Auteur Topic: Vraagje aan de Uniden SDS en 3600 gebruikers over encryptie  (gelezen 817 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Bart

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 376
Vraagje aan de Uniden SDS en 3600 gebruikers over encryptie
« Gepost op: 25 januari 2024, 18:08:56 »
Wie weet hoe de scanner met een encrypted DMR signaal omgaat? Geeft hij aan dat het encrypted is, of laat hij gewoon niks horen?
Ik vraag het omdat ik hier (Schiedam Centrum) twee knalharde DMR (CAP+) signalen heb waar de scanner op stopt, hij geeft een CC en TS aan maar er is niets te horen. Maar dus ook geen "ENCRYPTED" of iets dergelijks in beeld, en ook geen gebroken audio. Het enige wat opvalt is TG 0 bij beide signalen.
Voor wie het ook eens wil proberen: 467.3100, CC11 en TS1 en 2, en 467.46875, ook CC11 en TS1 en 2.
Great day to carry 45 pounds of gear up and down 10 flights of stairs.
Uniden UBC125XLT, Uniden SDS100E

Offline HansV075

  • Senior System Consultant
  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 26
Re: Vraagje aan de Uniden SDS en 3600 gebruikers over encryptie
« Reactie #1 Gepost op: 25 januari 2024, 19:10:27 »
Ik heb in een You tube filmpje gezien dat een CAP+ signaal op de SDS100 aangemaakt moet worden als een MotoTRBO Trunk. En dan scannen met de LCN finder om de kanalen te laten vinden.
Op mijn locatie heb ik nog geen CAP+ signalen gevonden om het uit te proberen.
Wanneer het signaal echt versleuteld is staat daar niets over vermeld op het display en is er ook niets te horen. Maar bovenstaande methode kan nodig zijn om de trunk ook echt te kunnen beluisteren.
IC-R8600 | IC-R30 | AR-DV1 | AR-DV10 | SDS100E | SDS200E | AE 125 H
AH-8000 | LA 400 | SA7000 | many wips

Offline Bart

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 376
Re: Vraagje aan de Uniden SDS en 3600 gebruikers over encryptie
« Reactie #2 Gepost op: 25 januari 2024, 19:48:10 »
Dan ga ik dat nog eens proberen, dankjewel! Zal niet meer vanavond zijn, maar zodra ik het heb geprobeerd laat ik weten of er resultaat is.
Great day to carry 45 pounds of gear up and down 10 flights of stairs.
Uniden UBC125XLT, Uniden SDS100E

Offline DriverSander

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 671
Re: Vraagje aan de Uniden SDS en 3600 gebruikers over encryptie
« Reactie #3 Gepost op: 25 januari 2024, 22:29:15 »
Even een poosje geleden dat ik Enc gehoord en gezien heb, maar ik hoorde een geluid alsof de luidspreker in het water zat, overigens totaal niets van te maken. Mijn scanner is ook niet helemaal geprogrammeerd zoals het officieel hoort met sites en dergelijke, maar gewoon losse frequenties.
UBC175XL basisscanner en een UBC125xlt en RTL-SDR stick, Sdrplay rsp1a, ubcd3600xlt, Diamond mr77 kleefvoet.

Offline Hennie

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 388
  • PC5L
Re: Vraagje aan de Uniden SDS en 3600 gebruikers over encryptie
« Reactie #4 Gepost op: 26 januari 2024, 09:25:29 »
Wie weet hoe de scanner met een encrypted DMR signaal omgaat? Geeft hij aan dat het encrypted is, of laat hij gewoon niks horen?
Ik vraag het omdat ik hier (Schiedam Centrum) twee knalharde DMR (CAP+) signalen heb waar de scanner op stopt, hij geeft een CC en TS aan maar er is niets te horen. Maar dus ook geen "ENCRYPTED" of iets dergelijks in beeld, en ook geen gebroken audio. Het enige wat opvalt is TG 0 bij beide signalen.
Voor wie het ook eens wil proberen: 467.3100, CC11 en TS1 en 2, en 467.46875, ook CC11 en TS1 en 2.

Dit is een trunkingnetwerk en de scanner stopt op die kanalen als er een datastream binnenkomt, dat is wat jij ziet. Dat datasignaal bevat o.a. info over welke TG op welke frequentie en TS zit. Een trunking netwerk mee scannen is niet aan te bevelen omdat hij vaak op trunkingkanalen stopt voor dat signaal waar je in feite op dat moment niets aan hebt. Een trunkingnetwerk moet je "stand alone" draaien (wel in een MotoTRBO Trunk systeem met de juiste LCN's), zodra er spraak is hoor je dat vanzelf. Maar ja dan scan je 1 systeem en dan hoor je de rest van wat je wil scannen niet meer. Dilemma!

Offline Bart

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 376
Re: Vraagje aan de Uniden SDS en 3600 gebruikers over encryptie
« Reactie #5 Gepost op: 26 januari 2024, 10:03:23 »
Ah, duidelijk. Op zich niet zo'n dilemma want de sport is voor mij om te kijken of ik dit werkend krijg, én om de gebruiker te achterhalen. Zeker omdat het zo hard is ben ik erg benieuwd, ik woon in het centrum en niet dichtbij industrie. Dankjewel!
Great day to carry 45 pounds of gear up and down 10 flights of stairs.
Uniden UBC125XLT, Uniden SDS100E

Offline vdKaa

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 463
Re: Vraagje aan de Uniden SDS en 3600 gebruikers over encryptie
« Reactie #6 Gepost op: 27 januari 2024, 12:59:25 »
Mocht je een encrypted signaal ontsleutelt krijgen en daardoor de gebruiker kunnen achterhalen dan wordt je waarschijnlijk een rijk persoon. Waarschijnlijk wel een rijk persoon in een gevangenis want het is bij wet verboden om een encrypted signaal te ontsleutelen  ;)
UBC125XLT, UBCD3600XLT, SDS200e, Airspy mini, RSPdx

Offline Bart

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 376
Re: Vraagje aan de Uniden SDS en 3600 gebruikers over encryptie
« Reactie #7 Gepost op: 27 januari 2024, 15:59:24 »
Hahahaha, de insteek van mijn vraag was ook of dit een encrypted signaal is of niet. Zo ja, dan kan hij lekker op "Avoid" en laat ik het zitten en zo niet, dan wil ik graag weten hoe ik het aanpak.
Ik heb hem nu geprogrammeerd als MotoTRBO systeem en de LCN finder er gisteravond op los gelaten, maar nog zonder resultaat. Maar het is nu ook weekend dus wellicht zijn er minder activiteiten op het systeem. Maandag ga ik er weer mee aan de gang.
Great day to carry 45 pounds of gear up and down 10 flights of stairs.
Uniden UBC125XLT, Uniden SDS100E

Offline vdKaa

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 463
Re: Vraagje aan de Uniden SDS en 3600 gebruikers over encryptie
« Reactie #8 Gepost op: 27 januari 2024, 17:08:46 »
Als je een Airspy of RTL dongel hebt dan zou je het ook met DSD+ kunnen proberen. Die geeft zeker duidelijk aan of het encrypted is of niet ;)
UBC125XLT, UBCD3600XLT, SDS200e, Airspy mini, RSPdx