Auteur Topic: Marifoonkanalen Rotterdam Port Authority  (gelezen 10063 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline CMS

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 42
Marifoonkanalen Rotterdam Port Authority
« Gepost op: 12 juli 2006, 21:07:17 »
Naast de VHF-sector marifoonkanalen maakt de RPA gebruik van 3 andere, havenbrede marifoonkanalen:
kanaal 11: Traffic Center Rotterdam en Traffic Center Hoek van Holland
kanaal 14: Centrale Meldkamer Havenmeester
kanaal 19: Haven Coördinatie Centrum

Als schepen contact willen met één van de patrouillevaartuigen van de RPA, dan gebeurt dat in principe op kanaal 11. Ook meldt de scheepvaart zich hier aan en af (?). Schepen die aan wal liggen luisteren niet meer naar het betreffende sectorkanaal, maar luisteren als het goed is kanaal 11 uit.

De Divisie Havenmeester op kanaal 14, is een aparte divisie van het Havenbedrijf Rotterdam en heeft een min of meer zelfstandige functie. Als ik het goed heb houdt het zich o.a. bezig met veiligheid, gevaarlijke stoffen en milieu.

Bij het Haven Coördinatie Centrum op kanaal 19 melden schepen o.a. calamiteiten en een hoop andere zaken (?)

Bovenstaande heb ik uitgedokterd, maar is zeker niet volledig. Mijn vraag is dan ook: weet iemand precies het verschil in functie tussen deze drie kanalen/diensten?
Icom R-20, Uniden UBC3500XLT, Uniden BCT15X, Uniden Bearcat UBC9000XLT, AOR 3000A, Realistic Pro-2006, Jupiter Pro 9.1

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21691
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Marifoonkanalen Rotterdam Port Authority
« Reactie #1 Gepost op: 12 juli 2006, 21:15:13 »
Wat kanaal 14 betreft kan ik je verwijzen naar; http://www.portofrotterdam.com/nl/nieuw ... 501_01.jsp

Offline CMS

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 42
Re: Marifoonkanalen Rotterdam Port Authority
« Reactie #2 Gepost op: 12 juli 2006, 21:20:06 »
Weer zo'n snel antwoord... :-) Bedankt!

Ik had deze pagina al wel gelezen, maar ik begrijp nog niet precies het verschil tussen de drie kanalen. 'Operationele maritieme vragen' worden ook op de andere kanalen gesteld.
Icom R-20, Uniden UBC3500XLT, Uniden BCT15X, Uniden Bearcat UBC9000XLT, AOR 3000A, Realistic Pro-2006, Jupiter Pro 9.1

Offline spoorfan

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1328
Re: Marifoonkanalen Rotterdam Port Authority
« Reactie #3 Gepost op: 2 augustus 2006, 18:45:11 »
En dan zijn er nog de interne frequenties van de RPA.
169.830, 169.84375 en 169.85625.

Alleen lijkt het met de start van de meldkamer havenmeester wel of met name de laatste twee minder worden gebruikt en er ook nog op een ander kanaal of een andere manier wordt gecommuniceerd. De laatste twee staan tegenwoordig in ieder geval gekoppeld.

Vroeger hoorde je er meldingen van schepen die begeleid moesten worden in de europoort, maar dat hoor je nooit meer.

Iemand een idee?

Dan is er nog het calamiteiten kanaal: 164.630

Groetjes,

Spoorfan.

FH 12

  • Gast
Re: Marifoonkanalen Rotterdam Port Authority
« Reactie #4 Gepost op: 12 augustus 2006, 07:38:24 »
Gisteren gehoord van een opvarende van de RPA boten dat ze binnenkort ook C-2000 krijgen, de planning zou zijn dat ze begin 2007 vor 100% over gestapt moeten zijn.
Er zal dan alleen met C 2000 en marifoon gewerkt worden.

Offline Arle

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1214
Re: Marifoonkanalen Rotterdam Port Authority
« Reactie #5 Gepost op: 13 augustus 2006, 16:45:04 »
C2000 is alleen voor communicatie met de GMK (Brandweer) en onderling met de OvD of CE, maar niet havandienst onderling (tenzij bij een inzet), maar ze hebben geen eigen gespreksgroep.
Met vriendelijke groet,
Arlé