Auteur Topic: Rijkswaterstaat wil op C2000  (gelezen 21178 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline ikkuh

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 156
Re: Rijkswaterstaat wil op C2000
« Reactie #15 Gepost op: 2 juli 2008, 12:27:48 »
Denk dat het een goede zaak is als weginspecteurs op het C2000 netwerk komen te zitten.
volgens mij verloopt de communicatie van de weg inspecteurs uitsluitend via GSM nu.

Zou dus mooi zijn als ze apparte gesprekgroepen zouden kunnen krijgen met hun eigen verkeerscentrale.
En eventueel nog aantal apparte gespreksgroepen waar men onderling zou kunnen praten met bijvoorbeeld politie bij grote ongevallen of calimiteiten.

En met alle respect maar weginspecteurs van RWS, vind ik toch wel wat anders dan een bergingsbedrijf, wegenwacht of dierenambulance zoals hier eerder genoemd werdt.

Leen Ansems

  • Gast
Re: Rijkswaterstaat wil op C2000
« Reactie #16 Gepost op: 2 juli 2008, 13:22:30 »
Toch denk ik dat het niet gaat gebeuren. Er zijn al zoveel partijen die dat graag zouden willen met elk hun redenen, maar worden geen van allen toegelaten. Verder zit je met het veiligheidsvraagstuk. Bij de politie moeten portofoons na de dienst in een kluis worden opgeborgen en ik zie dat bij RWS nog niet zo gebeuren. Ze worden waarschijnlijk doorverwezen naar MCCN die een gelijkwaardig netwerk als C2000 aanbiedt.
Groet,
Leen

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7563
  • PE1RFR
Re: Rijkswaterstaat wil op C2000
« Reactie #17 Gepost op: 2 juli 2008, 13:25:24 »
Citaat van: "Leen Ansems"
Bij de politie moeten portofoons na de dienst in een kluis worden opgeborgen en ik zie dat bij RWS nog niet zo gebeuren

Dat zie ik bij de hulpdiensten ook niet zo snel gebeuren  ;)

Groeten, Peter.

Offline Welschap

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 153
Re: Rijkswaterstaat wil op C2000
« Reactie #18 Gepost op: 2 juli 2008, 17:02:41 »
Citaat van: "Leen Ansems"
Ze worden waarschijnlijk doorverwezen naar MCCN die een gelijkwaardig netwerk als C2000 aanbiedt.

Bij deze constructie missen ze de gewilde aansluiting met de hulpdiensten, lees C2000.
Dus daar hebben ze niets aan?
Stoptrein naar Eindhoven stopt niet te Best

Offline Edwin uit 070

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 730
Re: Rijkswaterstaat wil op C2000
« Reactie #19 Gepost op: 2 juli 2008, 20:34:15 »
Citaat van: "hunter"
Citaat van: "Peterw410"
Tetra is alleen een communicatie standaard. Is niet per definitie C2000

Is er in Nederland al meer TETRA dan alleen C2000 dan?

Groeten, Peter.

Ja.

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7563
  • PE1RFR
Re: Rijkswaterstaat wil op C2000
« Reactie #20 Gepost op: 3 juli 2008, 06:37:17 »
Citaat van: "Edwin Edeling"
Citaat van: "hunter"
Is er in Nederland al meer TETRA dan alleen C2000 dan?

Ja.

Mja, ik loop soms meer achter dan je misschien denkt. Even gegoogled op MCCN en zowaar heb ik zelfs 2 foto's gevonden van sites in Den-Haag en Amsterdam. Wat een toeval, ik wil al geruime tijd een foto plaatsen met de vraag of iemand zo'n antenne-opstelling herkent. Dat blijkt nu dus een MCCN site te zijn!

http://www.mccn.nl/cms/download.php?id=26
http://www.mccn.nl/cms/download.php?id=27

Weer wat geleerd :-)

Groeten, Peter.

Offline ikkuh

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 156
Re: Rijkswaterstaat wil op C2000
« Reactie #21 Gepost op: 3 juli 2008, 14:58:59 »
Citaat van: "Leen Ansems"
Toch denk ik dat het niet gaat gebeuren. Er zijn al zoveel partijen die dat graag zouden willen met elk hun redenen, maar worden geen van allen toegelaten. Verder zit je met het veiligheidsvraagstuk. Bij de politie moeten portofoons na de dienst in een kluis worden opgeborgen en ik zie dat bij RWS nog niet zo gebeuren. Ze worden waarschijnlijk doorverwezen naar MCCN die een gelijkwaardig netwerk als C2000 aanbiedt.
Groet,
Leen

wie wil er dan op, en wordt niet toe gelaten??
De weg inspecteurs van RWS, zijn zeer nauw betrokken bij het IM (incident management) dus
kan me bijna niet voorstellen dat ze niet gebruik zouden mogen maken van C2000.
voor het gebruik van EIGEN gespreksgroepen met de verkeerscentrale, en misschien nog wel uitrusten met de RMG groepen (regionale multi gespreks groep) zodat met in deze gesprekgroepen onderling zouden kunnen spreken met Politie of brandweer.

RWS C2000 geven wil niet zeggen, dat ze ook automatisch in de gespreksgroepen van de politie of brandweer kunnen he!
Is ook helemaal niet nodig en overbodig, daar heb je namelijk multi gepsreksgroepen voor.
Dus wees niet bang de weginspecteur kan dan niet gewone gesprekken van politie of brandweer  meeluisteren.

Offline Edwin uit 070

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 730
Re: Rijkswaterstaat wil op C2000
« Reactie #22 Gepost op: 3 juli 2008, 15:15:40 »
Citaat van: "ikkuh"
De weg inspecteurs van RWS, zijn zeer nauw betrokken bij het IM (incident management) dus
kan me bijna niet voorstellen dat ze niet gebruik zouden mogen maken van C2000.
voor het gebruik van EIGEN gespreksgroepen met de verkeerscentrale, en misschien nog wel uitrusten met de RMG groepen (regionale multi gespreks groep) zodat met in deze gesprekgroepen onderling zouden kunnen spreken met Politie of brandweer.

RWS C2000 geven wil niet zeggen, dat ze ook automatisch in de gespreksgroepen van de politie of brandweer kunnen he!
Is ook helemaal niet nodig en overbodig, daar heb je namelijk multi gepsreksgroepen voor.
Dus wees niet bang de weginspecteur kan dan niet gewone gesprekken van politie of brandweer  meeluisteren.

Voor velen rechtvaardigt het woordje "dus" alles wat je maar kan bedenken  :)

Ik kan me voorstellen dat verkeerscentrales inderdaad via C2000 verbinding zouden kunnen krijgen met politie en brandweer maar dat zal dan, lijkt mij, op meldkamernivo zijn of eventueel op commandonivo bij grotere incidenten.

Tegelijk zou ik zeggen dat Rijkswaterstaat voor de onderlinge communicatie maar iets anders moet verzinnen. Houd C2000 zoveel mogelijk voor voor de eerstelijns hulpdiensten.

Offline ikkuh

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 156
Re: Rijkswaterstaat wil op C2000
« Reactie #23 Gepost op: 3 juli 2008, 15:46:43 »
Citaat van: "Edwin Edeling"
Citaat van: "ikkuh"
De weg inspecteurs van RWS, zijn zeer nauw betrokken bij het IM (incident management) dus
kan me bijna niet voorstellen dat ze niet gebruik zouden mogen maken van C2000.
voor het gebruik van EIGEN gespreksgroepen met de verkeerscentrale, en misschien nog wel uitrusten met de RMG groepen (regionale multi gespreks groep) zodat met in deze gesprekgroepen onderling zouden kunnen spreken met Politie of brandweer.

RWS C2000 geven wil niet zeggen, dat ze ook automatisch in de gespreksgroepen van de politie of brandweer kunnen he!
Is ook helemaal niet nodig en overbodig, daar heb je namelijk multi gepsreksgroepen voor.
Dus wees niet bang de weginspecteur kan dan niet gewone gesprekken van politie of brandweer  meeluisteren.

Tegelijk zou ik zeggen dat Rijkswaterstaat voor de onderlinge communicatie maar iets anders moet verzinnen. Houd C2000 zoveel mogelijk voor voor de eerstelijns hulpdiensten.

Dus lekker weer de geschiedenis gaan herhalen ieder zijn eigen netwerk en samen koppelen bij incidenten niet mogelijk.
En dat willen ze nu juist, bij incident met elkaar kunnen communiceren!

Verder vindt ik een weginspecteur behoorlijk tot de eerstelijns hulp behoren hoor, op de autowegen dan he.

Offline Edwin uit 070

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 730
Re: Rijkswaterstaat wil op C2000
« Reactie #24 Gepost op: 3 juli 2008, 18:38:28 »
Citaat van: "ikkuh"
Dus lekker weer de geschiedenis gaan herhalen ieder zijn eigen netwerk en samen koppelen bij incidenten niet mogelijk.
En dat willen ze nu juist, bij incident met elkaar kunnen communiceren!

Verder vindt ik een weginspecteur behoorlijk tot de eerstelijns hulp behoren hoor, op de autowegen dan he.

Hoezo geschiedenis herhalen? In het verleden is er geen dringende noodzaak geweest dat eenheden van RWS, op de autowegen, direct met hulpdiensten konden communiceren. Overigens lijkt het me een hele goede zaak dat diensten die DIRECT met openbare orde en veiligheid te maken hebben van C2000 gebruik maken en de overige diensten, dus ook bergers, RWS en ANWB van eigen netwerken gebruik blijven maken. Dat voorkomt namelijk ook een stukje vervuiling cq. netwerkoverbelasting van C2000. Ik zou het jammer vinden als ik beroepshalve NIET kan communiceren terwijl dat dringend nodig is terwijl de medewerkers van RWS lekker zitten te kletsen op een andere C2000 groep.

Je mag alles vinden, maar de eerstelijnshulp ligt bij brandweer, ambulance en politie.

Ik denk dat we niet verder komen met deze discussie. Je wil dat RWS op C2000 gaat maar goede argumenten daarvoor lees ik niet.

Overigens, misschien heb je zelf wel iets met RWS te maken? Zo ja, vraag dan eens of die weginspecteurs zich wat beter aan de regels willen houden en zelf ook de veiligheidsgordel gaan dragen en stoppen met roken in de dienstvoertuigen. Ik ben al tientallen keren ingehaald door zo'n dikke pickup terwijl er een medewerker rokend achter het stuur zit zonder de veiligheidsgordel te dragen.

Als je pretendeert iets voor veiligheid te doen, dan is het allereerste begin zelf ALTIJD en OVERAL het goede voorbeeld te geven.......

Offline ikkuh

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 156
Re: Rijkswaterstaat wil op C2000
« Reactie #25 Gepost op: 3 juli 2008, 19:06:19 »
Tja wat zou ik hier nou op zeggen
Maar niet te veel.

Nee werk niet voor RWS, dus dien ff een klacht in via hun e-mail ofzo.
Heb jij al eens bezet netwerk gehad op C2000?? ik nog niet.
En één gespreksgroep erbij zou echt niet zo heel veel maken hoor.

Maar goed einde discussie.

Offline Maarten.

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 32
Re: Rijkswaterstaat wil op C2000
« Reactie #26 Gepost op: 4 juli 2008, 19:18:18 »
Citaat van: "ikkuh"
Maar goed einde discussie.

Wat mij betreft geen einde discussie ;)




Buiten de drie reguliere kolommen (blauw, rood en wit) kan je een vierde kolom onderscheiden. Namelijk de gele kolom, ook wel de functionele kolom genoemd. Dan heb je het over beheerders, zoals Rijkswaterstaat, Rotterdam Port Authority (RPA), Port of Amsterdam (PA), Binnenwaterbeheer Amsterdam (BBA), enz.

Sommige van die diensten gaan zich steeds meer als veiligheidsdienst ontwikkelen, zowel op het gebied van hulpverlening als handhaving.
Bij Rijkswaterstaat op de weg zien we dat zij actief deelnemen aan IM. Inmiddels zijn de weginspecteurs ook verkeersregelaar en zijn ze vaak als eerste bij incidenten op de snelweg.
Rijkswaterstaat op het water betreft vaak ook BOA's, te weten een 'controleur vaarwegen' (functielijst buitengewoon opsporingsambtenaar). Ook op het water is RWS vaak bij incidenten te vinden.
De RPA doet van oudsher al aan incidentbestrijding zoals bluswerk, maar ook zij zijn een autoriteit op het water. Hetzelfde geldt voor Amsterdam. (Ik denk ook controleur vaarwegen, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen).

In mijn optiek doen zich in de praktijk genoeg situaties voor waarbij direct(er) contact tussen de zogenaamde beheerder en veiligheidsdiensten gewenst is.

Praktisch voorbeeldje: weginspecteurvan RWS regelt de verkeersdoorstroming bij een groot incident. Het verkeer moet even worden stilgezet omdat er een ambu vertrekt. Via de C2000 porto kan de politie dit aan de weginspecteur doorgeven.
En zo zijn er legio voorbeelden te bedenken.

Overigens zegt het gelieerdenbeleid C2000 van MinBZK hierover het volgende:

Citaat van: "Gelieerdenbeleid, MinBZK"
Gelieerden dienen te voldoen aan het volgende criterium:
de betreffende organisatie, in dienst van de (semi-) overheid, moet een
operationele taak hebben op het terrein van de openbare orde en veiligheid en
moet daarvoor in contact kunnen treden met één of meerdere aangewezen
gebruikers.

Ik ben dus wel overtuigd van het nut (misschien zelfs noodzaak?) van C2000 voor de beheerder, in dit geval Rijkswaterstaat. (De RPA beschikt hier al over, PA denk ik ook. Al staat laatst genoemde niet in het overzicht met gelieerden)


In het eerste bericht wordt overigens ook gemeld dat Rijkswaterstaat directer contact wil met de collega's op straat. Als je RWS een eigen gespreksgroep geeft, zodat het berichtenverkeer er alsnog als volgt uitziet (even op de weg toegespitst):

weginspecteur rws <--> meldkamer rws <--> meldkamer politie <--> politiemedewerker op straat

heb je geen schakel uit de keten gehaald en boek je weinig winst.

Dus ik zou dan eerder pleiten voor een gspreksgroep waar KLPD verkeerspolitie en de weginspecteur van Rijkswaterstaat beide op zitten. Dan heb je het directe lijntje te pakken

weginspecteur rws <--> meldkamer rws <--> meldkamer politie <--> politiemedewerker op straat
^-------------------------------------------C-2-0-0-0------------------------------------^


En verder de RMG's en LMG's, voor de grotere incidenten.



Dat was mijn relaas :)
Groeten,
Maarten

Offline ikkuh

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 156
Re: Rijkswaterstaat wil op C2000
« Reactie #27 Gepost op: 4 juli 2008, 20:12:52 »
He eindelijk eentje die begrijpt wat ik bedoel, maar het beter verwoord als ik zelf.  ;)

Offline Ron-Zwaag

  • Vrijwilliger Veteranen Search Team
  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1298
  • Qua Patet Orbis
Re: Rijkswaterstaat wil op C2000
« Reactie #28 Gepost op: 10 juli 2008, 18:55:32 »
Wbt de havendienst Amsterdam, deze hebben C-2000 aanboord. In het analogetijdperk had men de beschikking over o.a.kan 13 van de brandweer en nu heeft men aansluiting op de AC Amsterdam-Amstelland.

Offline Daaf

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2149
Re: Rijkswaterstaat wil op C2000
« Reactie #29 Gepost op: 11 juli 2008, 10:55:56 »
Citaat van: "RonAlmere"
Wbt de havendienst Amsterdam, deze hebben C-2000 aanboord. In het analogetijdperk had men de beschikking over o.a.kan 13 van de brandweer en nu heeft men aansluiting op de AC Amsterdam-Amstelland.

Dat lijkt me niet meer dan logisch omdat deze vaartuigen tevens kunnen fungeren als blusboot. De Jason en de Vulcanus als ik me het goed herinner....