Auteur Topic: Vragen/opmerkingen over RIC-codes België  (gelezen 613413 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7563
  • PE1RFR
Re: Vragen/opmerkingen over RIC-codes België
« Reactie #45 Gepost op: 19 februari 2006, 09:30:35 »
Citaat van: "popken"
het is zo moeilijk uit te leggen: dat kabeltje die ik in com1 moet steken heeft 9 pinnetjes en in mijn pc zit net hetzelfde, dus het past niet in elkaar

Het kabeltje, dus hetgeen wat je in de PC moet steken heeft pennetjes en geen gaatjes? Dat is wel heel erg apart. Waar heb je dat modem vandaan? Is het wel een echt hamcom modem wat geschikt is voor het decoderen van (onder andere) semafoonsignalen? Voor zover ik weet is er geen enkele computer met een seriele poort met gaatjes (female), dit moet altijd met pinnetjes (male) zijn. Dus iemand die een modem maakt met zo'n kabeltje eraan heeft het volgens mij niet helemaal begrepen.

Of er is iets anders mis en die kabel hoort niet bij het modem. Ik kan me echt niet voorstellen dat zoiets als kant-en-klaar geheel wordt geleverd...

Groeten, Peter.

Offline swoike

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 12
Re: Vragen/opmerkingen over RIC-codes België
« Reactie #46 Gepost op: 19 februari 2006, 11:14:41 »
Ik denk dat ik de betreffende winkel wel ken.
Er wordt inderdaad een UBC3300 XLT scanner verkocht met ingebouwde discriminatoruitgang en hamcommodem. Maar het modemkabeltje heeft negen pinnetjes, dus het kan niet aangesloten worden op de compoort van de computer.

Gewoon in een computerwinkel of electroonderdelenzaak een verloopstuk female/female voor de compoort halen voor ong. 5 euro en je kan de aansluiting perfect maken.

Ik had hetzelfde probleem en nu werkt alles prima.

Offline airfreak

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 49
Re: Vragen/opmerkingen over RIC-codes België
« Reactie #47 Gepost op: 19 februari 2006, 11:30:52 »
Indien de scanner niet is voorzien van een discriminatoruitgang, mss hier eens kijken: http://www.discriminator.nl/ubc3000xlt/index.html

Grtz Airfreak

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4910
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: Vragen/opmerkingen over RIC-codes België
« Reactie #48 Gepost op: 19 februari 2006, 16:33:46 »
Citaat van: "airfreak"
Indien de scanner niet is voorzien van een discriminatoruitgang, mss hier eens kijken: http://www.discriminator.nl/ubc3000xlt/index.html

Dat is de UBC3000XLT. Het ging om de UBC3300XLT.

Rene

Offline ikkuh

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 156
Re: Vragen/opmerkingen over RIC-codes België
« Reactie #49 Gepost op: 19 februari 2006, 20:20:16 »
Nou de Belgen hebben ook humor.

net ontvangen

0521004 21:08  19-02-06  POCSAG-1  ALPHA 2400 : help ik ben ontploft

popken

  • Gast
Re: Vragen/opmerkingen over RIC-codes België
« Reactie #50 Gepost op: 20 februari 2006, 18:09:43 »
hey iedereen,

ben hier weer hoor met mijn gezaag ;):oops:

Ik ben dus dat koppelstuk gaan halen bij de computerzaak, nu is alles aangesloten dus.
Ik heb het pdw programma enz heb via http://www.discriminator.nl/start/ alle stappen gevolgd maar het werkt dus niet hé :(

misschien doe ik nog steeds iets verkeerd?
Is het de bedoeling als je het programma opstart en je scanner aansluit je onmiddelijk die berichten te zien krijgt? Of moet je eerst enkele stappen volgen? Ik heb dus de astrid frequentie 169,6250 (die gaat dan wel naar 169,6300) ingevoerd in mijn scanner  (FM) en op hold gezet (vastgezet)..
Is er een verschil tussen de instellingen om p2000 en astrid te bekijken?
Please wie kan helpen?


alvast bedankt!!!

popken

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4910
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: Vragen/opmerkingen over RIC-codes België
« Reactie #51 Gepost op: 20 februari 2006, 18:19:30 »
Citaat van: "popken"
Is er een verschil tussen de instellingen om p2000 en astrid te bekijken?
Please wie kan helpen?

Ja: P2000 werkt met FLEX, ASTRID met POCSAG. Heb je in het menu  'Options|Program'  'Decode Pocsag'  en de hokjes daarachter aangekruist?

Rene

popken

  • Gast
Re: Vragen/opmerkingen over RIC-codes België
« Reactie #52 Gepost op: 20 februari 2006, 20:51:30 »
Citaat van: "Discriminator"
Citaat van: "popken"
Is er een verschil tussen de instellingen om p2000 en astrid te bekijken?
Please wie kan helpen?

Ja: P2000 werkt met FLEX, ASTRID met POCSAG. Heb je in het menu  'Options|Program'  'Decode Pocsag'  en de hokjes daarachter aangekruist?

Rene

ja die staan allen aangevinkt ( 512,1200,2400)

moet die flex dan ook aangevinkt blijven?

ik ben echt wanhopig amai wat doe ik toch verkeerd??


bedankt dat je me wilt helpen rene

groetjes
popken

popken

  • Gast
Re: Vragen/opmerkingen over RIC-codes België
« Reactie #53 Gepost op: 20 februari 2006, 20:55:59 »
oja moet ik ergens filters invullen ( bij options-filters) want die lijst staat leeg...

moet ik van mijn pc een 'verwittiging' krijgen dat er nieuwe hardware of een nieuw toestel ofzo is gevonden? of kan ik het ergens nakijken
oja nog iets


""Ga naar het "START" menu, klik op "Run" ("Uitvoeren")
Typ "REGEDIT.EXE" in en klik op "OK"
Zoek de volgende registry key: "Hkey_Local_MachineSystemCurrentControlSetServicesVxDVCOMM"
Verander de waarde van "EnablePowerManagement" van "01 00 00 00" in "00 00 00 00"
Verlaat het programma en start de PC opnieuw op""""

dit is van op discriminator.nl: ik vind alles tot en met VxD, dan VCOMM niet?

thanxx for the help :oops:

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21682
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Vragen/opmerkingen over RIC-codes België
« Reactie #54 Gepost op: 20 februari 2006, 20:57:59 »
Citaat van: "popken"
oja nog iets

""Ga naar het "START" menu, klik op "Run" ("Uitvoeren")
Typ "REGEDIT.EXE" in en klik op "OK"
Zoek de volgende registry key: "Hkey_Local_MachineSystemCurrentControlSetServicesVxDVCOMM"
Verander de waarde van "EnablePowerManagement" van "01 00 00 00" in "00 00 00 00"
Verlaat het programma en start de PC opnieuw op""""

Dit is niet van toepassing bij Windows XP. NIET doen dus.

Nog even een tip, je bent nu in diverse draadjes vragen aan het stellen over het in werking krijgen van PDW. Dit lijkt me niet verstandig. Hou het overzichtelijk in 1 draadje.

popken

  • Gast
Re: Vragen/opmerkingen over RIC-codes België
« Reactie #55 Gepost op: 20 februari 2006, 21:08:57 »
Citaat
Nog even een tip, je bent nu in diverse draadjes vragen aan het stellen over het in werking krijgen van PDW. Dit lijkt me niet verstandig. Hou het overzichtelijk in 1 draadje.

sorry ik dacht dat "pdw vragen" bij pdw moest en daarom plaatste ik dit hier..

nog een vraagje voor wie dit weet:

misschien ligt het aan mijn scanner zelf: ik heb de frequentie ingetikt, maar moet er niets anders ingesteld worden ( krijg iets van alpha tag, daar vul ik niets in, maar heb nog functie om bvb tone data in te vullen: blijf ik daar ook allemaal af?)

ziet er anders iemand zitten om me toe te voegen op msn om me even te helpen vergelijken van opties enz

zal u echt dankbaar zijn ik kan altijd helpen met iets in Franse taal haha (vertalingen ofzo ;):P


groetjes

popken

Offline Barbados

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 134
Re: Vragen/opmerkingen over RIC-codes België
« Reactie #56 Gepost op: 20 februari 2006, 21:18:47 »
0173033   19:09:01 20-02-06    POCSAG-1  ALPHA  2400    De kleine wachtploeg wordt in de kazerne gevraagd. * Meerstraat  LONDERZEEL Londerzeel
0173034   19:09:03 20-02-06    POCSAG-1  ALPHA  2400    De kleine wachtploeg wordt in de kazerne gevraagd. * Meerstraat  LONDERjb"$?fonderzeel

0173002   19:09:08 20-02-06    POCSAG-1  ALPHA  2400    De kleine wachtploeg wordt in de kazerne gevraagd. * Meerstraat  LONDERZEEL Londerzeel
  0173025   19:09:41 20-02-06    POCSAG-1  ALPHA  2400    De kleine wachtploeg wordt in de kazerne gevraagd. * Meerstraat  LONDERZEEL Londerzeel  
 0173029   19:09:42 20-02-06    POCSAG-1  ALPHA  2400    De kleine wachtploeg wordt in de kazerne gevraagd. * Meerstraat  LONDERZEEL Londerzeel  

Deze bovenstaande nummers verwijzen dus duidelijk naar Brandweer Londerzeel.

0370003   19:11:06 20-02-06    POCSAG-1  ALPHA  2400    0(61503794)  
Dit telefoonnummer (achteraan de regel) verwijst naar de gemeente Vresse sur Semois (Franstalig)

0159589   20:37:20 20-02-06    POCSAG-1  ALPHA  2400    T TEST(36699102)                
Dit telefoonnummer (achteraan de regel) verwijst naar iemand in Wuustwezel.

Van deze laatste twee nummers kun je niet zien aan wie of wat ze toegewezen zijn. Aangezien alle hulp en veiligheidsdiensten op "ASTRID" kunnen aansluiten, kunnen deze nummers even zo goed van een openbare dienst zijn bvb wachtdienst aardgas of nutsvoorzieningen. Dus toewijzen aan een bepaalde dienst is hiermee niet mogelijk. Tenzij iemand anders hier meer weet te vertellen???
UBC280XLT (2x) - UBC92XLT - Blackbox Astrid - Realistic Pro 2042 - UBC9000XLT en nog wat van dattum

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7563
  • PE1RFR
Re: Vragen/opmerkingen over RIC-codes België
« Reactie #57 Gepost op: 21 februari 2006, 02:00:17 »
Citaat van: "popken"
Ik heb dus de astrid frequentie 169,6250 (die gaat dan wel naar 169,6300) ingevoerd in mijn scanner  (FM) en op hold gezet (vastgezet)..

Nou dat moet toch echt 169.6250 zijn, die afronding geeft naar mijn bescheiden mening een te groot verschil om het signaal te kunnen decoderen. Misschien moet je eens zien of je het raster kunt instellen, ofwel de stapgrootte (STEP). Die moet om die frequentie te kunnen kiezen op 25 of 12,5 staan.

Groeten, Peter.

Offline swoike

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 12
Re: Vragen/opmerkingen over RIC-codes België
« Reactie #58 Gepost op: 21 februari 2006, 08:35:06 »
Bij de UBC 3300 XLT staat het frequentieraster voor deze frequentieband ingesteld op "AUTO" d.i. 10 Khz.
Dit moet via de menu-toets ingesteld worden op 5 Khz.

Hoe doe je dit ?

- Ga naar de frequentie 169.630 (zoals af te lezen op jou display);
- druk op de "MENU/BACK" toets;
- druk op "2" (SCAN OPTION);
- druk op "1" (CONVENTIONAL);
- Nu krijg je de melding "ENTER CHANNEL No";
- druk op "ENTER";
- druk op "1";
- nu krijg je de vraag om de "FREQUENCY" in te voeren;
- druk 2 maal op enter;
- Nu krijg je de vraag om de "ALPHA TAG" in te voeren;
- druk op "ENTER";
- druk op "2" (CHANNEL OPTION);
- druk op "6" (STEPS);
- druk op "1" (5KHz);
- druk nu op de "HOLD/MAN" toets en je bent terug waar je vertrokken bent.
- voer nu de frequentie 169.625 in en druk op "ENTER".
- 169.6250 zal nu op het display verschijnen.

Laat u niet afschrikken, het lijkt moeilijker dan het is.

Succes.

Offline Barbados

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 134
Re: Vragen/opmerkingen over RIC-codes België
« Reactie #59 Gepost op: 21 februari 2006, 17:44:33 »
Zeg eens: is hier nog iemand of is iedereen effe vissen of zo!!!!!!!!!!!!! ;)
UBC280XLT (2x) - UBC92XLT - Blackbox Astrid - Realistic Pro 2042 - UBC9000XLT en nog wat van dattum