Auteur Topic: Frequenties straalverbindingen evenementen  (gelezen 5753 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

wedelman

  • Gast
Frequenties straalverbindingen evenementen
« Gepost op: 16 mei 2005, 11:44:39 »
Hallo,

Ik zat me net te bedenken dat er live radio (radio 3fm) wordt gemaakt tijdens en op het terrein van Pinkpop. Nu lijkt me niet dat ze daar een zender hebben staan die het signaal gewoon voor heel het land de ether in slingert, maar dat het via een straalverbinding naar H'sum gaat, om daat de ether in gezonden te worden.

Ook zou er natuurlijk regie-communicatie moeten zijn.

Gaan deze verbindingen via satteliet of via een directe straalverbinding?

Als het al mogelijk is om dit te ontvangen, wat zouden dan de frequenties (of het gebied) moeten zijn waar ik moet zoeken?

MVG,

Wouter

Offline Welschap

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 153
Re: Frequenties straalverbindingen evenementen
« Reactie #1 Gepost op: 21 mei 2005, 19:45:21 »
Citaat van: "wedelman"
Gaan deze verbindingen via satteliet of via een directe straalverbinding?

Soms zie ik op Eutelsat een Nederlandse competitiewedstrijd (wel live tribune en spelersgeluiden, maar geen commentaar. Deze wordt blijkbaar in Hilversum of ergens in die buurt er onder gepraat. Meestal worden deze beelden trouwens gecodeerd. Wellicht dat ook op deze manier de Pinkpop beelden en/of geluiden worden verstuurd.
Maar gezien ik lang niet alles met m'n schoteltje kan onderscheppen, zullen er vast nog meer methodes zijn.
Stoptrein naar Eindhoven stopt niet te Best

Erik74

  • Gast
Re: Frequenties straalverbindingen evenementen
« Reactie #2 Gepost op: 22 mei 2005, 12:20:03 »
Het wil nog wel eens verschillen wat ze met evenementen doen. Nederland is bezaaid met televisiepalen waarmee het signaal naar Hilversum kan. Competitieduels in bijvoorbeeld Rotterdam worden over het algemeen via een straalverbinding gedaan. (Van stadion De Kuip naar de paal in de Waalhaven en vervolgens naar Hilversum - al dan niet ondersteund door meerdere palen). Bij grote duels kan er ook gekozen worden voor een sat.-verbinding. De NOS heeft een vaste transponder in gebruik die door het Journaal gebruikt wordt, maar soms wordt deze ook door Sport gebruikt. (Zonde namelijk als je al een transponder hebt, om er nog een te huren...)
Bij grote evenementen wordt er vaak een mobiele straalverbinding opgesteld van KPN-Broadcast. Maar omdat bij Pinkpop zowel TV als radio een verbinging moet hebben... Zou best kunnen dat er 2 zijn.
Overigens kan het signaal wat ruw over de sat. naar Hilversum door wordt gezonden ook opgepikt worden door een kleine consumentenschotel. Signaal wordt na ik meen niet gedecodeerd.

Erik

wedelman

  • Gast
Re: Frequenties straalverbindingen evenementen
« Reactie #3 Gepost op: 22 mei 2005, 13:19:25 »
En die die KPN-straalverbinding (bij Lowlands staat er een op de heuvel achter de Alpha tent, en vaak staat er een bij het Vredenburg in Utrecht, is dat een signaal wat ik gewoon kan beluisteren met de scanner, of is het gecodeerd?

MVG,

Wouter

Offline Welschap

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 153
Re: Frequenties straalverbindingen evenementen
« Reactie #4 Gepost op: 22 mei 2005, 20:59:14 »
Citaat van: "Erik74"
De NOS heeft een vaste transponder in gebruik die door het Journaal gebruikt wordt, maar soms wordt deze ook door Sport gebruikt. (Zonde namelijk als je al een transponder hebt, om er nog een te huren...)

 Signaal wordt na ik meen niet gedecodeerd.
Erik

Ik ken dat niet zo. Mijn ontvanger heeft op verschillende Eutelsat sattellieten meerdere kanalen staan welke door Nederlandse omroepen zijn gebruikt, maar dat verschilt altijd.
Verder worden meestal de sportuitzendingen welke via een van de Eutelsatten wordt doorgestuurd gecodeerd (irdeto dacht ik)
Stoptrein naar Eindhoven stopt niet te Best

Erik74

  • Gast
Re: Frequenties straalverbindingen evenementen
« Reactie #5 Gepost op: 24 mei 2005, 11:14:34 »
NOS Journaal heeft (net als RTL Nieuws) een vaste transponder die ze hele jaren afhuren en dus zeer regelmatig gebruiken. (NOS heeft 4 sat.-wagens overigens tot de beschikking.) Wisselen doen ze niet, maar bij grote dingen, zoals begrafenis bij Kon.Huis met meerdere lokaties (dus: NOS Actueel), dan worden andere transponders voor kortere tijd geboekt.De frequenties en sat. weet ik niet zo uit t hoofd, dat zou ik na moeten vragen...
Erik

Offline Welschap

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 153
Re: Frequenties straalverbindingen evenementen
« Reactie #6 Gepost op: 24 mei 2005, 13:52:03 »
Citaat van: "Erik74"
De frequenties en sat. weet ik niet zo uit t hoofd, dat zou ik na moeten vragen...
Erik

Ik ben erg benieuwd! Ik heb nog nooit een vaste frequentie hiervan gezien. Wel zie ik regelmatig hier of daar een verslaggever met een microfoon in de hand zijn tekst repeteren en wachten tot dat hij/zij in de nieuwsuitzending aan de beurt komt.
Wil je me op de hoogte houden?
Gert
Stoptrein naar Eindhoven stopt niet te Best

Erik74

  • Gast
Re: Frequenties straalverbindingen evenementen
« Reactie #7 Gepost op: 25 mei 2005, 12:30:22 »
Kan inderdaad zijn dat je wel eens een verslaggever ziet in beeld. Vanalles wordt via die transponder doorgezet, van live kruisgesprekken tot bandjes met ruw materiaal voor 'n uitzending, gemonteerde items voor de regie in Hilversum etc etc.
Ik ga wel eens navragen naar frequenties of hoe je het anders op kan vangen.
Je hoort t nog wel!