Auteur Topic: Plaatsing kristallen Cuna 4 Bander  (gelezen 2562 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Anomic

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 3
Plaatsing kristallen Cuna 4 Bander
« Gepost op: 12 november 2019, 19:07:46 »
Beste Forummers,

Ik ben laatst in het bezit gekomen van een Cuna 4 Bander, echt een prachtig apparaat. De kristallen (29 stuks) zaten er los bij in een sigarenkistje. Ik heb deze willekeurig in de 32 beschikbare plaatsen gestoken, maar ik vraag mij af of er een bepaalde logica in zit. Aangezien deze scanner 4 frequentiegebieden ondersteunt lijkt het mij dat de kristallen van een bepaalde frequentie in een bepaalde bank moeten komen. Er zitten namelijk 4 banken in welke elk 8 kristallen kunnen bevatten. Of maakt dat niet uit? Ik moet ook nog uitzoeken of ik kan achterhalen welke frequentie de kristallen hebben, sommige staat wel een code op maar sommige ook helemaal niets. De codes zou ik moeten kunnen vinden in een kristallen tabel, maar als er niets op staat, is dat nog te achterhalen op een of andere manier? Als iemand ergens een handleiding van deze scanner heeft of weet waar ik die kan vinden dan hou ik mij aanbevolen.

Alvast dank voor de info!


Groetjes,

Mike.

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21596
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Plaatsing kristallen Cuna 4 Bander
« Reactie #1 Gepost op: 12 november 2019, 21:17:30 »

Offline Anomic

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 3
Re: Plaatsing kristallen Cuna 4 Bander
« Reactie #2 Gepost op: 13 november 2019, 07:28:44 »
Yes! Een beauty  8)

Offline Anomic

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 3
Re: Plaatsing kristallen Cuna 4 Bander
« Reactie #3 Gepost op: 13 november 2019, 19:41:42 »
Volgens mij heb ik het al gevonden; naast de 4 banken staat heel klein uhf, low, air en vhf. Mijn voorgevoel klopte dus. Nu nog even uitzoeken welke kristallen in welke bank moeten!

Groetjes,

Mike

Offline Boudewijn

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 74
    • de Kristal Scanner
Re: Plaatsing kristallen Cuna 4 Bander
« Reactie #4 Gepost op: 26 november 2019, 01:13:54 »
Al weer even geleden heb ik al mijn lijsten met kristalcodes gegeven aan "Scannerpagina van het Noorden". Ik denk echter dat deze website niet meer bestaat.

De verschillende fabrikanten (Jomaco-Cuna-Klove-Handic) gebruik(t)en allemaal hun eigen code en op sommige staat de frequentie.

Op deze website: https://www.kristalscanner.nl/Begin_kristallen.php kun je een lijst vinden met de verschillende codes en de bijbehorende frequenties. De meeste kristallen zullen echter niet meer werken zoals de oude politie frequenties. De politiekristallen zijn overigens vaak te herkennen aan de toevoeging H of M waarbij H staat voor Hoofdbureau en de M voor mobiel. Echter marifoonfrequenties werken nog steeds. Ook is het zo dat je bepaalde kristallen bv bestemd voor de lage band kunt gebruiken op een hoge band waardoor ze bv in de marifoonband terecht komen.

succes!
Boudewijn
UNIDEN SDS 200E, UBC 125XLT, Icom 9100, Icom 7300, Icom IC-R8500, ELAD FDM-DUO-r, Wellbrook ALA 1530, mini Whip, ICOM AH-7000, SSB LNA-5000, Diamond BC 100-S, ADS-B Radarcape, Fleetmon

Offline luistervink 12

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 572
  • ubc 125 xlt
Re: Plaatsing kristallen Cuna 4 Bander
« Reactie #5 Gepost op: 26 november 2019, 06:43:50 »
Wil je deze verkopen oid,neem aan dat verder wilt gaan met deze hobby, dan kun je beter een nieuwe kopen die zijn een,stuk moderner en meer mogelijkheden  zoals  dmr   p.r. luchtvaart scheepvaart  nxdn oid en nog veel meer net wat je ,leuk vindt  ik zelf heb de ubc 125 xlt voor luchtvaart, zowel burger als militair en scheepvaart etc

Offline luistervink 12

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 572
  • ubc 125 xlt
Re: Plaatsing kristallen Cuna 4 Bander
« Reactie #6 Gepost op: 26 november 2019, 06:52:26 »
P.s politie en ambulance en brandweer kun je wel vergeten met deze scanner zit op c2000  met een gewone scanner zoals ik heb de ubc 125 xlt kan t al niet meer wel via internet op www.p2000.nl