Auteur Topic: Mode-s transponder; hoe te ontvangen (luchtballonnnen)  (gelezen 2365 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline 1591

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 146
  • Maastricht
Mode-s transponder; hoe te ontvangen (luchtballonnnen)
« Gepost op: 20 mei 2009, 18:27:25 »
Met ingang van 2010 zijn alle luchtballonnen verplicht een transponder aan boord te hebben.
Heb er niet al te veel verstand van maar las ergens dat het vermoedelijk op mode-s transponders gaat.
Zijn deze uit te lezen, zodat de registratie van een ballon zichtbaar word op de monitor?
Zoja over welke afstand moet ik dan denken met een buitenantenne en wat heb ik precies nodig ?

Iemand die hier ervaring mee heeft ?

Offline Lord Flashheart

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1742
    • 24 December 1944
Re: Mode-s transponder; hoe te ontvangen (luchtballonnnen)
« Reactie #1 Gepost op: 20 mei 2009, 18:35:14 »
Hoi, nu heb ik zelf een SBS-1 ontvanger.

Als de ballonnen alleen een Mode-s transponder hebben zullen ze NIET zichtbaar zijn op het beeldscherm van SBS-1, echter ze komen wel tevoorschijn in de tabel die er naast staat. Vaak is het zo dat ze hun Regi mee zenden alszijnde hun Mode-s callsign.

Nu weet ik zo niet even de Regi's van ballonnen uit mijn hoofd maar ik meen dat ik ze al voorbij zag komen Mode-s technisch. maar dat kan ik mis hebben.

Welke afstand? hangt van hun hoogte af. Als ze laag blijven is die afstand vrij beperkt, hoe hoger ze komen hoe groter de afstand. en dan moet je echt wel denken aan tientallen kilometers

Grtz
Joost

EDIT net even gechecked, de PH-BYR vorig jaar Augustus gelogd maar daarna ook niet meer. Zal dus (nog) wel een uitzondering op de regel zijn geweest

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4913
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: Mode-s transponder; hoe te ontvangen (luchtballonnnen)
« Reactie #2 Gepost op: 20 mei 2009, 18:38:54 »
Citaat van: "1591"
Met ingang van 2010 zijn alle luchtballonnen verplicht een transponder aan boord te hebben.
Heb er niet al te veel verstand van maar las ergens dat het vermoedelijk op mode-s transponders gaat.
Zijn deze uit te lezen, zodat de registratie van een ballon zichtbaar word op de monitor?
Zoja over welke afstand moet ik dan denken met een buitenantenne en wat heb ik precies nodig ?

Iemand die hier ervaring mee heeft ?

Met een SBS-1 of Radarbox kun je Mode-S transponders ontvangen. Bij de meeste kleine luchtvaart  zie je alleen de registratie, maar niet de positie.

-Rene

Offline 1591

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 146
  • Maastricht
Re: Mode-s transponder; hoe te ontvangen (luchtballonnnen)
« Reactie #3 Gepost op: 20 mei 2009, 19:16:13 »
Citaat van: "Discriminator"
Citaat van: "1591"
Met ingang van 2010 zijn alle luchtballonnen verplicht een transponder aan boord te hebben.
Heb er niet al te veel verstand van maar las ergens dat het vermoedelijk op mode-s transponders gaat.
Zijn deze uit te lezen, zodat de registratie van een ballon zichtbaar word op de monitor?
Zoja over welke afstand moet ik dan denken met een buitenantenne en wat heb ik precies nodig ?

Iemand die hier ervaring mee heeft ?

Met een SBS-1 of Radarbox kun je Mode-S transponders ontvangen. Bij de meeste kleine luchtvaart  zie je alleen de registratie, maar niet de positie.

-Rene

Oke Rene, dan lijkt het mij dus niet de moeite waar om zo een ding aan te schaffen.
Het ging mij hoofdzakelijk om te zien welke ballonnen er in de lucht zaten en op welke positie.
Ik begrijp dus nu dit dit niet mogelijk is, of is daar waar iets anders voor op de markt.

Offline 1591

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 146
  • Maastricht
Re: Mode-s transponder; hoe te ontvangen (luchtballonnnen)
« Reactie #4 Gepost op: 20 mei 2009, 19:18:28 »
Citaat van: "joost"
Hoi, nu heb ik zelf een SBS-1 ontvanger.

Als de ballonnen alleen een Mode-s transponder hebben zullen ze NIET zichtbaar zijn op het beeldscherm van SBS-1, echter ze komen wel tevoorschijn in de tabel die er naast staat. Vaak is het zo dat ze hun Regi mee zenden alszijnde hun Mode-s callsign.

Nu weet ik zo niet even de Regi's van ballonnen uit mijn hoofd maar ik meen dat ik ze al voorbij zag komen Mode-s technisch. maar dat kan ik mis hebben.

Welke afstand? hangt van hun hoogte af. Als ze laag blijven is die afstand vrij beperkt, hoe hoger ze komen hoe groter de afstand. en dan moet je echt wel denken aan tientallen kilometers

Grtz
Joost



EDIT net even gechecked, de PH-BYR vorig jaar Augustus gelogd maar daarna ook niet meer. Zal dus (nog) wel een uitzondering op de regel zijn geweest

Denk ook niet dat er nu al veel ballonnen zijn die hier al gebruik van maken, maar als het in 2010 verplicht wordt gesteld denk ik dat er niet meer onderuit te komen is. Bedankt voor de info trouwens.