Auteur Topic: Gezocht: informatie over scheepvaart in Deventer  (gelezen 4016 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Roy

  • Gast
Gezocht: informatie over scheepvaart in Deventer
« Gepost op: 28 mei 2006, 18:27:40 »
Wie kan mij helpen aan daadwerkelijk ingebruik zijnde frequenties van scheepvaart in Deventer?

Het gaat mij hier naast de bekende Prins Bernhardsluis om een eventuele frequentie van het pontje, rederij Eureka, het jachthaventje en de reddingsbrigade.

Tot nu toe heb ik alleen 156.875, 156.8, 156.5 en 156.9 gehoord.

Linken naar webcams of andere sites m.b.t. scheepvaart op de IJssel zijn ook altijd welkom.

Groet,

Roy

Roy

  • Gast
Re: Gezocht: informatie over scheepvaart in Deventer
« Reactie #1 Gepost op: 6 juni 2006, 16:47:49 »
De schepen in de Prins Bernhardsluis komen knetterhard door, terwijl de wal frequentie (161.5) helemaal niet gehoord wordt en ook op andere frequenties wordt de wal niet gehoord, terwijl de afstand toch slechts een paar kilometer is.

Gert Jan

  • Gast
Re: Gezocht: informatie over scheepvaart in Deventer
« Reactie #2 Gepost op: 6 juni 2006, 19:35:27 »
Citaat van: "Roy"
De schepen in de Prins Bernhardsluis komen knetterhard door, terwijl de wal frequentie (161.5) helemaal niet gehoord wordt en ook op andere frequenties wordt de wal niet gehoord, terwijl de afstand toch slechts een paar kilometer is.

Op welke freq. hoor je die schepen?
Als het een andere freq. is als 156.900 klopt je walkanaal niet.

Roy

  • Gast
Re: Gezocht: informatie over scheepvaart in Deventer
« Reactie #3 Gepost op: 6 juni 2006, 19:57:52 »
De schepen zitten netjes op 156,9, maar op 161,5 (waarop ik dus iets zou moeten horen) hoor ik niks. Ook op de overige pak 'm beet 130 scheepvaartfrequenties die ik mee scan hoor ik de reactie van de wal niet en waarschijnlijk ligt het dus gewoon aan het vermogen zoals in een vorig mailtje gesuggereerd werd.

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21691
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Gezocht: informatie over scheepvaart in Deventer
« Reactie #4 Gepost op: 6 juni 2006, 20:07:38 »
Citaat van: "Roy"
De schepen zitten netjes op 156,9, maar op 161,5 (waarop ik dus iets zou moeten horen) hoor ik niks.

Datzelfde geldt voor 157.000/161.600 en 157.100/161.700. De walstations zitten met een kleine antenne en laag vermogen zodat die alleen in de directe omgeving te ontvangen zijn. Het gaat immers maar ook om een kanaaltje om een brugwachter te bereiken, niet om in een heel gebied hoorbaar te zijn.

Gert Jan

  • Gast
Re: Gezocht: informatie over scheepvaart in Deventer
« Reactie #5 Gepost op: 6 juni 2006, 20:25:50 »
Citaat van: "Roy"
De schepen zitten netjes op 156,9, maar op 161,5 (waarop ik dus iets zou moeten horen) hoor ik niks. Ook op de overige pak 'm beet 130 scheepvaartfrequenties die ik mee scan hoor ik de reactie van de wal niet en waarschijnlijk ligt het dus gewoon aan het vermogen zoals in een vorig mailtje gesuggereerd werd.

Hangt van de antennesituatie van jou af, ik hoor hiervandaan de sluizen van Amerongen, Wijk bij Duurstede en Hagestijn, dat is best een afstand.

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21691
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Gezocht: informatie over scheepvaart in Deventer
« Reactie #6 Gepost op: 6 juni 2006, 20:32:45 »
Zo zie je maar weer dan het toch weer van een aantal factoren af kan hangen. De een ontvangt hele afstanden en de ander weer niks.

Roy

  • Gast
Re: Gezocht: informatie over scheepvaart in Deventer
« Reactie #7 Gepost op: 6 juni 2006, 20:33:29 »
Een buitenantenne heb ik niet. Wel zit ik op drie hoog, met enige bebouwing er tussen.

Gert Jan

  • Gast
Re: Gezocht: informatie over scheepvaart in Deventer
« Reactie #8 Gepost op: 6 juni 2006, 20:36:12 »
Citaat van: "Roy"
Een buitenantenne heb ik niet. Wel zit ik op drie hoog, met enige bebouwing er tussen.

Je zou een andere antenne kunnen proberen, zo eentje van 15 euro of zo die je standaard op 2meter amateurporto's ziet met zo'n wit ringetje boven de bnc.
Als je die dan een paar cm afknipt kom je steeds hoger in de band en zal je betere resultaten boeken denk ik.

Leen Ansems

  • Gast
Re: Gezocht: informatie over scheepvaart in Deventer
« Reactie #9 Gepost op: 7 juni 2006, 06:39:54 »
De sluizen van Amerongen, Driel en Hagesteijn hebben richtantenne`s en het zendvermogen is ongeveer 100 mWatt. Het bereik en gevoeligheid van de sluismarifoon is op de rivier 5 km voor en na de sluis. Vroeger was het zendvermogen van de marifoon op een schip op kan 18, 20 en 22 automatisch 1 Watt. Met de laatste kanaalwijzigingen mag in het buitenland weer op hoog vermogen gewerkt worden en dan weet je het wel, dat handmatig terugschakelen gebeurd dus niet. Zodoende kan een schip wat vrij hoog op het water ligt is zich melden voor een sluis of brug en tegelijkertijd storing veroorzaken bij sluizen of bruggen ver weg. Het is dus diverse malen voorgekomen dat de sluiswachter `s nachts wakker werd (jawel!) van een schip ver weg en je dan maar de installatie na moest komen kijken.. :).
mvg,
Leen