Auteur Topic: Hulp gevraagd bij aankoop scanner voor omgeving Den Haag  (gelezen 26063 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline SteKel

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 84
Hulp gevraagd bij aankoop scanner voor omgeving Den Haag
« Gepost op: 12 juli 2007, 06:49:22 »
Hallo,

Ik heb zo'n 30 jaar in Haaglanden naar vooral de hulpdiensten geluisterd. Toen bij de Politie Edacs werd ingevoerd werd dat wat minder en sinds C2000 ben ik helemaal noodgedwongen afgekickt. Ik ben er dus al een tijdje uit, maar sinds kort ben ik me gaan verdiepen in P2000 en dat heeft me weer enthousiast gemaakt. Het kriebelt weer!

Daarom heb ik mijn oude Yupiteru MVT-7100 uit de kast gehaald en ben met de info op vooral dit forum gaan proberen naar andere diensten en bedrijven te gaan luisteren. Maar het is stil geworden in de ether, afgezien van alle piepjes, bromtonen en draaggolven! Waar zijn de taxi's, HTM, beveiliging en noem maar op gebleven??? Is het misschien zo dat tegenwoordig de meeste diensten en bedrijven aan het trunken geslagen? Zijn die piepjes en brommen afkomstig van de communicatie waarnaar ik op zoek ben? Kan ik met een trunkingscanner weer leuk gaan luisteren naar de taxibedrijven, HTM, beveiliging etc., of is dat niet nodig en luister ik op de verkeerde plekken?

Ik heb het nodige gelezen over trunking en allerlei systemen zoals Combofoon, Albatros, Infoxx en Entropia met of zonder TQ en zie ik even door de bomen het bos niet meer. Ik mis vooral informatie die deze systemen praktisch linkt naar de verschillende scanners.

Ik begrijp dat Entropia als opvolger van Traxys in Nederland zo'n beetje de nieuwe standaard is geworden. Als ik het goed heb, kun je de communicatie op Entropia met een trunkingscanner gewoon beluisteren en is MPT-1327 een protocol binnen Entropia. Maar hoe zit het met Combofoon, Albatros en Infoxx?

Nu heb ik op mijn Yupiteru zo'n beetje alle gebruikelijke banden afgestruind, en ik kom overal nauwelijks spraak maar wel heel veel gebrom, gepiep en draaggolven tegen. Zijn dit nou ook trunkingkanalen die ik met een trunkingscanner wel kan beluisteren? Is er op trunking in de omgeving van Den Haag het nodige te beluisteren en waar moet ik dan aan denken? Ofwel, heeft een nieuwe trunkingscanner in dit gebied echt meerwaarde t.o.v. mijn oude Yupiteru? Entropia werkt tussen 420-425 Mhz, is dan alleen dat gebied interessant of is er meer te beleven en zo ja, wat en waar? Ik zie op het forum nl. wel allerlei andere frequenties op andere banden, maar ik weet niet of daarvoor extra apparatuur nodig is. Het is voorlopig niet mijn bedoeling om de scanner op de computer aan te sluiten, het gaat mij echt om het luisteren naar het apparaat zelf.

Zelf zit ik momenteel te denken aan een UNIDEN Bearcat UBC785XLT, maar dan zou ik wel graag eerst willen weten wat ik daar zoal mee zou kunnen beluisteren. Misschien ga ik zelfs zaterdag al op pad, dus alle hulp wordt zeer gewaardeerd!!!

Het zijn een heleboel vragen, maar ik zal met ieder antwoord hartstikke geholpen zijn. Alvast enorm bedankt daarvoor en ik hoop weer veel plezier te kunnen gaan beleven aan de oude hobby!
Groeten uit Den Haag,
Gerard

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21691
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Hulp gevraagd bij aankoop scanner voor omgeving Den Haag
« Reactie #1 Gepost op: 13 juli 2007, 01:11:23 »
Citaat van: "SteKel"
Zelf zit ik momenteel te denken aan een UNIDEN Bearcat UBC785XLT, maar dan zou ik wel graag eerst willen weten wat ik daar zoal mee zou kunnen beluisteren.

Tja eigenlijk kan je daar van alles mee beluisteren, ook trunkingnetten. Het is niet zoals zijn voorganger de 780 een echte trunkingscanner maar daarvoor zit je ook niet echt in een regio met trunkingnetjes.
Tenzij je bedrijven uit de regio Rijnmond goed kunt ontvangen en die bedrijven een Motorola Smartnet gebruiken.
Ik heb deze scanner nu een paar maanden en ben er dik tevreden over.

Offline SteKel

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 84
Re: Hulp gevraagd bij aankoop scanner voor omgeving Den Haag
« Reactie #2 Gepost op: 13 juli 2007, 05:35:51 »
Hoi Johan,

Allereerst bedankt voor je info!

Ik weet alleen even niet wat je bedoelt met "geen echte trunkingscanner", mischien dat er wel trunking opzit maar dan als gewone functionaliteit terwijl dat op de 780XLT veel uitgebreider was?

Goed te weten dat dit geen echte "trunkingregio" is, maar of ik de regio Rijnmond kan ontvangen weet ik eigenlijk niet. De Politie Rotterdam ontvang ik in ieder geval wel op de rubberduck van mijn Yupiteru. Maar dan vraag ik me nog steeds af waar de Haagse taxi's, beveiliging en bedrijven zijn gebleven, want ik hoor behalve die piepen en brommen bijna helemaal geen spraak meer hier. Is dat dan allemaal trunking die ik met de 785XLT wel kan beluisteren?

Het gaat me dus echt om de meerwaarde van een 785XLT t.o.v. mijn Yupiteru.

Nogmaals bedankt en groet,
Gerard
Groeten uit Den Haag,
Gerard

Offline MTH

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 466
Re: Hulp gevraagd bij aankoop scanner voor omgeving Den Haag
« Reactie #3 Gepost op: 13 juli 2007, 07:55:07 »
Wat de 785 kan, kan jouw 7100 ook.
Denk zelf dat het niet een echte meerwaarde is, alhoewel je een 785 wel kan koppelen met een goede buiten-antenne, iets wat met een 7100 niet kan.
Technisch gezien gaat het natuurlijk wel, maar een 7100 aan en buiten-antenne wordt in de praktijk een fiasco.
De 7100 is een hele gevoelige ontvanger en wordt namelijk snel overstuurd met een buitenantenne, lijkt me geen optie !!

Er zijn natuurlijk altijd voordelen t.o.v. een handscanner, nl. nooit meer opladen, de scansnelheid van een 780/785 is hoog t.o.v. een 7100.
De Uniden scanners zijn met een pc te programmeren.

De 7100 heeft daarentegen weer SSB ontvangst, voor handscanner-begrippen een redelijke HF ontvangst. En niet onbelangrijk is dat de 7100 nog steeds bij de top hoort voor wat betreft ' receiving performance '

Zelf heb ik beide ontvangers gehad ( 780/785 ) en ook dat zijn gewoon prima scanners. Heb geen direct vergelijk kunnen maken, maar de 780 was naar mijn idee altijd iets gevoeliger op UHF dan de 785.
De 785 heeft weer als pluspunt de 6.25 KHz ( pmr ) en de 8.33 KHz ( luchtvaart ) stapgrootte.

Toch altijd weer moeilijk om iemand van een gedegen advies te voorzien, maar voor mijn gevoel zou ik de 7100 gewoon houden, tenzij je er gewoon een scanner bij wilt. De 780/785 zouden dan een prima keus zijn en het voordeel hebben dat je deze aan een buitenantenne kan aansluiten.

Voor wat betreft de frequenties van taxi's zou ik het onderstaande lijstje in je 7100 programmeren, deze zijn allemaal van de regio Haaglanden.
Dit is een lijst die ik al enig tijd gebruik en hoor continue radio-verkeer hierop, dat neemt niet weg dat er naar alle waarschijnlijkheid verlopen frequenties tussen staan die misschien niet meer gebruikt worden.

149.6625 MHz
149.7625 MHz
149.8625 MHz
149.8875 MHz
151.5125 MHz
151.6125 MHz
152.6625 MHz
158.5500 MHz
158.6100 MHz
158.6700 MHz
158.7300 MHz
158.7900 MHz
158.9700 MHz
158.9900 MHz
159.0700 MHz
166.0300 MHz
166.3500 MHz
168.7500 MHz
168.8100 MHz
169.2900 MHz
169.3100 MHz
468.3500 MHz

D.m.v. de zoek funtie kan je ook naar nieuwe freqenties zoeken.
Vanaf 144 MHz gebruik je de 12.5 KHz stap
Vanaf 153 MHz gebruik je de 6.25 KHz stap, omdat daar een aantal bedrijven gebruik maken van een nieuw raster.
Vanaf 158 MHz - 10 KHz
Vanaf 162.6500 MHz 10 KHz

Marifoon frequenties gebruiken de 12.5 KHz stapgroote !!
156-158 Mhz & 160.6250-162.5750 MHz

Hoop dat je er iets aan hebt, groeten .. Marc !

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21691
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Hulp gevraagd bij aankoop scanner voor omgeving Den Haag
« Reactie #4 Gepost op: 13 juli 2007, 12:14:43 »
Citaat van: "MTH"
Wat de 785 kan, kan jouw 7100 ook.
Denk zelf dat het niet een echte meerwaarde is, alhoewel je een 785 wel kan koppelen met een goede buiten-antenne, iets wat met een 7100 niet kan.

En wat met de 7100 ook niet kan maar met de UBC785 weer wel is programmeren via de pc.

Offline SteKel

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 84
Re: Hulp gevraagd bij aankoop scanner voor omgeving Den Haag
« Reactie #5 Gepost op: 13 juli 2007, 12:15:37 »
Hoi Marc,

Heel erg bedankt voor je uitgebreide antwoord! Ik ga die banden vanavond direct opnieuw afstropen, maar dan met de door jou genoemde frequentiestappen. En natuurlijk ga ik die taxifrequenties er allemaal inzetten.

Misschien valt het dan toch allemaal wel mee, want zitten die taxi's dan toch niet te trunken? Eigenlijk weet ik alleen zeker dat de HTM met Entropia wel trunkt, maar om nou alleen daarvoor een nieuwe scanner aan te schaffen zie ik nou ook weer niet zitten.

Ik laat hier in ieder geval even mijn ervaringen terughoren!

Nogmaals bedankt en groet,
Gerard
Groeten uit Den Haag,
Gerard

Offline SteKel

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 84
Re: Hulp gevraagd bij aankoop scanner voor omgeving Den Haag
« Reactie #6 Gepost op: 13 juli 2007, 18:12:00 »
Hoi, daar ben ik weer. Inderdaad is het flink druk op die taxikanalen! Ik hoorde op de begane grond maar bar weinig, maar toen ben ik op de 3de etage gaan zitten en daar was het al gauw een drukte van jewelste.

Dat is aan de ene kant gunstig omdat een trunkingscanner misschien niet echt nodig is, maar aan de andere kant ongunstig omdat ik dus eigenlijk een buitenantenne nodig heb en dat is bij die Yupiteru geen optie.

Verder heb ik ook die andere banden afgestroopt met de genoemde frequentiestappen, maar daar hoor ik jammer genoeg weinig op, behalve... jawel, het gepiep, gebrom en de draaggolven. Het zijn in ieder geval digitale signalen, die het automatisch scannen echt onmogelijk maken omdat die steeds blijft hangen. Zullen dat nou echt datasignalen zijn of toch ook trunking?

Volgens mij heb ik ooit ergens gelezen dat datasignalen onderdrukt kunnen worden om door te kunnen scannen, een soort datakiller, kan de 785XLT dat ook? En ook dat er een soort autostore functie op zit, die automatisch frequenties zoekt en opslaat. Ben even de specifieke funtienaam vergeten.

MAAR... tot mijn grote verbazing lees ik net, dat de 785XLT helemaal geen trunking meer heeft, alleen CTCSS/DCS??? Nou ben ik ff helemaal het spoor bijster  :?
Groeten uit Den Haag,
Gerard

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21691
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Hulp gevraagd bij aankoop scanner voor omgeving Den Haag
« Reactie #7 Gepost op: 13 juli 2007, 18:16:55 »
Citaat van: "SteKel"
MAAR... tot mijn grote verbazing lees ik net, dat de 785XLT helemaal geen trunking meer heeft, alleen CTCSS/DCS??? Nou ben ik ff helemaal het spoor bijster  :?

Tja als je Motorola Smartnet trunkingnetjes wil gaan tracken dan heb je aan de 785 niks want dat is geen Trunktracker meer. Maar goed Smartnet is ondertussen ook al veroudert en wordt niet meer geleverd.

Offline SteKel

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 84
Re: Hulp gevraagd bij aankoop scanner voor omgeving Den Haag
« Reactie #8 Gepost op: 13 juli 2007, 18:19:55 »
Citaat van: "Johan Beck"
Citaat van: "SteKel"
MAAR... tot mijn grote verbazing lees ik net, dat de 785XLT helemaal geen trunking meer heeft, alleen CTCSS/DCS??? Nou ben ik ff helemaal het spoor bijster  :?

Tja als je Motorola Smartnet trunkingnetjes wil gaan tracken dan heb je aan de 785 niks want dat is geen Trunktracker meer. Maar goed Smartnet is ondertussen ook al veroudert en wordt niet meer geleverd.

Hoi Johan, weet jij dan misschien waaronder Entropia valt, waar de HTM in Den Haag op zit? Dat is toch ook trunking?
Groeten uit Den Haag,
Gerard

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21691
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Hulp gevraagd bij aankoop scanner voor omgeving Den Haag
« Reactie #9 Gepost op: 13 juli 2007, 18:25:19 »
Citaat van: "SteKel"
Hoi Johan, weet jij dan misschien waaronder Entropia valt, waar de HTM in Den Haag op zit? Dat is toch ook trunking?

Dat is MPT1327 en is niet met een scanner te tracken.

Offline SteKel

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 84
Re: Hulp gevraagd bij aankoop scanner voor omgeving Den Haag
« Reactie #10 Gepost op: 13 juli 2007, 18:32:54 »
Citaat van: "Johan Beck"
Citaat van: "SteKel"
Hoi Johan, weet jij dan misschien waaronder Entropia valt, waar de HTM in Den Haag op zit? Dat is toch ook trunking?

Dat is MPT1327 en is niet met een scanner te tracken.

Pfff, stond ik daar ff op het verkeerde been zeg. Volgens mij moet ik het heel simpel houden. Als ik hieronder een aantal stellingen neerzet, zou jij dan willen zeggen of ik het goed of fout heb, uitgaande van de prijsklasse van apparaten als de 785XLT?

1. Er bestaan globaal alleen gewone scanners en trunkingscanners;
2. er zijn geen scanners die andere systemen kunnen tracken/beluisteren;
3. er zijn alleen bepaalde gebieden waarin getrunkt wordt;
4. heb je die niet in de buurt, dan heeft een trunkscanner weinig zin;
5. wel handig is de datakillfunctie.

Alvast bedankt!
Groeten uit Den Haag,
Gerard

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21691
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Hulp gevraagd bij aankoop scanner voor omgeving Den Haag
« Reactie #11 Gepost op: 13 juli 2007, 18:38:35 »
Trunking wordt toch wel in meerdere gebeieden gebruikt hoor, niet alleen in de Rijnmond.
En voor de rest ben ik het wel met je stellingen eens.

Offline SteKel

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 84
Re: Hulp gevraagd bij aankoop scanner voor omgeving Den Haag
« Reactie #12 Gepost op: 13 juli 2007, 18:45:49 »
Citaat van: "Johan Beck"
Trunking wordt toch wel in meerdere gebeieden gebruikt hoor, niet alleen in de Rijnmond.
En voor de rest ben ik het wel met je stellingen eens.

OK, dan zou ik toch echt eerst eens moeten proberen te achterhalen hoe dat dan in Den Haag zit, want daarover vind ik eigenlijk niet zoveel info.

Aan de andere kant is normaal zoeken met die Yupiteru onmogelijk vanwege al die datasignalen, wat sowieso betekent dat ik daar een oplossing voor moet zien te vinden.
Groeten uit Den Haag,
Gerard

Offline SteKel

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 84
Re: Hulp gevraagd bij aankoop scanner voor omgeving Den Haag
« Reactie #13 Gepost op: 13 juli 2007, 21:14:23 »
Ik heb net bericht gehad van Jacobs in Breda. Ze willen mijn Yupiteru MVT-7100 wel inruilen op een UBC785XLT. Als die goed werkt willen ze er max. € 100,00 voor geven. De UBC785XLT komt dan op € 199,00.

Op zich heb ik daar wel oren naar, maar ben er nog steeds niet zeker van of ik dan zoveel meer zal kunnen ontvangen...
Groeten uit Den Haag,
Gerard

Online Remon

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1986
Re: Hulp gevraagd bij aankoop scanner voor omgeving Den Haag
« Reactie #14 Gepost op: 13 juli 2007, 21:28:25 »
Als je een zoekbereik instelt op de Yupiteru, bijvoorbeeld het Entropia bandje, dan kan je de data/controllerkanalen simpelweg lockouten.

Dat gaat geloof ik met FUNC en daarna C/AC (PASS). (in VFO modus)

In VFO modus kan je ook alle gelockoutte (raar woord) kanalen terughalen, door met FUNC en daarna 0 (SPR) naar het "prullenbakje" te gaan. Met de dialknop blader je door alle data en stoorsignalen heen. Wanneer je het "prullenbakje" open heb, kan je met FUNC en daarna C/AC (PASS) eventuele frequenties die geen storing en/of data meer bevatten, "teruggeven" aan de VFO.

Vanaf dan kan je het Entropia bandje (of welke andere ingestelde zoekband) doorzoeken zonder dat de scanner blijft hangen op een data/controllerkanaal.

Mocht je de Yupiteru nu nog willen verkopen, denk dan eerst drie keer na, want je krijgt daar achteraf spijt van. Dan kan je beter zelf 100 euro erbij lappen voor een 780/785XLT.