Auteur Topic: Portofoon en Diamond X30/50: is het wat?  (gelezen 9463 keer)

0 leden (en 3 gasten) bekijken dit topic.

Offline Gjans

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 9
Portofoon en Diamond X30/50: is het wat?
« Gepost op: 17 oktober 2017, 13:26:08 »
Ik overweeg deze winter een Belgische basisvergunning te behalen waarmee ik legaal toegang krijg tot de radioamateurbanden (tussen 3,5 MHz (80 m) en 440 MHz (70 cm), max. 50W zendvermogen, geen zelfbouw of modificatie).
Maar omdat ik in de wintermaanden liever niet op het dak klim om een antenne te installeren, bekijk ik nu mijn opties om de nodige hardware tijdig aan te kopen en te installeren.
Meer concreet: ik zou willen starten met een goedkope portofoon Baofeng UV-6R, d.i. de nieuwere en verbeterde versie van de UV-5R (5-1 Watt en freq. 136 - 174 mHz en 400 - 520 mHz), met Aircell-7 gekoppeld aan een buitenantenne Diamond X30 of X50.
Dit is budgettair een interessante combinatie en biedt mij de mogelijkheid naderhand uit te breiden met een al dan niet tweedehands basis transceiver.

De vraag is nu: is dit wat? Welke mogelijkheden biedt deze combinatie mij voor ontvangen en zenden (ik woon op een 10-tal km van een repeater)?

Een tech vraagje: de Aircell-kabel koppel je aan de X30/50 met een N-male connector, die op alle ham shops wordt aangeboden. Maar de SMA Female connector voor aansluiting op de portofoon blijkt onvindbaar... Bestaat dit type connector niet, zoek ik op het verkeerde type plug of moet dit opgelost met een ander type connector en SMA F verloopplug?

Met dank voor jullie adviezen en opbouwende kritiek  :)

George

Offline ET

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1310
  • Schiedam
Re: Portofoon en Diamond X30/50: is het wat?
« Reactie #1 Gepost op: 17 oktober 2017, 15:48:06 »
Allereerst succes met het doen van examen en natuurlijk hopen dat je slaagt.

Op deze relatief korte afstand van 10km is er ook nog wel een kans dat je repeater open krijgt zonder extra buiten antenne aan je porto. Maar dat ligt wel heel sterk aan je situatie (omliggende bebouwing / eigen hoogte / antenne hoogte repeater / ...). Sterke andere zenders in de buurt (omroep / Astrid / ..) kunnen wel roet in het eten gooien als je er een buiten antenne aan gaat hangen, de porto krijgt dan zoveel signaal te verstouwen dat hij over zijn nek gaat en je dus minder hoort ipv meer.
Als je er voor kiest om een X50/X30 neer te zetten zou ik het eerste stuk van antenne naar binnen met Aircell7 (of beter) aanleggen. Het laatste stuk naar de porto een korte dunnere kabel. Aircell7 is veel te stug om aan je porto te hangen, dan beschadig je na verloop van tijd de connector of de print aansluiting.
Dus een lange Aircell7 (of betere zoals Ecoflex 15 of zo  ;)) kabel maken met een Female N aan de ene kant en een Male N aan de andere kant. Aan de korte patch kabel dan weer een Male N connector aan de ene kant en een SMA connector aan de andere kant.

Elmar
Uniden UBC9000XLT / RTL R820T2 / Funcube Pro
Ailunce HD1 / Motorola MTH800 / Motorola DM4600 / Motorola GM360
Diamond X50 / Diamond D707 / Diamond MR77B / Kathrein K751221 (UHF)

Offline Gjans

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 9
Re: Portofoon en Diamond X30/50: is het wat?
« Reactie #2 Gepost op: 17 oktober 2017, 16:20:32 »
Ik woon landelijk en ontvang op mijn UBC 180XLT scanner met telescoop antenne vrijwel niets  :-[ , tenzij de verkeerstoren van Brussels Airport, maar dan erg zwak. Dus de storing van andere zenders zal wel meevallen. Btw, de antenne zal een meter of 7 hoog staan en 1,5 meter boven de nok.

De kabel in twee stukken opsplitsen lijkt mij een goed plan! En wel om twee redenen: eerstens om - zoals je stelt - de connector op de portofoon te ontzien, en tweedens om praktische redenen. Ik ben namelijk met een kabel van een metertje of 7 binnen (doorgang in de muur is er nog van een vorige installatie jaartje of 20 geleden). De kabel komt dan in de woonkamer binnen en ik kan er tegen de muur aan, achter het overgordijn, een Female N aanzetten. Op de soepele 3 meter lange binnenkabel komt dan idd. een Male N en een BNC Male met een verloopstekker BNC Male - SMA F. Zodoende kan de kabel ook op de Ubiden scanner én kan ik de binnenkabel na gebruik loskoppelen en opbergen. Vrouwtje ook weer tevreden  8).

Ik denk dat in dit hele opzet enkel de portofoon van ocharme 27€ kan tegenvallen. Die kan dan voor 20€ de tweedehandsmarkt op. Ik schrijf 7€ verlies af en ga in de winter op zoek naar een mooie tweedehands basis transceiver van een euro of 200.

Als je nog een adviesje kan missen: welke soort coax voor de 3 meter lange patchkabel?

Hartelijk dank voor snelle en leerrijke reactie!

Ron 01

  • Gast
Re: Portofoon en Diamond X30/50: is het wat?
« Reactie #3 Gepost op: 17 oktober 2017, 19:04:32 »
Een Baofeng porto met een X30-X50 is geen goed idee. De porto gaat gegarandeerd over zijn nek op deze antenne. Je overstuurd de hele boel. Een GP zou meer geschikt zijn.
Een scanner icm met deze antenne's gaat prima. Zeker met Aircell 7
De connector die jij zoekt, kun je op de 409 shop vinden.

Mvg Ron

Offline Luister Amateur

  • Monteur
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 569
  • 73
Re: Portofoon en Diamond X30/50: is het wat?
« Reactie #4 Gepost op: 17 oktober 2017, 19:09:40 »
wat ik had gelezen is dat een baofeng niet is toegestaan in Belieg om dat die buiten de band kan en op frequenties van bedrijven kan komen ze zijn er streng in het zelfde geld voor scanners die zijn ook streng verboden daar .  ik zou toch gaan voor een echte set werkt een stuk beter dan een porto . ik zou zeggen al vast veel succes met het behalen van je licentie

73 Peter

Offline ET

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1310
  • Schiedam
Re: Portofoon en Diamond X30/50: is het wat?
« Reactie #5 Gepost op: 17 oktober 2017, 19:16:39 »
Voor die 3 meter zou ik me niet te druk maken. Maar ik zou gaan voor bijvoorbeeld een stukje hyperflex 5, iets duurder als rg58 maar ongeveer de helft van de demping.
Wat ik in deze opzet echter anders zou doen is 2 patch kabels maken een met BNC aan het einde voor de uniden en een met een SMA voor de baofeng. Werken met verloop pluggen levert altijd elende en verlies op. En als je toch al van plan was ze elke keer los te koppelen en op te ruimen zou ik zeker voor twee patch kabels gaan.
En om het dan nog netter te maken, een N chassis deel op een kastje bouwen wat je weer netjes op de muur schroeft. Na het luisteren nergens geen losse kabels meer te zien. Vrouwtje helemaal heppie de peppie  ;D

Elmar
Uniden UBC9000XLT / RTL R820T2 / Funcube Pro
Ailunce HD1 / Motorola MTH800 / Motorola DM4600 / Motorola GM360
Diamond X50 / Diamond D707 / Diamond MR77B / Kathrein K751221 (UHF)

Offline Edwin uit 070

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 709
Re: Portofoon en Diamond X30/50: is het wat?
« Reactie #6 Gepost op: 17 oktober 2017, 19:31:36 »
Allereerst zou ik op dit moment meer aandacht besteden aan de antenne-installatie. Daarna zie je wel welke apparatuur je er aan hangt. Want de meest goede transceiver doet niet veel zonder redelijke antenne.

Persoonlijk ben ik niet zo wild van de X30. De X50 kost maar een heel klein beetje meer, maar is voor dat geld een bijzonder goede antenne, die zowel zendend als ontvangend goed presteert op 2 meter en 70 centimeter. Zet je antenne zo hoog mogelijk en bezuinig niet op zo goed mogelijke coax en connectoren. En besteed aandacht aan de montage van de connectoren, maak e.e.a. waterdicht met zelfvulcaniserend tape enz.

Veel porto's (ook van de "gerenommeerde" amateur-merken), kunnen er niet goed tegen als ze op een behoorlijke buitenantenne aangesloten worden. Ze kunnen vaak niet goed tegen sterke signalen en "gaan volledig over hun nek" zoals al eerder opgemerkt wordt.

Nog iets anders: ik vind het zelf heel onhandig werken, een portofoon aan een buitenantenne; je zit al met een verloopkabel van (vaak) SMA naar N  of je sluit dikke coax via een koppelstuk op je porto aan. Het werkt wel, maar praktisch is het niet. Net als het niet uitkomt is je accu leeg. Uiteindelijk ga je een losse microfoon op je porto aansluiten, een kabel of eliminator voor de voeding en dan hangt die coax er ook nog aan. Warboel en onhandig dus. Leuk voor een middagje ergens /portable op vakantie, maar niet praktisch thuis in de shack voor regelmatig gebruik.

Met de kennis die ik nu heb zou ik je iets anders willen adviseren: ik zou inderdaad een X50 zo goed en hoog mogelijk plaatsen, maar voor thuis in de shack zou ik nu beginnen met één van de laag geprijsde Chinese dualband transceivertjes die nu op de markt zijn.  Ik zie bijvoorbeeld bij een Nederlandse webshop een QYT KT-8900 transceivertje staan voor 79 euro.  Dit als voorbeeld, er zijn ondertussen een aantal soortgelijke transceivertjes op de markt die allemaal ongeveer hetzelfde doen.

Met die transceivertjes kan je een leuk begin met de hobby maken. Het kost iets meer en je moet ook nog een voeding aanschaffen. Maar.... als je eenmaal gegrepen wordt door deze hobby blijf je met enige regelmaat apparatuur aanschaffen  ;D

Offline Gjans

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 9
Re: Portofoon en Diamond X30/50: is het wat?
« Reactie #7 Gepost op: 17 oktober 2017, 22:13:56 »
De nieuwe, piepkleine QYT KT-9800D is verkrijgbaar voor geen geld, maar ik vind nergens info over al dan niet CE-keurmerk...
Iemand die hem in huis heeft?

hamsatman

  • Gast
Re: Portofoon en Diamond X30/50: is het wat?
« Reactie #8 Gepost op: 18 oktober 2017, 08:58:26 »
wat ik had gelezen is dat een baofeng niet is toegestaan in Belieg om dat die buiten de band kan en op frequenties van bedrijven kan komen ze zijn er streng in het zelfde geld voor scanners die zijn ook streng verboden daar .  ik zou toch gaan voor een echte set werkt een stuk beter dan een porto . ik zou zeggen al vast veel succes met het behalen van je licentie

Dan zijn toch heel veel Belgische radio amateurs 'fout'.
Alleen houders van de basisvergunning in België mogen enkel met apparatuur werken die CE goedgekeurd is.
De Baofeng valt hier niet onder.
De HAREC vergunninghouders mogen alle apparatuur gebruiken, mits er een amateurband op zit.

Offline Gjans

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 9
Re: Portofoon en Diamond X30/50: is het wat?
« Reactie #9 Gepost op: 18 oktober 2017, 13:39:53 »
De QYT KT-9800D heeft wel degelijk het CE-keurmerk (staat op de onderzijde van het apparaat). Dit is mij door een Duitse bezitter bevestigd.

Offline Gjans

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 9
Re: Portofoon en Diamond X30/50: is het wat?
« Reactie #10 Gepost op: 18 oktober 2017, 19:25:06 »
Zie CE-keurmerk van de QYT KT-9800D
http://users.telenet.be/gjans/qyt.html

Offline Edwin uit 070

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 709
Re: Portofoon en Diamond X30/50: is het wat?
« Reactie #11 Gepost op: 18 oktober 2017, 21:14:10 »
De QYT KT-9800D heeft wel degelijk het CE-keurmerk (staat op de onderzijde van het apparaat). Dit is mij door een Duitse bezitter bevestigd.

Ja ja. De CE van Chinese Export  ;D

Er zijn in Nederland "echte" bedrijven die dit ding verkopen. Je zou zeggen dat het dan ook apparatuur is die aan de geldende Nederlandse (Belgische?) eisen voldoet....

Als je nou 100% op zeker wilt spelen, dan moet je de duurdere apparatuur van gerenommeerde merken aanschaffen.....

Offline ET

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1310
  • Schiedam
Re: Portofoon en Diamond X30/50: is het wat?
« Reactie #12 Gepost op: 19 oktober 2017, 08:39:18 »
Bij het "China Export" logo is de spatie tussen de C en de E een stuk kleiner als bij het originele "Conformité Européenne" logo.
Als ik dit logo zo zie denk ik dat je er als consument vanuit mag gaan dat dit een apparaat is dat aan de Europese normen voldoet.

Elmar
Uniden UBC9000XLT / RTL R820T2 / Funcube Pro
Ailunce HD1 / Motorola MTH800 / Motorola DM4600 / Motorola GM360
Diamond X50 / Diamond D707 / Diamond MR77B / Kathrein K751221 (UHF)

Offline Gjans

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 9
Re: Portofoon en Diamond X30/50: is het wat?
« Reactie #13 Gepost op: 19 oktober 2017, 19:33:28 »
Ik heb iets gedaan wat Trump nooit doet (of kan), namelijk proof toegevoegd  8)

http://users.telenet.be/gjans/qyt.html

Offline ET

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1310
  • Schiedam
Re: Portofoon en Diamond X30/50: is het wat?
« Reactie #14 Gepost op: 19 oktober 2017, 20:57:07 »
Ha ha ik geloof hem. Denk dat niemand je kan verwijten dat je je er niet in verdiept hebt.

Maar nu eerst even je papiertje halen.
Geen idee hoe moeilijk jullie examens zijn, maar als dat overeenkomt met ons N examen dan moet het, met een beetje technisch inzicht en wat studie, goed te doen zijn.

Succes,

Elmar
Uniden UBC9000XLT / RTL R820T2 / Funcube Pro
Ailunce HD1 / Motorola MTH800 / Motorola DM4600 / Motorola GM360
Diamond X50 / Diamond D707 / Diamond MR77B / Kathrein K751221 (UHF)