Auteur Topic: 3 antenne op 1 zender kan dit??  (gelezen 3835 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline nerio

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 5
3 antenne op 1 zender kan dit??
« Gepost op: 4 november 2008, 23:22:26 »
ik heb een procom voor UHF en dan een telescoopantenne die goed is voor VHF en een klein met 4 radialen voor de lucht vaart.
mijn scanner is een uniden bearcat ubc 9000xlt.

Nu is mijn vraag kan ik die drie antenne's samen maken op 1 kabel naar de zender? want nu moet ik de hele tijs zitten te wisselen van kabel...

1 optie is denk ik...  een kastje maken waar de kabels in komen en zo met een schakelaar zitten te switchen...

of gaat het de hele boel op de bearcat???
 zonder dat ik hem natuurlijk laat oplichten :oops:

dank bij voorbaat allemaal

Offline gerrit de Bruin

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 216
Re: 3 antenne op 1 zender kan dit??
« Reactie #1 Gepost op: 9 november 2008, 15:26:07 »
Zoek maar eens op google naar duplexer of triplexer met daarbij de gegevens welke je wil ontvangen b.v. uhf-vhf.fm dan vindt je vast wel iets.
Zelf gebruik ik de triplexer van jwx.

succes
Wǒ, wǒ míngbáile, wǒ tīngjiàn chénmò

Leen Ansems

  • Gast
Re: 3 antenne op 1 zender kan dit??
« Reactie #2 Gepost op: 9 november 2008, 15:38:19 »
Citaat van: "nerio"
ik heb een procom voor UHF en dan een telescoopantenne die goed is voor VHF en een klein met 4 radialen voor de lucht vaart.
mijn scanner is een uniden bearcat ubc 9000xlt.

Nu is mijn vraag kan ik die drie antenne's samen maken op 1 kabel naar de zender? want nu moet ik de hele tijs zitten te wisselen van kabel...

1 optie is denk ik...  een kastje maken waar de kabels in komen en zo met een schakelaar zitten te switchen...

of gaat het de hele boel op de bearcat???
 zonder dat ik hem natuurlijk laat oplichten :oops:

dank bij voorbaat allemaal

Ik denk dat je beter een andere samenstelling van je antenne's kan doen. Veel antenne's van Diamond kunnen zowel 2 en 70 cm aan en werken ook nog goed op de luchtvaartband. Dan hoef je niet met veel coaxkabels naar beneden en heb je ook geen duplexer nodig. Al wat je buiten extra moet bouwen moet ook waterdicht zijn. De antenne Diamond X50 b.v. is bij veel luisteraars in gebruik. Daar is al veel over geschreven en lees die ervaring eens op je gemak door.

Offline gerrit de Bruin

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 216
Re: 3 antenne op 1 zender kan dit??
« Reactie #3 Gepost op: 9 november 2008, 16:01:14 »
Zoals Leen waarschijnlijk ook wel weet,  geeft 1 specifieke antenne per band het beste resultaat.
Een dualband antenne is een compromie (x50) maar werkt uiteraard ook, het is maar wat je wilt, en het hangt er uiteraard ook vanaf hoeveel ruimte je hebt om antennes te kunnen plaatsen.
Als er geen ruimte, is dan kun je zoals leen het al aangaf een 2,3, bands antenne plaatsen waarbij er d.i.v. merken en lengten te verkrijgen zijn, waarbij de versterkings factor ook nog eens hoger kan zijn.  
B.V. 50, 145, 435, 1200 mhz
Een discone kan ook maar is ook een compromie

succes
Wǒ, wǒ míngbáile, wǒ tīngjiàn chénmò

Leen Ansems

  • Gast
Re: 3 antenne op 1 zender kan dit??
« Reactie #4 Gepost op: 9 november 2008, 18:17:25 »
Citaat van: "gerrit de Bruin"
Zoals Leen waarschijnlijk ook wel weet,  geeft 1 specifieke antenne per band het beste resultaat.
Een dualband antenne is een compromie (x50) maar werkt uiteraard ook, het is maar wat je wilt, en het hangt er uiteraard ook vanaf hoeveel ruimte je hebt om antennes te kunnen plaatsen.
Als er geen ruimte, is dan kun je zoals leen het al aangaf een 2,3, bands antenne plaatsen waarbij er d.i.v. merken en lengten te verkrijgen zijn, waarbij de versterkings factor ook nog eens hoger kan zijn.  
B.V. 50, 145, 435, 1200 mhz
Een discone kan ook maar is ook een compromie

succes

Vele wegen komen in Rome uit. Diverse specifieke antennes voor 1 band gekoppeld via een filter leveren ook verliezen op. VHF antenne's blijken soms ook heel goed op UHF te werken. Dat is weer een leuke bijkomstigheid.

Offline gerrit de Bruin

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 216
Re: 3 antenne op 1 zender kan dit??
« Reactie #5 Gepost op: 9 november 2008, 20:25:56 »
Klopt helemaal Leen, zelf heb ik ook goede ervaringen met een uhf antenne met de ontvangst van de marifoonband.
Het is precies zoals je het aangeeft.
Een leuke hobby om naast het luisteren ook met antennes te experimenteren.

succes
Wǒ, wǒ míngbáile, wǒ tīngjiàn chénmò

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4913
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: 3 antenne op 1 zender kan dit??
« Reactie #6 Gepost op: 9 november 2008, 21:11:50 »
Citaat van: "gerrit de Bruin"
waarbij de versterkings factor ook nog eens hoger kan zijn.

Dan is het toch geen compromisantenne?

Offline gerrit de Bruin

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 216
Re: 3 antenne op 1 zender kan dit??
« Reactie #7 Gepost op: 10 november 2008, 15:24:11 »
Het is maar hoe je het bekijkt.


succes
Wǒ, wǒ míngbáile, wǒ tīngjiàn chénmò