Auteur Topic: Benaming Korpsalarm  (gelezen 6241 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21598
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Benaming Korpsalarm
« Gepost op: 2 december 2015, 10:55:13 »
Al sinds jaar en dag gebruikt men voor het alarmeren van al het personeel van een kazerne of meerdere kazernes in een gemeente de benaming Korpsalarm. Maar op een aantal fora zie ik weleens een discussie ontstaan dat dit eigenlijk niet meer klopt. Er is immers nog maar 1 korps en dat is die van de veiligheidsregio. Maar hoe nu die complete groepen van een kazerne precies te noemen? Je kan zeggen; Blusgroep, Blusploeg, Kazernealarm of Postalarm. Die laatste 2 zijn zo gek nog niet, er wordt immers ook al jaren gesproken over Kazernecommandant en Postcommandant. En wat als via 1 code meerdere kazernes in een gemeente worden gealarmeerd?

Van mezelf mag ik zeggen dat ik tot de oude garde behoor en de oude brandweertermen zitten diep in het hoofd. En ik denk niet alleen bij mij maar ook nog bij de brandweer zelf. Regelmatig zie je op websites van kazernes dat er daar ook nog wordt gesproken over het "Korps". Voor mijzelf een beetje uniform maken voor mijn labels in PDW en wellicht is dit ook iets voor de beheerders van online monitoren?

Offline RS

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2243
Re: Benaming Korpsalarm
« Reactie #1 Gepost op: 2 december 2015, 11:18:00 »
Ik heb dit opgelost door het niet te zoeken in de benaming postalarm, kazerne-alarm, korpsalarm e.d.
Labels hebben bij mij een standaardopbouw gekregen: regioafkorting-gemeentenaam-postnaam-codefunctie
Daarmee is gelijk duidelijk waarmee een term als korpsalarm samenhangt. Is die bedoeld voor meerder posten in een gemeente dan ontbreekt de postnaam. Is het korpsalarm voor 1 post dan is er wel een postnaam. Tegelijk wordt er recht gedaan aan het feit dat er eigenlijk maar een regiokorps is en toch blijven alle posten uniek herkenbaar.
Voor mij werkt dit goed in ieder geval.

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21598
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Benaming Korpsalarm
« Reactie #2 Gepost op: 2 december 2015, 20:39:55 »
20:40:58 02-12-15GROUP-1Prio 1 Testmelding Kazerne Langerak_Nieuwpoort, La Julianastraat 28 A Langerak korpsalarm
1404738BRW Zuid-Holland Zuid (Langerak-Nieuwpoort) (Postalarm)
1404729BRW Zuid-Holland Zuid (Liesveld) (Staf)

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7551
  • PE1RFR
Re: Benaming Korpsalarm
« Reactie #3 Gepost op: 2 december 2015, 21:17:06 »
Dat blijf je toch wel houden. Voorlopig probeer ik de officiele benamingen aan te houden en dat kan (helaas) per regio verschillen :)