Auteur Topic: ''gewone'' discone aanpassen voor mil. frq,. uhf??  (gelezen 7020 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Wolfhound

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1226
''gewone'' discone aanpassen voor mil. frq,. uhf??
« Gepost op: 14 november 2008, 09:18:55 »
Heeft iemand tips of het nut heeft om een gewone discone aan te passen zodat met name het uhf luchtvaart verkeer geoptimaliseerd kan worden?
heb een aantal oude alu. discone''s liggen, en wil eens wat experimenteren.
m.vr.gr John ;)
In grateful remembrance  of the 32nd T.F.S.  1954-1994.
                               " WOLFHOUNDS"
       Soesterberg Airbase.                Netherlands

Offline counterstrike

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1849
Re: ''gewone'' discone aanpassen voor mil. frq,. uhf??
« Reactie #1 Gepost op: 14 november 2008, 12:08:57 »
Hallo John,

Hier: http://www.qrz.com/download/antennas/discone1.zip Kun je een discone calculator vinden voor de lengte van de radialen per gewenst ontvangst/zendbereik.

Ik heb ook achteraf goede adviezen gehad van Slider2 die ook vermeld staat op mijn site en die ik je niet wil onthouden:
De meest eenvoudige manier om een antenne voor deze band te maken is het inkorten van bestaande antenne's. Voor de Groundplane antene geld dat al zijn radialen moeten worden ingekort tot ongeveer 57 cm. Ook de disconne kan naar de kapper, zie hiervoor onderstaand verhaal van Slider2:

"Counterstrike gaf aan dat hij zijn discone had gemodificeerd voor 260 MHz. Stralers naar beneden 30 cm, straler horizontale vlak 10 cm.
Deze discone is nu geschikt voor 260 MHz en hoger. Let wel op dat een discone werkt als een afsnijfilter voor de onderste freq. waarvoor hij gemaakt is. Daaronder is de RX erg slecht. Beter is het om de discone te modificeren voor ca. 80 MHz. Een discone werkt n.l. optimaal op 3e maal zijn laagste frequentie. Dus 3x 80 Mhz=240 MHz als laagste frequentie. Formule is als volgt: horzontale stralers (plate) 2008: freq. = x Inch. Verticale stralers (Cone) = 2953: freq.= x inch. (Inch=2.54cm) Horizontale straler lengte: 2008:80=25,1 inch 25,1 inch=63,75 cm totaal, wat overeenkomt met een straler, gerekend vanuit het midden 63,75:2=31,8cm Verticale straler : 2953:80=36,91 inch = 36,91x2.54=93,75cm.
Deze discone heeft nu als laagste freqentie 80 Mhz en loopt op richting 600 MHz met optimale versterking op 3x zijn laagste frequentie (80 MhZ) dus 240 MHz. Uiteraard kun je zelf met de afmeting en de opgegeven formule leuk mee experimenteren. Succes."

Ik heb zelf ook al eens een disconne "afgesneden" op 260 MHz maar de resultaten vielen mij erg tegen. Naast de lengte van de radialen heb je ook te maken met de afstand tussen de horizontale en verticale elementen, deze veranderd ook per frequentie en is moeilijk aan te passen.

Aan de andere kant als hij nu verder niet gebruikt wordt heb je ook weinig te verliezen.

Succes en ik ben benieuwd naar je resultaat !

Groeten,
Peter
VHF/UHF
Whistler TRX-1 / AOR AR DV-10 / Uniden UBC3600XLT /Uniden UBC125 / Icom R7000 /Icom R8500
Discone (zelfbouw), VHF/UHF air (zelfbouw), Burdewick VTA-1

HF:
AOR AR3030
BOSS SDR 4.2
MLA-30+ loop antenne

Offline John R

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 443
    • http://www.home.zonnet.nl/john-r
Re: ''gewone'' discone aanpassen voor mil. frq,. uhf??
« Reactie #2 Gepost op: 14 november 2008, 21:08:32 »
Ik heb de volgende aanwijzingen gebruikt om een discone antenne te (laten) bouwen voor de miliaire luchtvaart.
De resultaten waren prima. Tijdens de 2e Golfoorlog de B52 tot "100 miles out" boven Engeland kunnen beluisteren.
De konus en bovenkant waren uit koperplaat gemaakt, niet eenvoudig te maken vandaar dat ik m'n collega's ingeschakeld had om het een en ander aan koper te zetten.
Wel opletten dat de maten op de  tekening in inches zijn, dit voor het omrekenen naar milimeters voor een antenne op de gewenste frequentie

groeten....  John R

Offline counterstrike

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1849
Re: ''gewone'' discone aanpassen voor mil. frq,. uhf??
« Reactie #3 Gepost op: 14 november 2008, 22:55:46 »
Citaat van: "John R"
Ik heb de volgende aanwijzingen gebruikt om een discone antenne te (laten) bouwen voor de miliaire luchtvaart.
De resultaten waren prima. Tijdens de 2e Golfoorlog de B52 tot "100 miles out" boven Engeland kunnen beluisteren.
De konus en bovenkant waren uit koperplaat gemaakt, niet eenvoudig te maken vandaar dat ik m'n collega's ingeschakeld had om het een en ander aan koper te zetten.
Wel opletten dat de maten op de  tekening in inches zijn, dit voor het omrekenen naar milimeters voor een antenne op de gewenste frequentie

groeten....  John R

Als ik het mij goed herinner heeft een dergelijke beschrijving met een koperen disconne ook eens in de RAM gestaan, misschien weet iemand het nummer nog ?

Groeten,
Peter
VHF/UHF
Whistler TRX-1 / AOR AR DV-10 / Uniden UBC3600XLT /Uniden UBC125 / Icom R7000 /Icom R8500
Discone (zelfbouw), VHF/UHF air (zelfbouw), Burdewick VTA-1

HF:
AOR AR3030
BOSS SDR 4.2
MLA-30+ loop antenne

Offline Wolfhound

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1226
Re: ''gewone'' discone aanpassen voor mil. frq,. uhf??
« Reactie #4 Gepost op: 15 november 2008, 05:29:21 »
dank voor jullie reactie, Peter, ik had al op jouw site gekeken, maar toch nog bedankt!
John jij hebt het over een tekening..............die kan ik alleen niet vinden?
m.vr.gr John
In grateful remembrance  of the 32nd T.F.S.  1954-1994.
                               " WOLFHOUNDS"
       Soesterberg Airbase.                Netherlands

Offline John R

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 443
    • http://www.home.zonnet.nl/john-r
Re: ''gewone'' discone aanpassen voor mil. frq,. uhf??
« Reactie #5 Gepost op: 15 november 2008, 06:54:48 »
http://www.northcountryradio.com/Articles/discone.htm
http://www.northcountryradio.com/Articles/discfig2.htm

Ik was in m'n eiver de URL's  vergeten te kopieren, bij dezen alsnog dan.


En die antenne uit de RAM destijds was van board beplakt met aluminium folie, alleen voor inpandig gebruik dus.

groeten en succes ...  John R

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4903
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: ''gewone'' discone aanpassen voor mil. frq,. uhf??
« Reactie #6 Gepost op: 15 november 2008, 07:45:15 »
Citaat van: "counterstrike"
Voor de Groundplane antene geld dat al zijn radialen moeten worden ingekort tot ongeveer 57 cm.

Dan zou die GP gepiekt zijn op 131.6 MHz. De straler en radialen van een GP moeten een kwart golflengte zijn. Als 57 cm een kwart golflengte is, is de golflengte 4 x 57 = 228 cm. De bijbehorende frequentie is 300 / 2.28 = 131.6 MHz.

Voor 260 MHz is de golflengte 300 / 260 = 115 cm. Straler en radialen zijn dan 115 / 4 = 29 cm.

-Rene

Offline counterstrike

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1849
Re: ''gewone'' discone aanpassen voor mil. frq,. uhf??
« Reactie #7 Gepost op: 15 november 2008, 10:35:00 »
Hé, zo leer je elke dag weer wat. Een GP die op een halve golf wordt gepiekt werkt dus niet ?

Groeten,
Peter
VHF/UHF
Whistler TRX-1 / AOR AR DV-10 / Uniden UBC3600XLT /Uniden UBC125 / Icom R7000 /Icom R8500
Discone (zelfbouw), VHF/UHF air (zelfbouw), Burdewick VTA-1

HF:
AOR AR3030
BOSS SDR 4.2
MLA-30+ loop antenne

Offline Henri le Beau

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2405
  • Apres moi le deluge
Re: ''gewone'' discone aanpassen voor mil. frq,. uhf??
« Reactie #8 Gepost op: 15 november 2008, 10:53:40 »
Ik heb de beste UHF ervaringen gehad met een op een kwart golf gepiekte open dipool. Een goedkoop Televes ding met zo´n oranje plastic kastje in het midden. Die ving gigantisch  :P
Luisterspulletjes :)

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4903
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: ''gewone'' discone aanpassen voor mil. frq,. uhf??
« Reactie #9 Gepost op: 15 november 2008, 11:02:35 »
Citaat van: "counterstrike"
Hé, zo leer je elke dag weer wat. Een GP die op een halve golf wordt gepiekt werkt dus niet ?

Die heeft een zeer hoge impedantie, waardoor je een grote misaanpassing krijgt op je ontvanger. Probeer het maar eens uit.

Offline counterstrike

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1849
Re: ''gewone'' discone aanpassen voor mil. frq,. uhf??
« Reactie #10 Gepost op: 15 november 2008, 19:22:46 »
Dat ga ik zeker doen, dit heb ik nooit geweten.

Bedankt voor de tip.

Groeten,
Peter
VHF/UHF
Whistler TRX-1 / AOR AR DV-10 / Uniden UBC3600XLT /Uniden UBC125 / Icom R7000 /Icom R8500
Discone (zelfbouw), VHF/UHF air (zelfbouw), Burdewick VTA-1

HF:
AOR AR3030
BOSS SDR 4.2
MLA-30+ loop antenne

Offline PE7EB

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 454
  • QTH Alkmaar JO22jp
Re: ''gewone'' discone aanpassen voor mil. frq,. uhf??
« Reactie #11 Gepost op: 15 november 2008, 20:47:58 »
Lees dit maar eens door, voor wat meer inzicht in de theorie achter antennes
Eric
73 es gud dx de eric pe7eb k

Offline counterstrike

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1849
Re: ''gewone'' discone aanpassen voor mil. frq,. uhf??
« Reactie #12 Gepost op: 15 november 2008, 21:28:28 »
Bedankt voor dit interresante artikel Erik.

Ik wil graag even uitwijden over de groundplane. Op mijn website geef ik aanwijzingen om een groundplane in te korten tot een 57 centimeter wat overeenkomt met een halve golf voor 260 MHz. Discriminator wees me er al eerder deze dag op dat je hem beter in kan korten tot een kwart golf om dicht bij de 50 Ohm te komen.

Anderzijds laat het artikel (figuur 4) ook zien dat bij het inkorten tot een halve golf de opstraalhoek van de groundplane enorm wordt vergroot. In veel gevallen is dit niet wenselijk, maar in het geval van het luisteren naar satellieten, vliegtuigen, het ISS ruimtestation en bijvoorbeeld de Space Shuttle (moet ie wel wat zeggen  ;) kan dit als een voordeel gelden.

Wie weet de impedantie van een halve golf Groundplane bij het aansluitpunt ?

Groeten,
Peter
VHF/UHF
Whistler TRX-1 / AOR AR DV-10 / Uniden UBC3600XLT /Uniden UBC125 / Icom R7000 /Icom R8500
Discone (zelfbouw), VHF/UHF air (zelfbouw), Burdewick VTA-1

HF:
AOR AR3030
BOSS SDR 4.2
MLA-30+ loop antenne

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4903
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: ''gewone'' discone aanpassen voor mil. frq,. uhf??
« Reactie #13 Gepost op: 16 november 2008, 08:16:15 »
Citaat van: "counterstrike"
Anderzijds laat het artikel (figuur 4) ook zien dat bij het inkorten tot een halve golf de opstraalhoek van de groundplane enorm wordt vergroot.

Figuur 4 laat de invloed van de hoogte boven de grond van de antenne zien. Dat is vooral op HF van belang. Op VHF/UHF staat een GP meestal meerdere golflengten boven de grond en gedraagt deze antenne zich alsof-ie zich in de vrije ruimte bevindt.

Offline PE7EB

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 454
  • QTH Alkmaar JO22jp
Re: ''gewone'' discone aanpassen voor mil. frq,. uhf??
« Reactie #14 Gepost op: 16 november 2008, 09:04:52 »
Citaat van: "counterstrike"
in het geval van het luisteren naar satellieten, vliegtuigen, het ISS ruimtestation en bijvoorbeeld de Space Shuttle

Als dat je primaire doel is zou je dan niet helemaal afstappen van het idee van een verticale antenne, en eens gaan denken aan een Turnstile antenne, een quadrifilar helix antenne of een "egg beater" antenne?
Deze antenne types zijn speciaal ontworpen om "omhoog te kijken" en compenseren voor een groot deel de problemen en verliezen die ontstaan door de fase- en polarisatie draaiing bij ontvangst van signalen uit de ruimte.

Veel succes met Googelen  :)

Eric

P.s. de exacte impedantie van een ½ golf weet ik zo ook even niet, zou ik in de boeken moeten duiken, wat ik zeker weet is dat elke lengte anders dan ¼ golf door middel van een aanpasnetwerk moet worden aangepast op 50Ω om verliezen te beperken.
73 es gud dx de eric pe7eb k