Auteur Topic: L-band voice luchtvaart  (gelezen 5851 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline DriverSander

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 668
L-band voice luchtvaart
« Gepost op: 20 oktober 2021, 14:52:08 »
Ik ben wat aan het spelen met mijn nieuwe rtl-sdr patch antenne. Met wat hulp van video's over Inmarsat audio channels heb ik wat geluid uit de speakers weten te krijgen.
Jaero moet ingesteld worden op 8400bps. De signalen zijn niet constant in de lucht en heb ik rond 1546.15 MHz gehoord. Helaas wat zwakjes, dus de kwaliteit valt tegen.
Ik gebruik mijn Rsp1a met Sdruno.
UBC175XL basisscanner en een UBC125xlt en RTL-SDR stick, Sdrplay rsp1a, ubcd3600xlt, Diamond mr77 kleefvoet.

Offline Airman

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 253
Re: L-band voice luchtvaart
« Reactie #1 Gepost op: 25 oktober 2021, 10:04:59 »
Sander - Voor phone patches-voice , heb je meer versterking nodig - tevens  versie 4. 13 -Dirty van Jaero daar zitten de codex in voor phone -  https://github.com/jontio/JAERO/

De benodigde gain kun je halen uit een schotel minimaal 1.40 meter om en nabij , je kunt je rtl patch plaatsen in het brandpunt van de schotel en nog gaan experimenteren met een extra amp en biass Tee of als je geen schotel kunt plaatsen de in het in Topic genoemde helicall antenne - 12 windingen , het komt er dan op neer dat je om een 50 mm pvc buis - 12 windingen met dezelfde tussenruimte (spoed) van 1 1/2 mm kwadraat installatie draad,moet draaien en elk rondje  vastzetten , als het rond is en een aansluitpunt voor de coax met maken.

https://diebastelkammer.files.wordpress.com/2014/11/antenas-12-turn-helix-1550-mhzr.pdf

Als je nog vragen hebt gewoon plaatsen.

[mod: link naar Github aangepast]
PD4SAT- TX :Yaesu FT-1200 - Icom 910 H- TYT-390 - BCT 15 X -UBC 125 XLT -Mini-Spy -Jim 75 .

Offline Remon

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1958
Re: L-band voice luchtvaart
« Reactie #2 Gepost op: 25 oktober 2021, 12:55:16 »
Als je de patch-antenne gebruikt in combinatie met een schotel, dan heb je een polarisatie-"mismatch". Je spiegelt hem van RHCP naar LHCP. Het verlies moet je dan compenseren met een grote schotel. Met de juiste polarisatie en een 60 cm schoteltje heb je prima ontvangst. Het luisteren naar phone patches met de rtlsdr-blog v2 patch antenne gaat trouwens ook prima zonder het gebruik van een schotel.

Offline Airman

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 253
Re: L-band voice luchtvaart
« Reactie #3 Gepost op: 25 oktober 2021, 14:46:04 »
Ik hoor ook van het ontvangen van phone patches alleen met de patch antenne ,maar dat zijn mensen in zuid- europa en de ene wel en de andere niet-ik denk dat het ook afhangt van de de hele opstelling- het is gewoon dingen proberen tot het werkt.

Kijk een hier eens op Facebook - er word veel ervararing gedeeld , dit is de groep :  Inmarsat decoding STD-C EGC Messages ACARS ADSB Jaero Planeplotter Satcomm
PD4SAT- TX :Yaesu FT-1200 - Icom 910 H- TYT-390 - BCT 15 X -UBC 125 XLT -Mini-Spy -Jim 75 .

Offline DriverSander

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 668
Re: L-band voice luchtvaart
« Reactie #4 Gepost op: 2 november 2021, 19:55:45 »
Ik zit hier gewoon in Noord-Nederland, maar ik krijg er ook wel geluid uit met alleen de patch antenne, heb redelijk vrij zicht vanaf onze slaapkamer boven, met wisselende resultaten. Het niet kunnen combineren met een schotel was  al bekend, misschien binnenkort een andere antenne opscharrelen met schotel, maar ja iets met tijd...
Bedankt voor het meedenken trouwens.
UBC175XL basisscanner en een UBC125xlt en RTL-SDR stick, Sdrplay rsp1a, ubcd3600xlt, Diamond mr77 kleefvoet.

Offline Nightwish

  • Systeembeheerder
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 409
Re: L-band voice luchtvaart
« Reactie #5 Gepost op: 3 november 2021, 10:36:03 »
Ik ben niet bekend met satcom, maar lees wel graag mee. Een LNA tussen de antenne en de ontvanger? Kun je daarmee je ruisvloer niet iets verlagen waardoor  je meer bruikbaar signaal uit de patch kan halen?
SDR-Stick (3x) ~ Airspy Mini ~ Uniden UBCD3600XLT ~  Uniden 125XLT ~ Uniden 3500XLT ~ Hoxin MA-1500

Offline Remon

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1958
Re: L-band voice luchtvaart
« Reactie #6 Gepost op: 3 november 2021, 10:50:17 »
Er zit al een LNA (en bandpass-filter) in de betreffende patch antenne. Als je er nog een LNA tussenzet, dan verhoog je de ruisvloer alleen maar. Plus dat je dan nog een extra bias-tee inserter met dc-block nodig hebt.

Offline Nightwish

  • Systeembeheerder
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 409
Re: L-band voice luchtvaart
« Reactie #7 Gepost op: 3 november 2021, 12:26:37 »
Er zit al een LNA (en bandpass-filter) in de betreffende patch antenne. Als je er nog een LNA tussenzet, dan verhoog je de ruisvloer alleen maar. Plus dat je dan nog een extra bias-tee inserter met dc-block nodig hebt.

Ah duidelijk, was niet op de hoogte dat er al een LNA in zat.
SDR-Stick (3x) ~ Airspy Mini ~ Uniden UBCD3600XLT ~  Uniden 125XLT ~ Uniden 3500XLT ~ Hoxin MA-1500