Auteur Topic: Alle politiezones werken met Astrid  (gelezen 5354 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline TTT242

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 610
Alle politiezones werken met Astrid
« Gepost op: 7 augustus 2007, 12:01:03 »
Citaat
De 196 politiezones in België zijn nu allemaal aangesloten op het digitale communicatienetwerk Astrid. Dat is vier jaar later dan gepland. De uitbouw van het netwerk liep veel vertraging op door het uitblijven van bouwvergunningen.

Vorige week hebben de laatste twee politiezones in Walloni ë (een in de provincie Namen en een in Luik) zich aangesloten op Astrid. Dat is het digitale communicatienetwerk voor alle hulp- en veiligheidsdiensten in België. De 118 politiezones in Vlaanderen werken al langer met Astrid. Sint-Niklaas was in 2001 de eerste gemeente die op het Astridnetwerk aansloot. Vandaag zijn in België 33.000 radio's op Astrid aangesloten.

De brandweer is nog niet helemaal rond met het implementeren van Astrid. De brandweer in Brussel is Astridradio's aan het testen. Alle Waalse korpsen hebben radio's besteld. In Vlaanderen moeten er nog een 25-tal korpsen aansluiten. In totaal telt België 251 brandweerkorpsen. Ook de federale politie, de FOD's Volksgezondheid, Justitie en Defensie, Douane en Accijnzen, de Civiele Bescherming, verschillende Sevesobedrijven, bewakingsfirma's, ziekenwagendiensten en ziekenhuizen werken met Astrid.

Bron: Het Laatste Nieuws

Is WPR Brabant ook al overgeschakeld?

Offline Asterix900

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1217
Re: Alle politiezones werken met Astrid
« Reactie #1 Gepost op: 7 augustus 2007, 12:50:21 »
Ik vind het wat overroepen dit bericht. Lijkt mij eerder een mediastunt.

Wat is "werken met Astrid"? Eén portofoon ergens in de hoek van je kazerne hebben liggen??

BW Antwerpen vertikt gewoonweg om over te schakelen naar Astrid en dat zijn niet de kleinste. Bij de collega's van Brussel komt het amper van de grond, zeg maar gewoon 'niet van de grond'. Dan zwijgen we nog over al die 100-ziekenwagens in het oosten van Vlaanderen die nog steeds geen Astrid-zender kregen ingebouwd.

Voor zover ik weet, gebruikt WPR Brabant nog steeds een B2B. Maar theoretisch gezien werken zij al een lange tijd met Astrid. Het signaal wordt gewoon omgezet.
"Well-informed people know it is impossible to transmit the voice over wires. Even if it were, it would be of no practical value." (Boston Post, 1865)

Offline schranze

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 170
Re: Alle politiezones werken met Astrid
« Reactie #2 Gepost op: 8 augustus 2007, 19:09:57 »
klopt nie , ik hoor nog steeds de politie damme knokke-heist op  de 155.2000 .
en ik denk niet dat het voor de eerdte maand zal zijn
( dat hoop ik toch) :?

Offline TTT242

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 610
Re: Alle politiezones werken met Astrid
« Reactie #3 Gepost op: 20 september 2007, 21:49:02 »
En de politie is helemaal niet echt tevreden met Astrid. Er blijken nog hopen problemen te zijn en ....... het jaarlijks abogeld gaat zo maar eventjes met 25% omhoog. Toestellen die amper 4 jaar oud zijn moeten  vervangen worden omdat ze verouderd zijn. De politie heeft zich weer bij de neus laten nemen, ze kunnen niet meer terug nu.

[code]10. nv A.S.T.R.I.D. - Verhoging abonnementsgeld
(Dossierbeheerder Wim Geens) (François Buelens)
Verhoging van het abonnementsgeld met 25 %. Huidig jaarbedrag per toestel € 346 (BTW incl.). Voorstel om met ingang op 01.01.2008 het jaarbedrag per toestel op te trekken naar € 433,42 (BTW incl.)
De grondige analyse van de door de nv ASTRID aangebrachte argumenten is noodzakelijk vooraleer een definitief advies kan verstrekt worden.In afwachting van een verdere discussie te gronde geeft de Vaste Commissie van de Lokale Politie een volstrekt negatief advies over het voorstel van de nv ASTRID tot prijsverhoging van het abonnementsgeld.
De verhoging van de abonnementsprijs in 2008 is enerzijds irrealistisch en niet opportuun en komt anderzijds voor verschillende diensten, die beschikken over de eerste- generatietoestellen zeer ongelegen.
De eerste-generatietoestellen kunnen, gelet op hun verouderde en niet meer ondersteunde softwarereleases, niet meer alle door het Astrid-netwerk aangeboden functionaliteiten gebruiken. Op zeer korte termijn (namelijk in 2008) worden de bezitters van al deze eerstegeneratietoestellen verplicht om de toestellen vervroegd te vervangen ten einde in staat te zijn of te blijven om enerzijds de al bestaande en gewenste functionaliteiten te kunnen behouden en
anderzijds de verdere evolutie van de bestaande of nieuwe toepassingen mogelijk te kunnen maken.
Re ëel voorbeeld van een lokale zone die haar eerste-generatietoestellen zal moeten vervangen in 2008.
In 2003 een aankoop van 40 Nokia THR420, 30 Nokia THR850, 15 Nokia TMR420 en 2 Nokia TMR420 vaste post – inclusief accessoires € 175.178,72.
Eind 2006 aankoop van 5 MDT-toestellen. Om die te kunnen gebruiken werd men verplicht de oude TMR420 toestellen te vervangen door nieuwe TMR880 radio’s.
Omdat die eerste-generatietoestellen niet meer worden opgenomen voor herprogrammering om reden dat met die toestellen het “reflashenâ€

Leen Ansems

  • Gast
Re: Alle politiezones werken met Astrid
« Reactie #4 Gepost op: 21 september 2007, 06:58:51 »
Nu even toch wel een serieuze vraag: hoe is het taalprobleem opgelost? Kan je de portofoons/mobilofoons omschakelen van het Vlaams naar Franse teksten en omgekeerd of is er maar 1 taal geprogrammeerd?
Mvg,
Leen

Offline flashy

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 31
Re: Alle politiezones werken met Astrid
« Reactie #5 Gepost op: 21 september 2007, 12:05:47 »
Brandweeroproepen kan je meelezen via de pagers en de blackbox.
Maar hoe komt dat we de politie boodschappen niet kunnen meelezen die verstuurd worden naar de draagbare radios?
Waarom kan dit ook niet via de blackbox of iets anders?
Ik weet dat de politie ook tekstboodschappen krijgt, zodoende !

ps ik ben over het ASTRID netwerk bezig he :)

Greets