Auteur Topic: Voor de technici onder ons... [ATIS]  (gelezen 7455 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Arle

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1214
Voor de technici onder ons... [ATIS]
« Gepost op: 23 maart 2008, 10:26:16 »
Ik ben op zoek naar de techniek achter ATIS (voor de scheepvaart).
Het eniga wat ik kan vinden via google is:

Citaat
ATIS staat voor Automatic Transmitter Identification System. Het is een systeem voor automatische identificatie van radiozenders op schepen (kust- en binnenvaart).

ATIS is ontwikkeld voor VHF-radioinstallaties in de maritieme band (156... 162 MHz) met beperkt vermogen (1-25Watt) en werkt op basis van het maritieme Digital Selective Calling-systeem (DSC). Wanneer de ATIS-code van het schip in de marifoon is ingebouwd wordt de zender in het radioverkeer automatisch geďdentificeerd. Het signaal is digitaal opgebouwd en wordt overgebracht door middel van twee wisselende tonen (1300Hz en 2100Hz). Bij de ontvanger uitgerust met een decoder, verschijnt de roepnaam van de zender op een display.

Verkeersbegeleidingssystemen op bruggen, sluizen en in jachthavens kunnen zo zien door wie zij worden opgeroepen.

Het gebruik van ATIS is verplicht op de binnenwateren van de landen die de Regionale Overeenkomst betreffende de radiodienst op de binnenwateren hebben ondertekend te Bazel (Zwitserland) op 6 april 2000. (Waaronder oa Nederland, België, Duitsland en Zwitserland)

Alle scheepsradio's en alle draagbare toestellen aan boord moeten uitgerust zijn met deze coderingsinstallatie voor het uitzenden van het ATIS-signaal. Het ATIS-signaal wordt automatisch uitgezonden op alle kanalen nadat de zendknop is losgelaten. Bij lange uitzendingen wordt het ATIS-signaal om de vijf minuten meegezonden.

Indien de installatie voorzien is van digitale selectieve oproep (DSC), wordt het ATIS-signaal niet meegezonden tijdens een DSC-oproep (voor het gebruik van deze toestellen is een GMDSS-certificaat vereist).

Het mag niet mogelijk zijn voor de gebruiker om de ATIS-inrichting af te koppelen of te herprogrammeren.

De ATIS-code wordt als volgt samengesteld: Y MID X1 X2 X3 X4 X5 X6

- waarbij Y staat voor cijfer 9 en alleen op de binnenwateren mag worden gebruikt.

- MID (3 cijfers) staat voor de maritieme identificatiecijfers van ieder land

9 205 of O België 9 227 of F Frankrijk 9 244 of P Nederland 9 253 of L Luxemburg 9 211 of D Duitsland 9 269 of H Zwitserland 9 203 of AE Oostenrijk

- X1 tot X6 staan voor de roepnaam.

- X1 en X2 vormen een nummer dat voor de tweede letter van de roepnaam staat (01 staat voor de letter A, 02 voor de letter B, enz.)

- X3 tot X6 zijn de cijfers van de roepnaam

Voorbeeld Een schip met roepnaam OT-1234 zal als ATIS-code 9 205 20 1234 hebben.
 
Bron: http://www.wikipedia.nl

Maar hoe heet de techniek waarmee ATIS verstuurd wordt?

Ik wil proberen om de codes (bijv) zoals hierboven genoemd, via software op m'n beeldscherm te laten verschijnen. Mogelijk eventueel geintegreerd in PDW.
Maar dan moeten we wel de volledige opbouw van de datapakketten weten om er iets mee te kunnen, alsmede de snelheid.

"Het signaal is digitaal opgebouwd en wordt overgebracht door middel van twee wisselende tonen (1300Hz en 2100Hz)." is het enige wat ik nu weet.

Maar hoe krijgen we dus uit een data-signaal bijv dit: "9 205 20 1234"? Het omzetten van die cijfers naar OT 1234 zal niet het probleem zijn...

Dus bij deze een uitdaging voor de technici onder ons...
Met vriendelijke groet,
Arlé


Leen Ansems

  • Gast
Re: Voor de technici onder ons... [ATIS]
« Reactie #1 Gepost op: 23 maart 2008, 11:33:01 »
Er zal vast wel een nieuw programma voor ATIS zijn wat op de geluidskaart werkt en mogelijk kan iemand anders je daarbij helpen. Vroeger kon je de datariedel decoderen en omzetten in RS232 met een modem dat werkte volgens de V21? standaard. De enen en nullen uit de RS232 poort werden dan omgezet in een leesbaar schrift b.v. PD1234. Nu weet je nog niks en daarom is er een database waarin deze codes aan een scheepsnaam+gegevens van het schip is gekoppeld. Die gegevens moet je dus hebben, tenzij je zelf weet welk schip de roepletters PD1234 heeft. Hiermee geholpen?
Groet,
Leen

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4913
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: Voor de technici onder ons... [ATIS]
« Reactie #2 Gepost op: 23 maart 2008, 12:24:24 »
Citaat van: "Arle"
Maar hoe heet de techniek waarmee ATIS verstuurd wordt?

FFSK

Citaat van: "Arle"
Ik wil proberen om de codes (bijv) zoals hierboven genoemd, via software op m'n beeldscherm te laten verschijnen.

http://www.coaa.co.uk/dscdecoder.htm - 'ATIS decode - In addition to decoding the MF, HF and VHF modes of DSC, DSCdecoder is also able to decode the ATIS (Automatic Transmitter Identification System) data bursts that are transmitted on the regular VHF marine channels in the Benelux and Rhineland river systems.'

Offline Arle

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1214
Re: Voor de technici onder ons... [ATIS]
« Reactie #3 Gepost op: 23 maart 2008, 14:09:45 »
Citaat van: "Discriminator"
Citaat van: "Arle"
Maar hoe heet de techniek waarmee ATIS verstuurd wordt?

FFSK

OK, bedankt.
Overigens ben ik ingefluisterd dat mijn vraagstelling niet helemaal correct was. Het had het protocol van ATIS moeten zijn.

Citaat van: "Discriminator"
Citaat van: "Arle"
Ik wil proberen om de codes (bijv) zoals hierboven genoemd, via software op m'n beeldscherm te laten verschijnen.

http://www.coaa.co.uk/dscdecoder.htm - 'ATIS decode - In addition to decoding the MF, HF and VHF modes of DSC, DSCdecoder is also able to decode the ATIS (Automatic Transmitter Identification System) data bursts that are transmitted on the regular VHF marine channels in the Benelux and Rhineland river systems.'

Ik weet het, ik heb het programma (de trial versie) nu draaien, maar het leek me een leuk idee om het, in samenwerking met Peter, ook mogelijk te maken in PDW.
Maar daarvoor moeten we dus de volledige opbouw van de datapakketten weten om er iets mee te kunnen, alsmede de snelheid. Vandaar...

Het leek mij een leuk idee om te kijken of het ook in PDW toe te passen zou zijn. Overigens zou dat dan gratis worden, dit in tegenstelling tot het programma van coaa. Daarnaast vind ik PDW lekker werken, dat ook in tegenstelling tot het programma van coaa. Als je daar een schip, callsign of MMSI wilt bijwerken moet je dat via een bestandje doen wat niet echt makkelijk, snel en doeltreffend is.

Citaat van: "Leen Ansems"
Er zal vast wel een nieuw programma voor ATIS zijn wat op de geluidskaart werkt en mogelijk kan iemand anders je daarbij helpen. Vroeger kon je de datariedel decoderen en omzetten in RS232 met een modem dat werkte volgens de V21? standaard. De enen en nullen uit de RS232 poort werden dan omgezet in een leesbaar schrift b.v. PD1234. Nu weet je nog niks en daarom is er een database waarin deze codes aan een scheepsnaam+gegevens van het schip is gekoppeld. Die gegevens moet je dus hebben, tenzij je zelf weet welk schip de roepletters PD1234 heeft. Hiermee geholpen?
Groet,
Leen

Op http://www.at-ez.nl/roepletters-maritiem/index.html kan je veel Nederlandse roepnamen achterhalen. Daarnaast zou het dan weer lekker puzzelen worden; goed luisteren naar de roepnaam en gelijk kijken op PDW wat de roepletters zijn. Zo zou je, net als bij de capcodes, een aardige database (filters.ini) maken met roepnamen. Het meest ideale zou (wat mij betreft) zijn als PDW bijvoorbeeld het volgende laat zien:
Time.......Date.......MMSI........CALL.....Ship/Object
15:02:22 23-03-08 211037881 DC7881 HERCULES 3

De time en date zoals ook bij P2000, MMSI ontvangt PDW en vertaalt dat in DC7881 en zelf kan je dan aan het MMSI-nummer een scheepsnaam koppelen via filters.ini

Maar ja, dan moet PDW wel de verzonden data kunnen ontcijferen en dat is nou net waar ik niet (zo) goed in ben....  :|

Waar ik dus eigenlijk op zoek naar was, was dus naar het protocol ATIS; hoe de bitjes verzonden worden, bitpatronen, synchronisatie, bitrate en dergelijken.
Met vriendelijke groet,
Arlé


Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4913
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: Voor de technici onder ons... [ATIS]
« Reactie #4 Gepost op: 23 maart 2008, 14:59:21 »
Citaat van: "Arle"
Overigens ben ik ingefluisterd dat mijn vraagstelling niet helemaal correct was. Het had het protocol van ATIS moeten zijn.

Ah! Dat is gebaseerd op DSC. Hier vind je een beschrijving.

Citaat
Maar daarvoor moeten we dus de volledige opbouw van de datapakketten weten om er iets mee te kunnen, alsmede de snelheid. Vandaar...
Waar ik dus eigenlijk op zoek naar was, was dus naar het protocol ATIS; hoe de bitjes verzonden worden, bitpatronen, synchronisatie, bitrate en dergelijken.

Toontjes van 1300 en 2100 Hz, verzonden met 1200 bit/s.

Ik zal kijken of ik wat meer specifiek over ATIS kan vinden, want een complete DSC-decoder bouwen lijkt me teveel van het goede.

Leen Ansems

  • Gast
Re: Voor de technici onder ons... [ATIS]
« Reactie #5 Gepost op: 23 maart 2008, 18:09:59 »
Citaat van: "Discriminator"
Ik zal kijken of ik wat meer specifiek over ATIS kan vinden, want een complete DSC-decoder bouwen lijkt me teveel van het goede.

Ik ben zelf ook wel eens aan het zoeken geweest. Over het marifoonsysteem ATIS is niet zo veel geschreven. Je komt meer tegen over het luchtvaartsysteem ATIS. Tja, wie ooit zo bijdehand is geweest om 2 verschillende systemen dezelfde naam te geven.  :oops:
Mvg,
Leen

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4913
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: Voor de technici onder ons... [ATIS]
« Reactie #6 Gepost op: 23 maart 2008, 18:58:23 »
Citaat van: "Leen Ansems"
Ik ben zelf ook wel eens aan het zoeken geweest. Over het marifoonsysteem ATIS is niet zo veel geschreven. Je komt meer tegen over het luchtvaartsysteem ATIS. Tja, wie ooit zo bijdehand is geweest om 2 verschillende systemen dezelfde naam te geven.  :oops:

ATIS in de luchtvaart is er al veel langer dan ATIS op marifoon. De schuldigen zijn de tamelijk incompetente ambtenaren van het Agentschap Telecom.

Offline jomaco

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 199
Re: Voor de technici onder ons... [ATIS]
« Reactie #7 Gepost op: 25 maart 2008, 14:02:04 »
ATIS in de binnenvaart is een gezamelijk initiatief van de Rijnoeverstaten.

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4913
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: Voor de technici onder ons... [ATIS]
« Reactie #8 Gepost op: 25 maart 2008, 17:21:08 »
Citaat van: "jomaco"
Citaat van: "Discriminator"
ATIS in de luchtvaart is er al veel langer dan ATIS op marifoon. De schuldigen zijn de tamelijk incompetente ambtenaren van het Agentschap Telecom.

ATIS in de binnenvaart is een gezamelijk initiatief van de Rijnoeverstaten.

En wie vertegenwoordigt Nederland daarin?