Het Scannerforum
Frequenties => Scheepvaart => Topic gestart door: rik op 14 februari 2005, 20:38:57
-
Wie luistert kanaal 16 uit. ik hoor net iets van hou de mensen op de brug bij mekaar . als er iets verandert dan horen we dat graag. alles is in het engels.
blijkt een boot te zijn ter hoogte h v holland die water maakt.
met 6 personen maakt zeer snel water.
nu ook gevraagt om een heli diekomt er nu ook aan.
-
Ja klopt zo'n 6 mijl uit de kust voor Hoek van Holland blijkt een schip zinkende, er zijn twee reddingsboten onderweg vanuit Hoek van Holland en Scheveningen plus een heli vanaf de Maasvlakte. Alles loopt nu via kanaal 16
groet Red a
-
romp nu onder water
-
Volgens mij zei hij 6 personen op de brug omdat hij niet in de boten wilde ivm blocking.
Vrachtschip Schreiner heli nu in de lucht (die eerst gaat tanken wahahaha :shock: )
Rob
-
Rob wat betekend blocking?
-
Dat moet je aan die capitein vragen...
Snapte dat ook niet helemaal maar die boot zit een stuk dichterbij, trouwen slecht audio die boot...maar misschien zit hij tegen de geluidsbariere aan :mrgreen: qua snelheid lijkt me wel.
Andere boot heeft visueel contact
-
Ik kan de boot niet horen hier in badhoevedorp.
-
Reddingsboot Christine (Hoek van Holland) nu ter plaatse en de Jan van Engelenburgh zit op 1 mijl afstand. De heli is de Schreiner 14
-
Wie weet het kanaal van Pilot Maas waar de heli nu naar toe schakelt ???
Groet Red
-
Leuk er gaat nu ook tijdens deze reddingsactie één of andere Chinees zijn maatje op roepen. Er is een gat aan de stuurboordzijde van het schip, drie man is al gered en op de Christine gezet. Er zijn diverse boten onderweg met pompen.
-
De zaak lijkt te stabiliseren, twee reddingsboten, de RPA 16 en een sleper zijn ter plaatse met pompen. De heli moet stand-by gaan staan op de Maasvlakte
-
Ja klopt zo'n 6 mijl uit de kust voor Hoek van Holland blijkt een schip zinkende, er zijn twee reddingsboten onderweg vanuit Hoek van Holland en Scheveningen plus een heli vanaf de Maasvlakte. Alles loopt nu via kanaal 16
groet Red a
Ah, was dat het... Ik hoorde rond een uur of 9 ook even wat op dit kanaal, zowel engels-als nederlandstalig. De persoon had het ook over de kanalen 23 en 83. Had dat ook hiermee te maken of was dit wat anders?
-
Zou ik echt niet weten sorry.
groet Red
-
He Red ,
waar ligt waterveld?
-
Dat moet nog uitgevonden worden, maar tussen Hoek van Holland en Leiden.
-
Wie weet het kanaal van Pilot Maas waar de heli nu naar toe schakelt ???
Het is een beetje als mosterd na de maaltijd (maar misschien heb je er voor een volgende keer iets aan), Pilot Maas is te vinden op marifoonkanaal 2 (160.7000/156.1000).
BTW. Maasaanloop/Maas-approach zit op MAR01 (160.6500/156.0500) en Sector Maasmond op MAR03 (160.7500/156.1500).
Gegroet,
Franc
-
http://home.zonnet.nl/john-r/de_scanner.htm (http://home.zonnet.nl/john-r/de_scanner.htm)
-
Ik hoorde rond een uur of 9 ook even wat op dit kanaal, zowel engels-als nederlandstalig. De persoon had het ook over de kanalen 23 en 83. Had dat ook hiermee te maken of was dit wat anders?
Dat had op zich niks met de reddingsactie te maken. Kanaal 23 en 83 worden gebruikt door de kustwacht, voor onder andere weerberichten. Bij stormwaarschuwingen (of voor alle weerberichten?) wordt ook een vooraankondiging gedaan op kanaal 16, waarbij verwezen wordt naar 23 en 83.
Gegroet,
Franc
-
http://www.planet.nl/planet/show/id=629 ... /sc=e5a4ce (http://www.planet.nl/planet/show/id=62967/contentid=550831/sc=e5a4ce)
-
Dat had op zich niks met de reddingsactie te maken. Kanaal 23 en 83 worden gebruikt door de kustwacht, voor onder andere weerberichten. Bij stormwaarschuwingen (of voor alle weerberichten?) wordt ook een vooraankondiging gedaan op kanaal 16, waarbij verwezen wordt naar 23 en 83.
Gegroet,
Franc
Ok bedankt, dan heb ik denk ik die vooraankondiging gehoord. Het leek me al sterk dat ik hier iets van die actie kon horen.
-
Ik hoorde het zojuist weer en nu heb ik beter geluisterd. En inderdaad een verwijzing voor weer-waarschuwingen naar kanaal 23 en 83.
-
Heren bedankt voor de info.
Groet Red
-
Scheepvaart welke noodradiocommunicatie verstoort is heel goed te voorkomen als men zich in Nederland in navolging van bijv. Engeland eens zou gedragen volgens de procedures.
Dat houdt in, alle verkeer m.b.t. het noodgeval begint met één keer het woord mayday en dan de rest liefst in het Engels.
Vervolgens voor alle SAR trafic on scene of action kan 67 gebruiken en geen nodeloos gezwam op 16 zoals nu (zoals zo vaak) weer gebeurde.
Kees
-
Je hebt helemaal gelijk Kees.
Het valt in Nederland nog wel mee met het misbruik van kan 16 , maar toch vind ik ook dat er teveel nodeloos gecommuniceerd word op 16. Noodcommunicatie is in mijn ogen ook echt noodcommunicatie en geen communicatie tussen reddingboot en kustwachtcentrum.
Voor die doelen is het SAR kanaal 67 de aangewezen locatie. Het in- en uitmelden van reddingboten zou m.i. zowieso op die kanalen moeten gebeuren.
Overigens is er in de maritieme communicatie wel meer loos dan alleen kan 16 want sinds de invoering van het GMDSS is de duidelijkheid er niet beter op geworden. m.n. de invoering van DSC is op zn zachtst gezegd niet echt een succes, en ook het ontbreken van een officiele verplichting om nog langer kan 16 uit te luisteren helpt niet echt mee.
Gelukkig beseffen de meesten nog altijd dat uitluisteren op kan 16 een goede zaak is. Het kanaal zo stil mogelijk houden is dan een must!
Groeten Roland