Auteur Topic: frequenties die erg stil zijn  (gelezen 6363 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline spoorfan

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1329
frequenties die erg stil zijn
« Gepost op: 6 augustus 2012, 10:30:06 »
Het valt mij op dat de volgende frequenties de laatste tijd erg stil zijn:
449.800 marine beveiliging van Gent kazerne
170.410 bijenkorf rotterdam (zag ze laatst wel met een porto met een vhf antenne, maar ze leken vooral erg in de weer met een telefoon)
153.16875 beveiliging Rotterdam Airport. ook het testen om 10.00 uur is stil.

Iemand enig alternatief (behalve digitaal natuurlijk).

Spoorfan

Offline Able Archer83

  • Onderscheppen van elektronische signalen spraak en data.
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 231
  • You don have to scream i can hear you very well !!
Re: frequenties die erg stil zijn
« Reactie #1 Gepost op: 26 augustus 2012, 13:44:46 »
Het is zo ie zo stiller geworden, maar ik laat me radio hobbie niet afhangen van digitale wereld.

Luchtvaart
Scheepvaart
Satcom
 
En als dat nog te stil is voor je dan zou ik kijken voor een korte golf ontvanger ;D.

Offline elsinga

  • Zendamateur PC5E/WC5E
  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 4898
  • PC5E / WC5E
    • https://www.pc5e.nl
Re: frequenties die erg stil zijn
« Reactie #2 Gepost op: 26 augustus 2012, 15:50:47 »
Of je wordt zendamateur. :)
Robert Elsinga - PC5E / WC5E
Uniden UBC3500XLT, Whistler TRX-1, SDIcom IC7300, Icom IC7000, 2x Anytone AT578UV, 4x Anytone AT878UV, 12x RT50, 25x BF888s.

Frequentielijsten Nederland

Ron 01

  • Gast
Re: frequenties die erg stil zijn
« Reactie #3 Gepost op: 26 augustus 2012, 15:58:13 »
Al examen gedaan Robert?  ;)

Mvg Ron

Leen Ansems

  • Gast
Re: frequenties die erg stil zijn
« Reactie #4 Gepost op: 26 augustus 2012, 16:33:12 »
Al examen gedaan Robert?  ;)

Mvg Ron

5 september mag hij het proberen.

Ron 01

  • Gast
Re: frequenties die erg stil zijn
« Reactie #5 Gepost op: 26 augustus 2012, 16:37:50 »
Succes hoor! (ik moet het echt nu toch ook eens gaan halen ::))

Mvg Ron

Leen Ansems

  • Gast
Re: frequenties die erg stil zijn
« Reactie #6 Gepost op: 26 augustus 2012, 16:59:06 »
Met een novice registratie  kan je al goed werken. Maak kennis bij een radioclub in de buurt die ook cursus geeft. Je mag daar onder begeleiding ook achter de zender plaats nemen om praktijkervaring op te doen.
Zorg dat je meer dan genoeg kennis in huis hebt om het antwoord op een vraag te kunnen beredeneren.

Offline elsinga

  • Zendamateur PC5E/WC5E
  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 4898
  • PC5E / WC5E
    • https://www.pc5e.nl
Re: frequenties die erg stil zijn
« Reactie #7 Gepost op: 26 augustus 2012, 17:35:17 »
Met Leen. Ik heb eerst een aardige tijd gebruikt om het Veron boek samen te vatten en dat viel allemaal wel mee. Nu ik de examens van de laatste jaren door aan het nemen ben merk ik dat er aardige instinkers inzitten... en dat je echt alle kennis paraat moet hebben om een examen te maken. En alle kennis... dat gaat mij niet lukken. Sommige dingen snap ik gewoon (nog) niet, dus zal het bij het uitvoeren van een truukje blijven.  Nadeel is, dat als er de 5e een examen komt waarin alle voor mij onhandige vragen zitten, ik erg op mijn plaat ga... Aan de andere kant, in elk examen dat ik heb gedaan zaten er wel 1 of 2, maar over het algemeen geen 15 of meer. Statistisch genomen zou het de 5e voor mij dus te doen moeten zijn. :)

Overigens ga ik, als ik ben geslaagd, mijn examen-pakketje ook aan anderen ter beschikking stellen. Is geen vervaning van een boek of cursus, maar scheelt wel heel vel werk en dus tijd die je kunt besteden aan het begrijpen van de techniek.
Robert Elsinga - PC5E / WC5E
Uniden UBC3500XLT, Whistler TRX-1, SDIcom IC7300, Icom IC7000, 2x Anytone AT578UV, 4x Anytone AT878UV, 12x RT50, 25x BF888s.

Frequentielijsten Nederland

Ron 01

  • Gast
Re: frequenties die erg stil zijn
« Reactie #8 Gepost op: 26 augustus 2012, 19:12:08 »
Ik hou me aanbevolen Robert, ik was enige jaren geleden al een heel eind op weg maar heb toen door ziekte moeten afhaken. Ik had me zelfs al voor het examen aangemeld.
De Elektronica zal geen problemen geven, maar het HF gedeelte en regelgeving moet ik flink opfrissen en dan zijn er zoals je zei "de instinkers".

Mvg Ron

Offline elsinga

  • Zendamateur PC5E/WC5E
  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 4898
  • PC5E / WC5E
    • https://www.pc5e.nl
Re: frequenties die erg stil zijn
« Reactie #9 Gepost op: 26 augustus 2012, 19:31:30 »
We raken aardig off-topic, wellicht dat een mod dit draadje even kan afsplitsen?

Ik heb vooral moeite met het analyseren welke formule ik moet gebruiken bij de wat exotischere vragen... Zoals een FET waar een weerstand bij werd gevraagd, maar waar ik nergens in de boeken kon vinden hoe ik daar uit moest komen (toch gelukt, met dank aan www.zendamateur.com ;)). Inmiddels heb ik alle examens die ik heb (2010/2011/2012) doorgenomen en elke vraag erbij uitgewerkt (indien nodig, sommige vragen zijn vrij eenvoudig), waar nodig de theorie en formules erbij gepuzzeld en ga die de komende dagen nog eens rustig doornemen.

Ik had eerst nog het plan om een document te maken met daarin alle examenvragen uit 2010+ (zonder doublures, maar wel bij elke vraag genoemd hoe vaak deze voorkwam) inclusief uitwerking, maar daar kom ik niet meer aan toe. Welicht dat ik dat na 5 september nog ga doen, uit noodzaak voor mezelf (hope not!) of voor het nageslacht. Soort van HAM cramsession. 8)

Ach, als het niet heel erg tegenzit, dan moet ik er 5 september wel uitkomen. Ik zal me wel moeten focussen op exact lezen... soms moet je juist net dat andere antwoord hebben dan je denkt... En verder een beetje mazzel met de (soort) vragen. Mijn vrouw zegt in elk geval dat ze me nog nooit zo fanatiek heeft zien studeren.  ::) 8) ;D
Robert Elsinga - PC5E / WC5E
Uniden UBC3500XLT, Whistler TRX-1, SDIcom IC7300, Icom IC7000, 2x Anytone AT578UV, 4x Anytone AT878UV, 12x RT50, 25x BF888s.

Frequentielijsten Nederland

Offline spoorfan

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1329
Re: frequenties die erg stil zijn
« Reactie #10 Gepost op: 11 september 2012, 10:43:29 »
Even terug on topic. Tijdens de wereldhaven dagen was 449.800 wel in de lucht, maar ook heel spaarzaam. In het verleden werd er meer gebruik van gemaakt.

Spoorfan

Offline spoorfan

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1329
Re: frequenties die erg stil zijn
« Reactie #11 Gepost op: 28 september 2012, 11:50:04 »
En ook 153.16875 is weer stil na een korte opleving.

Spoorfan

Offline spoorfan

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1329
Re: frequenties die erg stil zijn
« Reactie #12 Gepost op: 11 december 2012, 18:44:40 »
Ok de bijenkorf hebben we dus weer. De beveiliging van van 16-hoven is definitief in de ruis en het lijkt erop dat de nieuwe portofoons van de beveiliging van het stadhuis ook in de ruis zijn verdwenen. Ik hoor ze namelijk niet meer.

Spoorfan

Offline komeet

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 237
Re: frequenties die erg stil zijn
« Reactie #13 Gepost op: 14 december 2012, 21:33:59 »
er stond van de week een stukje in de Havenloods over een zendmast (een of andere steunzender?) die op de kop van Zuid is geplaatst. Door deze mast zou het ontvangst in Rotterdam van radiozenders e.d.
een stuk minder zijn.
Misschien is dat de reden dat sommige frequenties ineens zo stil zijn?
Ik merk dat ik het EMC minder goed ontvang, st.Job is ineens bijzonder krakerig, kanalen in de marifoon hoor ik niet meer en zo zijn er nog zo een paar, waaronder het stadhuis.
Is het andere misschien ook opgevallen??

Offline spoorfan

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1329
Re: frequenties die erg stil zijn
« Reactie #14 Gepost op: 16 december 2012, 08:46:39 »
Deze zender staat op het Maasgebouw. Die staat er al een tijdje, maar de frequenties zijn wat aangepast. Ik zit zo dichtbij dat ik het stadhuis nog gewoon zou moeten vangen.

Spoorfan