Auteur Topic: Nieuws uit Rijnmond  (gelezen 13211 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Mark Schutte

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1735
Re: Nieuws uit Rijnmond
« Reactie #15 Gepost op: 6 mei 2013, 14:55:31 »
Volgens mij is het EDACS netwerk inmiddels historie, ECT is over op tetra heb ik begrepen.
EMO zou nog wel in de ether staan zijn, evenals het gezamenlijk smartnet bij Huntsman.

Offline Arle

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1214
Re: Nieuws uit Rijnmond
« Reactie #16 Gepost op: 7 mei 2013, 10:41:44 »
Volgens mij is het EDACS netwerk inmiddels historie, ECT is over op tetra heb ik begrepen.
EMO zou nog wel in de ether staan zijn, evenals het gezamenlijk smartnet bij Huntsman.

Hey Mark, het is net andersom: ECT zit (nog) op Edacs. EMO is over op Tetra. En het Smartnet van Lyondell / AKZO / Huntsman / bedrijventerrein Botlek / Deltalinqs is inderdaad nog wel actief.

En voor Ernst:
EDACS - ECT (European Combined Terminals B.V.) Rotterdam

Soort systeem: EDACS
Gebruiker: ECT (European Combined Terminals B.V.)
Locatie: Rotterdam (Delta terminal - Europaweg 875 - Rotterdam Maasvlakte)
Extra info: Zie voor info over ECT: ECT

Is dit systeem te tracken met:

BC245XLT: In theorie wel
UBC780XLT: Ja, probleemloos
WiNRadio: Nee

Frequenties t.b.v. dit netwerk:

(Let op, om Edacs te kunnen tracken met de BC245XLT/UBC780XLT is het noodzakelijk de frequenties in onderstaande volgorde te programmeren!)

Kan.nr. Frequentie Gebruik:
LCN-01 428,7375 Mhz. Verkeerskanaal
LCN-02 428,8875 Mhz. Verkeerskanaal
LCN-03 429,0250 Mhz. Datakanaal
LCN-04 429,2000 Mhz. Verkeerskanaal
LCN-05 429,3250 Mhz. Verkeerskanaal
LCN-06 429.5250 Mhz. Verkeerskanaal
LCN-07 429,6875 Mhz. Verkeerskanaal
LCN-08 429,8000 Mhz. Verkeerskanaal
LCN-09 429,7375 Mhz. Verkeerskanaal
LCN-10 429,1375 Mhz. Verkeerskanaal
LCN-11 429,4500 Mhz. Verkeerskanaal
LCN-12 429,2500 Mhz. Verkeerskanaal
LCN-13 428,9375 Mhz. Verkeerskanaal
LCN-14 428,6375 Mhz. Verkeerskanaal
LCN-15 429,0750 Mhz. Verkeerskanaal
LCN-16 429,3750 Mhz. Verkeerskanaal
LCN-17 429,5750 Mhz. Verkeerskanaal
LCN-18 428,4375 Mhz. Verkeerskanaal
LCN-19 428,4625 Mhz. Verkeerskanaal
LCN-20 428,5375 Mhz. Verkeerskanaal

Instellingen t.b.v. de BC245XLT:

Type trunkingnetwerk: Ed
Base Frequency: niet van toepassing
Offset: niet van toepassing

Instellingen t.b.v. de UBC780XLT:

Type trunkingnetwerk: EDCS NARROW
Base Frequency 1: niet van toepassing
Space Frequency 1: niet van toepassing
Offset channel 1: niet van toepassing

Gesperksgroepen: Nog niet bekend.
Met vriendelijke groet,
Arlé


Offline Mark Schutte

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1735
Re: Nieuws uit Rijnmond
« Reactie #17 Gepost op: 7 mei 2013, 14:50:33 »
Hey Mark, het is net andersom: ECT zit (nog) op Edacs. EMO is over op Tetra. En het Smartnet van Lyondell / AKZO / Huntsman / bedrijventerrein Botlek / Deltalinqs is inderdaad nog wel actief.

Vreemd dat ze nog steeds EDACS gebruiken... In de verbinding van vorig jaar mei stond een heel artikel over ECT en EUROMAX die zouden overstappen op tetra:   (pag 12-14)

Offline Ernst

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 191
Re: Nieuws uit Rijnmond
« Reactie #18 Gepost op: 7 mei 2013, 20:01:59 »
Volgens mij is het EDACS netwerk inmiddels historie, ECT is over op tetra heb ik begrepen.
EMO zou nog wel in de ether staan zijn, evenals het gezamenlijk smartnet bij Huntsman.

Hey Mark, het is net andersom: ECT zit (nog) op Edacs. EMO is over op Tetra. En het Smartnet van Lyondell / AKZO / Huntsman / bedrijventerrein Botlek / Deltalinqs is inderdaad nog wel actief.

Arle bedankt voor je lijst. Deze lijst stond nog in goede volgorde geprogrammeerd in mijn UBC245XLT. Vandaag in europoort geweest en uitgeprobeerd. Op de freq's is wel e.e.a. te horen over boten die leeg gehaald moeten worden, maar het gereutel op het controlekanaal is m.i. géén edacs geluid (meer). Vroeger zag ik nog wel eens gespreksgroepje voorbij komen maar dat is nu ook niet meer het geval.
Wie het weet mag het zeggen, maar ik denk dat het edacs tijdperk nu echt voorbij is. (clear Tetra op dezelfde kanalen??)

Offline Mark Schutte

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1735
Re: Nieuws uit Rijnmond
« Reactie #19 Gepost op: 7 mei 2013, 20:05:24 »
Dan heb ik als troost alleen nog dit korte filmpje, opname uit najaar 2012 (daar hadden ze het al over nieuwe radio's...)


Offline Arle

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1214
Re: Nieuws uit Rijnmond
« Reactie #20 Gepost op: 8 mei 2013, 13:49:54 »
Volgens mij is het EDACS netwerk inmiddels historie, ECT is over op tetra heb ik begrepen.
EMO zou nog wel in de ether staan zijn, evenals het gezamenlijk smartnet bij Huntsman.

Hey Mark, het is net andersom: ECT zit (nog) op Edacs. EMO is over op Tetra. En het Smartnet van Lyondell / AKZO / Huntsman / bedrijventerrein Botlek / Deltalinqs is inderdaad nog wel actief.

Arle bedankt voor je lijst. Deze lijst stond nog in goede volgorde geprogrammeerd in mijn UBC245XLT. Vandaag in europoort geweest en uitgeprobeerd. Op de freq's is wel e.e.a. te horen over boten die leeg gehaald moeten worden, maar het gereutel op het controlekanaal is m.i. géén edacs geluid (meer). Vroeger zag ik nog wel eens gespreksgroepje voorbij komen maar dat is nu ook niet meer het geval.
Wie het weet mag het zeggen, maar ik denk dat het edacs tijdperk nu echt voorbij is. (clear Tetra op dezelfde kanalen??)

Ik heb het Edacs-netwerk nu bij staan en alles komt nog net zo binnen als het filmpje hierboven. Mogelijk dat e.e.a. gekoppeld staat, maar werken doet het dus nog...
Met vriendelijke groet,
Arlé


Offline botlek

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 7
Re: Nieuws uit Rijnmond
« Reactie #21 Gepost op: 8 mei 2013, 17:25:05 »
mark

 ect delta gebruikt nog steeds EDACS .
gaat dit jaar over op tetra als het goed werkt op de euromax terminal .

maar de euromax terminal gebruikt al van af november 2012  tetra .
en het werkt nog niet lekker kan ik zeggen .

hl.

Offline Mark Schutte

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1735
Re: Nieuws uit Rijnmond
« Reactie #22 Gepost op: 8 mei 2013, 17:50:17 »
Vandaar dat het Edacs netje nog steeds in de ether staat dus...
Ben benieuwd wat er dan niet lekker werkt, verstaanbaarheid zou in elk geval beter moeten zijn.

paul19622

  • Gast
Re: Nieuws uit Rijnmond
« Reactie #23 Gepost op: 9 mei 2013, 11:40:45 »
De nieuwe euromax-terminal werkte voorheen op een private entropia netje met behoorlijk wat frequenties.
Ik denk dat entropia gezien hun standaard digitaal dit net omgezet hebben naar digitaal maar dat dit gezien
het vele staal van containers en schepen (nog) niet naar behoren werkt daar.
De overstap bij ECT-Delta zal daar denk ik mede van af hangen, het moet eerst bij euromax goed werken.

Overigens erg jammer dat er zo op deze manier nog wel heel erg weinig over blijft om te beluisteren.
Niet dat ik dat nog veel doe maar toch blijf je nog een beetje hoop houden dat het nog een klein beetje leuk blijft.  :-\

Paul,

Offline Rrruut

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 279
Re: Nieuws uit Rijnmond
« Reactie #24 Gepost op: 9 mei 2013, 18:10:15 »
Dan blijkt dat een uhf-porto met 1 Watt toch heel veel mogelijk maakt t.o.v. het digitale. In ieder geval kun je elkaar tenminste verstaan.

Offline botlek

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 7
Re: Nieuws uit Rijnmond
« Reactie #25 Gepost op: 11 mei 2013, 20:21:29 »
mark

de verstaanbaarheid zit een hoop vervorming en wegvallen van het signaal in een gesprek .
zelfs op het schip val het gesprek weg en in het ruim van het schip .
zelfs het  A.T is er aan te pas gekomen om te meten .
wat blijkt dat er meer bedrijven op de zelfde frequentie werken  H.T.M  vervoer EN  SHELL pernis  .
ja 45 meter boven in de kraan dan ontvang je wel wat .
dus nu zijn er een paar schone frequenties bij gekomen om verder te testen .

zo lang het op de EMX  niet goed werkt gaat het niet naar de delta terminal.

hl

Offline Mark Schutte

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1735
Re: Nieuws uit Rijnmond
« Reactie #26 Gepost op: 11 mei 2013, 20:36:09 »
Tsja, het bandje 425-429 MHz zit onderhand volledig volgepropt met tetranetwerken.
Dekkingsproblemen zullen er altijd wel zijn bij stalen ruimtes als scheepsruimten...zowel analoog met ruis, als digitaal met perfecte ontvangst en een paar meter verder ineens geen verbinding meer.
Het lijkt erop dat AT niet meer zo nauwkeurig is met frequentieplanning. Ook in Amsterdam zijn recentelijk een paar digitale netwerken erbij gekomen  die dezelfde frequentie delen met analoge gebruikers een paar kilometer verder  :-\