Auteur Topic: mobitex wil niet  (gelezen 4734 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline henryb

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 62
mobitex wil niet
« Gepost op: 13 maart 2009, 12:55:13 »
Ik heb vandaag de nieuwste versie van PDW geinstalleerd op m'n Vista PC. Ik wil Mobitex eens gaan bekijken....

echter ik krijg het niet aan de praat. Ik heb hier voor Apeldoorn de frequentie 424.4000 gevonden.... mooi sterk signaal die je continu hoort, met zeer grote regelmaat zo'n " data- riedeltje " er door.

Heb alles goed ingesteld ( alle topics hier gelezen met mogelijke instellingen) maar er verschijnt niks op het beeld.

Ik heb even instelling gewijzigd om te kijken of ie wel P2000 ontvangt en daar kwamen gelijk de berichten op het scherm rollen, dus de aansluitingen / kabels / geluidskaart e.d. zitten goed. terug naar Mobitex met alle behorende instellingen in PDW,  komt er helemaal niets op het beeld....gewoon ff 2 uurtjes laten staan , nog niks....

Wie heeft een idee ??
UBC 785 XLT ** UBC 9000 XLT ** UBC 3500 XLT ** Diamond D-777 ** Diamond SRH 771 ** Target HF3 ** Jupiter Pro V9.1

Offline Bartje

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 274
Re: mobitex wil niet
« Reactie #1 Gepost op: 13 maart 2009, 17:48:23 »
Maak je gebruik van de geluidskaart of van de com-poort?

Offline henryb

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 62
Re: mobitex wil niet
« Reactie #2 Gepost op: 13 maart 2009, 17:56:52 »
Citaat van: "Bartje"
Maak je gebruik van de geluidskaart of van de com-poort?

Ik maak gebruik van de geluidskaart.....stekker in de 9000 xlt op de external speaker uitgang en bij de pc de line-in ingang......

wanneer ik dus overschakel naar pocsac / flex , voor P2000 werkt het perfect en stromen de berichten binnen.....Mobitex dus niet...
UBC 785 XLT ** UBC 9000 XLT ** UBC 3500 XLT ** Diamond D-777 ** Diamond SRH 771 ** Target HF3 ** Jupiter Pro V9.1

Offline Michel-nl

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 899
    • http://www.glasservicevandijk.nl
Re: mobitex wil niet
« Reactie #3 Gepost op: 13 maart 2009, 18:22:39 »
Euhh gaat niet lukken op de speaker uitgang van de scanner he, daar zal je toch echt een aparte discriminator uitgang voor moeten aanleggen.
Check www.discriminator.nl  voor uitleg voor jouw type scanner.

Offline henryb

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 62
Re: mobitex wil niet
« Reactie #4 Gepost op: 13 maart 2009, 18:38:58 »
Citaat van: "Michel-nl"
Euhh gaat niet lukken op de speaker uitgang van de scanner he, daar zal je toch echt een aparte discriminator uitgang voor moeten aanleggen.
Check http://www.discriminator.nl  voor uitleg voor jouw type scanner.

Ok...maar waarom lukt de pogsac / flex dan wel op de speaker uitgang ? zijn deze signalen zo anders dan de Mobitex signalen ?
UBC 785 XLT ** UBC 9000 XLT ** UBC 3500 XLT ** Diamond D-777 ** Diamond SRH 771 ** Target HF3 ** Jupiter Pro V9.1

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7563
  • PE1RFR
Re: mobitex wil niet
« Reactie #5 Gepost op: 13 maart 2009, 18:46:27 »
Citaat van: "henryb"
Ok...maar waarom lukt de pogsac / flex dan wel op de speaker uitgang ? zijn deze signalen zo anders dan de Mobitex signalen ?

Dat heeft met de datasnelheid te maken. Hoe sneller de data, hoe belangrijker de kwaliteit van de audio. De kwaliteit uit de normale speakeruitgang is voor het menselijk gehoor weliswaar prima, maar niet voor het decoderen van data. Daarvoor heb je een discriminatoruitgang nodig. Daaruit komt geluid welke voor het gehoor juist waardeloos is, maar voor het decoderen van data het meest ideaal is.

Bovendien, je zegt dat FLEX en Pocsag wel werken, maar het feit dat je "iets" betekent natuurlijk niet automatisch dat je ALLES ontvangt. De berichten zijn immers niet genummerd, dus ook daar zou PDW weleens wat kunnen missen...

Groeten, Peter.

Offline henryb

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 62
Re: mobitex wil niet
« Reactie #6 Gepost op: 13 maart 2009, 18:54:42 »
Citaat van: "hunter"
Citaat van: "henryb"
Ok...maar waarom lukt de pogsac / flex dan wel op de speaker uitgang ? zijn deze signalen zo anders dan de Mobitex signalen ?

Dat heeft met de datasnelheid te maken. Hoe sneller de data, hoe belangrijker de kwaliteit van de audio. De kwaliteit uit de normale speakeruitgang is voor het menselijk gehoor weliswaar prima, maar niet voor het decoderen van data. Daarvoor heb je een discriminatoruitgang nodig. Daaruit komt geluid welke voor het gehoor juist waardeloos is, maar voor het decoderen van data het meest ideaal is.

Bovendien, je zegt dat FLEX en Pocsag wel werken, maar het feit dat je "iets" betekent natuurlijk niet automatisch dat je ALLES ontvangt. De berichten zijn immers niet genummerd, dus ook daar zou PDW weleens wat kunnen missen...

Groeten, Peter.

ok dat is duidelijk ! dan kan ik stoppen met proberen op deze manier . Bedankt allemaal voor julllie reacties.
UBC 785 XLT ** UBC 9000 XLT ** UBC 3500 XLT ** Diamond D-777 ** Diamond SRH 771 ** Target HF3 ** Jupiter Pro V9.1

Offline kevin27

  • Hoofdbrandwacht VRU
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 500
Re: mobitex wil niet
« Reactie #7 Gepost op: 13 maart 2009, 18:59:05 »
Weet niet of ik een apart topic aan moet maken maar ik heb precies hetzelfde probleem.
P2000 word wel gedecodeerd maar mobitex niks.
Gebruik een 72XLT met Discriminator uitgang.
Heeft het altijd gedaan en na nieuwe geluidskaart erin gezet te hebben doet Mobitex het niet meer maar P2000 wel
Alle berichtgeving is op persoonlijke titel

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7563
  • PE1RFR
Re: mobitex wil niet
« Reactie #8 Gepost op: 13 maart 2009, 19:08:40 »
Het lastige is dat er doorgaans te weinig informatie wordt gegeven. Wat versta je onder "hij doet niets"? Dat er geen data verschijnt geloof ik wel, maar wordt het protocol uberhaupt gedetecteerd? Verschijnt er informatie in de titelbalk en slaat de wijzer uit of gebeurt zelfs dat niet? Het kan zijn dat je met een andere geluidskaart ook wat instellingen moet veranderen, misschien een andere Discriminator-x setting in de Setup.

Het lijkt me sterk, maar misschien is die geluidskaart helemaal niet geschikt voor Mobitex. Een geluidskaart is natuurlijk geen modem, anders waren die interfaces (2 en 4-level) nooit op de markt gekomen... Waarom uberhaupt een andere geluidskaart? Ik ben zelf niet zo'n expert op het gebied van hardware, als er iets is wat ik nooit vervangen heb dan is het wel een geluidskaart, ik stel er dan ook totaal geen eisen aan...

Groeten, Peter.

Offline kevin27

  • Hoofdbrandwacht VRU
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 500
Re: mobitex wil niet
« Reactie #9 Gepost op: 13 maart 2009, 19:27:45 »
Okee wat meer informatie :

De meter slaat wel uit en de Base Id komt ook boven in te staan.

Ik heb de meeste instellingen ook al geprobeerd.
Andere geluidskaart zit erin omdat me oude het begeven heeft.

Ik heb hier nog wel een oudere geluidskaart liggen dan ga ik die erin zetten en kijken of het dan wel werkt.
Alle berichtgeving is op persoonlijke titel

Offline Stefan uit 8terberg

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 252
Re: mobitex wil niet
« Reactie #10 Gepost op: 14 maart 2009, 01:52:17 »
viewtopic.php?f=23&t=10482&start=0

even naar beneden scrollen dan zie je de juiste instellingen .

stefan
No Farmers , No Food