Auteur Topic: frequentie's zoeken  (gelezen 20534 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Erwin M

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 81
frequentie's zoeken
« Gepost op: 30 mei 2004, 17:08:54 »
Ik heb ooit eens een draadje gelezen over de beveiliging in discotheken. Zij zouden misschien LPD of PMR sets gebruiken of in de 170.000+ freq's zitten. Hier in Brielle maken een discotheek en paar cafe's ook al een tijdje gebruik van porto's ( of hoe ze ook genoemd mogen worden). Een oortje in het oor en een microfoon op de borst. Zij worden ook ingezet bij sommige evenementen. Ik heb al een tijdje de freq's van LPD en PMR door lopen zoeken echter zonder resultaat. Ik ga nu maar eens proberen de 170.000+ te doorlopen.
Aangezien het zeer tijdrovend is vraag ik mij af of een frequentiecounter uitkomst kan bieden? Ook met winradio kan je een sterke freq. uit een band opzoeken (dacht ik zo te begrijpen).
Zijn er onder ons die ervaringen met frequentiecounters hebben of met (snel) frequentie zoeken in het algemeen?


Groeten
Erwin

Offline Arle

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1214
Re: frequentie's zoeken
« Reactie #1 Gepost op: 30 mei 2004, 18:18:29 »
Heee Erwin,

Ik heb er nog ergens 1 liggen. Deze heb ik gebruikt om van de diverse bedrijven waar ik kwam de frequenties te achterhalen, wat zeer goed gelukt is! Je vraagt een porto mee, houdt hem naast je frequentiecounter en whoppa; de zend frequentie. Ff blazen en je weet of het duplex of simplex is, bij duplex is het meestal 10 Mhz hoger. Ideaal!

Maarrrr..... Daar zit het hem nu juist. Je moet de frequentiecounter wel in de buurt houden wanneer diegene met de porto zend. Dussss; Ga lekker stappen, sla je buurman op z'n kanis en zet snel je frequentiecounter aan.... Wedden dat je zo de frequentie hebt???  :D

Of; Als je iemand kent van Copa of een van de andere horeca die die porto's gebruikt; vraag ff of hij die porto ff wil gebruiken en houdt de frquentiecounter erbij. Misschien 4 seconde, dan heb je het!!

Greetz,
Arlé
Met vriendelijke groet,
Arlé


Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21596
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: frequentie's zoeken
« Reactie #2 Gepost op: 30 mei 2004, 18:37:34 »
In Haarlem gebruiken de horecaportiers de 467.2700. Zoek eens in die omgeving zou ik zeggen.

Offline Erwin M

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 81
Re: frequentie's zoeken
« Reactie #3 Gepost op: 30 mei 2004, 19:33:34 »
Citaat van: "Arlé - Jip"
Ik heb er nog ergens 1 liggen.


Dussss; Ga lekker stappen, sla je buurman op z'n kanis en zet snel je frequentiecounter aan.... Wedden dat je zo de frequentie hebt???

Of; Als je iemand kent van Copa of een van de andere horeca die die porto's gebruikt; vraag ff of hij die porto ff wil gebruiken en houdt de frquentiecounter erbij. Misschien 4 seconde, dan heb je het!!

Greetz,
Arlé

Mag ik 'm dan eens lenen?



Maare, als ik het dus goed begrijp, dan moet je wel dicht in de buurt van de zender staan.
Ik had eigelijk gehoopt dat er zulke moderne counters waren waarbij je al bekende freqs uit kon zetten zodat je alleen nieuwe, onbekende zou kunnen ontvangen.


Groeten, Erwin

Offline Erwin M

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 81
Re: frequentie's zoeken
« Reactie #4 Gepost op: 30 mei 2004, 19:37:08 »
Citaat van: "Johan Beck"
In Haarlem gebruiken de horecaportiers de 467.2700. Zoek eens in die omgeving zou ik zeggen.

Die zal ik ook eens proberen. 'Ts nu echter al weer zondag en in onze stad (ahum :wink: ) is zowieso de disco dicht. Dus actie zal er wel niet zijn.

Erwin

Offline 7243

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 249
Re: frequentie's zoeken
« Reactie #5 Gepost op: 30 mei 2004, 20:23:54 »
Onlangs heb ik langs een beveiligings bedrijf gestaan (security) deze maakten gebruik van porto's in de VHF huur frequenties (die onlangs zijn vrij gekomen 146. nog wat geloof ik)

Offline John R

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 443
    • http://www.home.zonnet.nl/john-r
Re: frequentie's zoeken
« Reactie #6 Gepost op: 31 mei 2004, 08:07:32 »
Ik weet niet hoe dicht bij dat je bent geweest met het zoeken naar de frequenties van die portiers op de PMR/LPD frequenties. Maar je moet toch wel redelijk dicht bij staan om deze op te pikken, met name de LPD freq. zijn maar een paar miliwatt. De PMR zijn 500 miliwatt, maar in een bebouwde omgeving wordt de afstand waarop dit signaal ontvangen wordt sterk terug gebracht.

Ik heb trouwens de afgelopen week vanuit het dorp 4p nabij die "grote"stad op 170.6500 porto testen gehoord van camping de ?? ( alweer vergeten Arle..)

groeten John R

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21596
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: frequentie's zoeken
« Reactie #7 Gepost op: 31 mei 2004, 09:39:37 »
Citaat van: "John R"
Ik heb trouwens de afgelopen week vanuit het dorp 4p nabij die "grote"stad op 170.6500 porto testen gehoord van camping de ??

De Meeuw in Brielle?

Offline Arle

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1214
Re: frequentie's zoeken
« Reactie #8 Gepost op: 31 mei 2004, 11:18:31 »
Ja, klopt !!

:D

Arlé
Met vriendelijke groet,
Arlé


Offline Erwin M

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 81
Re: frequentie's zoeken
« Reactie #9 Gepost op: 31 mei 2004, 20:14:45 »
Citaat van: "John R"
Ik weet niet hoe dicht bij dat je bent geweest met het zoeken naar de frequenties van die portiers op de PMR/LPD frequenties. Maar je moet toch wel redelijk dicht bij staan om deze op te pikken, met name de LPD freq. zijn maar een paar miliwatt. De PMR zijn 500 miliwatt, maar in een bebouwde omgeving wordt de afstand waarop dit signaal ontvangen wordt sterk terug gebracht.

groeten John R

De discotheek en de cafe waarvan ik zeker weet dat ook zij hem gebruiken liggen ongeveer 150 meter hemelsbreed uit elkaar. Ikzelf woon weer zo'n 500 meter van dat cafe vandaan. Moet dat lukken?

Tijdens het doorlopen van de 433 Mhz. ving ik een aantal gesprekken van 70 cm zendamateurs op. Tijdens een van die gesprekken had 1 van de amateurs contact met iemand met een LPD porto. Nu dacht ik dat je voor zenden (buiten 27 mc) een machtiging moest hebben? Die LPD porto's zijn toch vrij te krijgen? Heeft het met het zendvermogen te maken?

Groeten, Erwin

Offline 7243

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 249
Re: frequentie's zoeken
« Reactie #10 Gepost op: 31 mei 2004, 20:48:39 »
Hoi,

Nee hoor ook PMR en LPD zijn zonder vergunning te gebruiken, weliswaar met de beperkingen van het vermogen en de antenne.
Het is heel goed mogelijk dat de amateur contact heeft gehad met een lpd porto, waarschijnlijk heeft de bezitter op een hoge locatie gestaan en heeft de amateur een goede 70cm antenne gehad.

Offline Erwin M

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 81
Re: frequentie's zoeken
« Reactie #11 Gepost op: 31 mei 2004, 21:08:48 »
Citaat van: "7243"
Hoi,

Nee hoor ook PMR en LPD zijn zonder vergunning te gebruiken, weliswaar met de beperkingen van het vermogen en de antenne.
Het is heel goed mogelijk dat de amateur contact heeft gehad met een lpd porto, waarschijnlijk heeft de bezitter op een hoge locatie gestaan en heeft de amateur een goede 70cm antenne gehad.

Oke, als ik het dus goed begrijp dan maken PMR en LPD dus gebruik van "open" frequentie's. Een iedre die zo'n porto heeft zou op dezelfde freq kunnen gaan zitten. Zou dit dan logisch zijn om deze porto's te gebruiken bij portiers van disco's en cafe's? Een beetje amateur in de buurt zou dan op dezelfde freq's kunnen gaan zitten. Of is de reikwijdte van deze porto's te vergelijken met de speelgoed porto's bij Intertoys - max 30 meter.

Erwin

Offline 7243

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 249
Re: frequentie's zoeken
« Reactie #12 Gepost op: 31 mei 2004, 21:34:29 »
Hoi,

PMR en LPD kun je idd zien als open frequenties.
Om deze reden maken beveiligings bedrijven hier gebruik van, ze hoeven geen vergunning te kopen, scheelt weer in de kosten ;) .
Men kan gebruik maken van een zg toon squelch, hiermee wordt tijdens het zenden een speciaal ingestelde onhoorbare toon meegzonden, enkel porto's die dezelfde toon ingesteld hebben horen het bericht. Daarmee kun je voorkomen dat iemand mee gaat praten (alhoewel deze code relatief makkelijk te achterhalen is met de juiste scanner en de juiste PC ;) )

Offline Bart

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 367
Re: frequentie's zoeken
« Reactie #13 Gepost op: 31 mei 2004, 22:36:02 »
Citaat van: "7243"
Men kan gebruik maken van een zg toon squelch, hiermee wordt tijdens het zenden een speciaal ingestelde onhoorbare toon meegzonden, enkel porto's die dezelfde toon ingesteld hebben horen het bericht.

Dat is niet helemaal waar. Ik heb een Team Tecom 446 en als ik geen TQ instel dan hoor ik alles wat er op de frequentie gebeurt. Pas als ik ook een TQ instel, hoor ik alleen de gesprekken die op hetzelfde TQ werken.

Overigens wordt PMR intensief gebruikt in de bouw, met name bij bouwkranen. En aangezien een van de partijen dan vaak hoog zit, is hij behoorlijk ver te ontvangen.

Groetjes,

Bart
Great day to carry 45 pounds of gear up and down 10 flights of stairs.
Uniden UBC125XLT, Uniden SDS100E

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7551
  • PE1RFR
Re: frequentie's zoeken
« Reactie #14 Gepost op: 1 juni 2004, 06:50:21 »
Citaat van: "Bart"
Dat is niet helemaal waar. Ik heb een Team Tecom 446 en als ik geen TQ instel dan hoor ik alles wat er op de frequentie gebeurt. Pas als ik ook een TQ instel, hoor ik alleen de gesprekken die op hetzelfde TQ werken.

Bovendien geldt altijd nog het recht van de sterkste. Als er iemand tussendoor zit met andere TQ maar een sterker signaal dan valt er weinig meer te communiceren... TQ lijkt haast een toverwoord voor het elkaar wel of niet kunnen ontvangen maar het blijven natuurlijk radiosignalen...

Groeten, Peter.