Auteur Topic: storing zinken dak rand  (gelezen 3078 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

M.R.V.

  • Gast
storing zinken dak rand
« Gepost op: 26 februari 2007, 13:42:35 »
Hallo allemaal,
Nadat ik mijn diamond d777 aan de zijgevel heb gemonteerd heb ik erg veel last van storing op de ontvanger (icom ic-r20). De antenne is op ongeveer 10 meter hoog gemonteerd aan de zijgevel. de nok van de woning is voledig bekleed met zink van boven naar beneden, de antenne mast gaat hier een paar cm. bij langs. kan het zijn dat dit storing opleverd, en zo ja wat zijn goede oplossingen om dit op te lossen.
(PS. toen de antenne binnen op zolder hing had ik hier geen last van.)

Groeten marcel

Offline Mark Schutte

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1738
Re: storing zinken dak rand
« Reactie #1 Gepost op: 26 februari 2007, 14:12:27 »
Citaat van: "M.R.V."
Hallo allemaal,
Nadat ik mijn diamond d777 aan de zijgevel heb gemonteerd heb ik erg veel last van storing op de ontvanger (icom ic-r20). De antenne is op ongeveer 10 meter hoog gemonteerd aan de zijgevel. de nok van de woning is voledig bekleed met zink van boven naar beneden, de antenne mast gaat hier een paar cm. bij langs. kan het zijn dat dit storing opleverd, en zo ja wat zijn goede oplossingen om dit op te lossen.
(PS. toen de antenne binnen op zolder hing had ik hier geen last van.)

Groeten marcel

Dit stoorsignaal komt vrijwel zeker van "iets" uit de buurt en niet van het zink zelf.
Toen de antenne binnen hing werd hij juist afgeschermd door het zink en had je geen last van storing maar ook een mindere ontvangst natuurlijk.
Ik heb zelf een kleine reserve-antenne op een metalen balkon en soms zijn er over de hele VHF-H band stoorsignalen aanwezig veroorzaakt door bepaalde apparatuur van buren  :?

Offline BlackBox

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1287
Re: storing zinken dak rand
« Reactie #2 Gepost op: 27 februari 2007, 07:28:05 »
Een pocketscanner aan een buitenantenne is (bijna) altijd drama!
Good monitoring!
Frequency Monitor Centre

M.R.V.

  • Gast
Re: storing zinken dak rand
« Reactie #3 Gepost op: 27 februari 2007, 08:26:37 »
Citaat
Een pocketscanner aan een buitenantenne is (bijna) altijd drama!

als ik de antenne aan de yaesu vr 5000 (basis scanner )koppel ontstaat precies de zelfde storing op de zelfde frequenties

groeten marcel.

exLid057

  • Gast
Re: storing zinken dak rand
« Reactie #4 Gepost op: 27 februari 2007, 12:08:49 »
Citaat van: "M.R.V."
Citaat
Een pocketscanner aan een buitenantenne is (bijna) altijd drama!

als ik de antenne aan de yaesu vr 5000 (basis scanner )koppel ontstaat precies de zelfde storing op de zelfde frequenties

groeten marcel.

Even een tip doe nooit een antenne die versterkt achter de VR-5000 gaat die helemaal over zijn nek

M.R.V.

  • Gast
Re: storing zinken dak rand
« Reactie #5 Gepost op: 27 februari 2007, 12:55:37 »
okee das dan duidelijk, even voor de duidelijkheid het zink is over de gehele zijgevel aangebracht +/- 25 cm. breed.(ipv nokhout)
Nadat ik vanmorgen de antenne iets verplaatst had was de helft van de storing verdwenen.
en heb ik nog nooit zo'n goede ontvangst gehad.
Groet marcel

exLid057

  • Gast
Re: storing zinken dak rand
« Reactie #6 Gepost op: 27 februari 2007, 13:42:41 »
Citaat van: "M.R.V."
okee das dan duidelijk, even voor de duidelijkheid het zink is over de gehele zijgevel aangebracht +/- 25 cm. breed.(ipv nokhout)
Nadat ik vanmorgen de antenne iets verplaatst had was de helft van de storing verdwenen.
en heb ik nog nooit zo'n goede ontvangst gehad.
Groet marcel

Ja dat kan, als je de antenne verplaast dat heeft die net een een hoek gezeten met veel storing of geen ontvangst, dit komt ook wel eens voor als je in de auto zit en naar de radio luister sta je bij de stop licht stil slecht ontvangst rij je een stukje door is alles weer goed, dit kan dus ook bij jou even het geval zijn geweest.

M.R.V.

  • Gast
Re: storing zinken dak rand
« Reactie #7 Gepost op: 27 februari 2007, 13:56:00 »
bedankt voor jullie reacties;
groeten marcel