Auteur Topic: Goede antenne voor UBC9000XLT  (gelezen 7051 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Diablo

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 56
Goede antenne voor UBC9000XLT
« Gepost op: 5 februari 2007, 16:14:00 »
Hallo allemaal,

Ik zit met een vraagje ik heb sinds zaterdag de UBC9000XLT.
En ik ben opzoek naar een goede antenne daarvoor.

Alleen ik zit met een "probleem" ik woon nog thuis en mn ouders zijn niet blij als ik het dak op klim omdaar een mooie antenne neer te hangen :) .

Dus ben ik op zoek naar een buiten antenne die ik binnen kan plaatsen of een zolder antenne.

De frequentie's die ik beluister zijn wel zeer verschillend. Dus ik zat te denken aan de EUROSTICK-DX 25-2000. Heeft iemand ervaring met deze antenne en heb ik daardoor meer bereik als de kleine telescoop antenne die bijgeleverd word bij de 9000XLT?

De antenne zou dus geplaatst moeten worden of op zolder of gewoon in mijn slaapkamer, vandaar dat ik vraag of het veel scheelt ten opzichte van de orginele antenne.

Alle tips en adviezen zijn welkom.

Groeten Peter
Ontvangers:
- UBC9000XLT
- UBC3500XLT

Pager:
Pro0ne+ professional

Henk Voortwijs

  • Gast
Re: Goede antenne voor UBC9000XLT
« Reactie #1 Gepost op: 5 februari 2007, 20:57:18 »
Verschil is er zeker. Zo'n telescoop antenne is niet veel natuurlijk. Ik heb ook een tijdje zo'n stick antenne gebruikt en op zich zijn het geen verkeerde antenne's. Probeer hem wel zo hoog mogelijk te hangen. In jouw geval in de nok van de zolder. En goede coaxkabel gebruiken. Je zult ongetwijfeld meer en beter ontvangen dan met de meegeleverde telescoopantenne.

Succes,
Henk.

Offline Remon

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1987
Re: Goede antenne voor UBC9000XLT
« Reactie #2 Gepost op: 5 februari 2007, 21:15:03 »
Ik probeer zelf, en adviseer andere om antennes met "stick" in de naam te vermijden.

Meestal is dit niks meer of minder dan een witte afvoerpijp met daarin een installatiedraad, en als je een luxe hebt is de loze ruimte opgevuld met purschuim...

Henk Voortwijs

  • Gast
Re: Goede antenne voor UBC9000XLT
« Reactie #3 Gepost op: 5 februari 2007, 21:21:00 »
Citaat van: "Remon"
Ik probeer zelf, en adviseer andere om antennes met "stick" in de naam te vermijden.

Meestal is dit niks meer of minder dan een witte afvoerpijp met daarin een installatiedraad, en als je een luxe hebt is de loze ruimte opgevuld met purschuim...

Ik heb er hier nog 2 in de schuur liggen, een witte en een zwarte. In beide zitten kleine antennes op een soort voetje, waaronder de PL 259 aansluiting zit. De zwarte heeft ook nog 3 kleine zijradialen, schuin naar beneden. Zal morgen bij daglicht de typenamen bekijken.

Henk.

Offline Wolfhound

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1232
Re: Goede antenne voor UBC9000XLT
« Reactie #4 Gepost op: 7 februari 2007, 08:19:31 »
coax kabel van goede kwaliteit heeft pas nut, als je van ''verlies'' kan praten, een stukje van scanner naar de nok ,zal dus zoveel niet uitmaken....
m.vr.gr.John ;)
In grateful remembrance  of the 32nd T.F.S.  1954-1994.
                               " WOLFHOUNDS"
       Soesterberg Airbase.                Netherlands

Offline Diablo

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 56
Re: Goede antenne voor UBC9000XLT
« Reactie #5 Gepost op: 7 februari 2007, 12:31:44 »
Oke het is dus wel wat beter met zo'n stick maar ook niet echt denderend?
Maar als ik bijvoorbeeld een SD 1300 N zou nemen? heeft dat veel meer zin? aangezien hij niet op het dak kan komen te staan?

En John welke coax kabel zou het beste zijn??

alvast bedankt.

Groeten Peter
Ontvangers:
- UBC9000XLT
- UBC3500XLT

Pager:
Pro0ne+ professional

Offline com306

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 125
Re: Goede antenne voor UBC9000XLT
« Reactie #6 Gepost op: 7 februari 2007, 17:17:40 »
Ik gebruik een SD1300N met H2000flex coax. De antenne hangt aan de nok van het dak op zolder en de ontvangst vind ik heel goed. Veel beter in vergelijk met de scan"stick" die ik hiervoor gebruikte.
USC230 met Sirio SD1300N en UBC785XLT met Sirio SD1300N
Com202 (Astrid-paging) met Groundplane
IC-A20 + 3 x AE180H (Acars) met 4x Groundplane
MicroADSB

Offline Diablo

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 56
Re: Goede antenne voor UBC9000XLT
« Reactie #7 Gepost op: 7 februari 2007, 17:49:45 »
oke bedankt voor je info!

maar waar kun je h2000 flex coax krijgen?
Ontvangers:
- UBC9000XLT
- UBC3500XLT

Pager:
Pro0ne+ professional

Offline Wolfhound

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1232
Re: Goede antenne voor UBC9000XLT
« Reactie #8 Gepost op: 7 februari 2007, 21:43:51 »
ik zou gewoon rg 58 kabel nemen, als het tot 10 meter is, heb je zeker geen verlies, bij duurdere kabels, heb je ook weer kans ,dat je met speciale pluggen moet gaan werken.
m.vr.gr.John ;)
In grateful remembrance  of the 32nd T.F.S.  1954-1994.
                               " WOLFHOUNDS"
       Soesterberg Airbase.                Netherlands

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21691
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Goede antenne voor UBC9000XLT
« Reactie #9 Gepost op: 7 februari 2007, 22:37:20 »
Je merkt echt wel verschil of je 10 mtr RG58 hebt of 10 mtr RG213 / Aircell7, vooral op UHF.
En een plug voor RG213 / Aircell7 is niet veel duurder dan een plug voor RG58, misschien nog wel hetzelfde. En wat er dan speciaal aan moet zijn weet ik eigenlijk ook niet.

Offline MTH

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 466
Re: Goede antenne voor UBC9000XLT
« Reactie #10 Gepost op: 8 februari 2007, 06:48:54 »
Iedereen die iets over heeft voor zijn hobby moet investeren in goede kwaliteit coax en connectoren.
RG58 zou niet eens overwogen moeten worden om te gebruiken, hoe lang of kort de lengte ook maar is.

RG213 is al een hele verbetering t.o.v. RG58, maar ook RG213 heeft zijn tekort komingen, over het algemeen is de afscherming vaak minder.

Investeer gewoon in Aircell7, Aircom+ of Ecoflex.

Marc !

Leen Ansems

  • Gast
Re: Goede antenne voor UBC9000XLT
« Reactie #11 Gepost op: 8 februari 2007, 07:10:56 »
Citaat van: "MTH"
Iedereen die iets over heeft voor zijn hobby moet investeren in goede kwaliteit coax en connectoren.
RG58 zou niet eens overwogen moeten worden om te gebruiken, hoe lang of kort de lengte ook maar is.

RG213 is al een hele verbetering t.o.v. RG58, maar ook RG213 heeft zijn tekort komingen, over het algemeen is de afscherming vaak minder.

Investeer gewoon in Aircell7, Aircom+ of Ecoflex.

Marc !

Ben het in het geheel niet met je eens en dan spreek ik beroepshalve.
Voor korte soepele verbindingstukken tot een lengte van 5 meter is op HF/ VHF RG58 best te gebruiken. Gebruik goede kwaliteit coax van Belden, Procom of elk ander gerenomeerde fabrikant. Ik heb in het verleden ook coax van Italiaanse makelij in handen gehad waarvan de afscherming een visnet leek. Die troep moet gewoon in stukken gehakt  worden. RG213 is te preferen boven lengtes van 5 meter, omdat de verliezen t.o.v. RG58U de helft bedragen. Tot een lengte van 20 meter heeft het op HF/VHF nauwelijks zin om de duurdere kabels en connectoren aan te schaffen. Het verschil in verliezen is dermate nihil dat alleen muggenzifters daarover vallen. Op UHF en hogere frequenties gaat de duurdere coax pas zijn nut krijgen. De soort connector draagt bij tot de goede werking. BNC of N connectoren zijn belangrijk beter dan de PL259. Goede connectoren kan je in Rosmalen kopen o.a. bij Kush uit Duitsland. Ook hierin is helaas veel bagger in omloop.
Mvg,
Leen

Offline Diablo

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 56
Re: Goede antenne voor UBC9000XLT
« Reactie #12 Gepost op: 8 februari 2007, 13:25:19 »
Zo dat is een boel informatie, Ik ga me orienteren op wat ik hebben wil. Aangezien ik pas met deze hobby ben begonnen zeggen de namen die jullie mij noemen vrij weinig, maar daar is google weer goed voor  :)

Is er ook een webwinkel waar je online die spullen kan bestellen eventueel?

Met vriendelijke groeten ,

Peter
Ontvangers:
- UBC9000XLT
- UBC3500XLT

Pager:
Pro0ne+ professional