Auteur Topic: UBCD3600xlt Gebruikers uitleg.  (gelezen 181831 keer)

0 leden (en 4 gasten) bekijken dit topic.

Offline vdKaa

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 463
Re: UBCD3600xlt Gebruikers uitleg.
« Reactie #300 Gepost op: 3 april 2023, 19:20:52 »
@Remon;
Ik merk dat je het de ene keer hebt over een DMR one frequency systeem en de andere keer over een conventioneel systeem. Daarbij lijkt het, volgens mij, of de benamingen alpha tag, channel name, channel, talkgroup e.d. door elkaar worden gebruikt voor dezelfde velden. Het maakt het voor mij een beetje onoverzichtelijk. Ik gebruik Sentinel alleen voor updates en voor programmeren alleen Butel. Het zou kunnen dat daar de verwarring begint omdat beide programma’s waarschijnlijk dezelfde benamingen voor andere invoervelden gebruikt.

Voordat ik alles nu ga omgooien: voer je eea (met spatie voor de channel name) in een DMR one frequency systeem in of in een conventioneel systeem?
UBC125XLT, UBCD3600XLT, SDS200e, Airspy mini, RSPdx

Online Remon

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1986
Re: UBCD3600xlt Gebruikers uitleg.
« Reactie #301 Gepost op: 3 april 2023, 19:43:00 »
Je denkt nu te ingewikkeld. Het is heel simpel:

Bij het ontvangst van een DMR signaal wil ik (en anderen waarschijnlijk ook) zoveel mogelijk informatie zien op het display. Zonder de truc zie je in een conventioneel systeem alleen de kleurcode en tijdslot. Wil je de gespreksgroep ook zien (zonder de truc te kennen), dan is de "normale" werkwijze om de frequenties in een DMR One systeem (als site in een department) op te slaan waarbij ID Search aan staat. Bekende gespreksgroepen kan je eventueel een naam geven bij channels in een department in een DMR One systeem. De scanner laat dan de bekende en onbekende (als nummer) gespreksgroepen zien. Heb je ID Search uit staan, dan laat de scanner niks horen als er geen match is.

Wil je gewoon alles horen en zien en weet je niet welke gespreksgroepen bij welke gebruiker horen, of als de gebruikers wisselen. Bijvoorbeeld omdat je frequenties voor tijdelijk gebruik (tijdens evenementen) of het bekende setje van drie (in de 445/446 MHz) hebt meescannen, dan kan je met de truc met de spatie alle frequenties gewoon in een conventioneel systeem zetten. Voor de naam tag zet je een spatie en je ziet alle info (kleurcode, gespreksgroep, tijdslot, user ID, site ID, netwerk ID). Het is dan gewoonweg overbodig om hiervoor speciaal (volgens het boekje) een DMR One systeem aan te maken, enkel omdat je meer info wilt zien. Met de spatie truc zie je overigens meer info.

Het hoeft overigens niet per se met Sentinel. Met andere software, of zelfs handmatig een spatie voor de naam/tag zetten geeft hetzelfde effect.

Offline vdKaa

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 463
Re: UBCD3600xlt Gebruikers uitleg.
« Reactie #302 Gepost op: 3 april 2023, 20:45:15 »
@Remon: duidelijk verhaal 😁
Van de week mijn DMR frequenties (met het spatie trucje) maar eens in een conventioneel systeem zetten.

Blijft ik alleen nog een vraagteken hebben bij je opmerking over “het bekende setje van drie (in de 445/446 MHz)” . Wat bedoel je hier precies mee?
UBC125XLT, UBCD3600XLT, SDS200e, Airspy mini, RSPdx

Online Remon

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1986
Re: UBCD3600xlt Gebruikers uitleg.
« Reactie #303 Gepost op: 3 april 2023, 20:50:08 »
@Remon: duidelijk verhaal 😁
Van de week mijn DMR frequenties (met het spatie trucje) maar eens in een conventioneel systeem zetten.

Blijft ik alleen nog een vraagteken hebben bij je opmerking over “het bekende setje van drie (in de 445/446 MHz)” . Wat bedoel je hier precies mee?

Een veelvuldig uitgegeven vergunning voor 445.5625+446.0000+446.2000 MHz. Een beetje hetzelfde als 170.3300+170.3700+170.5700 en 455.8100+455.8900+455.9300 MHz.

Offline vdKaa

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 463
Re: UBCD3600xlt Gebruikers uitleg.
« Reactie #304 Gepost op: 3 april 2023, 20:55:39 »
Dank je, die zet ik er dan ook even bij (als ze er al niet toevallig tussen staan) 😁
UBC125XLT, UBCD3600XLT, SDS200e, Airspy mini, RSPdx

Online www.SemafoonWinkel.nl

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2371
    • http://www.SemafoonWinkel.nl
Re: UBCD3600xlt Gebruikers uitleg.
« Reactie #305 Gepost op: 3 april 2023, 21:02:22 »
Dank je, die zet ik er dan ook even bij (als ze er al niet toevallig tussen staan) 😁

Check duplicate ook even doen ;-)

Online Remon

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1986
Re: UBCD3600xlt Gebruikers uitleg.
« Reactie #306 Gepost op: 4 april 2023, 17:28:38 »
Update over de spatie truc:

Het werkt dus niet geheel zoals ik eerder dacht:

Verander je de naam "Bedrijf" naar " Bedrijf" (let op de spatie, ook bij de voorbeelden hieronder), dan zie je geen extra informatie op het display.
Is de naam " 460.5000MHz" en de frequentie ook 460.50000 MHz, dan zie je wel de extra info.
Is de naam "460.5000MHz" en de frequentie ook 460.50000 MHz, dan zie je geen extra info.
Is de naam " 460.5000 MHz" en de frequentie 460.50000 MHz, dan zie je geen extra info.

Het formaat moet echt als volgt zijn: " xxx.xxxxMHz" waarbij de frequentie exact moet corresponderen met de x-jes.

De scanner doet dit waarschijnlijk omdat de informatie op het schermpje anders redundant is.

Offline vdKaa

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 463
Re: UBCD3600xlt Gebruikers uitleg.
« Reactie #307 Gepost op: 4 april 2023, 19:45:42 »
Da’s een tegenvaller. Ik vind nou juist die naam handig. In heb geen zin om flink wat frequenties uit m’n hoofd te leren….. 🤔
UBC125XLT, UBCD3600XLT, SDS200e, Airspy mini, RSPdx

Online Remon

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1986
Re: UBCD3600xlt Gebruikers uitleg.
« Reactie #308 Gepost op: 4 april 2023, 20:35:49 »
Als een naam wel zou hebben gekund, dan zou je deze alsnog niet hebben kunnen zien tijdens het scannen. Want zodra een DMR signaal binnenkomt, dan laat hij alle info zien op de plek van de naam.

Vandaar dat het ideaal is bij frequenties waarvan je niet weet wie de gebruiker is, zoals de frequenties voor tijdelijk gebruik en de eerdergenoemde setjes van drie.

Offline vdKaa

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 463
Re: UBCD3600xlt Gebruikers uitleg.
« Reactie #309 Gepost op: 5 april 2023, 09:13:16 »
Daar heb je inderdaad een goed punt.
UBC125XLT, UBCD3600XLT, SDS200e, Airspy mini, RSPdx

Offline Feiko GRN

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 131
Re: UBCD3600xlt Gebruikers uitleg.
« Reactie #310 Gepost op: 8 april 2023, 15:25:26 »
Wel een hele goede truck, helaas moet je voor iedere frequentie een apart Systeem aanmaken, maar het werkt dan prima.
Of heb je een andere oplossing ?
commtel 205 - Wouxun KG-UVD1 - UBCD3600XLT - SureF22 voor Zello. Ook bereikbaar op Zello kanaal "Uniden UBCD3600XLT  NLD"

Online Remon

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1986
Re: UBCD3600xlt Gebruikers uitleg.
« Reactie #311 Gepost op: 8 april 2023, 16:10:45 »
Nee, is niet noodzakelijk. Zie screenshot (even op klikken): https://www.dropbox.com/s/rss6t9moupddcac/Schermafbeelding%20Sentinel.png?dl=0

Offline Feiko GRN

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 131
Re: UBCD3600xlt Gebruikers uitleg.
« Reactie #312 Gepost op: 15 april 2023, 14:05:07 »
Heel mooi ingevoerd waarschijnlijk ook veel werk.
Zou je die lijst willen delen Remon?
Dat zou mooi en handig zijn voor vele gebruikers.
commtel 205 - Wouxun KG-UVD1 - UBCD3600XLT - SureF22 voor Zello. Ook bereikbaar op Zello kanaal "Uniden UBCD3600XLT  NLD"

Online Remon

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1986
Re: UBCD3600xlt Gebruikers uitleg.
« Reactie #313 Gepost op: 16 april 2023, 15:09:42 »
Heel mooi ingevoerd waarschijnlijk ook veel werk.
Zou je die lijst willen delen Remon?
Dat zou mooi en handig zijn voor vele gebruikers.

Ik ben nog dingen aan het verzamelen en toevoegen. Ik zal hem delen op het moment dat alles compleet is..

Online Remon

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1986
Re: UBCD3600xlt Gebruikers uitleg.
« Reactie #314 Gepost op: 16 april 2023, 18:26:14 »
Bij deze de link: https://www.dropbox.com/s/kspr47xgcdoe2fc/Evenementen.hpe?dl=0



Het behoeft wel wat uitleg met betrekking tot Quick Keys en Avoids (ik weet niet zeker of deze opgeslagen worden in de .hpe export). Je kan eventueel na het lezen alles naar eigen smaak aanpassen. Dit lijstje ziet er het beste uit op een computer (op een smartphone kan het nogal rommelig zijn):

  • Tijdelijk gebruik
    • PMT VHF Analoog/Digitaal. Staat aan in Quick Keys.
    • PMT VHF Digitaal Alleen digitaal. Staat uit in Quick Keys. Eventueel aanzetten als er alleen digitale gebruikers actief zijn.
    • PMT UHF Analoog/Digitaal. Staat aan in Quick Keys.
    • PMT UHF Digitaal Alleen digitaal. Staat uit in Quick Keys. Eventueel aanzetten als er alleen digitale gebruikers actief zijn.
  • Rode Kruis
    • NRK (RA) Alleen analoog. Staat aan in Quick Keys. Deze kanalen kunnen alleen analoog gebruikt worden.
    • NRK (L)(B/C/D/E)(RU) Analoog/Digitaal. Staat aan in Quick Keys.
    • NRK (L)(B/C/D/E)(RU) Digitaal Alleen digitaal. Staat uit in Quick Keys. Eventueel aanzetten als er alleen digitale gebruikers actief zijn.
    • NRK (RV) Digitaal Alleen digitaal. Staat aan in Quick Keys. Deze kanalen kunnen alleen digitaal gebruikt worden.
  • Reddingsbrigade
    • KNBRD Analoog/Digitaal. Staat aan in Quick Keys.
    • KNBRD Digitaal Alleen digitaal. Staat uit in Quick Keys. Eventueel aanzetten als er alleen digitale gebruikers actief zijn.
  • Algemeen
    • Landelijk 152/170/455 Analoog/Digitaal. Staat aan in Quick Keys.
    • Landelijk 152/170/455 Digitaal Alleen digitaal. Staat uit in Quick Keys. Eventueel aanzetten als er alleen digitale gebruikers actief zijn.
    • Landelijk 445/446 Analoog/Digitaal. Staat uit in Quick Keys. Omdat hij anders ook vaak stopt op gebruikers van PMR446 kanaal 1 en 16.
    • Landelijk 445/446 Digitaal Alleen digitaal. Staat aan in Quick Keys.
    • Traffic Support Verkeersregelaars Alleen analoog (met TQ's). Staat aan in Quick Keys.
  • PMR446
    • PMR 446 Analoog/Digitaal. Staat aan in Quick Keys.
    • PMR446 Digitaal Alleen digitaal. Staat uit in Quick Keys. Eventueel aanzetten als er alleen digitale gebruikers actief zijn. Ik heb zelf nog nooit DMR of NXDN op deze band gehoord, maar je weet maar nooit natuurlijk.
  • Sportevenementen
    • Wielrennen Analoog/Digitaal. Staat aan in Quick Keys. Kanaal 3 en 4 staan op avoid omdat er ook andere gebruikers op deze frequenties kunnen zitten. Eventueel naar wens "unavoiden".
    • Regieverbindingen Analoog/Digitaal. Staat aan in Quick Keys. Bij open verbindingen zal de scanner blijven hangen. Deze kan je dan overslaan met (temporary) avoid.
    • Autosport Alleen analoog. Staat uit in Quick Keys. Staat standaard uit omdat er ook andere gebruikers op de frequenties van kanaal 1 t/m 4 kunnen zitten (geen vaste TQ's bekend). Bij kanaal 5 en 6 is wel een vaste TQ bekend en ingesteld.