Auteur Topic: Vragen/opmerkingen over P2000 Rotterdam-Rijnmond  (gelezen 126574 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline michel

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 283
Vragen/opmerkingen over P2000 Rotterdam-Rijnmond
« Gepost op: 9 april 2007, 20:12:24 »
PRIO 1 OD101 TS121 Wagenstraat/Rozenlaan Maassluis HV AED Assistentie Ambu (AED-inzet: ja)

kan iemand mij vertellen wat er met deze afkorting bedoelt word AED??

Offline michel

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 283
Re: Vragen/opmerkingen over P2000 Rotterdam-Rijnmond
« Reactie #1 Gepost op: 10 april 2007, 12:57:36 »
heeft iemand enig idee wat deze afkorting betekent AED

PRIO 1 OD401 TS471 Van Ouds Havenzicht Havenstraat Ridderkerk HV AED Assistentie Ambu (AED-inzet: ja)

Online Alwin

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1801
    • aw foto
Re: Vragen/opmerkingen over P2000 Rotterdam-Rijnmond
« Reactie #2 Gepost op: 10 april 2007, 12:59:22 »
Automated External Defibrillator.

Groeten Alwin
Ontvangers: 2 x Whistler TRX-2 / Whistler TRX-1  /AOR AR-DV10 /AOR DV1 /Kenwood TK7302 VHF / Kenwood TK 8180 UHF - Hytera-MD785 / Procom UHF/ Procom VHF / RTL Dongel /Crosscoutry Wireless VHF/UHF multicouples.-DSD+ / ( PDW.)

Offline michel

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 283
Re: Vragen/opmerkingen over P2000 Rotterdam-Rijnmond
« Reactie #3 Gepost op: 10 april 2007, 13:00:10 »
oke zeg me nog weinig maar bedankt

Gert Jan

  • Gast
Re: Vragen/opmerkingen over P2000 Rotterdam-Rijnmond
« Reactie #4 Gepost op: 10 april 2007, 13:01:20 »
Citaat van: "michel"
oke zeg me nog weinig maar bedankt

AED

Online Alwin

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1801
    • aw foto
Re: Vragen/opmerkingen over P2000 Rotterdam-Rijnmond
« Reactie #5 Gepost op: 10 april 2007, 13:01:32 »
http://nl.wikipedia.org/wiki/AED

zie deze link over uitleg over deze levens reddende apparaten
Ontvangers: 2 x Whistler TRX-2 / Whistler TRX-1  /AOR AR-DV10 /AOR DV1 /Kenwood TK7302 VHF / Kenwood TK 8180 UHF - Hytera-MD785 / Procom UHF/ Procom VHF / RTL Dongel /Crosscoutry Wireless VHF/UHF multicouples.-DSD+ / ( PDW.)

Offline michel

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 283
Re: Vragen/opmerkingen over P2000 Rotterdam-Rijnmond
« Reactie #6 Gepost op: 10 april 2007, 13:02:43 »
oke dank jullie wel ben weer iets wijzer geworden  ;)

Offline Willem D.

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 267
Re: Vragen/opmerkingen over P2000 Rotterdam-Rijnmond
« Reactie #7 Gepost op: 10 april 2007, 18:47:10 »
De politiek heeft een aantal brandweer korpsen in de VRR opgedrongen een steentje bij te dragen aan de medische hulpverlening; het inzetten van de AED bij onwelwordingen.

Stapten voorheen twee ambulance medewerkers en eventueel politie binnen, nu stapt ook nog eens een TAS bemanning binnen. Ik hoop dat iedereen ruim behuist is !

Het idee achter de inzet van brandweer personeel om uit te rukken met de AED is goed, maar beter is om meer ambulance capaciteit te creeeren.

Het capaciteitsprobleem van de ene moet door een andere dienst worden opgevuld.
En er is toch nog goed nieuws, er komen ambulance motoren voor inzet in gebieden waar verkeersinfarcten voorkomen. (nummers 17-320 t/m 17-322, capcodes voorals nog onbekend)

Willem D.

Leen Ansems

  • Gast
Re: Vragen/opmerkingen over P2000 Rotterdam-Rijnmond
« Reactie #8 Gepost op: 10 april 2007, 19:25:12 »
Citaat van: "Willem D."
De politiek heeft een aantal brandweer korpsen in de VRR opgedrongen een steentje bij te dragen aan de medische hulpverlening; het inzetten van de AED bij onwelwordingen.

Stapten voorheen twee ambulance medewerkers en eventueel politie binnen, nu stapt ook nog eens een TAS bemanning binnen. Ik hoop dat iedereen ruim behuist is.
Willem D.

Als je de omstandigheden in de Botlek en Europoort in aanmerking neemt, dan is dit een positief besluit. Het is een druk gebied met veel industrie en veel verkeer. Een ambulance kan helaas nog niet vliegen en de brandweerkazernes zitten verspreid in dat gebied. Ik heb gezien dat men met de AED aan het oefenen was. Daardoor kan sneller hulp geboden worden en hopelijk ook levens worden gered.
Mvg,
Leen

Offline Erwin M

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 81
Re: Vragen/opmerkingen over P2000 Rotterdam-Rijnmond
« Reactie #9 Gepost op: 12 april 2007, 20:01:34 »
Persoonlijk vindt ik het een falen van de medische hulpverlening. De plaatselijke kranten hier stonder er de afgelopen weken weer vol mee. Effe uit m'n koppie komen gemiddeld de ambulances in 40% van de gevallen niet binnen de tijdslimiet aan hier op de eilanden Voorne en Goeree. Dit heeft o.a te maken met een nieuwe regeling bij de ambu's. Nu mogen ze, als ze terug keren naar de post, gelijk weer ingezet worden. Dit betekend dus, dat als er een ambu vanaf een ziekenhuis in R'dam richting post Brielle gaat, deze al weer ingezet kan worden in R'dam. Voorheen was een ambu pas inzetbaar als deze op de post was. Dit heeft er hier op de eilanden toe geleid dat ze nog meer te laat komen dan voorheen.
De brandweer in de Botlek en Europoort is beroeps. Deze zijn dus gelijk on road. Op de eilanden zijn het vrijwilligers. Ik vraag me af wat de tijdswinst is als de vrijwilligers opgeroepen wordt voor een hartstilstand.


Groet,

Erwin

Offline enrique

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 156
Re: Vragen/opmerkingen over P2000 Rotterdam-Rijnmond
« Reactie #10 Gepost op: 13 april 2007, 07:08:02 »
Citaat van: "Erwin M"
Persoonlijk vindt ik het een falen van de medische hulpverlening. De plaatselijke kranten hier stonder er de afgelopen weken weer vol mee. Effe uit m'n koppie komen gemiddeld de ambulances in 40% van de gevallen niet binnen de tijdslimiet aan hier op de eilanden Voorne en Goeree. Dit heeft o.a te maken met een nieuwe regeling bij de ambu's. Nu mogen ze, als ze terug keren naar de post, gelijk weer ingezet worden. Dit betekend dus, dat als er een ambu vanaf een ziekenhuis in R'dam richting post Brielle gaat, deze al weer ingezet kan worden in R'dam. Voorheen was een ambu pas inzetbaar als deze op de post was. Dit heeft er hier op de eilanden toe geleid dat ze nog meer te laat komen dan voorheen.
De brandweer in de Botlek en Europoort is beroeps. Deze zijn dus gelijk on road. Op de eilanden zijn het vrijwilligers. Ik vraag me af wat de tijdswinst is als de vrijwilligers opgeroepen wordt voor een hartstilstand.


Tijdswinst zal er wellicht wel zijn, maar ik vind het ook geen goede oplossing. Het is een lapmiddel. De reden dat Brielle en Westvoorne niet meedoen aan het AED-project, zijn de volgende:

- een probleem van de ambulancezorg dient niet op de brandweer te worden afgeschoven;
- het is al lastig om vrijwilligers te werven en in dienst te houden, en als er vaker uitgerukt moet worden voor dit soort dingen, gaat dat nog lastiger worden (werkgevers zien hun werknemers dan niet meer alleen wegrennen bij brand en hulpverlening, maar nu ook al bij medische problemen);
- er moet uitgerukt worden met een volledig bemensde tankautospuit, dus 6 man/vrouw;
- de politie heeft geweigerd om op de noodhulpvoertuigen AED's te plaatsen omdat het geen kerntaak van de politie was, waarom dan wel van de brandweer?, en dit terwijl de politie bijna altijd als eerste ter plaatse is!

Het blijft idioot (vind ik) dat men in Den Haag roept dat het aantal ambulances terug mag in deze regio (uit mijn hoofd gezegd van 35 naar 29), dat 2 posten worden opgeheven, en dan later, als blijkt dat de aanrijtijden niet worden gehaald (verrassend!), de brandweer maar in te zetten als lapmiddel.

Het is natuurlijk wel zo dat iedere hulp die als eerste arriveert, welkom is bij een slachtoffer, of dat nu brandweer, politie of ambulance is. Maar ik blijf het krom vinden dat men enerzijds geld weghaalt bij de ambulancedienst, maar aan de andere kant aan de wettelijke (!!!) aanrijtijden wil blijven voldoen door andere diensten in te zetten.

Groet,

Erwin

Offline Arle

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1214
Re: Vragen/opmerkingen over P2000 Rotterdam-Rijnmond
« Reactie #11 Gepost op: 13 april 2007, 14:32:38 »
Citaat van: "Erwin M"
Persoonlijk vindt ik het een falen van de medische hulpverlening. De plaatselijke kranten hier stonder er de afgelopen weken weer vol mee. Effe uit m'n koppie komen gemiddeld de ambulances in 40% van de gevallen niet binnen de tijdslimiet aan hier op de eilanden Voorne en Goeree. Dit heeft o.a te maken met een nieuwe regeling bij de ambu's. Nu mogen ze, als ze terug keren naar de post, gelijk weer ingezet worden. Dit betekend dus, dat als er een ambu vanaf een ziekenhuis in R'dam richting post Brielle gaat, deze al weer ingezet kan worden in R'dam. Voorheen was een ambu pas inzetbaar als deze op de post was. Dit heeft er hier op de eilanden toe geleid dat ze nog meer te laat komen dan voorheen.
De brandweer in de Botlek en Europoort is beroeps. Deze zijn dus gelijk on road. Op de eilanden zijn het vrijwilligers. Ik vraag me af wat de tijdswinst is als de vrijwilligers opgeroepen wordt voor een hartstilstand.


Groet,

Erwin

Sterker nog; in 53,6 % van de gevallen is hier de ambulance te laat.  :( Aannemende dat de ambulance na ong. 20 minuten ter plaatse is en de brandweer na 8 minuten heb je dus een tijdwinst van 12 minuten. Wanneer de ambulance 25 minuten te laat is, wat helaas ook voorkomt, dan is je tijdwinst al 17 minuten!!  :)

Bovenstaande houdt niet in dat ik een voorstander ben van AED op de wagen; het is goed als je iemand kan helpen en in de brandweerwet staat wel dat de brandweer er is voor het redden van mens en dier, maar in hoeverre moet de brandweer zich op het medische vlak gaan begeven??  :|
OK, de AED is niet medisch, maar dan nog, het komt wel erg in de buurt naar mijn mening.  :?

Daarnaast is het nu zo dat er 2 ambulances rijden, een TS en minstens 1 politiewagen, dat wil zeggen dat er ineens 12 mensen binnen staan bij een reanimatie...  :?

Ook heb je te maken met motivatie; stel dat je 8 keer moet gaan rijden voor een reanimatie en 8x heeft het geen succesvol einde....    :(
Aan de andere kant; ieder gered mens is er één!! :P
 
Op het moment zal je er geen problemen mee hebben, maar je neemt het wel mee in je "rugzakje".  :?

Overigens zal de inzet van de brandweer als BLS'er binnen de regio VRR wel gaan afnemen; de politie krijgt ook een AED op de wagen en aangezien die toch rijden...  :)

Kortom.... Ik heb er dus beetje een dubbelgevoel bij! :P:|:(

Maar volgens mij is dit niet het forum om hierover te discuseren. Back on topic dan maar (ik kijk wel mee  :P  ) !!
Met vriendelijke groet,
Arlé


HP

  • Gast
Re: Vragen/opmerkingen over P2000 Rotterdam-Rijnmond
« Reactie #12 Gepost op: 1 juni 2007, 21:21:01 »
Ik heb vernomen dat er 100 codes zijn gereserveerd voor district Rotterdam Rijnmond waar Goeree-Overflakkee ook onder valt.

Nu heb ik net een Pro-one pager gekocht en vraag me af welke ik erin moet zetten voor (hoofdzakelijk)gemeente Oostflakkee.
Of werkt het niet zo met "vaste wagens"in een bepaalde omgeving?

Als iemand nog interessante capcodes heeft voor dit gebied hou ik me aanbevolen.

bvd.
Harry

Offline enrique

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 156
Re: Vragen/opmerkingen over P2000 Rotterdam-Rijnmond
« Reactie #13 Gepost op: 1 juni 2007, 22:04:33 »
1400740 = Goeree-Overflakkee - Oostflakkee - Proefalarm
1400741 = Goeree-Overflakkee - Oostflakkee - Oude Tonge Blusploeg
1400742 = Goeree-Overflakkee - Oostflakkee - Oude Tonge Meetploeg
1400743 = Goeree-Overflakkee - Oostflakkee - Commando
1400744 = Goeree-Overflakkee - Oostflakkee - Den Bommel Blusploeg
1400745 = Goeree-Overflakkee - Oostflakkee - Den Bommel Meetploeg
1400746 = Goeree-Overflakkee - Oostflakkee - Ooltgensplaat Blusploeg
1400747 = Goeree-Overflakkee - Oostflakkee - Ooltgensplaat Meetploeg
1400748 = Goeree-Overflakkee - Middelharnis - Bemanning haakarmvoertuig
1400749 = Goeree-Overflakkee - Oostflakkee - Bevelvoerders

1400700 = Goeree-Overflakkee - Officier van Dienst
1400701 = Goeree-Overflakkee - ?
1400702 = Goeree-Overflakkee - Commandant

1400999 = Monitorcode Meldkamer Brandweer

1420059 = Mobiel Medisch Team 17-901 / Life Liner 2 Traumacentrum Zuid-West Nederland

1420999 = Monitorcode MKA

Offline B.a.

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 78
Re: Vragen/opmerkingen over P2000 Rotterdam-Rijnmond
« Reactie #14 Gepost op: 1 juni 2007, 22:09:09 »
In Rotterdam-Rijnmond hebben ze niet echt vaste ambu's voor de standplaatsen. De ambu's beginnen ergens bij een post en rouleren dan de hele dag door. Dus er is geen vaste capcode die je voor jou district in je pager kunt zetten. Wat je kunt doen is de monitorcode van de CPA Rotterdam-Rijnmond er in zetten. Dat is 1420999. Als je deze in je pager zet ontvang je zo'n beetje alle meldingen van de Ambu in heel Rotterdam-Rijnmond. Hier bij gaat je pieper wel de hele dag door af. Is dus een afweging die je moet maken.

Op het gebied van de brandweer zou ik gewoon de code's van de blusploegen in jouw gebied er inzetten en bijvoorbeeld de OvD.
Mvg. B.A.