Auteur Topic: HT-701 aktieve antenne  (gelezen 5568 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

viper01

  • Gast
HT-701 aktieve antenne
« Gepost op: 26 juli 2002, 19:34:45 »
Howdy,

Ik ben van plan om een HT-701 aktieve antenne aan te gaan schaffen, deze antenne wordt aangesloten op een Uniden 9000xlt.
Mijn vraag is het volgende, heeft iemand ervaring met deze antenne en wat zijn zijn of haar bevindingen. Mischien heeft iemand wel de zelfde opstelling!?

Wat is jullie advies? aanschaffen of niet...
(heb nu een dood normale discone)

Alvast bedankt!!
Remy

Speedy G.

  • Gast
Re: HT-701 aktieve antenne
« Reactie #1 Gepost op: 4 januari 2003, 12:56:51 »
Ik ben misschien ook van plan over te gaan op een aktieve antenne. Niet omdat mijn ontvangst nu slecht is, maar puur om te experimenteren. Ik heb ook (o.a) een UBC 9000 XLT en weet uit ervaring dat deze soms wat spetter gevoelig is. Is een aktieve antenne een merkbare verbetering vergeleken met een discone antenne? De huidige antenne bevind zich op een sweepmast van 11 meter en ik werk met aircom plus kabel.

Speedy G.

  • Gast
Re: HT-701 aktieve antenne
« Reactie #2 Gepost op: 4 januari 2003, 22:43:49 »
Is er iemand die daadwerkelijk met een aktieve scanner antenne werkt? Of werkt iedereen met een standaard discone?

Offline Edwin uit 070

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 710
Re: HT-701 aktieve antenne
« Reactie #3 Gepost op: 28 januari 2003, 15:48:48 »
Hoi,

Nadeel van een aktieve antenne, is dat ie ALLES versterkt. Niet alleen de zwakke signalen die je zo graag wilt horen, maar ook alle harde zenders (omroep, Traxys, semafoon) en alle storing die sowieso al het spectrum vervuild.

Je moet echt een goede ontvanger hebben, wil ie niet over z'n nek gaan als er een aktieve antenne op aangesloten wordt. Ik zou GEEN actieve antenne gebruiken met een UBC9000.

Wanneer zou je wel een aktieve antenne kunnen gebruiken? Het voordeel van een aktieve antenne is dat een vrij compacte antenne een vrij breed ontvangstbereik heeft. Je kunt de antenne dus goed gebruiken over een heel stuk band, iets wat met een discone uitgesloten is, die gaat boven 300 Mhz. al een heel stuk slechter werken.

Ook werkt een aktieve antenne goed als er heel veel kabel tussen de antenne en ontvanger zit. Moet je bijvoorbeeld 30 meter overbruggen, dan zorgt de versterker er voor dat het hele zwakke signaal niet verloren gaat door kabelverliezen. Verder kan je een actieve antenne goed gebruiken als je meerdere ontvangers op 1 antenne wilt aansluiten.

Besef altijd dat een actieve antenne geen toverstaafje is; wat je niet ontvangt, zal je ook met een aktieve antenne niet ontvangen. Woon je in een benedenhuis en zet je een discone op de vloer, dan zal de aktieve antenne op dezelfde plaats net zo goed (of slecht) functioneren als de discone. De ontvangst is gewoon heel slecht op die plek.

Probeer eerst eens een antenne buiten te plaatsen. Anderhalve meter hoger maakt soms al een wereld van verschil.

Groetjes,
Edwin

Erik de Jong

  • Gast
Re: HT-701 aktieve antenne
« Reactie #4 Gepost op: 8 februari 2003, 08:58:55 »
Ik heb de 701 Antenne op m'n UBC780XLT aangeloten. Momenteel heb ik slechts 5 meter Aircell 7 kabel in gebruik. Ben zeer tevreden. Daarnaast heb ik óók de Alan DCSS48 DSP Speaker voor wat minder ruis...

Deze antenne werkt prima vanwege het feit dat ik de antenne binnen voor het raam heb staan en aangezien ik in een appartementen complex woon.
De ontvangst (en sterkte) is er duidelijk op vooruit gegaan. Wat betreft storing heb ik hier op de NFM en FM weinig tot geen last van.

Ook de luchtvaart is stukken beter te ontvangen...

Op te sterke kanalen kan ik eventueel de attentuate aan zetten...

Grt Erik

Offline Discuscs

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 66
Re: HT-701 aktieve antenne
« Reactie #5 Gepost op: 27 april 2003, 12:04:31 »
Ik heb sinds een week deze antenne op het dak staan op 10 meter hoogte. Er zit 15 m kabel aan van Aircom met de bijbehorende N-connectoren. De scanner is een Commtel 205.

Ik ben erg tevreden over de ontvangst. Agelopen donderdagavond was er een reddingsoefening op het IJsselmeer bij Urk en ik kon de boten horen. De reddingsboot van Zandvoort heb ik ook al gehoord.

Erg blij mee!

Groet Hans
BC780XLT, Icom R5, Commtel 205, Yaesu FRG100

viper01

  • Gast
Re: HT-701 aktieve antenne
« Reactie #6 Gepost op: 27 april 2003, 15:23:23 »
Ik heb nog een nieuwe te koop, voor de liefhebber..

Kijk voor meer info op het forum aangeboden..

Of stuur ff een mail naar e.janssen26@chello.nl