Auteur Topic: Wat is het meest bijzondere wat jij heb gehoord?  (gelezen 35644 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Henk Voortwijs

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 599
  • IK MOET HELEMAAL NIKS!
Re: Wat is het meest bijzondere wat jij heb gehoord?
« Reactie #60 Gepost op: 2 maart 2012, 09:21:24 »
Prachtig om deze verhalen te lezen. Ik luister ook al zo lang naar de scanner. Ooit begonnen met een transistor radio die je net wat verder door kon draaien zodat je de politie kon beluisteren in de 86 MHz. Daar zat dan altijd die irritante riedel van semafoons doorheen, die ook in dat frequentie gebied zaten. Later een eerste 8 kanaals kristalscanner gekocht, gevolgd door nog een aantal uitgebreidere kristalscanners. En later uiteraard de computerscanners.

Ook ik heb in al die jaren zoveel gehoord. Wat me zo te binnen schiet is dat ik het altijd wel interessant vond om de voetbalwedstrijden van FC Utrecht te beluisteren. Veel communicatie en er gebeurde altijd wel wat. Zowieso waren de "bijzondere acties" van de politie natuurlijk het luisteren waard. Of het bezoek van de paus aan Utrecht. Of de watersnoodramp ergens in de '90. Grote branden en grote verkeersongevallen. Mijn interesse ging vooral uit naar de opbouw van de communicatie en de afhandeling van zaken. Natuurlijk ging ook ik wel met een handscanner kijken als er in de buurt iets groots was.

En in die tijd werd hulp van scannerluisteraars nog gewaardeerd door de politie. In herinner mij nu nog een aardig voorval: Er zou een bom zitten in een geparkeerde auto bij Winkelcentrum Kerkebosch in Zeist. Ik ben daar toen ook gaan kijken, alles was rondom afgezet door de politie. Uiteraard ook brandweer en ambulance achter de hand. De Explosieven Opruimingsdienst kwam ter plaatse om de auto de onderzoeken. Ik stond bij een van afzettingen met goed zicht op de auto en activiteiten van de EOD te praten met een politieagent. Het bleek dat deze agent in de haast geen portofoon had meegenomen. Ik had mijn handscanner bij mij en de beste man heeft de hele actie met mij staan meeluisteren en bleef zodoende toch op de hoogte. Ook toen het sein "veilig" werd gegeven en de afzettingen konden worden opgeheven.

Ook een keer een gijzeling bij autodealer Sanato in Zeist beluistert. Arrestatie Teams maakten toen vaak gebruik van de ME-kanalen in de 172 MHz, maar altijd met crypto. Alleen tijdens die bewuste gijzeling ineens niet en ik kon toen zodoende de hele actie, die overigens goed is afgelopen, haarfijn meeluisteren.

Maar ook een fatale aanrijding met een spookrijder op de snelweg. De (toen nog) Algemene Verkeersdienst van de Rijkspolitie beluisterde ik vaak tijdens de middagspits. Het Alex- en Peterkanaal, wellicht nog wel bekend. Er was een spookrijder gesignaleerd en er gingen diverse Porches op af. Op een gegeven moment meldde een hoorbaar aangeslagen agent zich over de mobilofoon met de mededeling dat ze de spookrijder hadden gevonden; het was te laat. Die teleurstelling in zijn stem vergeet ik niet meer.

Sinds de invoering van C2000 luister ik uitsluitend nog naar de luchtvaart. Zo heb ik de vliegramp met het Turkish Airlines toestel ook gehoord. Ik zat toen toevallig te luisteren naar Schiphol en kreeg het hele verhaal mee. Dat was wel vreemd om te horen, zeker als je kort erna op internet de eerst berichten leest en foto's/beelden ziet.

Misschien komen er nog wel meer verhalen "boven borrelen" (dat geheugen  ::) ), dan plaats ik ze wel.
UBC760XLT; UBC780XLT; UBC3500XLT; UBC9000XLT; Sangean ATS-909X; TP-100 BASIC; Galaxy AF-A27; Midland Alan 48 Plus; TYT TH-8600

Offline RonB

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 24
Re: Wat is het meest bijzondere wat jij heb gehoord?
« Reactie #61 Gepost op: 25 april 2012, 10:54:39 »
Bij mij nog altijd het neerstorten van de ElAl Boeing in de Bijlmer. Of tenminste, de complete chaos bij de hulpdiensten van A'dam. Ik zat die avond toevallig te luisteren naar HB1 van de Gempo. Het eerste bericht: "er is een vliegtuigje geland tussen twee flats. Ga ff ter plaatse kijken".
De eerste eenheid die ter plekke kwam is toch, merkbaar ontdaan en lichtelijk in paniek door de aangetroffen chaos, de boel een beetje door staan geven naar het HB, en daar is men op gaan schalen. De rest van de Bijlmerramp is bekend. Ik weet de beginfase nog. Bizar.

 De hele avond aan de Yupiteru MVT7000 gekluisterd gezeten, op eengegeven moment zelfs in de auto gestapt, om te gaan kijken. Echt totaal helemaal niks voor mij om dat te doen!!
Ik woonde in Amsterdam Ostdorp, en ben richtig de Bijlmer gereden. Halverwege de Ringweg Zuid heb ik afslag VU genomen, ben omgekeerd en naar huis gereden. Waar ben ik mee bezig, heb ik me toen afgevraagd, om daar een beetje in de weg te gaan lopen. Ramptoerist!!
Uniden UBC3500XLT

Woont in Nieuw-Vennep (tussen Amsterdam en Leiden, iets ten zuiden van Schiphol)

Offline themace

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 108
Re: Wat is het meest bijzondere wat jij heb gehoord?
« Reactie #62 Gepost op: 25 april 2012, 17:07:40 »
Keer een hele mooie achtervolging gehoord van de politie brabant zuid-oost. Op de A2 tussen Eindhoven en Den Bosch. Er was bij iemand ingebroken, en de inbreker was betrapt en met de auto gevlucht.  Heer des huizes ging de inbreker per auto achterna...en alarmeerde al rijdende de politie. Voor de poltie ook in de achtervoling zat, gaven ze de man toestemming om de snelheids limiten te overtreden zodat hij ze niet uit het oog verloor. (vindt ik nu nog raar, maar ok) Vervolgens zat de politie achter de inbreker aan op de A2, maar reedt in een VW Transit die niet harder kon dan 140 km/h...dus dat schoot ook niet op.  :)

Uiteindelijk snellere wagen erbij en die heeft de inbreker klem gereden ergens net voorbij Liempde geloof ik...
UBC 9000 XLT
Yupiteru MVT-7100
UBC 220 XLT
D-777
SD-1300
BT1 Big Mag mobile
JWX Mobile window antenna

Offline omehenk

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 37
Re: Wat is het meest bijzondere wat jij heb gehoord?
« Reactie #63 Gepost op: 29 april 2012, 16:05:59 »
op schiphol startup vroeg een vrouwelijke air france piloot om de pushback. alleen klonk het als "can i have my pussy back"
toen was er een andere meneer uit een ander vliegtui die met een prachtig brits accent zei: " ah come on guys, give her her pussy back!"
lachen op de frequentie!!!!

geniaal gewoon.
UBC30XLT.

Offline Spine24

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 175
    • http://link2radio.net/
Re: Wat is het meest bijzondere wat jij heb gehoord?
« Reactie #64 Gepost op: 27 juni 2012, 11:56:53 »
Even een oud topic afstoffen. Het is alweer even geleden, maar op 14 oktober 2011 maakte Hitec zijn laatste vlucht op de F-16: http://www.milspotters.nl/opnames/211/
Men speelde Topgun na!

Offline Francina

  • PDØHMF™℗®©
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 220
    • Francina's radio hobby pagina
Re: Wat is het meest bijzondere wat jij heb gehoord?
« Reactie #65 Gepost op: 12 augustus 2012, 05:17:15 »
Wat mij is bijgebleven is al van een hele lange tijd terug. Ik denk zo'n jaar of 27 geleden. De meldkamer van de politie gaf door aan een van de auto's dat een vrouw zichzelf in brand had gestoken. De agenten in de auto deden wat lacherig over de melding en reden er heen, in de veronderstelling dat het een nepmelding zou zijn. Even later: "Verd.... het is waar! Graag met grote spoed een ambulance!!!" Ik hoorde op het kanaal van de ambulance dat ze naar een slachtoffer met brandwonden moesten. Intussen zaten de agenten aan de meldkamer steeds te vragen waar de ambulance bleef en op een gegeven moment wilden ze de vrouw zelf naar het ziekenhuis brengen. De ambulance heeft de vrouw uiteindelijk meegenomen. Toen ik de ambulance chauffeur hoorde doorgeven dat ze op weg gingen kon ik de vrouw op de achtergrond horen gillen... Dat geluid blijft je echt bij!

Offline Francina

  • PDØHMF™℗®©
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 220
    • Francina's radio hobby pagina
Re: Wat is het meest bijzondere wat jij heb gehoord?
« Reactie #66 Gepost op: 12 augustus 2012, 05:29:56 »
1979 Februari, Sneeuwramp in provincie Groningen.
Ik was toen actief op de 11 meter band en 's morgens hoorde ik tijdens de vele gesprekken dat er al heel veel sneeuw gevallen was. Geen school! Hi  ;D
In de nacht van woensdag op donderdag werden de ingesneeuwde dorpen voorzien van vers brood.

1990 Mei, Krakersrellen Wolters-Noordhof Complex.
Weken voor de beruchte rellen was het al onrustig in de stad, de ME had het er toen al druk mee.

Dit zijn een paar van die dingen die in mijn geheugen gegrift zijn.

Beide meegemaakt. Was toen ook actief op de 11 meter ;-) Tijdens de ontruiming van het Wolters Noordhoff complex aan de Boteringestraat (op een zondag, hoe verzinnen ze het!) moest ik helaas ergens anders heen. Maar de dagen ervoor waren er ook regelmatig opstootjes waarbij o.a. de mooie ramen van het café op de hoek Broerplein-Boteringestraat zijn gesneuveld. "Stenen gooien naar de ME om voor vrede te demonstreren", zeiden we iedere keer.

Heb je de krakersrellen op het Zuiderdiep/Herestraat ook nog meegemaakt? Dat was rond de tijd dat Beatrix koningin werd.

En ieder jaar oudejaarsavond. Gezellig met de scanner aan luisteren naar alle rellen: Hereweg/Helpman, Hoogkerk. Vaste prik en later kwamen daar Beijum en Lewenborg bij.