Auteur Topic: De frequenties in de luchtvaartband is nog altijd in analoog am... ?  (gelezen 3985 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline supercb

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 37
???  Waarom is de luchtvaart frequenties nog altijd in analoog am te beluisteren en niet in digitaal ?
! Ik kan uren naar een HF korte golf wereldontvanger luisteren maar daarom ben ik nog geen wereldreiziger?

Offline Henri le Beau

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2405
  • Apres moi le deluge
Re: De frequenties in de luchtvaartband is nog altijd in analoog am... ?
« Reactie #1 Gepost op: 22 januari 2019, 19:04:38 »
Waarom wel digitaal?
Luisterspulletjes :)

Offline supercb

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 37
Re: De frequenties in de luchtvaartband is nog altijd in analoog am... ?
« Reactie #2 Gepost op: 22 januari 2019, 19:07:55 »
Omdat de kwaliteit veel beter is dan analoog !
! Ik kan uren naar een HF korte golf wereldontvanger luisteren maar daarom ben ik nog geen wereldreiziger?

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4903
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: De frequenties in de luchtvaartband is nog altijd in analoog am... ?
« Reactie #3 Gepost op: 22 januari 2019, 19:13:12 »
In de luchtvaart is betrouwbaarheid en verstaanbaarheid belangrijker dan kwaliteit.

Offline bartarie

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 22
Re: De frequenties in de luchtvaartband is nog altijd in analoog am... ?
« Reactie #4 Gepost op: 22 januari 2019, 20:19:10 »
Ik kom zelf "uit de vliegtuigen", en denk ik er zo over:

Met digitaal is het voor zover ik weet "alles of niets", dat is niet wenselijk.
Liever een zwak signaal dan GEEN signaal.

Ook staat de luchtvaart er om bekend "achter" te lopen tot iets echt beproefd is, zo ook bijv de overgang van CRT naar LCD achtige schermen.

B

Offline Faramir

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 363
Re: De frequenties in de luchtvaartband is nog altijd in analoog am... ?
« Reactie #5 Gepost op: 22 januari 2019, 20:25:41 »
Hier schiet 'KISS' me te binnen, van Keep It Simple Sir. Ik vind het logisch dat men dingen niet onnodig ingewikkelder maakt. Voor enkel de spraak voldoet dit prima en niet alle nieuwe mogelijkheden lenen zich het best voor alle situaties.

Offline luistervink 12

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 572
  • ubc 125 xlt
Re: De frequenties in de luchtvaartband is nog altijd in analoog am... ?
« Reactie #6 Gepost op: 23 januari 2019, 07:25:37 »
ik neem aan dat de luchtvaart wel in am frequentie blijft .  mocht dit toch ooit veranderen dan zullen we dit wel te horen of te lezen krijgen denk ik.

Offline elsinga

  • Zendamateur PC5E/WC5E
  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 4890
  • PC5E / WC5E
    • https://www.pc5e.nl
Re: De frequenties in de luchtvaartband is nog altijd in analoog am... ?
« Reactie #7 Gepost op: 23 januari 2019, 13:02:29 »
Grote voordeel van AM tegenover FM of digitaal is dat je twee signalen door elkaar heen kunt horen.
Robert Elsinga - PC5E / WC5E
Uniden UBC3500XLT, Whistler TRX-1, SDIcom IC7300, Icom IC7000, 2x Anytone AT578UV, 4x Anytone AT878UV, 12x RT50, 25x BF888s.

Frequentielijsten Nederland

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4903
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: De frequenties in de luchtvaartband is nog altijd in analoog am... ?
« Reactie #8 Gepost op: 23 januari 2019, 13:18:42 »
En denk ook eens na wat het zou betekenen om over te gaan naar digitaal (wat je overigens niet wilt, zie alle bovenstaande commentaren). Een gesloten netwerk van een enkele gebruiker migreren naar digitaal is relatief eenvoudig. Luchtvaart daarentegen werkt wereldwijd. Hoe zie je die migratie? Als een 'big bang' of gefaseerd? Beide zijn uiterst onrealistisch.

Ter illustratie: invoering van een 8.33 kHz-raster in de luchtvaart heeft zo'n 10 jaar gekost.

Offline Sigint

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 395
  • COMSPEC
Re: De frequenties in de luchtvaartband is nog altijd in analoog am... ?
« Reactie #9 Gepost op: 23 januari 2019, 14:16:37 »
Dit heeft te maken met de Doppler-shift die optreedt bij hoge snelheden (vliegtuig)
die de synchronisatie verstoort bij een digitaal signaal.
Of dit tegenwoordig nog zo is bij de huidige techniek weet ik niet.
Mooi voorbeeld is dat bij de vroegere politie crypto's er eerst geteld werd alvorens
een gesprek te beginnen, de beide partijen moesten eerst synchroniseren.
Dan begon het met ," een , twee , drie hebben wij contact",
daarna kon de bericht uitwisseling plaats vinden.
Bye.

Sigint
"Monitoring till 12 GHz"

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4903
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: De frequenties in de luchtvaartband is nog altijd in analoog am... ?
« Reactie #10 Gepost op: 23 januari 2019, 14:41:57 »
Onzin. De dopplerverschuiving van een vliegtuig met een snelheid van 250 m/s (900 km/h) is op 120 MHz maximaal 200 Hz. De frequentieonnauwkeurigheid van een zender is al groter dan dat. Ze hebben beide niets te maken met verstoring van synchronisatie.

Crypto bij de politie was een vrij primitief systeem, waarbij het enige tijd duurde voordat de synchronisatiesleutel was ontvangen.

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21596
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: De frequenties in de luchtvaartband is nog altijd in analoog am... ?
« Reactie #11 Gepost op: 23 januari 2019, 21:41:33 »
Met dit alles denk ik dat supercb nu wel zijn antwoord heeft  ;D
Ik denk dat we er soms eens bij stil moeten staan wat voor operatie iets dergelijks moet zijn om dat wereldwijd voor elkaar te krijgen.

Offline supercb

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 37
Re: De frequenties in de luchtvaartband is nog altijd in analoog am... ?
« Reactie #12 Gepost op: 24 januari 2019, 08:44:17 »
Bedankt allemaal voor jullie antwoorden en voor mij mag er een slotje op Johan Beck :-X. Want liever tien goede antwoorden dan 100 antwoorden die...   :-\
! Ik kan uren naar een HF korte golf wereldontvanger luisteren maar daarom ben ik nog geen wereldreiziger?