Auteur Topic: antenne hoogte  (gelezen 3762 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

dani

  • Gast
antenne hoogte
« Gepost op: 26 april 2003, 16:45:36 »
ik zou graag willen weten wat een goeie hoogte is voor de scanner atenne
hij staat nu op ongeveer 6 meter hoogte maar wil hem graag aan de schoorsteen maken.
hoogte ongeveer 9 meter scheeld dit nog veel in het onvangst ??
het nadeel is dat ik nu 8 meter kabel heb en aan de schoorsteen 18 meter nodig ben.
heeft dit ook weer invloed op het ontvangst ??

en hoe zit het met bliksem inslag ?? :oops:

Offline Bart

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 367
Re: antenne hoogte
« Reactie #1 Gepost op: 26 april 2003, 22:42:22 »
Hoi Dani,

voor antennes geldt: hoe hoger hoe beter. Dus als je van 6 naar 9 meter kan zou ik het altijd doen (is een hoogtewinst van 50%!). Voordeel van naast de schoorsteen hangen is meestal ook dat hij boven alle daken uit komt.

Denk bij deze kabellengtes wel aan de juiste kabels en connectoren. Ik gebruik zelf RG213, dat is 'dikke' coaxkabel. De gewone dunne RG58 geeft denk ik veel te veel verliezen op die lengte. Nadeel van de dikke kabel is de stugheid, hij is niet zo flexibel als de dunne. Ander alternatief is misschien Aircell, maar daar weet ik verder niks van (wie helpt?).

Conclusie: hoogte is alles, maar zorg voor goeie kabel en connectoren.

Succes!

Bart

PS. over bliksembeveiliging weet ik niks zinnigs, behalve dat het zeker een punt is waar je aan moet denken. Ik haal bij onweer altijd in ieder geval alle connectoren los van mijn apparatuur.
Great day to carry 45 pounds of gear up and down 10 flights of stairs.
Uniden UBC125XLT, Uniden SDS100E

Offline Discuscs

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 66
Re: antenne hoogte
« Reactie #2 Gepost op: 27 april 2003, 12:18:43 »
De radiogolven waar wij naar luisteren gaan meestal in een rechte lijn. Omdat de aarde rond is, gaan de golven die ver van je vandaan uitgezonden worden vaak over je antenne heen. Oplossing is dus een hoge antenne.

Theoretisch is de te ontvangen afstand; 1,2 * wortel(hoogte antenne).

De hoogte van de antenne moet je in voeten invullen (dus grofweg het aantal meters keer drie). Als je de hoogte van de zender-antenne weet kun je die erbij optellen.

De uitkomst is in Nautische mijlen (een nautische mijl is 1,852 kilometer).

Als je je antenne van 6 naar 9 meter verhoogt, gaat theoretisch het ontvangst bereik van 9,4 naar 11,5 km.

Vaak wordt de ontvangst veel beter, omdat de antenne vrij komt te staan van bomen, gevels etc. die de zwakke signalen afschermen.

Sorry voor de wiskunde :shock:

Groet Hans
BC780XLT, Icom R5, Commtel 205, Yaesu FRG100