Auteur Topic: Telescopische scanner antenne afstellen  (gelezen 5289 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Gjans

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 9
Telescopische scanner antenne afstellen
« Gepost op: 8 oktober 2017, 22:42:22 »
L.S.
Ik ben nieuw op dit forum.
Ik heb mijn oude, lang niet meer gebruikte AOR AR-3000 scanner verkocht en mij een tweedehands handscanner Uniden UBC 180XLT aangeschaft. En er meteen ook een telescopische antenne bij besteld omdat ik niet veel heil verwacht van de rubber duck.

Nu merk ik dat gebruikers van deze telescopische antenne nogal onzeker zijn over de lengte waarop je ze in- of uitschuift bij het scannen van frequentiebanden (ze is niet enkel in- en uitschuifbaar omdat dat makkelijk is om op te bergen  :) ).
De formule waarmee je dit berekent (300/frequentie/4), laat ook niet meteen toe dit vlug even uit het blote hoofd te becijferen.
Voor alle duidelijkheid: het betreft de telescopische antenne met 9 elementen met max./min. lengte van 66 cm/16 cm en die onder diverse merknamen wordt verkocht.

Daarom dit overzichtje:
 http://users.telenet.be/gjans/telescopische_antenne.jpg

Offline Scanner Brussels

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 222
Re: Telescopische scanner antenne afstellen
« Reactie #1 Gepost op: 9 oktober 2017, 06:20:03 »
Bedankt hiervoor, duidelijker kan het niet. Kan deze formule ook gebuikt worden voor ander types van antennes?

Scanner Brussels

Offline Gjans

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 9
Re: Telescopische scanner antenne afstellen
« Reactie #2 Gepost op: 10 oktober 2017, 10:24:20 »
In principe wel. Ze is eigenlijk enkel nuttig/bruikbaar voor een telescopische antenne en voor zelfbouwers.
De factor 4 slaat op een kwart lambda antenne (zoals de telescopische). Voor een halve of vijf achtste lambda antenne, deel je door 2 of 5/8.

Ron 01

  • Gast
Re: Telescopische scanner antenne afstellen
« Reactie #3 Gepost op: 10 oktober 2017, 17:42:00 »
Persoonlijk denk ik dat je bij ontvangst op zo'n antenne het verschil nauwelijks zult merken tussen ingeschoven of uitgeschoven.
Natuurlijk, op papier klopt het allemaal, maar ga er maar eens mee aan de slag. Je zult nauwelijks verschil merken.
Maar, als je overtuigd van de tabel bent, staat niemand je in de weg die te gebruiken.
Mvg Ron

Offline Patrick67

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 100
Re: Telescopische scanner antenne afstellen
« Reactie #4 Gepost op: 10 oktober 2017, 21:17:57 »
Persoonlijk denk ik dat je bij ontvangst op zo'n antenne het verschil nauwelijks zult merken tussen ingeschoven of uitgeschoven.
Natuurlijk, op papier klopt het allemaal, maar ga er maar eens mee aan de slag. Je zult nauwelijks verschil merken.
Maar, als je overtuigd van de tabel bent, staat niemand je in de weg die te gebruiken.
Mvg Ron

Mooi in theorie: maar wat Ron01 hierboven al zegt klopt als een bus.
En een bijkomend probleem is dat je meestal over diverse banden scant, dus tijdens het scannen ga je de antenne steeds in en uitschuiven of hoe moet ik dat zien?
Een scanner met "vaste" antenne gebruik je meestal voor verkeer op korte afstand, voor overig verkeer (grotere afstanden) pak je dan een buitenantenne en ook deze blijft een compromis mbt. de lengte en de banden die je wilt horen.

Offline Scanner Brussels

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 222
Re: Telescopische scanner antenne afstellen
« Reactie #5 Gepost op: 11 oktober 2017, 05:12:58 »
Akkoord maar als je dat ene zwakke signaal toch wil binnenhalen of verbeteren dan kan deze tabel of formule wel helpen.

Scanner Brussels

Offline sven861

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 322
Re: Telescopische scanner antenne afstellen
« Reactie #6 Gepost op: 31 oktober 2017, 18:01:56 »
De gebruikte formule zoals eerder hier beschreven klopt helemaal. Je kunt idd wat verschil merken als je met de antennelengte speelt.
De kwartgolf zoals eerder gezegd klopt ook alleen die werkt pas optimaal als deze een tegencapaciteit heeft, simpel gezegd: de antenne moet een electrische spiegel hebben om goed te werken. De meeste scanners hebben geen goede tegencapaciteit. De "spiegel" kan je zelf maken en sluit je aan op de buitenkant van de BNC plug. De binnenkant is de antenne zelf.

Stel je wilt optimaal de civiele luchtvaartband beluisteren met een portable scanner in het veld. De middelste frequentie is 127.5000 MHz.
Met de formule is het als volgt: 300 delen door 127.5 delen door 4 = 59 cm. De telescoop maak je 59cm vanaf bovenkant BNC.
Om een afgestemde tegencapaciteit eraan te hangen voor deze band hang een dun koperdraadje (gewoon met isolatie eromheen) van 59cm aan de buitenkant van de BNC connector. Strip de draad aan de kant van de BNC zodat deze kontakt kan maken met de buitenkant van de BNC. Laat de draad recht naar beneden hangen. Het ontvangst wordt zeker beter.

Je kan dit ook thuis gebruiken als je de ontvanger op een tafel zet. Maak dan 2 draden van 59cm per stuk vast aan de buitenkant van de BNC. Eentje naar links horizontaal en eentje recht horizontaal. Het ontvangst is zekerweten beter dan met alleen de straler die op de binnenkant is aangesloten.

Gr, Sven