Auteur Topic: Baofeng UV-5R  (gelezen 33521 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Inspecteur

  • Inspecteur/Laborant/Analist
  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 9
  • Maak niet steeds dezelfde fout, er is keuze genoeg
Baofeng UV-5R
« Gepost op: 8 oktober 2012, 17:04:29 »
Beste leden,

Ik wil voor in mij vrije tijd en voor de hobby een setje portofoons aanschaffen. Niet te duur maar toch degelijk. Dus zoals in de titel vermeld staat heb ik de baofeng uv-5r gevonden. Maar deze is te gebruiken op de PMR. het volgende stond ook in het bericht: Pmr kanalen kunnen voorgeprogrammeerd worden. Voor de zendamateurs alle Repeaters en gangbare frequenties volgens 1 vaste lijst.

Heb ik een vergunning nodig als ik deze weleens ga gebruiken? en kan je een vergunning kopen of moet je een examen afleggen?

groetjes

Offline Francina

  • PDØHMF™℗®©
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 220
    • Francina's radio hobby pagina
Re: Baofeng UV-5R
« Reactie #1 Gepost op: 8 oktober 2012, 18:36:35 »
Pmr kanalen kunnen voorgeprogrammeerd worden. Voor de zendamateurs alle Repeaters en gangbare frequenties volgens 1 vaste lijst.

Klinkt bekend. Marktplaats?

Heel kort door de bocht is ie niet legaal voor de dingen waarvoor je hem wilt gaan gebruiken. Wil je hem voor de 2m/70cm amateurfrequenties gebruiken dan zou je een examen moeten doen als je nog geen licentie hebt.

Offline Inspecteur

  • Inspecteur/Laborant/Analist
  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 9
  • Maak niet steeds dezelfde fout, er is keuze genoeg
Re: Baofeng UV-5R
« Reactie #2 Gepost op: 8 oktober 2012, 18:38:22 »
Oke oke, maar op de pmr is hij wel gewoon legaal?

btw het stond idd op marktplaats. leek me wel een goeie koop.

Online Marcel

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 320
Re: Baofeng UV-5R
« Reactie #3 Gepost op: 8 oktober 2012, 19:16:44 »
Nee, juist op de PMR zijn die dingen illegaal!
(Daar zijn aparte regels voor waar de apparaten aan moeten voldoen, zoals een vaste (niet losneembare) antenne, max. 500 mW)
Op de amateurbanden mag je ze wel gebruiken, MAAR daar heb je juist weer een vergunning voor nodig (en die is niet aan te vragen, daar zul je eerst examen voor moeten gaan doen)
AR-DV10, UBCD3600XLT, DP4801 (1xVHF, 1x UHF), Airspoy SDR, eigenlijk teveel om op te noemen ;)

Offline Hent

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 14
Re: Baofeng UV-5R
« Reactie #4 Gepost op: 14 oktober 2012, 18:59:25 »
Ik zit het zelfde met een mobilofoon type: Intek MX8000u,
Kan werken op de PMR kanalen maar daar moet je dus wel een vergunning voor aanvragen.Gaat het nou om hoeveel watt zo'n ding is,of dat je kosten moet maken?
Met een UV-5R moet je examen doen,en met een mobilofoon op de zelfde kanalen kan je zo een vergunning aanvragen.Ik snap het niet meer hoor!

Ron 01

  • Gast
Re: Baofeng UV-5R
« Reactie #5 Gepost op: 14 oktober 2012, 19:45:38 »
Het gaat om het zendvermogen, dat mag niet meer dan 500mW zijn.
De zender moet aan de wettelijke eisen voldoen en dat doet de Baofeng niet, gebruik van deze "Bamiporto`s" is illegaal.
Zendamateurs met een licentie mogen ze wel gebruiken.

Offline Hent

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 14
Re: Baofeng UV-5R
« Reactie #6 Gepost op: 14 oktober 2012, 19:53:51 »
Ron bedankt.
Snap trouwens toch niet dat ze dat spul aan iedereen verkopen,de meeste mensen weten niet beter dan dat je ze mag gebruiken.Er staat nooit bij dat je ze zonder licentie niet mag gebruiken.

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4903
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: Baofeng UV-5R
« Reactie #7 Gepost op: 14 oktober 2012, 21:38:02 »
Snap trouwens toch niet dat ze dat spul aan iedereen verkopen,de meeste mensen weten niet beter dan dat je ze mag gebruiken.Er staat nooit bij dat je ze zonder licentie niet mag gebruiken.

Je kunt ook een auto kopen zonder een rijbewijs te hebben.

Offline Hent

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 14
Re: Baofeng UV-5R
« Reactie #8 Gepost op: 17 oktober 2012, 21:13:32 »
Ja,maar als je een porto koopt is hij ilegaal ,en als iemand met een licentie hem heeft is hij opeens niet meer ilegaal.volgens mij voldoet hij dan ook niet aan de Europese eisen.

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4903
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: Baofeng UV-5R
« Reactie #9 Gepost op: 17 oktober 2012, 21:31:13 »
Ja,maar als je een porto koopt is hij ilegaal ,en als iemand met een licentie hem heeft is hij opeens niet meer ilegaal.volgens mij voldoet hij dan ook niet aan de Europese eisen.

Iemand met een licentie mag zendapparatuur in zijn bezit hebben. Die hoeft niet aan Europese eisen te voldoen. Het mag bijvoorbeeld ook zelfbouwapparatuur zijn.

Offline Simonn

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 763
Re: Baofeng UV-5R
« Reactie #10 Gepost op: 17 oktober 2012, 22:02:33 »
Iemand met een licentie mag zendapparatuur in zijn bezit hebben. Die hoeft niet aan Europese eisen te voldoen. Het mag bijvoorbeeld ook zelfbouwapparatuur zijn.

Is het tegenwoordig niet zo dat je pas in overtreding bent op het moment dat je daadwerkelijk zend? Volgens mij wel namelijk, tijdje terug ook een discussie over gehad, http://www.scannerforum.nl/index.php?topic=21428.msg219916#msg219916

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4903
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: Baofeng UV-5R
« Reactie #11 Gepost op: 17 oktober 2012, 22:05:53 »
Is het tegenwoordig niet zo dat je pas in overtreding bent op het moment dat je daadwerkelijk zend? Volgens mij wel namelijk, tijdje terug ook een discussie over gehad, http://www.scannerforum.nl/index.php?topic=21428.msg219916#msg219916

Nee, je bent in overtreding als je een apparaat zonder vergunning zendklaar hebt.

Offline elsinga

  • Zendamateur PC5E/WC5E
  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 4890
  • PC5E / WC5E
    • https://www.pc5e.nl
Re: Baofeng UV-5R
« Reactie #12 Gepost op: 18 oktober 2012, 06:15:25 »
Discriminator heeft gelijk (zoals zo vaak ;)). Gebruiksklaar hebben is genoeg (accu, body en antenne in verschillende ruimtes is genoeg voor niet-gebruiksklaar). En je mag voor PMR446 alleen specifiek daarvoor goedgekeurde apparatuur gebruiken, een vergunning om daar iets anders te mogen gebruiken ga je niet krijgen dus.
Robert Elsinga - PC5E / WC5E
Uniden UBC3500XLT, Whistler TRX-1, SDIcom IC7300, Icom IC7000, 2x Anytone AT578UV, 4x Anytone AT878UV, 12x RT50, 25x BF888s.

Frequentielijsten Nederland

Offline Bart2

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 3
Re: Baofeng UV-5R
« Reactie #13 Gepost op: 10 november 2012, 17:19:44 »
Hallo
Heb sinds kort ook een Baofeng UV-5R nu de vraag kun je zonder de pc de 127 kanalen naar wens ingestelde(frequentie,s)laten scannen
Zoja op welke manier?
B.V.D.
Gr Bart

Offline Michel-nl

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 899
    • http://www.glasservicevandijk.nl
Re: Baofeng UV-5R
« Reactie #14 Gepost op: 10 november 2012, 17:44:44 »
En toch heb ik van een controleur van het agentenschap in Amersfoort persoonlijk gehoord, dat tegenwoordig iedereen alles in huis mag hebben en ook zendklaar.
Dat agentschap telecom pas wat kan ondernemen als er daadwerkelijk een signaal gemeten is door 1 van de controleurs bij je voor de deur.

Dat heeft met nieuwe EU wetten te maken waar Nederland in mee moet. Zo is het mij verteld, en de persoon was van betrouwbare bron zullen we maar zeggen :P