Auteur Topic: externe speaker met squelch?  (gelezen 4714 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline M

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 465
externe speaker met squelch?
« Gepost op: 25 juli 2007, 22:34:58 »
Ik heb een Kenwood R1000 HF ontvanger. Deze heeft van zichzelf geen squelch. Nu vroeg ik me af of er ook externe speakers bestaan met een eigen squelch, zodat je toch de ruis van het toestel kan onderdrukken via die externe speaker.

Heb al wat zitten zoeken op google maar vind nog niet wat ik zoek.
Als zoiets al bestaat???

Mars

Offline hsmade

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 64
Re: externe speaker met squelch?
« Reactie #1 Gepost op: 27 juli 2007, 21:07:38 »
Werkt je NB (noise blanker) niet goed dan? Op zich zou je met SSB en AM niet zo veel ruis moeten ontvangen, tenzij je antenne installatie veel storing opvangt.
Wat je zou kunnen doen, als je een beetje handig bent, is er zelf een bouwen. Aangezien deze ontvanger alleen AM en SSB doet (toch?) zou dat niet te moeilijk moeten zijn. Ik zou zelf beginnen met de output van het signaalsterktecircuit (de s-meter) in een opamp te stoppen om deze te vergelijken met een voltage wat je instelt met een potmetertje. Aan de uitgang van de opamp zet je een transistor die je audio schakelt.

       potmeter
    (+) --=/=-- (-)
           |________|         -------< audio in
                    |  _____|/
                    |  /     |__-----> audio uit
  S-meter ----------|/     transistor

Zoiets zeg maar ;o)
Maar kijk eerst eens naar je antenne installatie. Als je SSB en er is geen station actief zou het toch relatief stil moeten zijn, tenzij er veel storing is door condities of apparaten in de buurt.
Grtz,

PH7Wim

Offline M

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 465
Re: externe speaker met squelch?
« Reactie #2 Gepost op: 27 juli 2007, 22:20:47 »
Citaat
Werkt je NB (noise blanker) niet goed dan? Op zich zou je met SSB en AM niet zo veel ruis moeten ontvangen, tenzij je antenne installatie veel storing opvangt.

Hoi PH7Wim, de hoeveelheid ruis valt op zich eigenlijk ook wel mee hoor (eigenlijk maakt de ventilator van m'n computer meer lawaai bedenk ik me nu  ;) ) maar ik vind eigenlijk alle soort ruis, of het nou zacht is of hard irritant. Ik heb ook een Yaesu frg 100 en die heeft wel een regelbare squelch. Dat vind ik toch prettiger luisteren. (volgens mij is dat ook wel een beetje een verschil tussen scannerluisteraars en zendamateurs, ik ben een scannerluisteraar die ook af en toe HF luistert, maar eigenlijk altijd bezig om een zo 'schoon' mogelijk signaal te krijgen, daar waar zendamateurs er volgens mij juist een kick uit halen om in de ruis nog een verstaanbaar signaal op te pikken)

Om op je antwoord terug te komen. Ik zal inderdaad wel wat stoorzenders oppikken. Ik heb namelijk een balun met draad aan de r1000, die draad hangt in de nok, dus niet buiten. Met NB aan of uit merk ik eigenlijk geen verschil. Ik zet wel de ATT op -20 dB, dat haalt al wel een hoop weg. En verder zet ik hem maar vrij zacht.

Maar op m'n vraag terug te komen, een dergelijke speaker met eigen regelbare squelch bestaat niet? Ik ben namelijk redelijk a-technisch dus zelf 1 in het apparaat knutselen zal niet gaan. Al weet ik wel zeker dat ie dan ook niet meer ruist als ik daar aan begin, als je begrijpt wat ik bedoel ....  :)
vr.gr.
Mars

Offline hsmade

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 64
Re: externe speaker met squelch?
« Reactie #3 Gepost op: 31 juli 2007, 12:25:13 »
Nee, een kant en klare oplossing zal je niet vinden, in ieder geval niet voor een normaal bedrag. Er zijn natuurlijk genoeg DSP oplossingen te bedenken, maar das een dure hobby ;o)
Grtz,

PH7Wim

Offline M

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 465
Re: externe speaker met squelch?
« Reactie #4 Gepost op: 1 augustus 2007, 00:25:24 »
Citaat
Nee, een kant en klare oplossing zal je niet vinden, in ieder geval niet voor een normaal bedrag.

Okidoki, dan weet ik dat.
Dank voor je uitleg.  ;)
gr.
Mars

Offline M

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 465
Re: externe speaker met squelch?
« Reactie #5 Gepost op: 1 maart 2008, 16:47:28 »
Citaat
Ik heb een Kenwood R1000 HF ontvanger. Deze heeft van zichzelf geen squelch. Nu vroeg ik me af of er ook externe speakers bestaan met een eigen squelch, zodat je toch de ruis van het toestel kan onderdrukken via die externe speaker.

Doorgaande op mijn bovenstaande vraag, zou een van deze speakers van Diamond wat zijn? Kan je daarmee de ruis wegdraaien?? Kan een noise filter of mute switch dat?

 "P1000
Built-in noise filter switch / Speaker:92mm 8ohms / Max. input:6W
Dimensions:130Wx106Hx43Dmm
Sun visor holder and magnet bracket are included"

of

 "P810-A
Built-in amplifier with volume control / Built-in noise filter
Speaker:77mm 8ohms / Power:DC13.8V Only for 12V battery cars
Max. input:6W / Dimensions:113Wx93Hx49Dmm
Weight:265g / Cigar lighter plug, DC cable 3m with 3.5mm plug, and magnet bracket are included"

of

" P810
Buit-in noise filter switch and mute switch(-8dB) / Speaker:77mm 8ohms
Max. input:6W / Dimensions:113Wx93Hx43Dmm
Magnet bracket is included"

vr.gr.
Mars

Offline Mark Schutte

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1738
Re: externe speaker met squelch?
« Reactie #6 Gepost op: 1 maart 2008, 17:22:58 »
Ik weet zeker dat er in het tijdschrift RAM een aantal jaar geleden iets dergelijks is getest,
maar helaas heb ze niet allemaal bewaard...
Een kleine zoekpoging leverde onderstaande link op:
http://www.universal-radio.com/catalog/ ... /0749.html
Misschien is dat wat je zoekt?

Offline hsmade

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 64
Re: externe speaker met squelch?
« Reactie #7 Gepost op: 1 maart 2008, 17:56:07 »
Hi,

Een mute functie is om het geluid tijdelijk uit te kunnen zetten, of zachter. Maar dat is handmatig.

Een noise blanker of noise filter is geen goeie vervanging voor een squelch. Kijk maar eens op google wat het inhoudt. Het is meer bedoeld om van bepaalde storingen af te komen, en niet van ruis. Er zit overigens een Noise Blanker op je R1000n (voor pulserende storingen zoals de handleiding beschrijft).

Zie overigens rigpix.com voor details over je R1000 en een user manual en service manual.

Ik ben bang dat je geen oplossing zult vinden, het enige wat je kunt doen om de ruis eventueel minder te maken (en de ontvanger dover) is de RF att. gebruiken om het inkomende signaal te verzwakken. Of inderdaad een DSP speaker die de ruis minder erg maakt.

Waarvoor gebruik je m eigenlijk? Wat voor dingen beluister je en ik welke mode doe je dat?
Grtz,

PH7Wim

Offline M

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 465
Re: externe speaker met squelch?
« Reactie #8 Gepost op: 1 maart 2008, 19:35:45 »
Bedankt voor de reacties. Ik gebruik de R1000 als 2e HF ontvanger om stand-by te zetten op bijv 5680 of 2182. Ondertussen luister ik dan ook naar m'n scanners en dan vind ik dat geruis rechts van me irritant. (met het gevolg dat ik hem meestel uitzet)

Ruis verminderen met de ATT gaat inderdaad prima, maar dat gaat inderdaad ook ten koste van de ontvangst. Het is ook niet dat ie enorm ruist, zoveel storing heb ik hier gelukkig niet op HF, maar een beetje vind ik al irritant. (denk dat een verschil is tussen scanner en HF luisteraars, of in ieder geval heel persoonlijk is, ik zelf vind ieder ruisje, ook in ontvangst, in ieder geval al irritant en een reden om het te proberen te verbeteren.)  ;)

Maar nu weet ik in ieder geval dat die diamond speakertjes ook geen optie zijn.
Merci.

Naar die andere suggestie ga ik straks nog even kijken.
vr.gr.
Mars