Auteur Topic: PDW versie 3.0 (met RS232 support)  (gelezen 114092 keer)

0 leden (en 2 gasten) bekijken dit topic.

Online Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7551
  • PE1RFR
PDW versie 3.0 (met RS232 support)
« Gepost op: 10 augustus 2010, 01:49:10 »

Bugfixes


  • Bij ERMES werd de tekst van sommige berichten achter het voorgaande bericht geplakt

RS232

De wat meer technische gebruikers kennen het begrip RS232 wel, een van de meest bekende standaarden voor datacommunicatie. De aloude seriele interfaces die voor PDW gebruikt kunnen worden maken geen gebruik van de RS232 standaard. Dit is dan ook de reden dat er aparte drivers gebruikt worden (comprt.vxd en slicer.sys). Dat is er ook weer de oorzaak van dat er geen Serieel<>USB convertor gebruikt kan worden, aangezien die converters meer doen dan alleen het aanpassen van de hardware, ze zetten namelijk ook de RS232 data om naar USB-niveau.

Samen met de wellicht meest bekende leveranciers van 2 en 4-level interfaces alsmede discriminatoruitgangen, Rene van http://www.discriminator.nl, is een RS232 interface ontwikkeld welke wel volgens bovengenoemde standaard werkt. Dit heeft als grote voordelen dat er geen drivers meer nodig zijn (problemen met sommige seriele PCMCIA-kaarten behoren hiermee tot het verleden) en tevens kan een Serieel<>USB convertor gebruikt worden waardoor het interface dus via USB kan worden gebruikt.

De modes/bitrates die op dit moment ondersteund worden zijn:

  • Pocsag (512/1200/2400bps)
  • Flex (1600bps)
  • Mobitex (8000bps)

Op het interface zelf kun je met behulp van dipswitches de bitrate instellen :

  • 512bps (Pocsag)
  • 1200/2400bps (Pocsag)
  • 1600bps (Flex)
  • 8000bps (Mobitex)

Dit betekent dus dat ERMES en ACARS niet worden ondersteund en dat Flex en Pocsag niet tegelijk kunnen worden ontvangen. Alleen 1200 en 2400bps kunnen gelijktijdig worden ontvangen.

Meer informatie over deze interfaces is te vinden op : http://www.discriminator.nl/rs232/index.html

Invert Data

Bij de Interface Setup was het mogelijk om de polariteit van de ontvangen data om te keren, of automatisch te detecteren. Deze laatstgenoemde automatische detectie is voor alle modes verbeterd en wordt nu standaard gebruikt, waardoor er geen handmatige selectie meer mogelijk is.

RX-Quality

In het debug venster (F12) werd voorheen de RX-Quality (ontvangstkwaliteit, of eigenlijk "decodeerkwaliteit") weergegeven. Deze waarde wordt voortaan onder de signaalmeter getoond. De waarde van deze RX-Quality wordt bepaald door decodeerfouten. Dit kunnen zichtbare fouten zijn (verminkte berichten en/of gekleurde karakters) maar ook onzichtbare fouten (fouten die door de foutcorrectie hersteld kunnen worden). Zolang het ontvangen signaal sterk genoeg is (geen ruis) moet een RX-Quality van 100% zonder problemen haalbaar zijn.

Te downloaden via: http://www.discriminator.nl/pdw

EDIT 23-03-2013: Downloadlink gewijzigd naar discriminator.nl

Offline Dijkie69

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 906
Re: PDW versie 3.0 (met RS232 support)
« Reactie #1 Gepost op: 13 augustus 2010, 14:13:22 »
Zijn er ook foto's van de RS-232 Interface.

Dijkie

AlfA145

  • Gast
Re: PDW versie 3.0 (met RS232 support)
« Reactie #2 Gepost op: 13 augustus 2010, 18:14:04 »
Citaat van: "Dijkie69"
Zijn er ook foto's van de RS-232 Interface.

Dijkie

Zoals staat beschreven in de eerste post :
http://www.discriminator.nl/rs232/index.html


Offline Asterix900

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1217
Re: PDW versie 3.0 (met RS232 support)
« Reactie #3 Gepost op: 13 augustus 2010, 23:38:22 »
Als ik mee ben (René weet hier uiteraard meer over) past de Blackbox hier op dit ogenblik niet op.
"Well-informed people know it is impossible to transmit the voice over wires. Even if it were, it would be of no practical value." (Boston Post, 1865)

Offline Remon

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1958
Re: PDW versie 3.0 (met RS232 support)
« Reactie #4 Gepost op: 14 augustus 2010, 01:29:36 »
Als de Blackbox over een audio-uitgang beschikt, kan je die gewoon op de RS-232 interface aansluiten. Of dacht je de RS-232 uitgang van de Blackbox op de RS-232 aansluiting van de interface te kunnen aansluiten?

Offline Asterix900

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1217
Re: PDW versie 3.0 (met RS232 support)
« Reactie #5 Gepost op: 14 augustus 2010, 02:18:44 »
Citaat van: "Remon"
Of dacht je de RS-232 uitgang van de Blackbox op de RS-232 aansluiting van de interface te kunnen aansluiten?

Dat zou inderdaad zeer gemakkelijk zijn geweest.  :)
"Well-informed people know it is impossible to transmit the voice over wires. Even if it were, it would be of no practical value." (Boston Post, 1865)

spy-master

  • Gast
Re: PDW versie 3.0 (met RS232 support)
« Reactie #6 Gepost op: 14 augustus 2010, 06:35:16 »
Word Ermes en Acars later wel ondersteund door het rs232 interface ?

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4903
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: PDW versie 3.0 (met RS232 support)
« Reactie #7 Gepost op: 14 augustus 2010, 07:56:42 »
Citaat van: "spy-master"
Word Ermes en Acars later wel ondersteund door het rs232 interface ?

Nee.

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4903
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: PDW versie 3.0 (met RS232 support)
« Reactie #8 Gepost op: 14 augustus 2010, 08:02:43 »
Citaat van: "Asterix900"
Dat zou inderdaad zeer gemakkelijk zijn geweest.  :)

Inderdaad, het zou handig zijn om zonder ingreep aan de Blackbox/Flexbox hiervan gebruik te maken. De afgelopen week heb ik daarover al met een landgenoot van je gefilosofeerd.

Het idee: het signaal op de seri ële kabel van de Blackbox is in feite een geclipt audiosignaal dat op een niveau van +10 V/-10 V is gebracht. Door dit signaal te verzwakken naar zo'n 500 mV kan het worden aangeboden aan het nieuwe interface. Daarvoor heb je dan alleen een verloopkabeltje van 9 polig sub-D naar 3.5 mm audio nodig, en twee weerstanden om een verzwakker te maken.

Ik ga binnenkort experimenteren hiermee om te zien of dat een goede oplossing is.

spy-master

  • Gast
Re: PDW versie 3.0 (met RS232 support)
« Reactie #9 Gepost op: 14 augustus 2010, 17:53:15 »
Citaat van: "Discriminator"
Citaat van: "spy-master"
Word Ermes en Acars later wel ondersteund door het rs232 interface ?

Nee.

Als ik nu denk logisch , ERMES is een level-4 signaal.
Maar ACARS toch niet ?

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4903
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: PDW versie 3.0 (met RS232 support)
« Reactie #10 Gepost op: 14 augustus 2010, 18:06:48 »
Citaat van: "spy-master"
Als ik nu denk logisch , ERMES is een level-4 signaal.
Maar ACARS toch niet ?

ACARS gebruikt een audiotoon van 1800 Hz, die met een shift van 1200 Hz en 2400 bit/s in fase wordt gemoduleerd  (indirecte modulatie), geen FSK-signaal (directe modulatie). Daar zit het probleem.

Offline Asterix900

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1217
Re: PDW versie 3.0 (met RS232 support)
« Reactie #11 Gepost op: 14 augustus 2010, 19:11:25 »
Citaat van: "Discriminator"
Inderdaad, het zou handig zijn om zonder ingreep aan de Blackbox/Flexbox hiervan gebruik te maken. De afgelopen week heb ik daarover al met een landgenoot van je gefilosofeerd.

It was I!  :wink:
"Well-informed people know it is impossible to transmit the voice over wires. Even if it were, it would be of no practical value." (Boston Post, 1865)

spy-master

  • Gast
Re: PDW versie 3.0 (met RS232 support)
« Reactie #12 Gepost op: 14 augustus 2010, 19:46:26 »
Citaat van: "Discriminator"
Citaat van: "spy-master"
Als ik nu denk logisch , ERMES is een level-4 signaal.
Maar ACARS toch niet ?

ACARS gebruikt een audiotoon van 1800 Hz, die met een shift van 1200 Hz en 2400 bit/s in fase wordt gemoduleerd  (indirecte modulatie), geen FSK-signaal (directe modulatie). Daar zit het probleem.

Oke duidelijk Rene  :wink:

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4903
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: PDW versie 3.0 (met RS232 support)
« Reactie #13 Gepost op: 14 augustus 2010, 20:19:05 »
Citaat van: "Asterix900"
It was I!  :wink:

Ssst!  :D

Hij is overigens gisteren bij de buren afgegeven en staat nu hier. Maandag gaat hij mee naar Brussel voor een test.

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4903
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: PDW versie 3.0 (met RS232 support)
« Reactie #14 Gepost op: 16 augustus 2010, 17:45:26 »
Citaat van: "Discriminator"
Het idee: het signaal op de seri ële kabel van de Blackbox is in feite een geclipt audiosignaal dat op een niveau van +10 V/-10 V is gebracht. Door dit signaal te verzwakken naar zo'n 500 mV kan het worden aangeboden aan het nieuwe interface. Daarvoor heb je dan alleen een verloopkabeltje van 9 polig sub-D naar 3.5 mm audio nodig, en twee weerstanden om een verzwakker te maken.

Ik ga binnenkort experimenteren hiermee om te zien of dat een goede oplossing is.

Gisteren een kabeltje gefabriceerd. Met de oscilloscoop zag ik dat er nogal een grote IF-component in het uitgangssignaal zit. Deze slordigheid had door de ontwerper voorkomen kunnen worden. De weerstandsdeler met 15 k en  1 k verzwakt het signaal met een factor 16.  De condensator van 22 nF zorgt met de weerstand van 1 k voor een laagdoorlaatfilter, dat frequenties boven 7 kHz verzwakt.



Vandaag in Brussel (ergens tussen Zaventem en het centrum  :wink: ) uitgeprobeerd met het nieuwe interface.  Laptop met Windows 7 Professional, serieel naar USB-converter met een Prolific chipset.

Met de Blackbox is het even zoeken naar een geschikte plek, want de meegeleverde antenne is niet optimaal voor 169 MHz. Op een willekeurige plek krijg ik een score van zo'n 95%, maar in de vensterbank kan ik 99.9 - 100% behalen. Op de microfooningang krijg ik slechts  af en toe een leesbaar bericht, dus dat zou ik niet adviseren.



-Rene