Auteur Topic: vreemd maar waar  (gelezen 4832 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Erik1203

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 555
vreemd maar waar
« Gepost op: 21 april 2013, 20:16:46 »
Hallo forum vrienden

Ik kwam net tot een wonderbaarlijke conclusie, houd ik mijn antenne (telescoop)tegen mijn palvioen tegen een blanko bout en wat schets mijn verbazing op 14.070.0 S4 S5 S6 ontvangst ook op andere banden op hf stukken verbetering hoe kan dat de tent is 4x4 mtr.en op mijn dipool antenne bijna niks aan onvangst

kan iemand mij nader toelichten

grt Erik

PD1EU

  • Gast
Re: vreemd maar waar
« Reactie #1 Gepost op: 21 april 2013, 21:00:17 »
kan iemand mij nader toelichten

Je bedoelt een paviljoen-tent met tentstokken die resonant zijn voor bepaalde frequenties? Heel goed mogelijk.

Offline Erik1203

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 555
Re: vreemd maar waar
« Reactie #2 Gepost op: 21 april 2013, 22:03:11 »
kan iemand mij nader toelichten

Je bedoelt een paviljoen-tent met tentstokken die resonant zijn voor bepaalde frequenties? Heel goed mogelijk.

ja aluminium stokken met punt dak,en ja ik stond er zelf ook raar van te kijken.
dus kabel (binnenkern)aan de paviljoen bevestigen ;) en dan aarde (buitenmantel kabel ) met de grond of zo.

Erik

Offline Janos

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 926
Re: vreemd maar waar
« Reactie #3 Gepost op: 22 april 2013, 07:12:12 »
Een antenne hoeft er echt niet altijd uit te zien zoals wij ze kennen.
In mijn jeugd, zo'n 50 - 60 jaar geleden, had je kristal oortelefoontjes
voor kristalontvangers.
Het oordingetje in je oor, één van de twee draadjes in je mond als aarde
en het andere draadje aan een stuk kippengaas of zelfs een grote spijker in de muur
en je ontving de meest idiote radiozenders.
UBC3500XLT, UBC220xlt, COM213 met discr. uitg., COM202 met discr. uitg. , RTL-SDR stick, 3x JPole 144-300-430 MHz, 7 el. Yagi 435 MHz, 6 el. Yagi 260 MHz, 5 el. Yagi 145 MHz, QFH 137 MHz, QFH 435 MHz, Helical 260 MHz  all Home made. Sab Titan 1 HD TV sat ontv., 1 m Tratec schotelant., univ. LNB

Offline RenWvZ

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 309
Re: vreemd maar waar
« Reactie #4 Gepost op: 22 april 2013, 13:55:39 »
ja aluminium stokken met punt dak,en ja ik stond er zelf ook raar van te kijken.
dus kabel (binnenkern)aan de paviljoen bevestigen ;) en dan aarde (buitenmantel kabel ) met de grond of zo.

Erik

Die op zich deugdelijke bevestiging die je nu aangeeft kàn de situatie ook juist weer verslechteren. In de aanvang van dit item geef je aan dat als je de telescoop tegen een bout aan houd.... dus massa is capacitief (je houd de kabel/porto vast) en niet direct met aarde verbonden.
Voorts kan het uiters droge weer ervoor zorgen dat de tentstokken nauwelijks aarde maken. Na een fikse regenbui kan je ontdekte voordeel dan ook helemaal weg zijn   :(
Tot slot kan een nieuw aangemaakte kabel met dus een andere lengte dan vanaf je telescoopantenne/porto ook meteen weer roet in het eten gooien.

Antennes .. het is altijd wat!

René van Zon

Offline denman

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 209
Re: vreemd maar waar
« Reactie #5 Gepost op: 22 april 2013, 17:24:52 »
ik zou je dipool antenne even nalopen Erik.
dan zal er iets niet goed zitten waarschijnlijk ,en dat ontvangst verbeterd van de telescoop ,dat geloof ik graag ,hang er maar een lang draadje aan op die freq ,werkt net zo goed als je tent antenne  ;)
De mooie fouten van een genie zijn mij meer waard dan de keurige en koude taal van een academisch purist.

Offline Erik1203

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 555
Re: vreemd maar waar
« Reactie #6 Gepost op: 22 april 2013, 20:55:41 »
ik ga zo wie zo me antenne nalopen ik probeer toch met de tent hahahaha

be continued


Erik

Offline denman

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 209
Re: vreemd maar waar
« Reactie #7 Gepost op: 23 april 2013, 10:09:39 »
doe niet zo eigenwijs ;) mare is een miniwhip antenne niks voor je ?
De mooie fouten van een genie zijn mij meer waard dan de keurige en koude taal van een academisch purist.

Offline Erik1203

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 555
Re: vreemd maar waar
« Reactie #8 Gepost op: 23 april 2013, 10:50:26 »
hoe maak ik die

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4918
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: vreemd maar waar
« Reactie #9 Gepost op: 23 april 2013, 11:53:57 »

Offline Erik1203

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 555
Re: vreemd maar waar
« Reactie #10 Gepost op: 23 april 2013, 13:18:32 »
Rene bedankt ik ga well ff kijken

Offline denman

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 209
Re: vreemd maar waar
« Reactie #11 Gepost op: 23 april 2013, 13:22:32 »
je kan hem geheel gebouwd in een behuizing kopen voor 50 euro dat is inc voeding gedeelte , zeer leuke compromis antenne..
De mooie fouten van een genie zijn mij meer waard dan de keurige en koude taal van een academisch purist.