Auteur Topic: UBCD3600xlt Gebruikers uitleg.  (gelezen 181794 keer)

0 leden (en 2 gasten) bekijken dit topic.

Offline Remon

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1986
Re: UBCD3600xlt Gebruikers uitleg.
« Reactie #285 Gepost op: 31 maart 2023, 08:56:47 »
Bij het programmeren van een DMR frequentie in een conventioneel systeem zie je alleen de CC en TS, dus geen TG of RID. Hiervoor moet je de frequentie(s) programmeren in een zogenaamd DMR One systeem. Nu loop ik tegen het volgende aan:

Stel, je wilt één frequentie voor tijdelijk gebruik (TGN/PMT) programmeren, en je doet het als volgt:

Digitaal (favorite)
     DMR (system) id search: on
          Tijdelijk Gebruik (department) hier kan je channels/TG's aan toevoegen, maar dat doen we nu niet.
          464.9750 MHz (site) naam van de site is de frequentie omdat ik die in beeld wil zien, de frequentie moet zelf ook nog worden toegevoegd aan de site.

Je ziet dan het volgende in beeld:

DMR
Digitaal
________________
Tijdelijk Gebruik
464.9750 MHz
________________

TGID:1234         Color 1
________________


Maar wat als je er (veel) meer frequenties bij wilt zetten om te scannen? Je kan extra frequenties toevoegen aan de site, maar dan blijf je de statisch ingestelde tekst zien. Een oplossing zou zijn om dan allemaal extra sites aan het system toe te voegen, met maar één frequentie per site. Daar moet toch een betere oplossing voor zijn?


Een ander hoofdbreken:

Stel, je wilt een plaatselijk bedrijf toevoegen aan het bovenstaande system DMR en je maakt een department aan met de naam (zomaar een voorbeeld) Plaatselijk bedrijf en je zet daarin een aantal bekende TG's (channels) en je voegt de frequentie toe in een site, wat gebeurt er dan als er meerdere gebruikers op verschillende frequenties in hetzelfde system dezelfde TG's gebruiken? Ik zie geen mogelijkheid om een department met een site te koppelen in een en hetzelfde system. Je hebt dan als het ware meer dan één lijstje met TG's waarin gezocht wordt?

Een oplossing is om nóg een system te maken met dezelfde naam (DMR), welke je eventueel ook dezelfde quick key kan toewijzen, maar wederom: is daar geen mooiere oplossing voor?

Offline Hennie

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 388
  • PC5L
Re: UBCD3600xlt Gebruikers uitleg.
« Reactie #286 Gepost op: 31 maart 2023, 11:54:01 »
Ik ben van DMR ONE afgestapt. Ik heb meerdere Uniden scanners en op een enkel systeem na detecteren ze in dergelijke systemen slecht.

Meerdere bedrijven met dezelfde frequentie: Volgens mij kan je aan een site een frequentie meerdere malen toevoegen, maar dan steeds met een andere Color Code. Althans ik hoop dat die bedrijven niet dezelfde Color Code hebben anders wordt het een vervelend verhaal.

Je zou ook een SDS200 kunnen overwegen, daar zie je de frequentie altijd in beeld en nog veel meer.

Offline vdKaa

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 463
Re: UBCD3600xlt Gebruikers uitleg.
« Reactie #287 Gepost op: 31 maart 2023, 16:51:27 »
Als je een DMR one frequency gebruikt (met de gegevens die je hebt) en je ontvangt een signaal dan geeft de 3600xlt onder in het scherm toch de frequentie, CC en TS aan?
UBC125XLT, UBCD3600XLT, SDS200e, Airspy mini, RSPdx

Offline Remon

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1986
Re: UBCD3600xlt Gebruikers uitleg.
« Reactie #288 Gepost op: 31 maart 2023, 23:30:31 »
Als je DMR in een conventioneel systeem programmeert wel, maar dan zie je de TG (talk group) en U (user) niet.

Offline Remon

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1986
Re: UBCD3600xlt Gebruikers uitleg.
« Reactie #289 Gepost op: 31 maart 2023, 23:44:58 »
Ik moet wel zeggen dat het tijdens een "hold" er anders uitziet dan tijdens een scan. Waar ik zit is weinig activiteit op DMR, dus kan het ook niet goed testen momenteel.

Offline DriverSander

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 671
Re: UBCD3600xlt Gebruikers uitleg.
« Reactie #290 Gepost op: 1 april 2023, 09:15:11 »
Als je DMR in een conventioneel systeem programmeert wel, maar dan zie je de TG (talk group) en U (user) niet.

Toch wel wanneer je de naam niet veranderd, dus gewoon de frequentie als naam aan houdt?
UBC175XL basisscanner en een UBC125xlt en RTL-SDR stick, Sdrplay rsp1a, ubcd3600xlt, Diamond mr77 kleefvoet.

Offline Remon

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1986
Re: UBCD3600xlt Gebruikers uitleg.
« Reactie #291 Gepost op: 1 april 2023, 09:38:56 »
In het onderste vakje op het display staat bij een conventioneel systeem de alpha tag die je verplicht moet ingeven in het groot. Dat kan dus uit letters of cijfers (de frequentie bijvoorbeeld) bestaan. Daaronder in het klein zie je enkel de kleurcode en tijdslot.

Programmeer je het als DMR One systeem, dan zie je in datzelfde vakje de channels (gespreksgroepen) die je in een department hebt gezet in het groot. Als je ID Search aan het staan voor dat systeem, dan zie je dat ook onbekende gespreksgroepen (en user/radio ID's) in het groot. Het valt mij trouwens op dat je niet handmatig naar een systeem kunt draaien met de knop bovenop, terwijl de scanner op hold staat, als je geen channels (gespreksgroepen) aan een department hebt toegevoegd, omdat deze bijvoorbeeld (nog) niet bekend zijn, of omdat je enkel gebruik wilt maken van ID Search. Als je op scan drukt dan wordt dat systeem met alles daarin wel meegenomen.

Offline Remon

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1986
Re: UBCD3600xlt Gebruikers uitleg.
« Reactie #292 Gepost op: 1 april 2023, 10:46:41 »
Vandaag toevallig een sterk DMR signaal op een van de tijdelijk gebruik frequenties, waardoor ik het e.e.a. beter kan testen. Ik zie nu inderdaad wél alle info (CC, TS, TG, UID) in de conventionele modus.

Offline Remon

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1986
Re: UBCD3600xlt Gebruikers uitleg.
« Reactie #293 Gepost op: 2 april 2023, 08:21:06 »
Op de een of andere manier zie ik vandaag nog enkel de kleurcode en tijdslot in beeld verschijnen.

Offline Remon

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1986
Re: UBCD3600xlt Gebruikers uitleg.
« Reactie #294 Gepost op: 2 april 2023, 08:33:41 »
Zelf ontdekt, wist niet of dit al bekend was: als je een spatie voor de channel name zet, dan laat hij wel alle informatie zien..

Offline DriverSander

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 671
Re: UBCD3600xlt Gebruikers uitleg.
« Reactie #295 Gepost op: 2 april 2023, 14:01:04 »
Zelf ontdekt, wist niet of dit al bekend was: als je een spatie voor de channel name zet, dan laat hij wel alle informatie zien..

Ook met een naam? Of alleen met de frequentie, dat bedacht ik mij net ook weer toen je er over begon.
UBC175XL basisscanner en een UBC125xlt en RTL-SDR stick, Sdrplay rsp1a, ubcd3600xlt, Diamond mr77 kleefvoet.

Offline Remon

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1986
Re: UBCD3600xlt Gebruikers uitleg.
« Reactie #296 Gepost op: 2 april 2023, 18:59:07 »
In Sentinel moet je verplicht een naam ingeven, anders krijg je een foutmelding en kan je niet verder. Ik weet niet of dat ook het geval is bij andere software zoals Butel.

Met bijvoorbeeld de BCT15X geprogrammeerd met Freescan kan je de naam openlaten. Als je dan de programmering maar de scanner wegschrijft, dan vult de scanner zelf de frequentie in op de plaats van de naam, afgerond op 4 cijfers achter de punt, mét een spatie ervoor.

Tijdens een "conventional discovery" op de 3600XLT, slaat de scanner ook automatisch de frequenties op, op dezelfde wijze als de BCT15X. Hetzelfde bij een "quick save". Dus bij de naam de frequentie met een spatie ervoor. Wellicht kan je bij handmatig programmeren de frequentie openlaten (niet getest), waarna de 3600XLT dit ook automatisch invult bij de naam, maar zodra je dit zelf aanpast en dan waarschijnlijk zoals de meesten gebruikers geen inleidende spatie gebruikt (dus letters invoert vanaf eerste positie), dan verlies je de uitgebreide DMR info op het scherm.

Offline Remon

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1986
Re: UBCD3600xlt Gebruikers uitleg.
« Reactie #297 Gepost op: 2 april 2023, 20:26:57 »
Te laat om bericht aan te passen, maar voor de duidelijkheid:

Het maakt niet uit wat je invult bij de tag / channel name, cijfers of letters.

Bij een conventioneel systeem waarop een DMR signaal binnenkomt:

Zonder spatie zie je:
_________________________
Channel name

464.9125MHz NFM    Color 1
_________________________


Met spatie zie je:
_________________________
NET   0 : SITE   0
TG    901 : U    101
464.9125MHz NFM    Color 1
_________________________

Als je de scanner op hold zet en je ontvangt geen signaal, dan zie je gewoon de channel name (met spatie).

Offline Wolfhound

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1232
Re: UBCD3600xlt Gebruikers uitleg.
« Reactie #298 Gepost op: 2 april 2023, 20:58:10 »
Echt leuk dat je dit ontdekt hebt hoor ;)
In grateful remembrance  of the 32nd T.F.S.  1954-1994.
                               " WOLFHOUNDS"
       Soesterberg Airbase.                Netherlands

Offline vdKaa

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 463
Re: UBCD3600xlt Gebruikers uitleg.
« Reactie #299 Gepost op: 2 april 2023, 21:41:19 »
Mooie ontdekking! ik ga er van de week wel eens mee spelen.

Ik heb zelf alle DMR frequentie’s geprogrammeerd als DMR One system en niet als conventioneel systeem 😳🤯
UBC125XLT, UBCD3600XLT, SDS200e, Airspy mini, RSPdx