Auteur Topic: Groeiende DMR netwerk voor zendamateurs  (gelezen 16761 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Michel-nl

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 899
    • http://www.glasservicevandijk.nl
Groeiende DMR netwerk voor zendamateurs
« Gepost op: 4 december 2013, 21:57:27 »
Sinds deze week is er al een vierde repeater bij gekomen in Nederland, langzaam aan groeit het tot wellicht een landelijk dekkend netwerk.


Offline ON7FQ

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 38
Re: Groeiende DMR netwerk voor zendamateurs
« Reactie #1 Gepost op: 18 januari 2014, 22:20:41 »
In Belgie hebben we nu 13 dmr repeaters werkende op een eigen geschreven master server onder linux.

Www.ham-dmr.be

Offline Pepijn

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 434
  • Without the lights it's just radio!
Re: Groeiende DMR netwerk voor zendamateurs
« Reactie #2 Gepost op: 19 januari 2014, 00:22:27 »
Door dit soort dingen ga ik toch steeds meer overwegen mijn licentie te halen. :)
Ik deel geen informatie over TETRA netwerken. Ook geen codeplugs. Wil je deze informatie zelf achterhalen, wil ik je uiteraard wel helpen.

Offline denman

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 209
Re: Groeiende DMR netwerk voor zendamateurs
« Reactie #3 Gepost op: 19 januari 2014, 09:05:03 »
Nog even en ze zetten een privé digitale 600 ohm netwerk op  ;)
Ik heb dit nooit zo begrepen ,het wordt steeds rustiger op 2m en 70cm.

en dan toch weer iets digitaal opzetten wat de boel nog meer versplinterd en zeker oudere ontvangers/scanners  geheel buitenspel zet
sommige analoge repeaters operators  roept men al op om deze repeaters meer te gaan gebruiken, want het is te stil ,wat slecht is voor het voortbestaan
dan Dstar dan weer DMR ,van mij mag het hoor ,ga lekker door ,maar snap niet waarom men zo graag digitaal wilt praten.
De mooie fouten van een genie zijn mij meer waard dan de keurige en koude taal van een academisch purist.

Offline Michel-nl

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 899
    • http://www.glasservicevandijk.nl
Re: Groeiende DMR netwerk voor zendamateurs
« Reactie #4 Gepost op: 19 januari 2014, 09:10:24 »
De mogelijkheden die je ermee hebt, de mooie en stille modulatie, en noem nog wat mogelijkheden op. Het gaat er niet om niet meer te horen zijn op scanners, maar meer om de techniek.

Offline denman

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 209
Re: Groeiende DMR netwerk voor zendamateurs
« Reactie #5 Gepost op: 19 januari 2014, 10:38:55 »
mooie en stille modulatie zal wel hoor ,maar het is de laatste jaren steeds rustiger aan het worden.
het zal alleen maar meer versplinteren. om maar te zwijgen dat analoge repeaters de geest geven op de lange termijn.
en dan sta je met je mooie analoge zender. (staat wat netter als scanners want dat haalde je exact eruit ) mooi perspectief, maar goed ieder ze ding natuurlijk.
De mooie fouten van een genie zijn mij meer waard dan de keurige en koude taal van een academisch purist.

Offline Michel-nl

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 899
    • http://www.glasservicevandijk.nl
Re: Groeiende DMR netwerk voor zendamateurs
« Reactie #6 Gepost op: 19 januari 2014, 10:49:18 »
De analoge repeaters zullen gewoon bestaan blijven zoals altijd, DMR is puur een nieuwe techniek en zal naast alle andere gaan draaien.
Niet ter vervanging van, en dat het voor de luisteraars stiller wordt is dan jammer denk ik. Dit soort dingen wordt niet in het belang van luisteraars ontwikkeld, maar voor de gebruikers ervan.

Offline denman

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 209
Re: Groeiende DMR netwerk voor zendamateurs
« Reactie #7 Gepost op: 19 januari 2014, 11:43:03 »
pak je weer dat stukje van luisteraars eruit  :D

genoeg zend amatoeters met analoge radio's hoor, Hi  maakt ook niets uit, wat ik wil zeggen is dat er een tendens is dat men meer en meer op HF zit en veel minder op de genoemde banden., men roept niet voor niks dat de repeaters vaker moeten worden gebruikt ,misschien dat dit wel per regio verschilt ,dat zou kunnen ,maar in de regio rond Roosendaal kan ik zeggen dat er minder stations zitten op 2 en 70 , dan 10 jaar geleden . misschien in jou regio andersom?  
nogmaals het is niet de intentie digitaal aan te vallen ,maar het valt me wel op.
De mooie fouten van een genie zijn mij meer waard dan de keurige en koude taal van een academisch purist.

Offline Michel-nl

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 899
    • http://www.glasservicevandijk.nl
Re: Groeiende DMR netwerk voor zendamateurs
« Reactie #8 Gepost op: 19 januari 2014, 11:46:35 »
Nee ok dat begrijp ik ook wel, maar dan zou je als regio juist van de nood een deugd te moeten maken. Ofwel zet er inplaats van een analoge zender een digitale neer.
Maar het zal inderdaad een regio kwestie zijn, hier worden de 2m repeaters nog best wel gebruikt. Of dat zo zal blijven weet ik niet, dat zal de toekomst uit moeten wijzen.
Maar er is een verandering van apparatuur, en dat zal helaas moeilijk zijn voor een hoop amateurs die analoog gewend zijn.

Offline denman

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 209
Re: Groeiende DMR netwerk voor zendamateurs
« Reactie #9 Gepost op: 19 januari 2014, 11:51:42 »
Hopelijk komt er met de tijd ooit  iets van een digitaal naar analoog kastje i.v.m. met de oude radio,s?  zodat je het kan blijven gebruiken en de oude trouwe analoge radio de deur niet uit hoeft. ach tijd zal het leren  en ik snap dat men innovatief bezig is met de hobby.  hoort er ook bij...  :)
De mooie fouten van een genie zijn mij meer waard dan de keurige en koude taal van een academisch purist.

Offline Michel-nl

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 899
    • http://www.glasservicevandijk.nl
Re: Groeiende DMR netwerk voor zendamateurs
« Reactie #10 Gepost op: 19 januari 2014, 11:54:27 »
Je kan in ieder geval de DMR apparatuur altijd ook nog analoog gebruiken, dat is dan nog een schrale troost :P

Offline denman

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 209
Re: Groeiende DMR netwerk voor zendamateurs
« Reactie #11 Gepost op: 19 januari 2014, 11:55:20 »
Je kan in ieder geval de DMR apparatuur altijd ook nog analoog gebruiken, dat is dan nog een schrale troost :P

;)  jups
De mooie fouten van een genie zijn mij meer waard dan de keurige en koude taal van een academisch purist.

Offline pascalw

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 43
Re: Groeiende DMR netwerk voor zendamateurs
« Reactie #12 Gepost op: 18 februari 2014, 21:42:38 »
Als enthousiast gebruiker van DMR wil ik toch even reageren.
Juist met de komst van de Digitale modulatie vormen als Dstar en nu DMR wordt het niet stiller op de 70cm maar juist veel drukker het is maar hoe je er naar kijkt.
De 70Cm is de laatste jaren door de digitale modulatie juist veel meer in gebruik gekomen.

DMR is trouwens prima mee te luisteren.
RTL USB stickje i.c.m. Digital Speech Decoder is het prima te beluisteren.

Ik zie het als een andere manier van experimenteren en in deze tijd hoort daar ook digitaal bij.

DMR heeft gewoon een aantal voordelen.
Bereik is een stuk beter
Modulatie is prima
In 12,5 Khz zijn 2 gesprekken simultaan mogelijk op een en de zelfde repeater.
Koppelingen tussen repeater door middel van verschillende gespreks- groepen.
Versturen van DATA ( berichten,GPS,Status,aanmelding )

Offline DoDo

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 49
  • rise of the phoenix
Re: Groeiende DMR netwerk voor zendamateurs
« Reactie #13 Gepost op: 3 april 2016, 20:04:23 »
http://hose.brandmeister.network/

Weet niet of deze al voorbij is gekomen .
Heb in de index gezocht en niets gevonden , maar wou hem toch even delen hier.
geschiedenis herhaalt en evolueert.

Offline Bleij

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 2870
  • Bleij met de UBCD 3600
    • Zeeuwse scannerfrequenties e.o.
Re: Groeiende DMR netwerk voor zendamateurs
« Reactie #14 Gepost op: 31 maart 2017, 20:01:05 »
Aanstaande dinsdag wordt een nieuwe DMR-repeater in Nijmegen met de call PI1NYM operationeel. Stichting Scoop Hobbyfonds is de eigenaar en beheerder van de nieuwe repeater.

PI1NYM is de 20ste operationele DMR-repeater in Nederland. De repeater wordt gekoppeld aan het BrandMeister netwerk. De antenne van de repeater staat 88 meter hoog en 107 meter boven NAP op het Erasmus gebouw van de Radboud Universiteit. De repeater zendt uit op 438.0500 MHz met een shift van -7.6 MHz.

Omdat deze frequentie ook in Amsterdam voor PI1AMS in gebruik is voor DMR zal ColorCode 2 gebruikt worden.

Bron: https://www.hamnieuws.nl/nijmegen-krijgt-een-dmr-repeater/
Groeten van Michel