Auteur Topic: Duitse brandweer digitale alarmering  (gelezen 14655 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Arle

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1214
Duitse brandweer digitale alarmering
« Gepost op: 23 oktober 2015, 09:08:10 »
Iemand enig idee hoe het in Duitsland er voor staat wat betreft digitale alarmering en digitale comunicatie?
Via Google kom ik wel het e.e.a. tegen, maar ik krijg het idee dat "ieder korps / gebied / samenwerkingsverband wat verschillends doet.
Ik heb, via een link hier op het forum, wel een overzicht met Duitse frequenties, maar hoe actueel is die?
Met vriendelijke groet,
Arlé


Offline pa2552

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 360
Re: Duitse brandweer digitale alarmering
« Reactie #1 Gepost op: 23 oktober 2015, 16:57:36 »
Iemand enig idee hoe het in Duitsland er voor staat wat betreft digitale alarmering en digitale comunicatie?
Via Google kom ik wel het e.e.a. tegen, maar ik krijg het idee dat "ieder korps / gebied / samenwerkingsverband wat verschillends doet.
Ik heb, via een link hier op het forum, wel een overzicht met Duitse frequenties, maar hoe actueel is die?

Ik heb wel eens gelezen dat ze communicatie BOS zitten, maar misschien zijn er wel op de Duitse markplaatsen wel pagers in omloop.
Bij Arcen reed hoorde ik de Duitse polizei, en ben naar Duitsland gereden, omdat er een auto in brand stond maar dat ik communicatie vanuit de ether, met de pager is leuk, mijn Duits is gebrekkig, misschien een talencursus volgen.

Offline www.SemafoonWinkel.nl

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2347
    • http://www.SemafoonWinkel.nl
Re: Duitse brandweer digitale alarmering
« Reactie #2 Gepost op: 23 oktober 2015, 17:00:39 »
In Duitsland is het niet centraal geregeld. Hooguit per regio of Bundesland.
Paging is via luchtalarm, analoog of digitaal.
Spraak analoog of digitaal, soms gecodeerd maar niet altijd.

Trend is wel steeds meer digitaal, maar gaat nog minimaal 5 jaar duren.
Duitsland is vrij uitgestrekt, soms dun bevolkt, ook berggebieden. Redelijk complex en duur dus.
Grote steden als Hamburg, Berlijn etc. zijn al helemaal over op digitaal.
Maar ik verkoop ook nog steeds gebruikte analoge Quatrino's en GP's aan Duitse korpsen.
Laatste tijd veel minder, omdat er ook enorm veel beschikbaar is gekomen door de digitalisering.

Offline yupi

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 113
Re: Duitse brandweer digitale alarmering
« Reactie #3 Gepost op: 23 oktober 2015, 19:53:47 »
Misschien een oproepje aan de  luisteraars lang de duitse grens of ze hier doorgeven wat en op welke frequentie ze iets horen?
De mooiste berichten komen uit de lucht.

Offline www.SemafoonWinkel.nl

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2347
    • http://www.SemafoonWinkel.nl
Re: Duitse brandweer digitale alarmering
« Reactie #4 Gepost op: 23 oktober 2015, 21:17:32 »
Als het analoog is de bekende BOS frequenties, staan overal op internet.
Zeker op de Duitse forums, die worden vrij aardig bijgehouden.

Offline Robert

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 357
Re: Duitse brandweer digitale alarmering
« Reactie #5 Gepost op: 24 oktober 2015, 07:41:36 »
http://www.funkfrequenzen01.de/index001.htm is redelijk uitgebreid en actueel

Voor wat betreft spraakcommunicatie, Polizei is al op grote schaal overgestapt op digitaal. Rettungsdienst en Feuerwehr volgen in rap tempo.

Alarmering staat eigenlijk los van deze overstap en is per Kreis verschillend.
In Hessen en Beieren is gepland om digitale alarmering via TETRA pagers (Cassidian P8GR, Oelmann Viper) in te voeren.
De rest is normaal gesproken POCSAG.

Bij mij in de buurt wordt de analoge alarmering van de brandweer uitgefaseerd en vervangen door digitaal (POCSAG). Pagers zijn al bijna allemaal digitaal. Nu worden de sirene's (luchtalarm) omgebouwd op digitaal.

Bepaalde staffunctionarissen worden versleuteld gealarmeerd (Swissphone IDEA).

Ambulancedienst is compleet digitaal en versleuteld.

Offline Hutch

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1372
Re: Duitse brandweer digitale alarmering
« Reactie #6 Gepost op: 24 oktober 2015, 13:37:07 »

Offline 19rf370

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 399
Re: Duitse brandweer digitale alarmering
« Reactie #7 Gepost op: 24 oktober 2015, 18:08:38 »
Ik zeg kijk hier eens op http://www.tetra-funksysteme.de/infothek/frequenzen-bos-2m-band.html

Als ik kijk op die lijsten zijn er maar 4 digitaal en de rest allemaal analoog . Dus als ik in Duitsland ben kan ik gewoon de politie op de scanner horen of
Tyt th-9800 Anytone at-5555 uniden ubc125xtl handic0080 2x baofeng uv-5r 2Xbaofeng bf888s 2xtopcom twintalker 1300 gooit gy560 pan gpa 27 1/2 daimond x30 daimond x200 sirio Sdb-270

Offline Hutch

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1372
Re: Duitse brandweer digitale alarmering
« Reactie #8 Gepost op: 24 oktober 2015, 18:16:14 »
Dat was mijn gedachten dus ook.het word dus niet allemaal digitaal.

Offline 19rf370

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 399
Re: Duitse brandweer digitale alarmering
« Reactie #9 Gepost op: 24 oktober 2015, 18:24:57 »
Ja als je het een beetje leest blijven ze ook nog wel analoog omdat er met digitaal veel meer steunzenders moeten komen omdat duitsland zo veel gestrekt buitengebied heeft en niet zo als nederland in minimaal 5 km wel weer een dorp of stad is te vinden . Daarom gebruiken korpsen in grote steden alleen digitaal in duitsland
Tyt th-9800 Anytone at-5555 uniden ubc125xtl handic0080 2x baofeng uv-5r 2Xbaofeng bf888s 2xtopcom twintalker 1300 gooit gy560 pan gpa 27 1/2 daimond x30 daimond x200 sirio Sdb-270

Offline Hutch

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1372
Re: Duitse brandweer digitale alarmering
« Reactie #10 Gepost op: 24 oktober 2015, 18:36:43 »
Dat klopt ook helemaal,Wat ik ook begreep uit een stukje is dat ze repeaters zelfs zouden gaan bijplaatsen voor het niet digitale.

Offline www.SemafoonWinkel.nl

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2347
    • http://www.SemafoonWinkel.nl
Re: Duitse brandweer digitale alarmering
« Reactie #11 Gepost op: 24 oktober 2015, 19:00:13 »
Duitsland is vrij uitgestrekt, soms dun bevolkt, ook berggebieden. Redelijk complex en duur dus.
Grote steden als Hamburg, Berlijn etc. zijn al helemaal over op digitaal.

:) Lol, dat zei ik ook.

Ik denk niet dat men in Duitsland naar landelijke dekking gaat, hooguit regionaal.
Ieder Bundesland is al een Nederland op zich (Duitsland is 9x zo groot als NL).
Bovendien hebben ze daar veel slagkracht, veel redding organisaties, dus een regio heeft in principe zelf voldoende materiaal.
Daarnaast kennen ze daar geen organisaties zoals onze LFR die landelijk werken (hooguit het leger, maar die hebben alles zelf).
Verder dan regionaal kijkt men nu niet.

Offline Robert

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 357
Re: Duitse brandweer digitale alarmering
« Reactie #12 Gepost op: 24 oktober 2015, 19:05:00 »
Als ik kijk op die lijsten zijn er maar 4 digitaal en de rest allemaal analoog . Dus als ik in Duitsland ben kan ik gewoon de politie op de scanner horen of

...niet. Inderdaad.

Offline Robert

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 357
Re: Duitse brandweer digitale alarmering
« Reactie #13 Gepost op: 24 oktober 2015, 19:19:30 »
Ik denk niet dat men in Duitsland naar landelijke dekking gaat, hooguit regionaal.

Alarmering? Nee, in Duitsland is vanuit de hulpdiensten geen ambitie om een landelijk dekkend alarmeringsnetwerk te bouwen.

Er zijn overigens wel enkele korpsen die alarmeren via een commercieel landelijk POCSAG netwerk.

Offline Hutch

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1372
Re: Duitse brandweer digitale alarmering
« Reactie #14 Gepost op: 24 oktober 2015, 23:08:44 »
:o
Leitstellen Feuerwehr - Digitalfunk und Analog - Rettungsdienste THW - KatS - WB  2015 / 2016

Stand: 15.10.2015

173, 140MHz Kreis Kleve