Auteur Topic: probleempje mvt 7100  (gelezen 8217 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline AK022

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 102
probleempje mvt 7100
« Gepost op: 17 juli 2006, 21:00:38 »
Hoi medeforummers,

ik heb het volgende probleem met mijn yupiteru mvt7100:

Hij blokkeert ahw op alle frequenties. Het lijkt alsof hij iets ontvangt, de 's-meter' slaat wel uit maar er is niets anders te horen dan een heel licht gereutel, net alsof er een hele dikke partij storing op zit. Dit euvel doet zich voor met zowel buiten als binnenantenne, interne (batterij) als externe voeding, geprogrammeerde frequenties alsmede random frequenties ook het aansluiten van een koptelefoon biedt geen uitkomst.

Overigens, als ik er met mijn vlakke hand een tik op geef ter hoogte van het display doet de scanner het weer een poosje goed. Het lijkt dus een los contactje ofzo te zijn.

Iemand een idee wat dit kan zijn of waar ik terecht kan voor reparatie??  Hij ligt nu een beetje stof te happen en dat is toch wat zonde volgens mij.


Groeten!

Offline Mark Schutte

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1738
Re: probleempje mvt 7100
« Reactie #1 Gepost op: 17 juli 2006, 21:59:22 »
Tsja, dat is een bekend euvel bij oudere 7100's. Waarschijnlijk maken de 2 printboard's geen goed contact meer. Deze zijn met elkaar verbonden door 2 connectoren met een aantal  messing pennetjes die in elkaar schuiven.
Je kunt proberen de 7100 open te maken en de pennetjes schoon te maken en weer goed aan te drukken. Helaas zijn deze prints lastig uit elkaar te halen omdat je eerst de antenne-massa verbinding moet de-solderen. Overigens wordt de geheugeninhoud gewist bij het splitsen van de prints...
Misschien kun je een poging wagen bij de firmaAvera of ze dit probleem kennen en repareren kunnen

Offline tcf

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 226
Re: probleempje mvt 7100
« Reactie #2 Gepost op: 17 juli 2006, 22:17:44 »
Wat bij mijn 7100 nog wel eens hielp was de schroefjes van de clip aan de achterkant van de scanner wat losser draaien. De behuizing was ( is ? ) zwak en als je die maar iets verdraaide was het soms al raak....
Wees verstandig, blijf jezelf

Offline Welschap

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 153
Re: probleempje mvt 7100
« Reactie #3 Gepost op: 18 juli 2006, 11:33:12 »
Citaat van: "MarkSchutte"
Je kunt proberen de 7100 open te maken en de pennetjes schoon te maken en weer goed aan te drukken.

Mijn advies: doe een klein beetje vaseline aan de pennetjes te voorkoming van oxidatie en om het vuil uit de verbinding te houden.
Succes.
Gert
Stoptrein naar Eindhoven stopt niet te Best

Offline Remon

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1986
Re: probleempje mvt 7100
« Reactie #4 Gepost op: 18 juli 2006, 22:15:04 »
Vaseline is toch een isolator? Je verhoogt er in ieder geval de weerstand mee dacht ik.

Ook zal de vettige substantie juist meer vuil aantrekken.

Offline Welschap

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 153
Re: probleempje mvt 7100
« Reactie #5 Gepost op: 19 juli 2006, 09:54:54 »
Citaat van: "Remon"
Vaseline is toch een isolator? Je verhoogt er in ieder geval de weerstand mee dacht ik.

Ook zal de vettige substantie juist meer vuil aantrekken.

Het aangehechte vuil zit buitenop de vaseline. De contacten blijven goed. En daar gaat het om. Die weerstand beinvloeding is voor zover mij bekend, minimaal. Wat denk jij dat de weerstand is van oxidatie van contacten?
Groeten, Gert
Stoptrein naar Eindhoven stopt niet te Best

Offline flanker

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 51
Re: probleempje mvt 7100
« Reactie #6 Gepost op: 19 juli 2006, 11:55:37 »
Citaat
Wat denk jij dat de weerstand is van oxidatie van contacten?

Als het verzilverde contacten zijn dan geleid de zilveroxide juist beter.

Groet,

Ronald
If it ain\'t broke then don\'t try to fix it

Leen Ansems

  • Gast
Re: probleempje mvt 7100
« Reactie #7 Gepost op: 19 juli 2006, 12:35:30 »
Die zwarte laag op het zilver? Vergeet het maar. Dat is de grootste ramp. Het is een isolator waardoor er na verloop van tijd niks meer goede verbinding maakt.
mvg,
Leen

Offline flanker

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 51
Re: probleempje mvt 7100
« Reactie #8 Gepost op: 20 juli 2006, 12:03:01 »
Ik weet niet of de zwarte laag op zilver ook alleen zilveroxide is. Ik heb geleerd op school dat zilveroxide nog beter geleid dan zuiver zilver. Mogelijk dat het zwarte een verbinding is van meerdere stoffen. Hoe dan ook, ik heb vooralsnog geen negatieve ervaringen met bijvoorbeeld verzilverde printpennen. Een zelfbouwversterker doet het na 20 jaar nog prima. Geen enkel contactprobleem....nog  ;)

Maar even on topic; Ik had een tijd terug met mijn yupi hetzelfde, alleen niet zo erg als beschreven. Inderdaad de schroefjes van de clip een tikje minder hard aangedraaid en sindsdien geen probleem meer.

mvg

Ronald
If it ain\'t broke then don\'t try to fix it

Offline AK022

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 102
Re: probleempje mvt 7100
« Reactie #9 Gepost op: 20 juli 2006, 12:24:47 »
In ieder geval bedankt voor de reacties tot zover. De oplossing met de schroefjes werkt in mijn geval niet, zowel losser draaien als er helemaal uithalen biedt geen uitkomst. Dan toch maar die penntjes  :? Ik ga daar van t weekend nog eens even mee aan de slag denk ik.

Groet,

André

Offline AK022

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 102
Re: probleempje mvt 7100
« Reactie #10 Gepost op: 29 juli 2006, 12:25:24 »
Hoi Mensen,

Vandaag na enige vertraging dan toch de yupiteru maar eens uit elkaar gehaald. Printboard hoefde gelukkig niet gedesoldeerd te worden, met enige moeite kon ik de bovenste plaat ietsjes liften om er tussen te kunnen komen met een heel klein stukje licht schuurpapier, contactjes wat opgeruwd, de hele handel goed uitgeblazen en de scanner weer in elkaar gezet. Ik heb hem nu aanstaan op het lokale vliegveldje en hij springt in ieder geval nu nog even niet in storing ofzo, de eerste reacties zijn dus goed.

Bedankt voor de assistentie via dit forum!

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4911
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: probleempje mvt 7100
« Reactie #11 Gepost op: 29 april 2008, 11:21:24 »
Citaat van: "Andre Kikkert"
Iemand een idee wat dit kan zijn of waar ik terecht kan voor reparatie??

Ik heb een tijdje geleden deze scanner van Andre overgenomen. Vorig weekend had ik een tweede MVT-7100 waarmee ik een voor een de printen heb gewisseld. Zo kwam ik er achter dat het probleem op de middelste print zat.

Met een vergrootglas gezocht naar printbreuken en slechte contacten/soldeerverbindingen. Het probleem was een korreltje soldeer bij het ontvanger-IC. Netjes schoongemaakt; de scanner doet het weer prima :)

Ook maar even de GoldCap vervangen. En er een discriminatoruitgang op gemaakt, vanzelfsprekend.

Gert Jan

  • Gast
Re: probleempje mvt 7100
« Reactie #12 Gepost op: 29 april 2008, 19:21:28 »
Strakke actie Rene!
Weer een Yup 7100 gered, ze zijn zeldzaam aan het worden ;)

Offline AK022

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 102
Re: probleempje mvt 7100
« Reactie #13 Gepost op: 29 april 2008, 22:41:16 »
Goed bezig! Alleen jammer dat ik dat dan zelf weer niet had gevonden   ;)  Maar hij is je gegund!  :P

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4911
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: probleempje mvt 7100
« Reactie #14 Gepost op: 30 april 2008, 07:23:22 »
Citaat van: "Andre Kikkert"
Goed bezig! Alleen jammer dat ik dat dan zelf weer niet had gevonden   ;)  Maar hij is je gegund!  :P

Dank je. Het heeft me wel een middagje werk gekost met vergeefs zoeken, maar de voldoening is groot. En deze scanner houd ik zelf :)