Auteur Topic: PTT portavox 2100  (gelezen 10383 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline MetallicatTim

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 7
PTT portavox 2100
« Gepost op: 21 mei 2008, 12:15:07 »
Hallo,

Mijn naam is Tim, ik kom uit Kerkrade en ik ben de webmaster van www.E30Fansite.nl. De reden dat ik me hier aangemeld heb is omdat ik graag jullie hulp wil gebruiken, want ik heb een aantal portofoons nodig voor een Auto meeting en ik heb geen idee welke ik moet nemen.
Ik hoop dat jullie mij wat advies kunnen geven :)

Het veld is ongeveer een hectare groot, dus hoeft geen super groot bereik te hebben, maar ik wil de portofoons daarna ook nog gebruiken in de auto, tijdens het rijden naar een meeting.
Verder moet het geluid gewoon een beetje fatsoenlijk zijn ;) Ik heb er verder geen verstand van, welke functies die dingen moeten hebben.

Ik heb de PTT Portavox 2100 gevonden op Marktplaats ( 6 stuks, dus ideaal voor mij en mijn crew ), maar 1. wat mogen die kosten 2e hands en 2. zijn die beetje fatsoenlijk?

Alvast bedankt!

Grtz Tim

Online elsinga

  • Zendamateur PC5E/WC5E
  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 4897
  • PC5E / WC5E
    • https://www.pc5e.nl
Re: PTT portavox 2100
« Reactie #1 Gepost op: 21 mei 2008, 14:02:01 »
Hou er even rekening mee dat je niet alle frequenties (lees: vrijwel geen enkele) zomaar mag gebruiken. Het beste koop je een paar PMR portofoons, die mag je legaal in heel Europa gebruiken en hebben een bereik van 1-3km.
Robert Elsinga - PC5E / WC5E
Uniden UBC3500XLT, Whistler TRX-1, SDIcom IC7300, Icom IC7000, 2x Anytone AT578UV, 4x Anytone AT878UV, 12x RT50, 25x BF888s.

Frequentielijsten Nederland

Offline MetallicatTim

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 7
Re: PTT portavox 2100
« Reactie #2 Gepost op: 21 mei 2008, 19:38:00 »
Dus de Portovox zijn niet vergunning-vrij?  Alleen 2 W is vergunning-vrij toch?


Wat is een PMR portofoon precies?

Offline PDJ10

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 444
    • Radio Eclips
Re: PTT portavox 2100
« Reactie #3 Gepost op: 21 mei 2008, 20:14:42 »
Goeieavond  ;)

Voor een kort bereik kun je pmr het beste gebruiken en eventueel met CTCSS tonen programmeren.

Ps: Ik had mail gestuurd naar Webmaster  :)
DJ op internetstream (www.radioeclips.nl).
Iedere avond live te beluisteren vanaf 18.30 uur - 21.00 uur en op verzoek.

Offline MetallicatTim

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 7
Re: PTT portavox 2100
« Reactie #4 Gepost op: 21 mei 2008, 20:22:29 »
Ik heb geen idee waar je het over hebt  :oops:

Ik heb je mail idd ontvangen, ik zal morgen even bellen :)

Offline Remon

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1986
Re: PTT portavox 2100
« Reactie #5 Gepost op: 21 mei 2008, 22:46:33 »
Hallo Tim, leuk je hier ook eens te treffen.  ;)

Qua vergunningsvrije communicatie ben je gebonden aan:

27MC: 40 kanalen, 4 Watt. Met als nadeel, lompe modellen, hoog accuverbruik en meestal lange antennes. Tevens kunnen anderen gaan galbakken op het kanaal wat jullie gebruiken.

LPD: 69 kanalen, 0,01 Watt. Met als nadeel het zeer beperkte bereik van tientallen tot paar honderd meter. Voordeel is dat het accuverbruik zéér laag is. De portofoons zijn vrij compact en je kan een eigen toonslot afspreken voor het kanaal, anderen kunnen je dan wel horen, maar jij hoort hun niet als ze de sleutel niet hebben. Dit soort portofoons heb ik al een tijd niet meer gezien, worden misschien niet meer gemaakt, want niemand wilt ze meer vanwege de opvolger:

PMR446: 8 kanalen, 0,5 Watt. Met als nadeel dat in sommige gebieden het bandje vol zit met babyfoons en spelende kinderen. Dit kan je wel eruit filteren met het toonslot zoals hierboven beschreven. Voor de rest alleen maar voordelen. Het bereik kan oplopen tot wel 5 kilometer in het open veld. Let op dat je geen crap koopt, voor 20 euro heb je al een setje van twee, die knijp je doormidden als je de zendknop indrukt. Je kan PMR446 portofoons indelen in verschillende klasses:

Crap: Speelgoed van Blokker/Kijkshop/Gamma prijzen varierend van 20 tot 70 euro voor een setje van 2.
Middenklassers: Spul van onder ander Cobra en Motorola wat stukken beter is, maar nogsteeds erg plastic fantastic oogt. Kosten zijn zo tussen de 60 en 130 euro voor een setje van 2. Duurder hoeft niet altijd beter te betekenen, er zit spul bij met belabberde audio uit het speakertje.
Professioneel: Het echte werk, slagvaste en waterproof toestellen die onder de meest erbarmelijke omstandigheden gebruikt kunnen worden. Geluid uit het speakertje kan hard zonder te vervormen. Worden vaak gebruikt door bewakers en op evenementen, ook de serieuze hobbyisten zweren bij dit spul. Kijk maar eens naar de Kenwood TK3201 of Vertex Standard VX-146. Schrik niet van de prijs: deze ligt zo tussen de 130 en 230 euro per stuk!

Huren is ook een optie als je het eenmalig wilt gebruiken, je leent dan een koffer met daarin bijvoorbeeld 6 portofoon, 6 accu's en eventuele reserveaccu's, oortjes of losse speakermicrofoons.

Een gouden tip: goedkoop is duurkoop, 20 euro voor een setje crap wat aan het einde van de dag in de vuilnisbak belandt is weggegooid geld.

Leen Ansems

  • Gast
Re: PTT portavox 2100
« Reactie #6 Gepost op: 22 mei 2008, 05:57:54 »
Remon heeft het heel goed uitgelegd. De Kenwood TK3201 behoort tot de betere toestellen. De voorganger TK3101 wordt her en der nog wel te koop aangeboden, maar het geluid uit de speaker is niet om aan te horen. Toestellen van 2 stuks voor 80 euro zijn inderdaad speelgoed. Je kan overigens die portavox 2100 wel gebruiken, maar dan moet je een zendvergunning aanvragen voor algemene kanalen bij Agentschap Telecom. Bedenk dat de accu`s die erbij zitten meestal heel slecht zijn. Het zijn meestal materialen die niet meer gebruikt worden en dan gaat het weg zoals het in die staat is. 75 euro per toestel is een redelijke prijs. Je mag met die zendvergunning ook 1 Watt zendvermogen gebruiken.
Mvg,
Leen

Offline MetallicatTim

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 7
Re: PTT portavox 2100
« Reactie #7 Gepost op: 22 mei 2008, 09:56:41 »
Hey Remon! Kleine wereld dat internet haha

Thx voor de uitleg, ik heb nu een beter idee van hoe en wat!
Ik zoek een stuk of 6 portofoons voor ongeveer 250-300 euro. Mag ook 2ehands zijn, want nieuw zal ik ze niet krijgen voor die prijs.
Ik kon laatst 6 kenwood UBZ-LH68 + Charger kopen voor 275 euro, maar die verkoper heeft ze toen onder mn neus door verkocht...

Kan ik bv. ook verschillende portofoons ( PMR ) kopen en toch met zn allen op hetzelfde kanaal zitten, of is dat echt portofoon afhankelijk welke freq. je kan gebruiken?

Offline PDJ10

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 444
    • Radio Eclips
Re: PTT portavox 2100
« Reactie #8 Gepost op: 22 mei 2008, 11:08:04 »
Goeiemiddag  ;)

Pmr portofoons hebben standaard 8 kanalen en 38 subtonen!
Je wilt er namelijk 6 stuks kopen en je stelt bijvoorbeeld 1 op subtoon 1,3,6,8,14 in dan kunnen jullie niet met elkaar communiceren.
Tip; Hoofdgebruiker (leiding) zet hem op kanaal 3 ZONDER subtoon dan hoort ie die 5 andere wel spreken maar hij kan NIETS terug zeggen omdat ie dezelfde toon moet gebruiken.
Portofoons moeten dus hetzelfde kanaal en subtoon hebben voor onderlinge communicatie.

Dennis  :)
DJ op internetstream (www.radioeclips.nl).
Iedere avond live te beluisteren vanaf 18.30 uur - 21.00 uur en op verzoek.

Offline MetallicatTim

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 7
Re: PTT portavox 2100
« Reactie #9 Gepost op: 22 mei 2008, 13:25:05 »
pff ik ben een complete noob wat dit betreft hoor, dus ik kan niet met 6 portofoons op 1 kanaal zitten, zodat iedereen met iedereen kan praten?

Offline PDJ10

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 444
    • Radio Eclips
Re: PTT portavox 2100
« Reactie #10 Gepost op: 22 mei 2008, 13:54:02 »
Hallo  ;)

Dit gaat wel als je ze op dezelfde subtoon zet!
Dus alle 6 portofoons op kanaal 3 met subtoon 21.

Ps: Ik hoor het wel van de email trouwens  :)
DJ op internetstream (www.radioeclips.nl).
Iedere avond live te beluisteren vanaf 18.30 uur - 21.00 uur en op verzoek.

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4913
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: PTT portavox 2100
« Reactie #11 Gepost op: 22 mei 2008, 15:04:05 »
Citaat van: "MetallicatTim"
pff ik ben een complete noob wat dit betreft hoor, dus ik kan niet met 6 portofoons op 1 kanaal zitten, zodat iedereen met iedereen kan praten?

Jawel hoor.

Gert Jan

  • Gast
Re: PTT portavox 2100
« Reactie #12 Gepost op: 22 mei 2008, 15:19:28 »
Citaat van: "Leen Ansems"
De voorganger TK3101 wordt her en der nog wel te koop aangeboden, maar het geluid uit de speaker is niet om aan te horen.

Leen, vriend, wat flik jij nou!? ;)
Ik heb veel TK-3101's in bezit gehad (en nog) en qua geluidskwaliteit staan ze zeker een stukje hoger dan de TK-3201.
Het geluid van de 3101 klinkt wat voller en kan harder dan de 3201.

Offline MetallicatTim

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 7
Re:
« Reactie #13 Gepost op: 22 mei 2008, 23:21:46 »
Citaat van: "PDJ10"
Hallo  ;)

Dit gaat wel als je ze op dezelfde subtoon zet!
Dus alle 6 portofoons op kanaal 3 met subtoon 21.

Ps: Ik hoor het wel van de email trouwens  :)

Jah sorry, ik heb er niet meer aan gedacht vandaag, ben heel druk geweest.
Ik zal je z.s.m. even bellen!

Offline MetallicatTim

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 7
Re: PTT portavox 2100
« Reactie #14 Gepost op: 24 mei 2008, 19:10:07 »
ik heb al meerdere keren gebeld, maar er neemt niemand op ;)

Ik ben nog steeds op zoek naar een stuk of 6 portofoons.