Auteur Topic: DAB+ het nieuwe FM?  (gelezen 13838 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline ebknoppert

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 126
Re: DAB+ het nieuwe FM?
« Reactie #15 Gepost op: 21 november 2013, 16:50:44 »
Zou heel leuk zijn als je de AAC (MP4) data meteen kon saven naar disk zoals VLC met webstreams kan doen.
Alles boven de 64Kb AAC wordt wel interessant als vervanger van sommige webstreams.
Gedecodeerd geluid naar disk zetten is makkelijk maar levert weer verlies op.

Offline Sietse64

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 84
  • Moi .. Groeten Ut Grunn
Re: DAB+ het nieuwe FM?
« Reactie #16 Gepost op: 25 november 2013, 19:09:16 »
>Maar men moet in elk huis via een transistor  de nood zender kunne ontvangen . Ook dat  schijnt vast gelegd te zijn in de grond wet.

Sja dat zeg je ook alleen om je zin te krijgen :)
Dat interesseert je vast helemaal niets (?)

Ik lees dit net .. en vraag me af waar slaat dit op ?
Dat waren teksten in de krant toen de analoge TV signaal er uit ging ..
Dit was via meer media te horen en te zien ...    Spijt me geweldig .. niet normaal deze opmerking .

Valt me erg tegen deze opmerking . Toen de zendmast om donderde  was deze plicht  nog weer eens duidelijk .  Misschien eens een krant lezen !!
UBC 9000 XLT-UBC 3500 XLT- UBC 3000 XLT - Black Jaguar - Com 217 - Yaesu FRG -7700+FRT 7700

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7563
  • PE1RFR
Re: DAB+ het nieuwe FM?
« Reactie #17 Gepost op: 25 november 2013, 19:16:26 »
Dat is het niet . Dat stond ook in de kranten toen de analoge TV zenders er uit gingen . Om een stad als Groningen geheel te voor zien van een goed signaal was men veel re veel zend masten nodig .  Men kon ook niet zo hoog de lucht in omdat signaal  te veel recht uit recht aan wil . Dat verhaal kwam me dus bekent voor uit de tijd dat de huidige GSM  de lucht in ging . Daar kreeg ik van KNP zelf voorlichtingen avonden .  Nou meende ik dat DAB nog hoger in de frequentie zit  .

Om bv hier in de polders alle huisje te voor zien heb je veel te veel zenders nodig . Daar zijn zelf nu nog blinde vlekken met je GSM telefoon .  Daar woont ook niemand . Maar als  je der met de auto rond rijd zijn ze verlicht dat je de noodzender moet ontvangen . Dat heb ik dan ook niet van de eerste de beste  .

Je hebt geen flauw idee waar je het over hebt. Je kunt omroepzenders (eenrichtingsverkeer) geenszins vergelijken met mobiele telefonie (tweerichtingsverkeer). Zolang je dat blijft doen diskwalificeer je jezelf als gesprekspartner, maar dat is je eigen keus.

Digitaal heeft simpelweg de toekomst. Er zijn duizenden extra mogelijkheden met digitaal en ja, het zal ook nadelen hebben, maar die wegen niet op tegen de voordelen.

Er zal best een lange overlap zijn, zeker voor de regionale (ramp) zenders, dus ik snap niet waarom de problemen groter worden gemaakt dan nodig...

Offline Sietse64

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 84
  • Moi .. Groeten Ut Grunn
Re: DAB+ het nieuwe FM?
« Reactie #18 Gepost op: 25 november 2013, 19:49:24 »
Daar was ooit een kranten artikel aan gewijd . Dat was alle maal in de tijd dat Analoge TV stopte .
Daar heb ik het van .. Enig wat mij dan niet duidelijk is  ! Das de frequenties  . Ze zijn moelijker  te ontvangen die dan gebruikt zouden worden . Maar dat moet toch te doen zijn .. Dat vervangede radio verkeer daar van was mij niks anders bekend als dik boven de 1 ghz .
UBC 9000 XLT-UBC 3500 XLT- UBC 3000 XLT - Black Jaguar - Com 217 - Yaesu FRG -7700+FRT 7700

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7563
  • PE1RFR
Re: DAB+ het nieuwe FM?
« Reactie #19 Gepost op: 25 november 2013, 20:10:05 »
Sorry, tegen beter weten in dacht ik heel even dat je een grapje maakte met die krant maar blijkbaar ben je serieus...? Er zijn 1001 websites waarop betrouwbaardere informatie te lezen is dan in de krant. Misschien moet je daar eerst maar eens aan beginnen en die krant snel op de open haard gooien.

Offline Sietse64

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 84
  • Moi .. Groeten Ut Grunn
Re: DAB+ het nieuwe FM?
« Reactie #20 Gepost op: 25 november 2013, 22:18:22 »
Ja hoor je hebt groot gelijk ... Klaar zo ?
UBC 9000 XLT-UBC 3500 XLT- UBC 3000 XLT - Black Jaguar - Com 217 - Yaesu FRG -7700+FRT 7700

Offline ebknoppert

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 126
Re: DAB+ het nieuwe FM?
« Reactie #21 Gepost op: 25 november 2013, 23:37:32 »
>Dit was via meer media te horen en te zien ...    Spijt me geweldig .. niet normaal deze opmerking .

Sorry hoor, was een beetje aan het poken..
Gewoon kijken hoe je erover dacht :)
Niks van aantrekken..

Offline pascalw

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 43
Re: DAB+ het nieuwe FM?
« Reactie #22 Gepost op: 1 januari 2014, 08:49:12 »
Ik heb zins 6 weken een DAB+ radio in mijn auto, en moet zeggen dat het me heel goed bevalt.
Kan het hele land door rijden zonder uitval en wisselen van frequenties.
De ontvangst is in de auto gewoon goed eigenlijk nergens ontvangst problemen gehad.
En wat ze zeggen over de kwaliteit ik vindt het meer dan prima.

Zins ik DAB+ heb heb ik geen behoefte of noodzaak gehad om weer naar FM terug te schakelen.
En een ander "voordeel" het zender aanbod is best groot ook met zenders die je niet of niet goed in de FM band terug vindt.

Offline denman

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 209
Re: DAB+ het nieuwe FM?
« Reactie #23 Gepost op: 1 januari 2014, 13:29:42 »
heb zelf een dab radio gekocht voor op de camping om te proberen en wel de DPR-25,maar vind er geen verbetering aan  ten opzichte van een sterk fm signaal
ik ga in geen velden of wegen dab vervangen voor Fm  ik mis dat lekkere gekraak ,het faden ,en ik kan maar weinig presets erin zetten , boel geld voor digitaal geneuzel
gewoon fm en zelfs Am voor mij ..
De mooie fouten van een genie zijn mij meer waard dan de keurige en koude taal van een academisch purist.

Offline denman

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 209
Re: DAB+ het nieuwe FM?
« Reactie #24 Gepost op: 1 januari 2014, 13:46:35 »
hmpf drie minuten om je bericht te bewerken ,loop ff weg voor koffie en dat gaat al niet meer . handig ..

maar goed dan maar zo . geloof ook niet dat menig persoon blij zal zijn om een of andere converter aan bestaande radio's moeten te gaan hangen. puur voor DAB  en tegenwoordig werkt wifi radio net zo goed ,en dan heb je ook nog DVB-T .  
worden geweldige tijden voor ouderwetse FM piraten  straks in 2023  ;D
De mooie fouten van een genie zijn mij meer waard dan de keurige en koude taal van een academisch purist.