Auteur Topic: Gebruikerservaringen met goedkope DPMR portofoons (vaak uit China)?  (gelezen 13573 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Edwin uit 070

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 709
Ik overweeg om in huize Edeling ook over te gaan op digitale communicatie  :D. De kids maken nu graag gebruik van Baofengs BF888 portootjes op de PMR frequenties. Dingen kosten geen drol en werken best goed. Nadeel is dat PMR overvol zit en/of te veel mensen PMR-apparatuur gebruiken als babyfoon.

Dus, gekeken naar DPMR-apparatuur. Officieel is er nog niet zoveel te krijgen of het is erg duur. Via bijv. Ebay is er dpmr-spul te vinden dat leuk geprijsd is. Bijvoorbeeld:

- SainSonic FM416 dPMR Digital Two-Way Radio voor rond de 40 dollar, inclusief verzendkosten.
- ZASTONE ZT-9908 UHF 430-470MHz dPMR RAdio voor rond de 60 dollar inclusief verzendkosten.

En dan nog wat vaag spul rond de 60 dollar met allerlei fantasiemerken.

Heeft iemand ervaring met de SainSonic FM416 en de Zastone ZT-9908?

Ik ben niet heel erg veeleisend. Ze moeten met elkaar kunnen communiceren en via een PC te programmeren zijn. Het zou ook leuk zijn als ze nog iets kunnen in de 70 cm. amateurband, bijvoorbeeld via lokale repaters kunnen werken.

Ben benieuwd naar eventuele reacties.

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4903
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: Gebruikerservaringen met goedkope DPMR portofoons (vaak uit China)?
« Reactie #1 Gepost op: 5 januari 2017, 09:27:35 »
- SainSonic FM416 dPMR Digital Two-Way Radio voor rond de 40 dollar, inclusief verzendkosten.
- ZASTONE ZT-9908 UHF 430-470MHz dPMR RAdio voor rond de 60 dollar inclusief verzendkosten.

Houd er rekening mee dat je bij bestellingen boven de EUR 22 een grote kans loopt dat je 21% BTW plus inklaringskosten (zo'n EUR 15) moet betalen.

Offline Niet meer lid

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 58
Re: Gebruikerservaringen met goedkope DPMR portofoons (vaak uit China)?
« Reactie #2 Gepost op: 5 januari 2017, 10:17:32 »
Nadeel is dat PMR overvol zit en/of te veel mensen PMR-apparatuur gebruiken als babyfoon.

Met meer dan 500 mW op de PMR frequenties zitten is ook niet fijn voor andere gebruikers.

- SainSonic FM416 dPMR Digital Two-Way Radio voor rond de 40 dollar, inclusief verzendkosten.
- ZASTONE ZT-9908 UHF 430-470MHz dPMR RAdio voor rond de 60 dollar inclusief verzendkosten.

Dit zijn de prijzen wanneer je ze direct uit China laat komen. Je loopt een vrij groot risico tegenwoordig dat het pakketje wordt tegengehouden of dat je belasting moet betalen. En afhankelijk van hoe het postbedrijf aangifte doet bij de douane, betaal je 21% BTW over het aankoop bedrag + verzendkosten. Mocht je echt pech hebben dan doet de douane een aanname van de waarde en rekent daar belasting over.

Offline Edwin uit 070

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 709
Re: Gebruikerservaringen met goedkope DPMR portofoons (vaak uit China)?
« Reactie #3 Gepost op: 5 januari 2017, 10:22:13 »
Houd er rekening mee dat je bij bestellingen boven de EUR 22 een grote kans loopt dat je 21% BTW plus inklaringskosten (zo'n EUR 15) moet betalen.[/quote]
Is bekend. Eerlijk gezegd bestel ik regelmatig in China en moet zelden bijbetalen.

Geen idee hoe het officieel en officieus werkt. Bestel je 5 x 1 porto (dus 5 pakketjes) dan betaal je vaak geen BTW en inklaringskosten. Maar bestel je in 1 keer 5 porto's, dan "hang je er vaak wel aan".

Natuurlijk voel ik me wel schuldig  :D, aan de andere kant wil ik zo veel mogelijk plezier hebben van wat er overblijft van mijn zuurverdiende centjes  8)

Offline Edwin uit 070

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 709
Re: Gebruikerservaringen met goedkope DPMR portofoons (vaak uit China)?
« Reactie #4 Gepost op: 5 januari 2017, 10:35:36 »
Overigens, en ik maak mij er zelf ook schuldig aan, gebeurt het op forums erg snel dat er afgeweken wordt van de eigenlijke vraag.

- Ik ben bekend met de valkuilen m.b.t. bestellen in China.
- Ik ben bekend met de morele bezwaren m.b.t. bestellen in China.
- Ik ben bekend met de regelgeving rondom bezit van/voorhanden hebben van/gebruik van portofoons en PMR-apparatuur enzovoort.

Dus... laten we het in dit topic uitsluitend hebben over gebruikerservaringen met "goedkope" dpmr (of DMR) apparatuur. En laten we de rest, zo nodig, bespreken in bijvoorbeeld de kletshoek.

Offline JeffVDM

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 25
Re: Gebruikerservaringen met goedkope DPMR portofoons (vaak uit China)?
« Reactie #5 Gepost op: 21 januari 2017, 16:03:02 »
Houd er rekening mee dat je bij bestellingen boven de EUR 22 een grote kans loopt dat je 21% BTW plus inklaringskosten (zo'n EUR 15) moet betalen.

Is bekend. Eerlijk gezegd bestel ik regelmatig in China en moet zelden bijbetalen.

Geen idee hoe het officieel en officieus werkt. Bestel je 5 x 1 porto (dus 5 pakketjes) dan betaal je vaak geen BTW en inklaringskosten. Maar bestel je in 1 keer 5 porto's, dan "hang je er vaak wel aan".

Natuurlijk voel ik me wel schuldig  :D, aan de andere kant wil ik zo veel mogelijk plezier hebben van wat er overblijft van mijn zuurverdiende centjes  8)[/quote]
Hallo,

Heb jij deze sainsonic portofoons gekocht of nog niet beslist?

Voor gebruikservaring moet je op YouTube eens kijken naar het kanaal Ringway Manchester. Hij heeft er momenteel 2 die hij aan het testen is. Hij heeft er al twee video's over, maar er hij plant nog veel meer zoals een power test, long range test,...
Op de website van sainsonic zijn ze mometeen 40 dollar. http://www.sainsonic.com/sainsonic-fm-416s-dpmr-digital-two-way-radio-uhf-400-470mhz-16ch-2w-walkie-talkie-handheld-digital-transceiver-with-narrowband-tech-portable-programmable-ham-amateur-mobile-radio.html
Maar bij de producten staat ook een fm-416 met dezelfde specificaties maar zonder de S in de naam. Ik heb geen idee wat het verschil is.

Ik zou zelf 6 stuks willen aankopen van deze portofoons, vanwege dezelfde reden als jij. We hebben nu ook de 888s,  maar het bereik is soms niet genoeg. Eerst dacht ik om betere antennes te kopen. Maar na enkele dPMR446 portofoons Van Kenwood van collega's  te proberen wil ik digitaal aanschaffen. Het bereik is iets groter maar audio kwaliteit is veel beter aan het einde van het bereik. Ook is digitaal in luidruchtige omgeving veel beter.

Het enigste dat mij eigenlijk weerhoud is het bestellen in China.  Toen ik de 888s gekocht had als een pak van 10 in China (140 usd met speaker microfoon inbegrepen en 13 usd verzending) kreeg ik bij ontvangst een onmiddellijk te betalen som van 80 euro aan invoerrechten, btw, douanekost...Toen dacht ik nooit meer. Maar de prijzen van de bekende dpmr zoals de kenwood (230 euro per stuk) is voor ons echt niet haalbaar.
Het lijkt mij dat jij al veel ervaring hebt hierin. Hoe zou jij dit oplossen?

Jeff

Offline Edwin uit 070

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 709
Re: Gebruikerservaringen met goedkope DPMR portofoons (vaak uit China)?
« Reactie #6 Gepost op: 21 januari 2017, 21:53:32 »
- Heb jij deze sainsonic portofoons gekocht of nog niet beslist?
- Voor gebruikservaring moet je op YouTube eens kijken naar het kanaal Ringway Manchester. Hij heeft er momenteel 2 die hij aan het testen is.
- Maar bij de producten staat ook een fm-416 met dezelfde specificaties maar zonder de S in de naam. Ik heb geen idee wat het verschil is.

- Ik zou zelf 6 stuks willen aankopen van deze portofoons / Het bereik is iets groter maar audio kwaliteit is veel beter aan het einde van het bereik.  Het lijkt mij dat jij al veel ervaring hebt hierin. Hoe zou jij dit oplossen?

Nog niet besteld. Deze maand is het hobbybudget opgegaan aan wat andere zaken  8) .

Het zijn zo te zien leuke dingen voor een redelijke prijs, dus wellicht bestel ik er binnenkort toch twee. Als dat gebeurd is, dan laat ik het hier uiteraard weten.

Youtube heb ik gezien, maar wat wel opvallend is, is dat er op Internet weinig reviews te vinden zijn over goedkope DPMR porto's. Dat maakt mij dan een beetje achterdochtig  ;D; of er is geen markt voor DPMR, of er is iets heel erg mis mee.... Het is dus lastig in te schatten wat de kwaliteit en werking van het spul is, al liggen mijn eisen niet zo hoog (digitaal simplex met laag vermogen over beperkte afstand kunnen communiceren).

Op de site zie ik geen verschil tussen de 416 en 416S. Beetje flauwe opmerking, maar heb je SainSonic er zelf al over gemaild? Een wilde gok, maar het zou zomaar kunnen dat het ene model NIET via een DPMR repeater zou kunnen werken en het andere model wel.

Ik bestel wel zeer regelmatig in China (kleine bedragen) en heb gelukkig maar zelden te maken met douane en importgedoe. Wel lijkt het idd zo te zijn dat grote dozen eerder onderschept worden dan kleine pakketjes. Als ik twee van die porto's zou bestellen, dan zou ik dat in twee losse bestellingen doen. Met zes stuks is dat weer een beetje een gok. Met heel veel pech worden zes pakketten onderschept en betaal je zes keer de hoofdprijs :( (in plaats van 1x voor een doos met zes stuks). Eerlijk gezegd zou ik er eerst 2 x 1 bestellen, wachten tot binnen en kijken of het wat is, dan weer 1, dan weer 2 x 1 enz. Maar nogmaals, het blijft een gok.

Overigens: dit staat in de FAQ op de site van SainSonic   8) : Taxes, Customs & Duties
If the package is checked by your country's customs office when it arrives, most websites declare that customers are responsible for import duties, tariffs, and taxes. But sainsonic will be happy to go fifty-fifty with customers. Customer is our most valued. We try our best to reduce customer’s loss.


Scheelt weer..

Offline JeffVDM

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 25
Re: Gebruikerservaringen met goedkope DPMR portofoons (vaak uit China)?
« Reactie #7 Gepost op: 22 januari 2017, 09:06:37 »
Youtube heb ik gezien, maar wat wel opvallend is, is dat er op Internet weinig reviews te vinden zijn over goedkope DPMR porto's. Dat maakt mij dan een beetje achterdochtig  ;D; of er is geen markt voor DPMR, of er is iets heel erg mis mee.... Het is dus lastig in te schatten wat de kwaliteit en werking van het spul is, al liggen mijn eisen niet zo hoog (digitaal simplex met laag vermogen over beperkte afstand kunnen communiceren).

Op de site zie ik geen verschil tussen de 416 en 416S. Beetje flauwe opmerking, maar heb je SainSonic er zelf al over gemaild? Een wilde gok, maar het zou zomaar kunnen dat het ene model NIET via een DPMR repeater zou kunnen werken en het andere model wel.

Ik bestel wel zeer regelmatig in China (kleine bedragen) en heb gelukkig maar zelden te maken met douane en importgedoe. Wel lijkt het idd zo te zijn dat grote dozen eerder onderschept worden dan kleine pakketjes. Als ik twee van die porto's zou bestellen, dan zou ik dat in twee losse bestellingen doen. Met zes stuks is dat weer een beetje een gok. Met heel veel pech worden zes pakketten onderschept en betaal je zes keer de hoofdprijs :( (in plaats van 1x voor een doos met zes stuks). Eerlijk gezegd zou ik er eerst 2 x 1 bestellen, wachten tot binnen en kijken of het wat is, dan weer 1, dan weer 2 x 1 enz. Maar nogmaals, het blijft een gok.

Overigens: dit staat in de FAQ op de site van SainSonic   8) : Taxes, Customs & Duties
If the package is checked by your country's customs office when it arrives, most websites declare that customers are responsible for import duties, tariffs, and taxes. But sainsonic will be happy to go fifty-fifty with customers. Customer is our most valued. We try our best to reduce customer’s loss.


Scheelt weer..

Hallo,
Dank voor je antwoord.
Inderdaad er is weinig over dpmr te vinden. TYT heeft ook zo'n simpele dpmr, de MD 290. Die is wel duurder als deze maar is ook niks over te vinden. Over de uitgebreide versie UV-DM.... dpmr is wel veel over te vinden door radioamateurs die er over het algemeen zeer tevreden over zijn.

Ik heb gisteren ook een mailtje gestuurd naar sainsonic ivm met het verschil.
Bij de FAQ staat ook iets van kortingen bij bulk order. Vermits ik er al 6 wil kopen en later misschien meer, heb ik gevraagd of dat ze deze niet allemaal apart kunnen opsturen met het opschrijft van waarde aan 20 dollar met gratis verzendkosten. Zo blijft de waarde onder de 22 euro. En de douane zal dit wel geloven aangezien de baofeng radios gelijk zijn en ook maar 15 dollar kosten. Ik heb dan enkel gevraagd in een tegemoetkoming in de verzendkosten. (6,9 dollar per pakket via trage China opstal).
Afwachten voor hun antwoord....

Ik vind het allemaal een beetje belachelijk. Dat is toch niet meer van deze tijd dat je vanaf 22 euro al zo veel kosten moet betalen.
Die BTW vind ik geen probleem en is logisch. Maar die douanekosten van 30 euro, 16% invoersrechten bij over 150 euro, berekening op de prijs samen met de verzendkosten... Is allemaal van de pot gerukt. Maar ja als die politiekers van de gewone mens maar kunoen verdienen zeker doen ze het ook.

En in plaats van zo de economie in Europa proberen te redden zouden ze veel beter de belastingen op lonen en winst naar beneden halen, dan kunnen de producenten In Europa ook veel goedkoper op de markt brengen en moeten we niet naar betaalbare dingen gaan zoeken in het buitenland. De prijs zal nooit gelijk zijn met die in China door de hogere levensstandaard hier. Maar het verschil is op dit moment echt veel te groot, voor dezelfde kwaliteit dan nog. Vroeger kon je zeggen dat de chinese spullen van slechtere kwaliteit waren. Nu is dat echt niet meer zo. Ze produceren daar echt topproducten voor veel lagere prijzen.

Jeff

Offline Edwin uit 070

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 709
Re: Gebruikerservaringen met goedkope DPMR portofoons (vaak uit China)?
« Reactie #8 Gepost op: 12 april 2017, 11:58:17 »
Update:

Week of twee geleden toch maar 2x Sainsonic FM416 besteld via Ebay. Leverancier is een beetje aan het stunten. Redelijke prijs geboden (30 dollar), bod geaccepteerd, geen verzendkosten en vandaag zonder aanvullende kosten thuisbezorgd.

Eerste indruk is goed. Ze werken, maar nu nog ff programmeren en dan eens uitgebreid testen. Dat gaat komend paasweekend gebeuren. Update volgt hier.

Groeten,
Ed

Offline Xarioga

  • SSC/ICT en Telecom - (Rijksoverheid)
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 564
  • Eric - Den Haag / Leidschenveen
    • The ErLoices
Re: Gebruikerservaringen met goedkope DPMR portofoons (vaak uit China)?
« Reactie #9 Gepost op: 21 april 2017, 14:43:52 »
Dit had ik nog ergens gevonden :)

----

FM-416 dPMR Digital Two-Way Radio
UHF 400-470MHz 16CH 2W Walkie Talkie, Handheld Digital Transceiver with Narrowband Tech, Portable Programmable Ham Amateur Mobile Radio

Overview

Features With dPMR Technology
A simple, cost effective and 100% digital narrowband(6.25kHz) FDMA technology that is spectrum efficient with true 6.25kHz channel spacing and offers you a logical migration solution from analogue to digital radio communications.
Cost-effective with Functionality and Wide Coverage
Has 2 side keys for programming and FREE customer programming software makes it easy to program and access new features; theoretically this digital two-way radio enables a coverage of up to 3km in city area and up to 7km in wide-open area
Specifications Specifications Coverage Area 3km in city; 7km in wide-open area Frequency Range UHF 400-470MHz Channel Capacity 16 Channels Channel Spacing 6.25KHz/12.5kHz Antenna Impedance 50Ω Operating Voltage 3.7V DC Battery Type Li-ion Battery Battery Capacity 1500mAh Operating Temperature -25℃~+55℃ Frequency Stability ±2.5 ppm RF Power Output 2W Compare to Similar Items Model UV-5R FM-416S Normal DMR Two-way Radio Image Frequency Range
VHF: 136-174MHz

UHF: 400-520MHz
UHF: 400-470MHz UHF: 400-520MHz Output Power 5W 2W 5W Using Range Up to 1Km Up to 3Km Up to 3Km Channel Capacity 128 16 128 Service Time 8H 18H 8H Stand by Time 18H 36H 20H
Digital/Analogue

Dual Mode

Emergency Alert
Digital Encryption Scanning Function Wide/Narrow Bandwidth FCC Part 90 Compliant Programming Function ... ... ... ... Usage FREE Customer Programming Software Download Link (driver included) Package Content
1 x SainSonic FM-416 Two-way Radio
 1 x High Gain Antenna
 1 x Hand Strap Trouble Shooting
Ubc3500xlt / Ubcd3600xlt | Uv9r-Era
Rh951s / Rh103 / Srh805s | Rhf10 / Na666 / Mr77b

Offline JeffVDM

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 25
Re: Gebruikerservaringen met goedkope DPMR portofoons (vaak uit China)?
« Reactie #10 Gepost op: 28 mei 2017, 18:54:38 »
Ik verkoop er ook 2. 85 euro voor beide. Het bereik is minder dan ik gehoopt had en dus blijf ik bij mijn bf-888s.
Zo goed als nieuw en alles erbij. Eventueelook pc kabel (standaard kenwood)
Zijn geprogrammeerd op dpmr446.

Offline Hennie

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 387
  • PC5L
Re: Gebruikerservaringen met goedkope DPMR portofoons (vaak uit China)?
« Reactie #11 Gepost op: 24 augustus 2018, 20:33:28 »
Heeft iemand wel eens dPMR kunnen luisteren met een scanner? Net als ik het gevoel heb dat ik alles wat digitaal door de lucht gaat kan ontcijferen (behalve C2000 en andere versleutelde ellende) komt mijn buurvrouw aan met een Kenwood porto (TK-3401D), mocht ik wel ff testen. Vol vertrouwen dat ik dat gewoon kan horen op mijn scanner ga ik er mee aan de slag maar je hoort alleen maar geratel zoals je ook bij DMR hoort. De Uniden UBC3600 en BCD536 kunnen er niets mee. SDR# ook niet. Je kan hooguit een zelfde porto kopen (hebben af fabriek allemaal dezelfde instelling) en dan kan je wel meeluisteren.
Ik had het in een FB groep gegooid en Icom-RC30 zou het wel kunnen lees ik net. Er is nog hoop dus :)

Offline Luister Amateur

  • Monteur
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 569
  • 73
Re: Gebruikerservaringen met goedkope DPMR portofoons (vaak uit China)?
« Reactie #12 Gepost op: 24 augustus 2018, 21:32:57 »
Hoi Hennie ik heb een AOR AR-DV1 en die kan het prima ontvangen . dus het overwegen waard zou ik zo zeggen .

Offline scirocco60

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 457
Re: Gebruikerservaringen met goedkope DPMR portofoons (vaak uit China)?
« Reactie #13 Gepost op: 24 augustus 2018, 22:14:41 »
Hoi Hennie ik heb een AOR AR-DV1 en die kan het prima ontvangen . dus het overwegen waard zou ik zo zeggen .

beetje duur voor dpmr te luisteren. :(
hoop toch wel een beetje dat sdr een update maakt met dpmr.
aor 8000 optoscan535 realistic 2035 mts2100 gp300 gp 600 discone  X30 uniden 3500

Offline Remon

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1961
Re: Gebruikerservaringen met goedkope DPMR portofoons (vaak uit China)?
« Reactie #14 Gepost op: 25 augustus 2018, 00:01:05 »
Met DSD+ kan je de signaal polariteit omwisselen om dPMR mee te luisteren. (door middel van -p als opstartoptie)