Auteur Topic: 2-weg BNC connector  (gelezen 8881 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Francina

  • PDØHMF™℗®©
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 220
    • Francina's radio hobby pagina
2-weg BNC connector
« Gepost op: 28 september 2012, 16:11:40 »
Ik zag op eBay een 2-way BNC connector. Er even van uitgaande dat de impedantie 50 Ohm blijft, zou ik hem kunnen gebruiken om tegelijkertijd de lange rubberantenne én de korte rubberantenne (voor 800 MHz en hoger) op mijn Albrecht AE 230 H scanner te zetten?

Alvast bedankt voor het antwoord  ;)

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4909
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: 2-weg BNC connector
« Reactie #1 Gepost op: 28 september 2012, 17:14:56 »
Er even van uitgaande dat de impedantie 50 Ohm blijft

Daar gaat het al mis.  8)

Offline elsinga

  • Zendamateur PC5E/WC5E
  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 4895
  • PC5E / WC5E
    • https://www.pc5e.nl
Re: 2-weg BNC connector
« Reactie #2 Gepost op: 28 september 2012, 17:15:45 »
Je kunt prima twee afgestemde antennes voor twee frequenties op 1 antenneaansluiting zetten. Zoek maar eens op "kattesnor" of "spinneweb" antenne. Maar: breedbandantennes zijn daar niet voor geschikt, voor zover ik weet....
Robert Elsinga - PC5E / WC5E
Uniden UBC3500XLT, Whistler TRX-1, SDIcom IC7300, Icom IC7000, 2x Anytone AT578UV, 4x Anytone AT878UV, 12x RT50, 25x BF888s.

Frequentielijsten Nederland

Offline Janos

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 926
Re: 2-weg BNC connector
« Reactie #3 Gepost op: 28 september 2012, 17:19:31 »
Het kan natuurlijk wel maar of je er iets mee opschiet ? Er zit geen enkele demping of iets in dus je krijgt
een behoorlijke mis aanpassing.
Ik heb diverse van die dingen hier liggen dus als je het wilt proberen ?
Als je wilt kan ik er wel een opsturen.
UBC3500XLT, UBC220xlt, COM213 met discr. uitg., COM202 met discr. uitg. , RTL-SDR stick, 3x JPole 144-300-430 MHz, 7 el. Yagi 435 MHz, 6 el. Yagi 260 MHz, 5 el. Yagi 145 MHz, QFH 137 MHz, QFH 435 MHz, Helical 260 MHz  all Home made. Sab Titan 1 HD TV sat ontv., 1 m Tratec schotelant., univ. LNB

Offline RenWvZ

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 309
Re: 2-weg BNC connector
« Reactie #4 Gepost op: 28 september 2012, 20:59:26 »
Ik heb het gewoon eens geprobeerd. Eéntje voor HF (blijkt gepiekt op 27Mc) en één voor VHF/UHF (van m'n Icom R2) gepiekt op o.a 144 Mc.
En dan de antenne analyzer eraan. Resultaat zie bijlage. Ik zie nauwelijks verschil met de individuele antennes eraan, of gezamelijk met een dergelijke 2 way BNC connector ertussen...

Dus gewoon eens uitproberen zou ik zeggen.

René van Zon

Offline Francina

  • PDØHMF™℗®©
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 220
    • Francina's radio hobby pagina
Re: 2-weg BNC connector
« Reactie #5 Gepost op: 28 september 2012, 21:06:31 »
Het kan natuurlijk wel maar of je er iets mee opschiet ? Er zit geen enkele demping of iets in dus je krijgt
een behoorlijke mis aanpassing.
Ik heb diverse van die dingen hier liggen dus als je het wilt proberen ?
Als je wilt kan ik er wel een opsturen.

Hoi Jan,

Graag, als het niet teveel is! Ik wil wel een beetje spelen en testen eigenlijk. Het zijn van die dingen waar je je niet zo snel een bult aan valt qua financiën ;) Uiteraard hoeft het niet voor niets.

Volgens mij zijn wij elkaar al eens tegen gekomen op Hyves ;-) Ik ben de "Francina die geen forwards en spam wil"  ;D Zelfde hobby: fotografie. Ik zit alleen niet meer op Hyves maar op Facebook. Mijn adres staat wel op de website (even op het wereldbolletje klikken ;) )

Ik zag bij de topic "Hoe ziet jouw shack eruit?" een perfecte oplossing voor het antenneprobleem hier. Ik mag geen buizen e.d. aan de gevel bevestigen en op ons dak hebben we niet van die mooie grote schoorstenen van baksteen. Maar de foto met pallet gaf inspiratie. Aanvankelijk wilde ik een paar zijpanelen van een oude bigtower op het dak leggen en daar kleefvoetantennes op zetten. Maar dat redt het natuurlijk niet bij een goede discone of smalband antennes zoals Robert bedoelde.

Alvast bedankt!

@ Discriminator: Zou er geen parallelweerstandje in zitten die het weer op 50 Ohm brengt zoals je dat ook wel ziet in die gewone splitters voor radio/TV (en dan 75 Ohm)?

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4909
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: 2-weg BNC connector
« Reactie #6 Gepost op: 28 september 2012, 21:11:59 »
@ Discriminator: Zou er geen parallelweerstandje in zitten die het weer op 50 Ohm brengt zoals je dat ook wel ziet in die gewone splitters voor radio/TV (en dan 75 Ohm)?

Jouw plaatje geeft gewoon een T-stuk aan. Alles 'hangt aan elkaar'. Dat is wat anders dan een splitter, waar een transformatortje in zit. Als de frequentiegebieden van de individuele antennes voldoende uit elkaar liggen, gaat het vast werken.

Offline Francina

  • PDØHMF™℗®©
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 220
    • Francina's radio hobby pagina
Re: 2-weg BNC connector
« Reactie #7 Gepost op: 28 september 2012, 21:16:10 »
En dan de antenne analyzer eraan. Resultaat zie bijlage. Ik zie nauwelijks verschil met de individuele antennes eraan, of gezamelijk met een dergelijke 2 way BNC connector ertussen...

Dus gewoon eens uitproberen zou ik zeggen.

René van Zon

Hallo René,

Heb je het ook al geprobeerd met die VHF/UHF antenne en zo'n kleine voor de hogere frequenties (800 MHz en hoger)? Bij mijn scanner zaten twee van die rubberantennes: een lange en een korte. De langere voor VHF/UHF heb ik vervangen door de rubberantenne van de GRE PSE-255 en ik merk dat signalen veel beter doorkomen, maar ik zit dan nog met dat "stompie" voor de hogere frequenties. En daarom wilde ik zo'n T-stuk proberen.

Bedankt voor de info! Interessant!

Offline Francina

  • PDØHMF™℗®©
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 220
    • Francina's radio hobby pagina
Re: 2-weg BNC connector
« Reactie #8 Gepost op: 28 september 2012, 21:21:51 »
Jouw plaatje geeft gewoon een T-stuk aan. Alles 'hangt aan elkaar'. Dat is wat anders dan een splitter, waar een transformatortje in zit. Als de frequentiegebieden van de individuele antennes voldoende uit elkaar liggen, gaat het vast werken.

Thanks! Het nieuwe leerboek van de VERON voor het examen N wordt al aanlokkelijker. Ik merk dat ik een boel van mijn oude kennis kwijt ben. Ik heb ook nog een oud VERON boek voor het oude C examen en dat moet ik toch ook maar weer eens open slaan (hoewel een groot deel te moeilijk voor mij is) ;)

Beetje knutselen met antennes enzo...

Offline RenWvZ

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 309
Re: 2-weg BNC connector
« Reactie #9 Gepost op: 28 september 2012, 21:30:21 »
Hallo René,

Heb je het ook al geprobeerd met die VHF/UHF antenne en zo'n kleine voor de hogere frequenties (800 MHz en hoger)? Bij mijn scanner zaten twee van die rubberantennes: een lange en een korte.

Francina die heb ik niet, dus kan ik ook niet uitproberen  ;)
René van Zon

Offline Francina

  • PDØHMF™℗®©
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 220
    • Francina's radio hobby pagina
Re: 2-weg BNC connector
« Reactie #10 Gepost op: 28 september 2012, 21:31:42 »
Je kunt prima twee afgestemde antennes voor twee frequenties op 1 antenneaansluiting zetten. Zoek maar eens op "kattesnor" of "spinneweb" antenne. Maar: breedbandantennes zijn daar niet voor geschikt, voor zover ik weet....

Leerboek dus!  ;D

Offline Francina

  • PDØHMF™℗®©
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 220
    • Francina's radio hobby pagina
Re: 2-weg BNC connector
« Reactie #11 Gepost op: 28 september 2012, 21:35:23 »
Francina die heb ik niet, dus kan ik ook niet uitproberen  ;)

Jammer, ik was wel even benieuwd hoe dat er uit zou zien.

Ach, zo heel erg belangrijk is het nou ook weer niet. Het meeste op mijn scanner zit toch tussen 108 en 470 MHz. Alleen de amateurs op de 23 cm leken me wel interessant om te beluisteren.

Maar al spelende leert men...  :)

Offline Janos

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 926
Re: 2-weg BNC connector
« Reactie #12 Gepost op: 29 september 2012, 11:03:25 »
De post is onderweg naar Groningen, Francina.
Veel succes, we horen het wel. ::)

Groeten
Jan
UBC3500XLT, UBC220xlt, COM213 met discr. uitg., COM202 met discr. uitg. , RTL-SDR stick, 3x JPole 144-300-430 MHz, 7 el. Yagi 435 MHz, 6 el. Yagi 260 MHz, 5 el. Yagi 145 MHz, QFH 137 MHz, QFH 435 MHz, Helical 260 MHz  all Home made. Sab Titan 1 HD TV sat ontv., 1 m Tratec schotelant., univ. LNB

Offline Francina

  • PDØHMF™℗®©
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 220
    • Francina's radio hobby pagina
Re: 2-weg BNC connector
« Reactie #13 Gepost op: 29 september 2012, 15:23:02 »
De post is onderweg naar Groningen, Francina.
Veel succes, we horen het wel. ::)

Groeten
Jan

Geweldig! Dank je! Ik laat weten hoe het werkt!

Groeten,
Francina

Offline Francina

  • PDØHMF™℗®©
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 220
    • Francina's radio hobby pagina
Re: 2-weg BNC connector
« Reactie #14 Gepost op: 7 oktober 2012, 17:44:36 »
Ik weet het niet. Dit is het geworden (hoop dat de link werkt)

V.w.b. de frequenties boven de 800 MHz merk ik niets. Daar heb ik nog niets op ontvangen. Daaronder... VHF (met name luchtvaart) lijkt beter te klinken (minder ruis). UHF merk ik geen verandering. HF/VHF laag, geen verandering merkbaar (op zondagochtend draait er altijd iemand even muziek op kanaal 10 CB en dat kwam net zo hinderlijk door als anders).

Een boel "ijzerwerk" om een ietsiepietsie beter te ontvangen (en misschien ook niet, ik heb nog niks gehoord op de hoge frequenties zoals gezegd).

Maar we blijven experimenteren!