan zul je behoorlijk diep in de materie duiken. Je zult de RS232 poort via C++ of zelfs Assembler moeten programmeren om de timing goed te krijgen.

Maar PDW kan ook via de geluidskaart 'ontvangen'. Misschien dat je via die ingang iets kunt vinden? Er zijn bijvoorbeeld RTTY decoders voor Linux die via de geluidskaart werken. Misschien dat er delen van die code bruikbaar zijn voor wat je wilt bereiken. Ook hier geldt: mogelijk, maar niet eenvoudig!
RigReference.com | Ham Radio Equipment

Uniden UBC785XLT | Uniden UBC3500XLT | Puxing PX-888 | Yaesu FT-450

Offline PeetR

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 18
Re: Flexbox + PDW + Linux
« Reactie #4 Gepost op: 5 mei 2009, 09:34:53 »
Citaat van: "ZwarteZee"
Mijn Linux kennis is ook niet zo geweldig, maar kun je PDW niet draaien via 'Wine' ??

Dat schijnt wel te kunnen maar dat is dan weer grafisch hè. Moet textbased. Servers zijn niet grafisch ingesteld.

Citaat van: "Elmer"
Je zult de RS232 poort via C++ of zelfs Assembler moeten programmeren om de timing goed te krijgen

Ik was al op zoek naar zoiets, spijtig genoeg luistert alles wat ik zo snel kan vinden naar RxD/TxD asynchroon evt mbv UART en dus niet naar CTS.

Is er trouwens niet iemand die dat stukje van PDW kan porten naar Linux. Misschien dat de auteur van PDW dat zelf kan? of kan hij misschien iets van de broncode vrijgeven?

Citaat van: "Elmer"
Maar PDW kan ook via de geluidskaart 'ontvangen'.

Hier geld ook: Het is een server, dus geen geluidskaart.

Nogmaals, Ik kan me haast niet voorstellen dat er niemand is dit hetzelfde wil. Linux is toch het meest gebruikte serverOS. Is er dan niemand die zijn flexbox aan zijn server hangt?
ICT - P2000 - BRANDWEER - FOTOGRAFIE

AlfA145

  • Gast
Re: Flexbox + PDW + Linux
« Reactie #5 Gepost op: 13 mei 2009, 22:39:03 »
Dit gaat niet eenvoudig zijn, ik heb ook al lang gezocht om een hamcom modem (wat dit is het eigenlijk) onder linux aan de praat te krijgen.
als zendamateur heb ik zelfs nog een aantal baycom modems liggen die ik graag aan de praat had onder Debian, maar tot op heden heb ik er nog niets mee kunnen doen.

Offline blieb

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 25
Re: Flexbox + PDW + Linux
« Reactie #6 Gepost op: 24 juni 2009, 20:26:46 »
Hehe ik heb hier dus ook heletijd naar gezocht, ben nu bezig met een windows server :P

Mijn volgende ding wat ik wil gaan proberen is de windows in een virtuele omgeving draaien, Het lukt me alleen niet om de comport goed te forwarden naar windows.

Mijn volgende stap is om een usb geluidskaart door te sturen naar de virtuele windows. Waar ik dan vervolgens de flexbox aanhang, moet er dan alleen een audiouitgang aan maken :(

Offline Graaf

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 1
Re: Flexbox + PDW + Linux
« Reactie #7 Gepost op: 18 augustus 2009, 09:45:58 »
Dit is iets waar ik terug in 2006 al mee bezig ben geweest.
Na veel zoeken op internet, ben ik tot de beslissing gekomen om zelf maar iets te ontwikkelen onder linux.
Helaas ben ik nooit verder gekomen dan een linux kernel module die de CTS pin op een bepaalde frequentie uitleest of het een 1 of 0 is.
Ik had hierbij wel iets hulp van sourcecode van een oude pocsag dos programmatje geschreven in Borland C++
Het bleek te veel werk en vooral te moeilijk voor mij om dit voorelkaar te krijgen. Helaas.

Dus uiteindelijk is het maar gewoon een windows bak geworden met PDW