Auteur Topic: AOR AR8000 + antenne  (gelezen 5150 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

pzz01

  • Gast
AOR AR8000 + antenne
« Gepost op: 10 januari 2007, 07:50:42 »
Hallo,
Na flink te hebben gespeeld met mijn ubc9000xlt en discone heb ik besloten om een handscanner aan te schaffen (ben toch wat te vaak van huis..)

Ik heb een aor ar8000 + computer interface set kunnen overnemen en ben druk aan het spelen. Hierop zit standaard zo'n rubberen antenne. Ik vraag me af of er andere antenne beter zou presteren en nu bedoel ik een mobiele antenne, zeg zoals de MVT-7100 die heeft zo'n grote(re) telescoop antenne.

Bestaat zoiets ook voor de aor ar8000?

[edit 1]
Het klinkt een beetje of dat ik zelf niet kan nadenken /zoeken.
Ik ben http://scannerforum.nl/viewtopic.php?t=4862 aan 't doorlezen voor mij ook een goed topic.
Ik bedoel eigenlijk: heeft het zin om een de andere antenne aan te schaffen?

[edit 2]
Ik ga denk ik ook nog een loop antenne kopen (of maken) voor thuis om het gat tussen de 1 en 25 mhz te dekken. Deze zijn lekker klein ik moet alleen nog iets bedenken voor als ik met beide scanners ubc9000xlt en de ar8000 boven de 25 mhz ga luisteren.

Offline Bart

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 376
Re: AOR AR8000 + antenne
« Reactie #1 Gepost op: 10 januari 2007, 09:37:36 »
Als het de echte standaard antenne is van de 8000 (een korte vrij stugge antenne, waarbij de BNC connector geheel bedekt is) dan is het zeker de moeite waard om een andere antenne erop te zetten. Vooral rond de 168 Mhz is de standaard antenne erg doof. Ik heb op mijn AR8000 de antenne van mijn oude AR2000 gezet en dat is een goede combi. Ik heb ook erg goede ervaringen met een telescoopantenne.

Succes,

Bart

[edit]
voor alle zekerheid: je kan de antenne er dus makkelijk afdraaien (BNC connector) en er elke willekeurige scannerantenne opzetten...
Great day to carry 45 pounds of gear up and down 10 flights of stairs.
Uniden UBC125XLT, Uniden SDS100E

pzz01

  • Gast
Re: AOR AR8000 + antenne
« Reactie #2 Gepost op: 10 januari 2007, 09:57:59 »
Citaat van: "Bart"
Ik heb ook erg goede ervaringen met een telescoopantenne.
[edit]voor alle zekerheid: je kan de antenne er dus makkelijk afdraaien (BNC connector) en er elke willekeurige scannerantenne opzetten...

Bart bedankt.,
Dat er een "willekeurige" antenne naar wens op aangesloten kan worden was me bekend.

Ik denk dat ik voor mobiel gebruik dan bedoel ik geen vervoersmiddel maar meer zo van dat hij ook een weekend of een dagje mee kan ( naar 't strand of zo ;) ) ga voor een telescoop antenne.




Aan welk bereik moet ik denken met de rubberen antenne? &
Aan welk bereik moet ik denken met de telescoop antenne?
Of valt dat niet te zeggen

Offline Bart

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 376
Re: AOR AR8000 + antenne
« Reactie #3 Gepost op: 10 januari 2007, 12:54:38 »
Citaat van: "Paultje"
Aan welk bereik moet ik denken met de rubberen antenne? &
Aan welk bereik moet ik denken met de telescoop antenne?
Of valt dat niet te zeggen

Dit is een grafiekje van de standaard antenne:


Neem eens een kijkje op http://www.aoruk.com/8000mods.htm#8000_ra8000_plot daar vind je nog een klein verhaaltje. Helaas mocht ik het niet plakken hier, er staat weer eens tekst tussen die deze server niet toelaat.... :x
Great day to carry 45 pounds of gear up and down 10 flights of stairs.
Uniden UBC125XLT, Uniden SDS100E

pzz01

  • Gast
Re: AOR AR8000 + antenne
« Reactie #4 Gepost op: 10 januari 2007, 13:15:07 »
Bart bedankt het schema is me duidelijk

Jammer dat de tekst niet mocht. niet dat ik geen engels kan maar het verbrast de verboden woorden een beetje (http://babelfish.altavista.com) Vertaald naar 't nederlands voor 't forum archief.

Citaat
Een ruwe test die op de antenne AR8000 wordt uitgevoerd toont vrij een grote onderdompeling rond het gebied van de mariene band van VHF. De resultaten werden verkregen door een 0dBm signaal in een (V.N.-GEKALIBREERD VHF) antenne ongeveer 2 meter vanaf de antenne eenvoudig in te spuiten AR8000 die met de input van 50OHM van een spectrumanalisator wordt verbonden. De telescopische antenne levert veel betere resultaten, vooral voor marine op die maar is minder verzwijgbaar en naar voren meer gebogen aan mechanische schade controleert.

pzz01

  • Gast
Re: AOR AR8000 + antenne
« Reactie #5 Gepost op: 11 januari 2007, 08:01:08 »
Ben op zoek gegaan naar een telescoop antenne voor de AOR AR8000.
Helaas te vergeefs. Weet iemand een webwinkel waar deze antennes nog zijn te bestellen? Of heeft iemand nog een 2de hands (onbeschadigde) antenne?

Er zijn er wel te koop op ebay. Maar deze voldoen niet aan de eisen. Aangezien ze voor tussen de 25 en 1300 mhz zijn gemaakt. Dit zijn dan ook geen aor antennes.

Of kan ik elke telescoop antenne gebruiken met bnc aansluiting en het gewenste frequentie bereik?

[edit]
Ik heb reeds een 2de hands antenne gevonden.

robst

  • Gast
Re: AOR AR8000 + antenne
« Reactie #6 Gepost op: 4 maart 2007, 18:44:57 »
Citaat
Ik heb een aor ar8000 + computer interface

ik ben nu net ook begonnen via de pc, welke software gebruik jij? en moet jij hem ook aansluiten via je COM-Port?