Auteur Topic: Frequentielijsten en RF gebruik uit de jaren 50, 60 en 70  (gelezen 4559 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Steef

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 11
Frequentielijsten en RF gebruik uit de jaren 50, 60 en 70
« Gepost op: 22 september 2020, 11:30:11 »
Goedemorgen mede-luister- en zendamateurs,

Wellicht beetje ongebruikelijke vraag. Ik ben op zoek naar een frequentielijst uit de jaren 50, 60 en 70.
Indien er geen integrale complete lijst is (die is er natuurlijk nooit, ook nu niet, hoewel we hier lekker op weg zijn) zijn er misschien stukjes banden te herleiden/ reconstrueren.
Mijn interesse is een beetje gewekt toen ik online en offline oude audio fragmenten tegenkwam van politieberichten (porto en mobi) en Bescherming Bevolking (BB). Die laatste werkte denk ik in het bandje 104-108 MHz, in WFM en met relais's. Shift mij onbekend.
Dus... vind of weet je iets uit de oude doos (frequenties omdat ze op xtallen staan uit oude apparatuur bijvoorbeeld of boekjes of lijsten of een foto uit een museum of een mp3 van toen), laat het weten.
Reden: persoonlijke interesse (en wellicht zijn er meer mensen nieuwsgierig).

Hartelijke groet,
Steef

Offline Mark Schutte

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1735
Re: Frequentielijsten en RF gebruik uit de jaren 50, 60 en 70
« Reactie #1 Gepost op: 22 september 2020, 11:58:39 »
Ik heb ook wel interesse als "virtueel-museum-directeur"
Je doelt zeker op de opgenomen mobilofoongesprekken met telefoonkoppeling van de BB na de ramp in de kruitfabriek in Muiden uit 1972?
Ik heb de opname ergens bewaard, kwam uit een VPRO radio documentaire dacht ik.
In de 1e druk van Frequentietabellen voor scanners (1980) staat:
103.0625 - 102 t/m 103.6875 - 102.7625 raster 25 KHz en een shift van 925 kHz
Daarnaast zouden in die tijd ook frequenties onderin de 153 mHz gebruikt worden... maar er stond weleens wat fout vermeld in die 1e druk.

Offline Steef

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 11
Re: Frequentielijsten en RF gebruik uit de jaren 50, 60 en 70
« Reactie #2 Gepost op: 30 september 2020, 20:06:44 »
Hi Mark,
Dank voor je reactie. Super!

Zou je die eerste druk kunnen scannen evt?
Ik heb hem ook gehad. Ooit. Lang geleden, maar stom geweest en weg gedaan. Wel bij het opruimen laatste maanden nog wel RAM’s en andere FL’s digitaal gered 😀
Ik kan je freq opgave van de BB even niet precies begrijpen, maar de strekking is ongeveer duidelijk. Benieuwd of er meer info van is, bandplan, zenderplaatsen en andere details. De aanleiding was idd de audio file van KNSF Muiden 1972. Kwam naar boven via een algemene zoekslag, omdat ik met dat terrein bezig ben. Zou die file ook wel graag zelf bewaren trouwens. Online kan vanalles zomaar weg zijn. Bovendien moet er toch nog meer opnamen zijn bij de verschillende luisteraars. Zou wel leuk zijn een soort audio bibliotheek... en dan op regio, dienst en tijdvak oid. Heb zelf ook nog wel het eea, ook van A90. Daar zijn soms opvallende bekenden te beluisteren (57**).

Offline Mark Schutte

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1735
Re: Frequentielijsten en RF gebruik uit de jaren 50, 60 en 70
« Reactie #3 Gepost op: 30 september 2020, 21:29:28 »
Via onderstaande link is het fragment te beluisteren.
In de comments staat nog wat info over gebruikte frequenties en zenderlokatie.
https://www.cq3meter.nl/2017/03/11/vpro-bb-uitzending-15-december-1972/#comments

Offline Mark Schutte

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1735
Re: Frequentielijsten en RF gebruik uit de jaren 50, 60 en 70
« Reactie #4 Gepost op: 1 oktober 2020, 12:44:11 »
Overigens staan op dezelfde site nog veel meer mooie fragmenten o.a. van de RCD (radiocontroledienst).
Ik vermoed eind jaren '70 begin '80. Men maakte toen gebruik van 146.550 met scramble (maar daar waren toen al descramblers voor).
Zender stond bij de RCD basis in Nederhorst den Berg. Wagens kregen opdrachten voor storingen van de mobilofoon bij o.a. gempo Rotterdam en AVD.

https://www.cq3meter.nl/audioarchieven/speciale-audiobestanden/

FIRATO_11 | RCD_Actie_01 t/m 11 > kort onderling verkeer bij acties
FIRATO_11 | RCD_Actie_11 t/m 18 > RCD basis met wagens (descrambled)