Auteur Topic: HF antenne  (gelezen 4835 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Rusty

  • Gast
HF antenne
« Gepost op: 6 januari 2003, 08:55:34 »
Welke is nu een goeie ontvangstantenne voor hf 0 tot 30mhz?

Groeten Rusty

Jack

  • Gast
Re: HF antenne
« Reactie #1 Gepost op: 14 februari 2003, 16:49:58 »
Hoi Rusty.

Voor hf gebruik ik zelf een MLB (Magnetic Longwire Balun) met daar aan tussen de 35 en 40 meter 2.5mm dikke instalatie draad. Dit is het beste voor HF.  

op http://www.dolstra.nl vindt je de echte.

Rusty

  • Gast
Re: HF antenne
« Reactie #2 Gepost op: 14 februari 2003, 18:13:19 »
Ik gebruik nu ook een mlb met van die geplastificeerde wasdraad er aan 25meter ongeveer.
Zou de ontvangst verbeteren met VOB draad van 2,5mm² denk je??

Groeten Rusty

Jack

  • Gast
Re: HF antenne
« Reactie #3 Gepost op: 15 februari 2003, 20:12:00 »
Zo duur is dat draad niet, ik geloof 10 euro per 100meter ofzo? Dus dat is nog wel de moeite waard, geen zwarte kleur installatie draad nemen, neem de bruine kleur.
Als je de zwarte kleur neemt, dan vliegen vogels er tegen aan omdat ze zwart niet goed kunnen zien en bruin juist weer wel., in de zomer jaar terug 2x gebeurd, is zielug.

Nog een tip voor ontvangst, hoe meer draad de lucht in, dester beter je ontvangst zouw zijn. Ook bijvoorbeeld een keer of 2 (3?? als je de ruimte heb) diagonaal/horinzontaal van 1 punt naar het andere punt en weer terug. Tis wel raadzaam advies om erbij te vertellen dat je er dan niet op moet gaan zenden :twisted:

Hier voor had ik een open dipole (inverted V) twee draaden dus, met deze mlb en een enkele draad gespannen vanaf de schoorsteen naar benenden de tuin in, keer of wat heen en weer gespannen levert mij betere ontvangst prestaties op. dan voor heen met die V.

Nogmaals, hoe meer draad je de lucht in hangt, dester meer energie wek je er mee op.

Rusty

  • Gast
Re: HF antenne
« Reactie #4 Gepost op: 15 februari 2003, 23:09:08 »
Dus je mag gerust met hoeken werken?
Dan zou ik rond mijn tuin gerust meer dan 100 meter kunnen spannen.
Zou dit de ontvangst verbeteren dan?
Groeten Rusty

Jack

  • Gast
Re: HF antenne
« Reactie #5 Gepost op: 16 februari 2003, 17:08:19 »
Citaat van: "Rusty"
Dus je mag gerust met hoeken werken?
Dan zou ik rond mijn tuin gerust meer dan 100 meter kunnen spannen.
Zou dit de ontvangst verbeteren dan?
Groeten Rusty

Ja, je mag voor de ontvangst voor de HF best met hoeken werken, alleen, het oog wil ook wel wat, 100 meter draad kan ik best ook wel kwijt in mijn tuin, maar of het dan ergens op lijkt is twee.

Als je een paal hebt in de tuin, zet dan als het kan, ook een paal recht er tegen over, span daar tussen op het hoogste punt van beiden toppen een horinzontale gedeeldte, vanaf 1 van die toppen diagonaal terug naar het laagste punt van de andere paal (of het midden van die andere paal)  vandaar uit ga je weer naar een andere punt toe werken.

Vergeet niet met isolators te werken.

Arjan PA2PA

  • Gast
CP-6
« Reactie #6 Gepost op: 14 juli 2004, 19:11:33 »
Ik gebruik nu een CP-6, (6 bander) van Diamond, dit is een verticale antenne voor de HF band, werkt perfect moet ik zeggen.

Arjan

wingmannetje

  • Gast
Re: HF antenne
« Reactie #7 Gepost op: 23 juli 2004, 12:43:48 »
hoi rusty ,misschien ter overvloede denk je om ontvanger bij onweer de hoge statische ladingen kunnen makkelijk je ontvanger beschadigen zeker als je zoveel draad gebruikt,kan je al last hebben van onweer kilometers verderop.dus bij onweer in de buurt de antenne kabel uitje ontvanger  :shock:

Rusty

  • Gast
Re: HF antenne
« Reactie #8 Gepost op: 23 juli 2004, 19:17:16 »
Heb dat al ondervonden Wingmannetje met een goeie 55meter draad in de lucht moet je al oppassen als er wat veel statische electriciteit in de lucht hangt.
Heb een poos geleden een serieuze schok gehad tijdens het loskoppelen van de hf-ontvanger, mijn oude labovoeding die er naast stond was eraan .

Groeten Rusty

wingmannetje

  • Gast
Re: HF antenne
« Reactie #9 Gepost op: 27 juli 2004, 07:25:11 »
je hebt er dus al ervaring mee ,dat was dan wel schrikken doet best wel zeer zo'n opdonder je kan ook nog denken aan een OVP beveiling voor je ontvanger dan word bij een een bepaald spanning op de antenne je coax kortgestloten en bescherm je je ontvanger