Auteur Topic: Wat voor soort antenne heb ik nodig?  (gelezen 2709 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline marcel1988

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 30
Re: Wat voor soort antenne heb ik nodig?
« Reactie #15 Gepost op: 27 december 2023, 19:59:05 »
Ik heb voor een SUPER klein bedrag een Diamond X-300N mogen overnemen.

Nou heb ik nog niet de mogelijkheid gehad om deze op mijn dak te zetten (iets met moeilijk berijkbaar)
Dus heb deze buiten gehangen in de tuin aan een schuttingpaal.

Kan het kloppen dat ik nu net zoveel bereik heb als met de standaard geleverde antenne van de UBC125XLT?
Ik ga vanuit de antenne met een adapter van N naar BNC en had nog een kabel liggen in huis: https://www.allekabels.nl/bnc-kabel/2/1283298/bnc-kabel.html
En dan naar de Uniden UBC125XLT.

Als ik deze antenne nou hogen zou plaatsen IN het huis, wordt het dan sowieso beter? Of moet ik hem echt op het dag gaan krijgen om beter te gaan presteren?
Ik wil een soort van bevestiging dat überhaupt die antenne werkt  :-*

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21691
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Wat voor soort antenne heb ik nodig?
« Reactie #16 Gepost op: 27 december 2023, 20:06:28 »
Als je hem binnenshuis onder het dak plaatst dan zou het toch beter moeten zijn.

Offline marcel1988

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 30
Re: Wat voor soort antenne heb ik nodig?
« Reactie #17 Gepost op: 27 december 2023, 20:51:46 »
Als je hem binnenshuis onder het dak plaatst dan zou het toch beter moeten zijn.

Dat is een beetje het dingetje, ik heb geen "dak" Dit is een huis met geharde muren inclusief staaldraad erin (Dit geld ook voor het plafond en de vloer.
Bovenop is gewoon plat dag met wat zonnepanelen en een airco unit erop.

Ik kan de antenne boven in een slaapkamer neerzetten (dat is ongeveer 2 meter onder het "dak" niveau).
Maar dan zit ik met die radialen aan de zijkant. Kunnen die er ook tijdelijk even vanaf?

Offline Edwin uit 070

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 733
Re: Wat voor soort antenne heb ik nodig?
« Reactie #18 Gepost op: 27 december 2023, 22:16:50 »
Als je hem binnenshuis onder het dak plaatst dan zou het toch beter moeten zijn.

Dat is een beetje het dingetje, ik heb geen "dak" Dit is een huis met geharde muren inclusief staaldraad erin (Dit geld ook voor het plafond en de vloer.
Bovenop is gewoon plat dag met wat zonnepanelen en een airco unit erop.

Ik kan de antenne boven in een slaapkamer neerzetten (dat is ongeveer 2 meter onder het "dak" niveau).
Maar dan zit ik met die radialen aan de zijkant. Kunnen die er ook tijdelijk even vanaf?

Als ik dit zo lees dan is jouw huis een zogenaamde "Kooy van Faraday". En dat houdt nogal wat straling tegen. Dus zou goed kunnen dat een X30 binnen inderdaad net zo goed/slecht ontvangst als de antenne die standaard op je scanner zit.

Offline marcel1988

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 30
Re: Wat voor soort antenne heb ik nodig?
« Reactie #19 Gepost op: 28 december 2023, 03:34:19 »
Dat snapte ik  :D

Waar het mij om gaat, ik kan ook de antenne naar de bovenste verdieping krijgen, en het daar even tijdelijk uit een raam steken.
Maar ik zit met die radialen welke dan in de weg zullen zitten. (hoe functioneert die antenne zonder die radialen erop?)

Op dit moment staat de antenne aan een schutting dus ongeveer 1,8m van de grond af.
Als ik hem op de bovenste verdieping zet, dan staat die ongeveer 6-7m hoogte. (maar dan zonder die radialen)

Offline Wolfhound

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1232
Re: Wat voor soort antenne heb ik nodig?
« Reactie #20 Gepost op: 28 december 2023, 06:28:19 »
Je weet zeker , dat de antenne niet kapot is ?
Wat voor kabel gebruik je ?
En hoeveel meter lengte ?
In grateful remembrance  of the 32nd T.F.S.  1954-1994.
                               " WOLFHOUNDS"
       Soesterberg Airbase.                Netherlands

Offline marcel1988

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 30
Re: Wat voor soort antenne heb ik nodig?
« Reactie #21 Gepost op: 28 december 2023, 06:40:53 »
Je weet zeker , dat de antenne niet kapot is ?
Wat voor kabel gebruik je ?
En hoeveel meter lengte ?

Dat is waar ik achter wil komen. Ik heb er geen verstand van.
Als je voor mij een vraag hebt over ict kan ik je deze beantwoorden.

Wat betreft over de kabel, deze had ik al aangegeven een paar posts terug.
https://www.allekabels.nl/bnc-kabel/2/1283298/bnc-kabel.html
De lengte is 20 meter.

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21691
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Wat voor soort antenne heb ik nodig?
« Reactie #22 Gepost op: 28 december 2023, 06:51:41 »
Ai RG58, die is over die lengte nogal verliesgevend.
Aircel7 was beter geweest.

Offline marcel1988

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 30
Re: Wat voor soort antenne heb ik nodig?
« Reactie #23 Gepost op: 28 december 2023, 07:30:29 »
Ai RG58, die is over die lengte nogal verliesgevend.
Aircel7 was beter geweest.

Alleen Aircel7 heb ik niet even liggen, en deze kabel wel  :P
Maar, al zou het verlies gevend zijn, dan zou het alsnog beter moeten presteren dan de standaard antenne van de UBC125XLT lijkt me?
En zoals ik al aangaf, nu staat die antenne vrij laag bij de grond. Wat gaat het effect zijn als ik die Radialen eraf haal en de antenne uit het raam steek op de bovenste verdieping?

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21691
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Wat voor soort antenne heb ik nodig?
« Reactie #24 Gepost op: 28 december 2023, 07:33:19 »
Je zou zeggen dat de antenne dan iets beter zal presteren.
Het is echt bij iedereen weer verschillend, daar is geen peil op te trekken.
Je komt er maar op 1 manier achter, meten is weten.

Offline vdKaa

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 463
Re: Wat voor soort antenne heb ik nodig?
« Reactie #25 Gepost op: 28 december 2023, 08:27:49 »
Je kan alleen een bevestiging krijgen van de situatie met een hoog geplaatste antenne als je die antenne ook hoog plaatst. De werking van een antenne is o.a. in hoge mate afhankelijk van de plaats en omgeving. Met je “wat als” vragen krijg je “misschien dat” antwoorden.

Daarnaast heb je de Diamond antenne voor een super klein bedrag overgenomen. Is het wel een echte diamond want er is veel imitatie van diamond antennes te koop. De radialen heb je nodig voor het groundeffect. Zonder radialen gaat je ontvangst achteruit. De vraag van Wolfhound of die antenne niet kapot is is overigens ook een hele goede vraag. De 20 meter RG58 kabel nekt je sowieso behoorlijk. Ik had 10 meter RG58 kabel en toen die vervangen werd door 5 meter Aircell 7 kabel met goede pluggen (verloopstukken geven ook verlies) ging mijn ontvangst een heel stuk omhoog.

Ik kan niet in je portemonnee kijken, maar je bent m.i. nu bezig om verlies van ontvangst op verlies van ontvangst te stapelen. Het belangrijkste voor je 125XLT is de antenne. Shit in is tenslotte ook shit out. Je hebt al heel veel adviezen gekregen, zoals het advies om voor een X50 te gaan. Probeer ze uit en meldt je resultaten hier. Dan kunnen de forumleden met je meedenken en gericht adviseren.
UBC125XLT, UBCD3600XLT, SDS200e, Airspy mini, RSPdx

Offline scirocco60

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 457
Re: Wat voor soort antenne heb ik nodig?
« Reactie #26 Gepost op: 28 december 2023, 09:40:29 »
Veel mensen denken dat de antenne buiten staat dat het beter gaat. vergeet niet dat bomen het signaal tegen houden.
op mijn vakantie huis in Hilvarenbeek kan ik in de winter het netwerk van de Efteling volgen zomers is dit niet mogelijk  :(
gezien de bladeren aan de bomen. als je de antenne wilt testen moet hij vrij in de lucht staan met de Aircel 7 kabel met goede N connectoren.
dan haal je alles uit je antenne succes
aor 8000 optoscan535 realistic 2035 mts2100 gp300 gp 600 discone  X30 uniden 3500

Offline marcel1988

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 30
Re: Wat voor soort antenne heb ik nodig?
« Reactie #27 Gepost op: 28 december 2023, 11:02:09 »
Ik snap dat echt wel dat die antenne hoog moet staan enzovoort.
Het punt is:

1. ik kan niet zomaar even mijn dak op om de antenne te plaatsen. Daarvoor moet of een steiger neergezet worden of een hoogwerker komen. (Dit kost geld en dat wil ik dus maar 1x uitgeven)
2. Die Diamond X-300N is daadwerkelijk echt een Diamond X-300N (bevestigd door de eigenaar, gezien op de bon, en bevestiging vanuit de leverancier)

Het advies voor die X50N had ik zeker genomen, maar ik kreeg dus de mogelijkheid voor een X-300N voor een veel mindere prijs dan een nieuwe X50N Dus dan is 1+1=2  :P
Dus het enige wat ik op dit moment moet weten, hoe kan ik ervoor zorgen dat ik toch een soort van goeie test neer kan zetten zonder dat ik daadwerkelijk mijn dak op moet  :-\

De kabel Aircell 7 kan ik altijd later bestellen als dat echt de beste kabel is.
Ben alleen bang dat die kabel zo stug is voor de scanner?

Offline vdKaa

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 463
Re: Wat voor soort antenne heb ik nodig?
« Reactie #28 Gepost op: 28 december 2023, 11:58:39 »
Ja, alleen heeft Johan Beck je uitgelegd waarom voor jou de X50 met de 125XLT de betere keus was. Nu bespaar je wat geld wat je over een week wel vergeten bent. Het feit dat je een smalbandige antenne voor de 125XLT hebt gekocht ga je de rest van de tijd dat die antenne op je dak staat aan herinnert worden. Zoals je al geconstateerd hebt, eens op het dak heb je genoeg problemen om je opstelling aan te passen.

Nee, Aircell 7 is niet de beste kabel. Er zijn betere maar die zijn ook duurder. Aircell7 geeft je een goede prijs/kwaliteit verhouding. Je kan overigen ook voor de iets goedkopere, en volgens mij iets meer flexibele, H-2007 kabel kiezen. Google ook eens op pigtale (voor de laatste paar centimeter).

Als je wil testen op hoogte moet je echt out of the box gaan denken.  Je wilt omhoog met je antenne om te testen. Je hebt een scanner op batterijen, verzin eens iets…..
UBC125XLT, UBCD3600XLT, SDS200e, Airspy mini, RSPdx

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21691
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Wat voor soort antenne heb ik nodig?
« Reactie #29 Gepost op: 28 december 2023, 12:14:54 »
Ik denk dat dat smalbandige wel mee zal vallen in vergelijking met een opsteekantenne.
Dan zal die X300 toch meer ontvangst opleveren.
Mits goed geplaatst, de juiste kabel en connectoren.